împărăteasa din Şeba
ÎMPĂRĂTEASA DIN ŞEBA. O împărăteasă
sabaeană (*ŞEBA) căreia nu i se menţionează numele, şi care a călătorit la
Ierusalim pentru a verifica înţelepciunea lui Solomon (1 Împăraţi 10:1-10,13; 2
Cronici 9:1-9, 12). Un scop important al vizitei ei costisitoare (1 Împăraţi
10:10) care însă a fost încununată de succes (1 Împăraţi 10:13) pare să fi fost
tratativele de afaceri cu Solomon, al cărui control asupra rutelor de comerţ
punea în încurcătură venitul pe care sabateenii erau obişnuiţi să-l primească
de la caravanele care treceau prin teritoriul lor - un venit de care Şeba (sau
mai bine Saba) depindea, în ciuda faptului că se bucurau şi de un venit
apreciabil din agricultură, datorită ploilor favorabile şi a unui sistem de
irigaţie eficient. Condimentele, aurul şi pietrele preţioase cu care ea a
căutat să câştige favoarea lui Solomon (1 Împăraţi 10:3, 10) erau tipice pentru
încărcăturile preţioase ale acestor caravane care făceau legătura dintre
resursele din E Africii, India şi Arabia de S cu pieţele din Damasc şi Gaza
prin oaze ca Mecca, Medina şi Tema.
Atât inscripţiile asir. cât şi cele din S Arabiei
depun mărturie cu privire ia prezenţa reginei în Arabia prin sec. al 8-lea
î.Cr. (Vezi N. Abbott, „Pre-Islamic Arab Queens", AJSL 58, 1041, p. 1-22.)
Domesticirea extinsă a cămilelor cu vreo 2 secole înainte de perioada lui
Solomon, a făcut călătoria împărătesei din Şeba posibilă, o călătorie de vreo
2.000 de km (1 Împăraţi 10:2).
Voinţa ei de a face această călătorie grea este
contrastată de către Cristos starea de automulţumire a iudeilor în Matei 12:42,
unde este numită „împărăteasa de la Miazăzi", un titlu care reflectă o
construcţie semitică asemenea lui malkat seba sau malkat yamin,
împărăteasa din Şeba sau din Yemen.
Această împărăteasa este venerată în legendele
etiopiene, în special în Kebra Nagast („Slava împăraţilor"), ca şi
împărăteasa Etiopiei care prin Solomon l-a născut pe primul rege al Etiopiei.
Această legendă reflectă o legătură apropiată care a existat în antichitate
între Arabia de S şi Africa de E, pe care o menţionează şi Josephus când o
numeşte pe această împărăteasă „împărăteasa Egiptului şi a Etiopiei" (Ant.
8. 165-175; cf. de asemenea Gregory of Nyssa, Homilies on the Song of Songs 7).
Legendele arabe o numesc Bilqis.
BIBLIOGRAFIE
Samuel Abramsky, EJ, 15, p. 96-111; J. Gray, I
and II Kings, 1970, p. 258-262; James B. Pritchard (ed.), Solomon and
Sheba, 1974.
D.A.H.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu