prorocie, proroci (proorocie / prooroci)
PROROCIE, PROROCI (PROOROCIE / PROOROCI).
I. Oficiul de proroc
a. Prorocul normativ
Primul bărbat pe care Biblia îl numeşte proroc (în
ebr. nabi) a fost Avraam (Geneza 20:7; cf. Psalmul 105:15), dar prorocia
VT a dobândit o formă normativă în persoana şi activitatea lui Moise, care a
constituit standardul cu care au fost comparaţi prorocii de mai târziu
(Deuteronom 18:15-19; 34:10; *MESIA). Fiecare aspect care îl caracterizează pe
un proroc a lui Iahve în tradiţia clasică a prorociei VT, a fost găsit mai
întâi la Moise.
El a primit o chemare specifică şi personală de la
Dumnezeu. Iniţiativa de a-l face pe cineva un proroc o are Dumnezeu (Exod
3:1-4:17; cf. Isaia 6; Ieremia 1:4-19; Ezechiel 1-3; Osea 1:2; Amos 7:14-15;
Iona 1:1), şi numai prorocul fals este cel care îndrăzneşte să îndeplinească
această lucrare fără a fi fost chemat de Dumnezeu (Ieremia 14:14; 23:21).
Obiectul şi efectul primar al chemăm a fost intrarea în prezenţa lui Dumnezeu,
aşa cum ne arată pasajele menţionate mai sus. Acesta a fost „secretul" sau
„sfatul" Domnului (1 Împăraţi 22:19; Ieremia 23:22; Amos 3:7). Prorocul
stătea înaintea oamenilor, ca un om care a fost rânduit să stea înaintea lui
Dumnezeu (1 Împăraţi 17:1; 18:15).
Perspectiva profetică a istoriei îşi are originea
în Moise. Când Isaia se ridică cu vehemenţă împotriva idolatriei, una dintre
afirmaţiile lui cele mai convingătoare, aceea ce Iahve este singurul Autor al
prorociei şi că idolii sunt incapabili de a prevesti viitorul (de ex.
45:20-22), provine tot din vremea lui Moise şi a Exodului. Iahve l-a trimis pe
Moise în Egipt cu puterea de a interpreta marile evenimente care urmau să aibă
loc. Istoria a devenit revelaţie datorită faptului că situaţiei istorice i s-a
adăugat un om pregătit dinainte să o interpreteze. Moise nu a fost lăsat să se
lupte singur cu înţelesul evenimentelor în timpul desfăşurării lor sau după ce
acestea au avut loc; el a fost anunţat din timp despre evenimente şi despre
semnificaţia lor direct de către Dumnezeu. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu toţi
prorocii. Israel a fost singura naţiune din antichitate care a fost cu adevărat
conştientă de istorie. Acest lucru s-a datorat prorocilor care, sub Domnul
istoriei, i-au fost la rândul lor tributari lui Moise.
Tot lui Moise îi sunt ei tributari pentru
preocupările etice şi sociale. Chiar şi înainte de chemarea lui, Moise a fost
preocupat de bunăstarea poporului său (Exod 2:11 ş.urm.; cf. v. 17), iar după
aceea, ca şi dătător al Legii şi proroc, el a schiţat cel mai uman şi mai
filantropic cod al lumii antice, care reflecta preocuparea pentru cei
neajutoraţi (Deuteronom 24:19-22, etc.) şi pentru cei asupriţi (de ex. Levitic
19:9 ş.urm.).
Mulţi dintre proroci i-au înfruntat pe împăraţii
lor şi au jucat un rol activ în afacerile naţionale, uneori un rol identic cu
cel al unui om de stat. Acesta a fost rolul prorocului care îl avea de model pe
Moise, care a dat legi pentru naţiune, şi care a fost numit chiar
„împărat" (Deuteronom 33:5). Este interesant că primii doi împăraţi ai lui
Israel au fost de asemenea proroci, dar aceste două slujbe nu au continuat să
meargă mână în mină, iar conducerea teocratică de tip mozaic a fost prelungită
prin cooperarea împăratului şi a prorocului, ambii fiind unşi în slujbă.
În Moise vedem de asemenea acea combinare a
proclamării şi a prezicerii care poate fi întâlnită la toţi prorocii. Acest
lucru ne preocupă în mare detaliu, ca un aspect al prorociei în general. Ne vom
opri aici numai pentru a arăta că Moise a stabilit o normă aici, şi anume, că
pentru a se adresa situaţiei prezente, prorocul a ales deseori să se refere şi
la evenimentele care urmau să aibă loc în viitor. Tocmai această îmbinare
dintre proclamare şi prezicere face ca adevăratul proroc să se distingă de un
prognosticator. Chiar şi atunci când Moise a rostit marea lui prorocie cu
privire la venirea Prorocului (Deuteronom 18:15 ş.urm.), el a avut de a face cu
problemele foarte sensibile referitoare la relaţia poporului lui Dumnezeu cu
practicile şi seducţiile cultelor păgâne.
La Moise mai găsim alte două aspecte caracteristice
prorocilor care urmau să vină după el. Mulţi proroci au folosit simboluri
atunci când şi-au rostit mesajele (de ex. Ieremia 19:1 ş.urm.; Ezechiel 4:1
ş.urm.). Moise a folosit mâna ridicată (Exod 17:8 ş.urm.) şi înălţarea şarpelui
(Numeri 21:8), ca să nu mai amintim de cultul foarte simbolic al cărui
reprezentant în naţiune era el. Şi în cele din urmă, şi aspectul mijlocirii,
caracteristic slujbei de proroc, poate fi găsit la Moise. El a fost „tălmaciul poporului
înaintea lui Dumnezeu" (Exod 18:19; Numeri 27:5) şi în cel puţin o ocazie,
ca un om al rugăciunii a „stat în spărtura zidului" mijlocind pentru popor
(Exod 32:30 ş.urm.; Deuteronom 9:18 ş.urm.; cf. 1 Împăraţi 13:6; 2 Împăraţi
19:4; Ieremia 7:16; 11:14).
b. Expresii folosite pentru proroci
Două descrieri generale par să fi fost folosite
pentru proroci: prima, „omul lui Dumnezeu", descrie felul în care aceştia
erau văzuţi de ceilalţi oameni. Această expresie a fost folosită prima dată
pentru Moise (Deuteronom 33:1) şi a continuat să fie folosită până spre
sfârşitul perioadei monarhice (de ex. 1 Samuel 2:27; 9:6; 1 Împăraţi 13:1,
etc.). Faptul că scopul expresiei este acela de a arăta diferenţa dintre proroc
şi ceilalţi oameni reiese foarte clar din cuvintele Sunamitei: „Iată, ştiu că
omul acesta... este un om sfânt al lui Dumnezeu" (2 Împăraţi 4:9).
Cealaltă expresie folosită în mod obişnuit este „slujitorul lui, (tău,
meu)". Se pare că nimeni nu s-a adresat niciodată prorocului cu expresia
„slujitor al lui Dumnezeu", dar Dumnezeu a spus despre proroci că sunt
slujitorii Lui şi, în consecinţă, şi celelalte pronume „al lui" sau „al
tău" au fost folosite (vezi 2 Împăraţi 17:13, 23; 21:10; 24:2; Ezra 9:11;
Ieremia 7:25). Aici este exprimată cealaltă relaţie a prorocului, relaţia lui
cu Dumnezeu şi, la fel, această expresie este folosită prima dată pentru Moise
(de ex. Iosua 1:1-2).
Există trei cuvinte în ebr. folosite pentru proroc:
nabi, ro’eh şi hozeh. Primul este tradus întotdeauna cu
„proroc"; cel de-al doilea, care în ceea ce priveşte forma este un
participiu activ al verbului „a vedea", este tradus „văzătorul"; cel
de-al treilea, de asemenea un participiu activ al unui alt verb „a vedea",
nu are din păcate un echivalent în majoritatea limbilor moderne şi este tradus
ori cu „proroc" (de ex. Isaia 30:10) ori cu „văzător" (de ex. 1
Cronici 29:29).
Originea termenului nabi este disputată. Se
poate considera că provine dintr-o rădăcină acadiană, şi se poate referi la un
proroc ca unul care este chemat, sau ca unul care cheamă (pe oameni în numele
lui Dumnezeu). Ambele înţelesuri se potrivesc foarte bine felului în care
prorocul este prezentat în VT. Posibilitatea ca prorocul să fie cel care îl
cheamă pe Dumnezeu, în rugăciune, nu a fost analizată, dar se pare că şi
aceasta, şi încă de la început (Geneza 20:7), a fost o caracteristică a
prorocului.
S-a discutat mult despre legătura care există între
cele trei cuvinte: nabi, ro’eh şi hozeh. Versete cum ar fi 1
Cronici 29:29, care par să folosească aceste cuvinte făcând o distincţie clară
între ele (Gad este descris în ebr. ca hozeh), ne sugerează că ar trebui
să găsim în fiecare cuvânt o nuanţă aparte. Aceasta, însă, nu este rezultatul
unei examinări a felului în care este folosit cuvântul în VT. Utilizarea cuvintelor
se încadrează în două perioade, demarcate de 1 Samuel 9:9: în primul rând, a
existat o perioadă când nabi şi ro’eh au avut două înţelesuri
diferite; apoi a urmat perioada când a trăit autorul pasajului din 1 Samuel
9:9, când nabi a ajuns să fie sinonimul lui ro’eh, fără însă a
pierde înţelesul iniţial. Documentul sursă pentru prima perioadă este 1 Samuel
9-10, şi se pare destul de sigur că putem decide forţa de expresivitate a celor
două cuvinte în contextul celor două capitole: nabi este membrul unui
grup extatic contagios (1 Samuel 10:5-6, 10:13; 19:20-24), în timp ce ro’eh
se referă la o persoană solitară şi mai importantă. Din zece cazuri în care
întâlnim cuvântul, de şase ori este folosit referitor la Samuel (1 Samuel 9:11;
18-19; 1 Cronici 9:22; 26:28; 29:29). De aceea, el este modelul par
excellence a unui ro’eh.
Când trecem însă la perioada de mai târziu,
indicată de 1 Samuel 9:9, este imposibil să ne exprimăm cu certitudine. Deşi
putem observa că pretutindeni în Cronici (excepţie făcând 2 Cronici 29:30) hozeh
este menţionat în asociere cu împăratul, sugestia că el ar fi fost angajat ca
un văzător nu se potriveşte întru totul cu dovezile existente. Chiar şi în
Cronici, el acţionează deseori ca un nabi (de ex. 2 Cronici 19:2;
33:18), iar slujba lui cea mai frecventă a fost aceea de cronicar de curte - o
slujbă pe care o avea atât nabi cât şi ro’eh (2 Cronici 9:29;
12:15; cf. 1 Cronici 29:29).
În felul în care VT foloseşte termenii, pentru
fiecare nuanţă a verbului haza se poate găsi o paralelă în verbul ra’a:
ambele verbe sunt folosite în legătură cu ghicirea Zaharia 10:2; Ezechiel
21:21, ceea ce este valabil şi în cazul lui nabi (Mica 3:11); ambele
verbe sunt folosite pentru perceperea înţelesului evenimentelor (Psalmul 46:8;
Isaia 5:12), şi pentru evaluarea caracterului (Psalmul 11:4, 7; 1 Samuel 16:1);
ambele sunt folosite cu privire la chipul lui Dumnezeu (Psalmul 27:4; Isaia
6:5), şi cu privire la activitatea profetică (Isaia 1:1; Ezechiel 13:3); ambele
sunt folosite pentru „a avea grijă ca răzbunarea să aibă loc" (Psalmul
58:10; 54:7). În Isaia 29:10, nabi şi hozeh sunt paralele; în
Amos 7:12 ş.urm., Amaţia i se adresează lui Amos cu cuvântul horez,
îndemnându-l să prorocească nibba în Iuda, iar Amos răspunde spunând că
el nu este un nabi; în Ezechiel 13:9, se găseşte tocmai inversul acestei
situaţii: substantivul nabi este subiectul verbului haza. Se pot
da mult mai multe exemple, dar încheiem aici cu concluzia că aceşti termeni
sunt sinonimi.
c. Prezicerea
Prea deseori în studiile care s-au făcut asupra
fenomenului prorociei, s-a vorbit mai mult despre unicitatea acestei mişcări în
Israel, şi în acelaşi timp, ea a fost supusă judecăţii şi criticii ca şi cum
n-ar fi fost unică, ca şi cum dovezile ar putea fi explicate numai şi numai pe cale
raţională. Noi dispunem de o singură sursă de informaţii cu privire la prorocul
VT şi aceasta este VT însuşi, care trebuie deci să fie tratat ca o sursă
primară.
Prorocul a fost în primul rând un bărbat care
transmitea cuvântul lui Dumnezeu. Chiar şi atunci când se părea că îndeplineşte
alte sarcini, cum ar fi „imitările" (pantomimele) complicate ale lui
Ezechiel, aceste sarcini au fost subordonate scopului de a aduce semenilor lui
cuvântul lui Dumnezeu. Acest cuvânt nu a fost, ca să ne exprimăm aşa, o opinie
pasivă, ca şi cum Dumnezeu nu ar fi interesat decât să-i facă pe oameni
conştienţi de felul în care vedea El lucrurile înainte ca ei să decidă pentru
ei înşişi. Dimpotrivă, prorocul a fost convins că proclamarea cuvântului lui
Dumnezeu schimbă situaţia radical. De exemplu, Isaia 28-29 ne arată tabloul
unui popor care se străduia să afle o soluţie satisfăcătoare la problema foarte
critică a caracterului politicii pe care o ducea, şi în această căutare a
respins cuvântul lui Dumnezeu; capitolul 30 şi cele următoare ne arată situaţia
care rezultă: problema nu mai este echilibrul puterii politice dintre Iuda,
Asiria şi Egipt, ci relaţia spirituală dintre Iuda, Asiria şi Egipt pe de o
parte, şi cuvântul lui Dumnezeu pe de cealaltă parte. Cuvântul este un
ingredient activ adăugat situaţiei, care de aici înainte este promovat ca şi
cuvânt rostit (Isaia 40:8; 55:11; vezi, de ex. *BLESTEM).
Este clar însă că prorocii s-au adresat situaţiei
din vremea lor în primul rând prin avertizări şi încurajări, ambele privind
viitorul. Aproape fiecare proroc s-a remarcat prima dată ca un prezicător, de
ex. Amos 1:2. Această practică a prezicerii este justificată de trei motive: în
primul rând, ca oamenii să-şi exercite responsabilitatea morală în prezent şi
să fie conştienţi de ceea ce-i aşteaptă în viitor, ea a fost în mod evident
necesară. Aceasta face dintr-o dată ca prezicerea VT să fie mai mult decât o
simplă prognosticare şi o simplă dorinţă de a satisface curiozitatea firii.
Chemările la pocăinţă (de ex. Isaia 30:6-9) şi chemările la o sfinţire a vieţii
(de ex. Isaia 2:5) au la bază în aceeaşi măsură un cuvânt cu privire la viitor;
prezicerea mâniei care avea să vină este ceea ce ar trebui să-l motiveze în
prezent pe om să caute îndurarea lui Dumnezeu; prezicerea binecuvântării care
urma să vină cheamă la umblarea în lumină în prezent.
În cel de-al doilea rând, prezicerea se datorează
faptului că prorocii vorbesc în numele Conducătorului sfânt al istoriei. Am
menţionat deja faptul că prorocii chemau în primul rând la o cunoaştere a lui
Dumnezeu. Din această cunoaştere a izvorât cunoaşterea a ceea ce va face El,
căci El conduce istoria după principiile neschimbate ale caracterului Său
sfânt. Aceasta înseamnă că, prorociii posedau toate informaţiile de bază, căci
prin Moise şi prin manifestările Sale din timpul Exodului, Dumnezeu Şi-a făcut
cunoscut Numele pentru totdeauna (Exod 3:15). Lor le-au fost descoperite
tainele (Amos 3:7).
În cel de-al treilea rând, prezicerea pare să
aparţină chiar noţiunii de slujbă profetică. Putem vedea lucrul acesta în
Deuteronom 18:9 ş.urm.: Când a intrat în ţara Canaanului, Israel nu a fost
avertizat numai cu privire la cultele canaaniţilor, cum ar fi jertfirea
copiilor, ci şi cu privire la unele personalităţi religioase ale acestora, cum
ar fi ghicitorii. Cu siguranţă, aceşti oameni erau preocupaţi cu ghicirea; ei
s-au oferit să viitorul folosindu-se de un mijloc sau altul. În locul tuturor
acestor lucruri, pentru Israel se va ivi un proroc pe care Domnul îl va ridica
din mijlocul fraţilor Lui. Acest proroc care va vorbi în numele Domnului,
trebuie evaluat după precizia prezicerilor Lui (v. 22) - o dovadă clară că
Israel a pretins preziceri profetice şi că aceste preziceri erau un aspect al
noţiunii de prorocie.
Putem nota aici darurile profetice de cunoaştere şi
de clarviziune extraordinar de detaliate. Elisei a fost renumit pentru că a
cunoscut ceea ce se spunea în secret (2 Împăraţi 6:12) şi a făcut dovada că
aceasta a fost o evaluare corectă a puterilor pe care le poseda. Ezechiel este
renumit pentru cunoaşterea detaliată a Ierusalimului în vremea când el se afla
în Babilon (Ezechiel 8-11). Cu toate că nu putem pretinde în mod categoric că
Ezechiel nu a comunicat deloc cu cei rămaşi în Ierusalim, tot atât de inutil
este ocolim acest aspect al mărturiei biblice. Prorocii au fost bărbaţi cu
puteri psihice deosebite. De exemplu, este inutil să punem la îndoială
cunoaşterea mai dinainte a numelor unor persoane, cum găsim exemplificat în 1
Împăraţi 13:2; Isaia 44:28 (cf. Faptele Apostolilor 9:12). Întrucât nu exista
nici o problemă de ordin textual cu privire la aceste lucruri, problema este
pur şi simplu dacă acceptăm mărturiile VT cu privire la prorocie, sau nu.
Existenţa unor astfel de preziceri în detaliu este în acord perfect cu tabloul general
al prorociei, după cum este el prezentat în Biblie. Trebuie să reţinem că nu
este corect să punem problema în funcţie de cunoaşterea pe care o avem noi cu
privire la perioada de timp dintre prezicere şi împlinire: „Cum putea prorocul
să cunoască numele cuiva care avea să se nască la câteva sute de ani după
el?" În pasajele menţionate nu se aminteşte nimic despre „sute de
ani". Aceasta este contribuţia noastră, căci noi cunoaştem cât de mare
este perioada de timp respectivă. Întrebarea pe care ar trebui să o punem este
mult mai simplă: „Din ceea ce cunoaştem cu privire la proorocul din VT, există
vreun lucru care să ne împiedice sa credem referitor la posibilitatea
cunoaşterii prealabile a numelor unor persoane?" În lumina VT, un răspuns
negativ poate fi dat pe buna dreptate.
II. Inspiraţia profetică şi metodele prorociei
a. Moduri de inspiraţie
Cum a primit prorocul mesajul care i-a fost
încredinţat spre a fi transmis semenilor lui? Răspunsul dat în marea majoritate
a cazurilor este perfect clar şi, totuşi, foarte vag: „Cuvântul Domnului a
venit (a vorbit)...", literal, verbul folosit fiind verbul „a fi",
„Cuvântul Domnului s-a prezentat activ...". Este o afirmaţie care arată
starea de conştientă a prorocului, care are la bază un contact nemijlocit cu
Dumnezeu. Este experienţa de bază a prorocului. Această experienţă este
zugrăvită pentru prima dată în Exod 7:1-2 (cf. 4:15-16). Dumnezeu este autorul
cuvintelor pe care El însuşi le-a transmis prorocului, şi prin el poporului.
Este aceeaşi experienţă pe care a avut-o Ieremia când mâna Domnului i-a atins
gura (Ieremia 1:9), şi pasajul acesta ne spune cât ni se permite să cunoaştem
că în contextul relaţiei personale cu Dumnezeu al cărei iniţiator este
Dumnezeu, prorocul primeşte cuvinte din partea lui Dumnezeu. Ieremia s-a
referit mai târziu la această experienţă prin expresia „a sta la sfatul lui
Dumnezeu" (23:22), sfat care i-a dat posibilitatea de a transmite
poporului cuvintele lui Dumnezeu. Aceasta, însă, nu ajută la nimic în cazul
unei încercări de a explica lucrurile din punct de vedere psihologic.
Visurile şi vedeniile îşi au şi ele locul în
inspiraţia prorocului. Se sugerează uneori că Ieremia 23:28 ne învaţă că
visurile nu pot fi luate ca metodă de a evalua cuvântul Domnului. Însă, în
lumina celor scrise la Numeri 12:6-7 şi 1 Samuel 28:6,15, pasaje care ne
vorbesc despre faptul că ele pot fi considerate ca metode valabile, vedem că
Ieremia 23:28 trebuie luat ca un „simplu vis" sau ca „un vis născut din
fantezia lui". Într-adevăr, se pare că Ieremia a beneficiat de cuvântul
lui Dumnezeu printr-un vis (31:26). Cele mai grăitoare exemple de vedenii pot
fi găsite în experienţa prorocului Zaharia, dar, ca şi visurile, ele nu adaugă
nimic la cunoştinţa noastră - sau mai degrabă la ignoranţa noastră - cu privire
la „tehnicile" inspiraţiei. Acelaşi lucru se poate spune şi în cazurile în
care cuvântul este perceput printr-un simbol (Ieremia 18; Amos 7:7 ş.urm.;
8:1-3). Inspiraţia este un miracol; nu cunoaştem modalitatea prin care Dumnezeu
face mintea unui om conştientă de cuvântul Său.
Aceasta ridică problema activităţii Duhului lui
Dumnezeu în inspiraţia profetică. Există 18 pasaje care asociază inspiraţia
profetică cu activitatea Duhului: Numeri 24:2 se referă la Balaam; Numeri
11:29; 1 Samuel 10:6, 10; 19:20, 23 au de-a face cu extazul profetic; afirmaţia
clară că prorocia îşi are originea în Duhul lui Dumnezeu se găseşte în 1
Împăraţi 22:24; Ioel 2:28-29; Osea 9:7; Neemia 9:30; Zaharia 7:12; o referire
directă la inspiraţia Duhului se face în Mica 3:8; următoarele versete vorbesc
despre faptul că cuvântul profetic este inspirat de Duhul: 1 Cronici 12:18; 2
Cronici 15:1; 20:14; 24:20; Neemia 9:20; şi Ezechiel 11:5. Este clar că aceste
mărturii nu sunt răspândite uniform în tot VT, prorocii dinaintea exilului
fiind menţionaţi când şi când. Într-adevăr, Ieremia nu menţionează Duhul lui
Dumnezeu în nici un context. Acest lucru a fost interpretat ca fiind o dovadă a
distincţiei dintre „omul cuvântului" şi „omul Duhului" (vezi L.
Koehler, Old Testament Theology, 1957; E. Jacob, Theology of the Old
Testament, 1958; T.C. Vrienzen, An Outline of Old Testament Theology,
1958), sugestia fiind că primii proroci au fost nerăbdători să se disocieze de
inspiraţia de grup a aşa-zişilor oameni posedaţi de duhul. Aceasta nu este o
concluzie necesară, nici măcar una probabilă. O identificare directă a celor
care practicau stările extatice în grup împreună cu prorocii falşi de mai
târziu nu este posibilă; şi, pe de altă parte, aşa cum arată E. Jacobs,
„cuvântul presupune existenţa spiritului, suflarea creatoare de viaţă, şi
pentru proroci a existat o asemenea dovadă a existenţei acestui spirit încât ei
nu au mai considerat necesar să se refere la ea în mod explicit".
b. Moduri de comunicare
Prorocii au apărut în faţa contemporanilor lor ca
nişte oameni care au avut ceva de spus. Forma în care era exprimat cuvântul lui
Dumnezeu este oracolul. Fiecare proroc şi-a lăsat amprenta personalităţii şi a
experienţei sale pe acest cuvânt: oracolele lui Amos şi Ieremia sunt tot atât de
diferite pe cât de diferite sunt personalităţile celor doi proroci. De aceea,
există un aspect dublu în cărţile prorocilor: pe de o parte, aceste cuvinte
sunt cuvintele pe care Dumnezeu le-a dat prorocului. Dumnezeu l-a luat pe acest
om şi l-a făcut gura Lui; cuvintele sunt cuvintele lui Dumnezeu. Pe de altă
parte, aceste cuvinte sunt cuvintele unui anumit om, rostite la un anumit
moment, în anumite împrejurări. Printre scriitorii din zilele noastre (de ex.
H.H. Rowley, The Servant of the Lord, 1952, p. 126) s-a ajuns să se
tragă concluzia că acest cuvânt a devenit astfel, într-o anumită măsură,
imperfect şi supus greşelilor, pentru că este cuvântul unor oameni imperfecţi
şi supuşi greşelilor. Trebuie să ne fie clar că o astfel de concluzie trebuie
să se bazeze pe alte dovezi, decât pe mărturia prorocilor înşişi pe care o avem
în aceste cărţi. Nu este acesta locul potrivit să discutăm despre relaţia
dintre cuvintele unor oameni inspiraţi şi cuvintele lui Dumnezeu, care i-a
inspirat (*INSPIRAŢIE), dar este locul să spunem că putem să cercetăm aceste
cărţi profetice fără să găsim nici o sugestie că prorocii ar fi crezut că acele
cuvintecare au fost rostite prin ei erau, înntr-un fel sau altul, inferioare
cuvintelor lui Dumnezeu. Trebuie să facem la acest punct observaţia că
majoritatea prorocilor nu par a fi deloc conştienţi de existenţa altor voci
decât vocea lor sau a unor voci în contradicţie cu vocea lor. Ei au fost foarte
siguri pe cuvintele lor, aşa cum numai un alienat poate fi sau unul care a stat
la sfatul lui Dumnezeu şi a primit ceea ce trebuie să spună pe pământ.
Uneori prorocii şi-au rostit oracolele sub forma
unei pilde sau a unei alegorii (de ex. Isaia 5:1-7; 2 Samuel 12:1-7; şi în
special Ezechiel 16 şi 23), dar cea mai dramatică prezentare a mesajului lor a
fost „oracolul jucat". Dacă ne gândim la oracolul jucat ca la un material
demonstrativ, vom sfârşi prin a avea o concepţie greşită despre natura şi rolul
unui oracol. Desigur, a fost un material demonstrativ, dar, în asociere cu
noţiunea evreiască cu privire la eficacitatea cuvântului, oracolul a slujit ca
un mijloc de descărcare a cuvântului în situaţia contemporană cu şi mai multă
putere. Acest lucru se poate vedea cel mai bine în discuţia dintre împăratul
Ioas şi Elisei (2 Împăraţi 13:14 ş.urm.). În v. 17, săgeata victoriei Domnului
se îndreaptă împotriva Siriei. Prorocul l-a introdus pe împărat într-o sferă a
unei acţiuni simbolice. Acum el cercetează să vadă câtă credinţă are împăratul
să îmbrăţişeze cuvântul promisiunii: împăratul a lovit cu săgeata în pământ de
trei ori, şi aceasta este măsura în care cuvântul eficient al lui Dumnezeu va
realiza ceva şi nu se va întoarce fără roadă. Vedem aici foarte clar relaţia
exactă dintre simbol şi cuvânt, şi dintre acestea două şi cursul evenimentelor.
Cuvântul întrupat în simbol este extraordinar de eficient; nu se poate întâmpla
să nu se împlinească; se va împlini exact aşa cum arată simbolul. Astfel, Isaia
a umblat dezbrăcat şi desculţ (Isaia 20), Ieremia a fărâmat vasul olarului la
intrarea porţii olăriei (Ieremia 19), Ahia şi-a sfârtecat haina cea nouă în
douăsprezece părţi şi i-a dat lui Ieroboam zece (1 Împăraţi 11:29 ş.urm.),
Ezechiel a asediat o cetate în machetă (Ezechiel 4:1-3), a spart zidul casei
(12:1 ş.urm.) şi nu a plâns după nevasta lui care a murit (24:15 ş.urm.).
Trebuie să facem o distincţie clară între oracolele jucate ale prorocului
israelit şi magia cultelor canaanite. În esenţă, magia acestor culte este o
încercare a omului de a exercita influenţă asupra lui Dumnezeu: omul întreprinde
o anumită acţiune pentru a-l constrânge pe Baal, sau pe un alt zeu, pentru a-l
determina să acţioneze într-un fel sau altul. În cazul oracolului jucat,
iniţiativa îi aparţine lui Dumnezeu: cuvântul lui Dumnezeu, activitatea asupra
căreia Dumnezeu a hotărât deja, a fost declarată şi promovată pe pământ de
proroc. Ca şi în oricare aspect al religiei biblice, iniţiativa îi aparţine
numai şi numai lui Dumnezeu.
c. Cărţile profetice
Problema formării *canonului biblic nu ne preocupă
aici, dar nu putem evita problema compilării scrierilor fiecărui proroc.
Trebuie să considerăm ca un lucru de la sine înţeles că fiecare din cărţile
profetice nu conţine decât o selecţie a prorociilor acelui proroc, dar cine a
făcut selectarea, editarea şi aranjarea? De exemplu, referirile la Iuda în
cartea prorocului Osea trebuie probabil văzute ca adăugiri editoriale din
perioada de după căderea Samariei, când prezicerile prorocului au ajuns în S.
Dar cine a fost editorul? Sau, de exemplu, este clar că seria de întrebări şi răspunsuri
din Maleahi este o aranjare deliberată a cuiva, făcută cu scopul de a transmite
întregul mesaj. Cine a făcut aranjamentul? Sau, la o scară şi mai mare, cartea
lui Isaia este o carte foarte bine editată; nu trebuie să ne gândim decât la
modul în care seria de şase „vai-uri" (cap. 28-37) se împart în două grupe
în care prima grupă de trei se potriveşte exact cu a doua grupă de trei, sau la
felul în care cap. 38-39 au fost scoase din ordinea lor cronologică firească ca
să poată forma o prefaţă istorică a capitolelor 40-55. Dar cine a fost acest
editor meticulos?
Dacă studiem cărţile găsim trei indicii cu privire
la alcătuirea lor. În primul rând, găsim că prorocii au scris ei înşişi cel
puţin unele prorocii (de ex. Isaia 30:8; Ieremia 29:1 ş.urm.; cf. 2 Cronici
21:12; Ieremia 29:25; cf. utilizarea la persoana întâi în Osea 3:1-5); în cel
de-al doilea rând, găsim că în cazul lui Ieremia, cel puţin, un pasaj destul de
lung din prorociile lui a fost scris cu ajutorul unui „secretar" (Ieremia
36) şi că porunca a fost atât dată cât şi primită fără vreun indiciu că ar fi
fost ieşită din comun; iar în cel de-al treilea rând, găsim că prorocii au fost
uneori asociaţi cu un grup desprecare se presupune că primea învăţăturile de la
un proroc mai vârstnic, care era învăţătorul prorocilor, şi este posibil să fi
fost deţinătorii prorociilor acestuia. Un astfel de grup este menţionat prin
expresia „ucenicii mei" din Isaia 8:16. Aceste dovezi firave ne sugerează
faptul că prorociile scrise ale unui proroc sunt întemeiate pe cuvintele
acestuia, putând fi scrise de el, dictate de el sau transmise ucenicilor prin
învăţătură. Este posibil ca prorociile lui Isaia să fi luat forma prezentă ca
un manual de instruire a ucenicilor prorocului.
Expresia „fiii prorocilor" este folosită
pentru acele grupuri de ucenici. Acestea s-au format de fapt în perioada lui
Ilie şi Elisei, cu toate că Amos 7:14 arată că expresia a supravieţuit ca
termen specific mult timp după aceea. Din 2 Împăraţi 2:3, 5 aflăm că au existat
grupuri cunoscute de bărbaţi care s-au stabilit ici colo în ţară, sub
supravegherea unui proroc „autorizat". Ilie, în efortul lui de a-l face pe
Elisei să simtă cât mai puţin durerea despărţirii, pretinde că face o călătorie
obişnuită. Elisei la rândul lui a preluat conducerea grupurilor de proroci (2
Împăraţi 4:38; 6:1 ş.urm.) şi el însuşi a beneficiat de serviciile lor (2
Împăraţi 9:1). Este clar că membrii acestor grupuri au fost bărbaţi care au
avut darul profetic (2 Împăraţi 2:3, 5), dar nu putem spune cu precizie dacă
s-au alăturat grupului fiind chemaţi de Dumnezeu, din proprie iniţiativă, fiind
atraşi de învăţăturile prorocului, sau fiind chemaţi de proroc.
Nu trebuie să vedem neapărat în Amos 7:14 o
defăimare a grupurilor de proroci, ca şi cum Amos plin de indignare s-ar fi
disociat de ei. Amos nu putea să nu se considere proroc, căci vedem că el este
pe punctul de a afirma că Domnul este Cel care i-a poruncit să prorocească (în
ebr. hinnabe, să joace rolul unui nabi, 7:15). De aceea, putem
lua cuvintele ori ca o întrebare retorică care exprimă indignare: „Nu sunt eu
un proroc şi un fiu al prorocului? Într-adevăr, eu am fost păstor... dar Domnul
m-a luat", sau, de preferat, „Eu nu sunt proroc... Sunt un păstor...şi
Domnul m-a luat". Amos nu le aduce acuzaţii rău voitoare fiilor prorocilor
considerându-i nişte oportunişti profesionişti, ci apără autoritatea chemării
spirituale împotriva acuzaţiei că el nu are un statut şi o autoritate oficială.
Este însă foarte probabil că aceştia, cei grupaţi
în jurul marilor proroci, sunt bărbaţii cărora le datorăm păstrarea şi
transmiterea oracolelor acestor mari proroci, dar a le atribui lor toate
modificările, adaptările şi adăugirile făcute lucrărilor prorocului
„învăţător", aşa cum este la modă acum în studiile de specialitate, ar
însemna să trecem dincolo de informaţiile pe care le posedăm cu privire la
grupurile de „fii ai prorocilor", la continuitatea şi lucrarea lor.
III. Prorocii adevăraţi şi cel falşi
Cum se putea face distincţie între prorocul
adevărat şi cel fals când Mica, fiul lui Imla şi Zedechia, fiul lui Chenaana
s-au înfruntat unul pe celălalt înaintea împăratului Ahab, unul anunţând
înfrângerea, iar celălalt promiţând victoria, apelând ambii la autoritatea
Domnului (1 Împăraţi 22)? Când Ieremia l-a înfruntat pe Hanania, primul
aplecându-se sub un jug simbolizând prin aceasta servitudine, iar celălalt
rupând jugul simbolizând eliberare (Ieremia 28), cum se putea face o
diferenţiere între cel adevărat şi cel fals? Sau, un caz şi mai extrem, când
„prorocul cel bătrân din Betel" l-a făcut pe „omul lui Dumnezeu" să
se întoarcă din Iuda printr-o minciună, iar apoi l-a învăluit cu adevăratul
cuvânt al lui Dumnezeu (1 Împăraţi 13:18-22), a fost posibil să spunem când a
vorbit adevărul şi când a rostit cuvinte amăgitoare? Problema diferenţierii
prorocilor adevăraţi de cei falşi nu este în nici un caz una academică, ci una
cu totul practică şi de cea mai mare importanţa spirituală.
Anumite caracteristici exterioare de ordin general
au fost propuse pentru a face distincţie între adevărat şi fals. S-a sugerat că
extazul profetic a fost un semn prin care se distingea prorocul fals. Am
menţionat deja faptul că extazul în grup era un semn distinct al prorocilor în
vremea lui Samuel (1 Samuel 9-10; etc.). Acest extaz era în aparenţă spontan,
sau putea fi indus, în special cu ajutorul muzicii (1 Samuel 10:5; 2 Împăraţi
3:15) şi prin dansul ritual (1 Împăraţi 18:28). Se pare că persoana care era în
stare de extaz îşi pierdea memoria şi devenea insensibilă la durere (1 Samuel
19:24; 1 Împăraţi 18:28). Este uşor şi, într-adevăr, aproape inevitabil să
privim cu suspiciune la un fenomen ca acesta: este atât de străin de gusturile
noastre şi este cunoscut ca un aspect al închinării specifice cultului
Baalilor, şi a popoarelor din Canaan. Dar aceste fenomene nu ne dau motive
suficiente pentru a indentifica întotdeauna extazul cu falsul. Nu avem nici o
indicaţie că extazul ar fi fost dezaprobat de popor în general sau de liderii
religioşi ai acestuia. Samuel a prezis, se pare cu o atitudine pozitivă, că
Saul se va alătura prorocilor care practică extazul şi că aceasta va face din
el un om nou (1 Samuel 10:6). De asemenea, emisarul lui Elisei este chemat de
căpeteniile lui Iehu „nebunul acesta" (2 Împăraţi 9:11), indicând probabil
că extazul mai era încă o caracteristică a grupului de proroci. În plus,
experienţa din Templu a lui Isaia a fost cu siguranţă un extaz, iar Ezechiel a
fost fără îndoială un proroc care a avut experienţe extatice.
O altă modalitate care s-a sugerat pentru a-i
identifica pe prorocii falşi este profesionalismul: ei au fost slujitorii
plătiţi ai unor împăraţi şi, era în interesul lor să spună ceea ce îi făcea
plăcere împăratului. Dar, ca şi în cazul precedent, acest lucru nu poate fi
considerat un criteriu adecvat. Samuel a fost, evident, un proroc de profesie,
dar nu a fost proroc fals; Natan a fost un curtean al lui David, dar a fi
profesionist nu înseamnă a fi linguşitor. Este posibil ca şi Amos să fi fost un
proroc de profesie, dar Amaţia îl sfătuieşte că un proroc ca şi el ar trăi mai
bine în Iuda (Amos 7:10 ş.urm.). Ca şi prorocii care au practicat manifestările
extatice, prorocii de la curte pot fi găsiţi şi ei în grupuri (1 Împăraţi 22)
şi, fără îndoială că statutul lor de profesionişti a putut avea asupra lor o influenţă
negativă, de corupere, dar a spune că lucrurile s-au întâmplat tocmai aşa
înseamnă a spune mai mult decât ne spun dovezile de care dispunem. Ieremia nu
l-a acuzat de aceste lucruri pe Paşhur (Ieremia 20), cu toate că ar fi fost în
avantajul lui să fi avut la îndemână o dovadă cu privire la poziţia greşită a
adversarului lui.
Găsim în VT trei discuţii mai importante cu privire
la problema prorocilor falşi. Prima poate fi găsită în Deuteronom 13 şi 18. În
capitolul 18 se propune un test negativ: ceea ce nu se împlineşte nu a fost un
cuvânt de la Domnul. Trebuie să observăm cu foarte mare atenţie felul de
exprimare; aceasta nu este o simplă afirmaţie care spune că împlinirea
prorociei este o dovadă clară că acel proroc este adevărat, căci, aşa cum ni se
arată în 13:1 ş.urm., un semn care a fost dat se poate împlini şi totuşi
prorocul să fie un proroc fals. În mod inevitabil, împlinirea lucrurilor
vestite a fost privită ca o dovadă a faptului că prorocia a fost adevărată, că
a venit de la Dumnezeu: Moise s-a plâns când ceea ce a fost rostit „în
numele" Domnului nu a avut efectul scontat (Exod 5:23); Ieremia a văzut în
vizita lui Hanameel o dovadă că acel cuvânt a fost de la Domnul (Ieremia 32:8).
Dar Deuteronomul vorbeşte numai despre testul negativ, căci numai acesta este
sigur şi corect. Ceea ce spune Domnul se va împlini întotdeauna, dar uneori se
va împlini şi cuvântul unui proroc fals, ca o încercare pentru poporul lui
Dumnezeu.
Aşadar, ne întoarcem la Deuteronom 13 şi la
răspunsul pe care-l găsim aici la problema identificării prorocului fals: aici
încercarea este de natură teologică, revelaţia lui Dumnezeu cu ocazia Exodului.
Caracteristica esenţială a prorocului fals este că el cheamă poporul să meargă
„după alţi dumnezei... pe care tu nu-i cunoşti" (v. 2), învăţându-i astfel
să se răzvrătească împotriva Domnului Dumnezeului lor, care i-a scos din ţara
Egiptului (v. 5, 10). Aici vedem caracteristica finală a lui Moise, prorocul
normativ: tot el a stabilit şi norma teologică după care putea fi evaluată
toată învăţătura de mai târziu. Un proroc putea pretinde că vorbeşte în numele
lui Iahve, dar dacă nu recunoştea autoritatea lui Moise, şi nu subscria la
doctrinele stabilite cu ocazia Exodului, el era un proroc fals.
În esenţă, acelaşi lucru se poate spune şi despre
Ieremia. Acest proroc plin de sensibilitate nu putea să se pună alături de
Isaia şi Amos în ceea ce priveşte siguranţa fermă care, în cazul acestora,
părea atât de naturală. Problema siguranţei personale a fost o problemă pe care
el nu a putut-o evita, dar nici nu i-a putut da un răspuns decât prin
tautologia „siguranţa este siguranţă". Îl găsim în focul luptei din 23:9
ş.urm. Dacă citim versetele reiese foarte clar că Ieremia nu poate găsi nici o
modalitate exterioară de a-l testa pe proroc: aici nu se menţionează deloc
starea extatică sau profesionalismul. Şi nici caracteristica esenţială a
prorocului fals nu pare a fi recepţionarea de către acesta a oracolelor în
timpul viselor: adică, nu există nici o modalitate de verificare care să se bazeze
pe tehnicitatea profeţiei. Iată, mai degrabă, ce afirmă Ieremia: prorocul fals
este un om imoral (v. 10-14) şi nu caută să pună stavilă imoralităţii altora
(v. 17); pe când adevăratul proroc caută să lupte împotriva valului de păcat şi
cheamă poporul la sfinţenie (v. 22). La fel, mesajul prorocului fals este un
mesaj de pace, fără să privească starea morală şi spirituală care şi una şi
cealaltă sunt esenţiale păcii (v. 17; prorocul adevărat are un mesaj de
judecată cu privire la păcat (v. 29).
Nu trebuie însă să înţelegem că Ieremia ar fi
pretins că un proroc adevărat nu poate avea un mesaj de pace. Aceasta este una
dintre cele mai nocive noţiuni care au pătruns vreodată în studiul prorocilor.
Există cazuri când mesajul lui Dumnezeu este un mesaj de pace; dar lucrul
acesta se va întâmpla întotdeauna numai dacă sunt satisfăcute condiţiile din
Exodul, adică, pacea va putea veni numai atunci când cerinţa de sfinţire este
satisfăcută. Acesta este tocmai lucrul la care îi îndeamnă Ieremia: vocea
prorocului adevărat este întotdeauna vocea Legii lui Dumnezeu, care a fost
revelată o dată pentru totdeauna prin Moise. Aşadar, Ieremia are îndrăzneala să
spună că prorocii falşi sunt oameni care iau cuvântul lor şi-l dau ca şi cuvânt
al lui Dumnezeu, care au o autoritate falsă şi o lucrare pe care o fac fără a
fi chemaţi de Dumnezeu (v. 30-32), în timp ce prorocul adevărat a stat la
sfatul lui Iahve, a auzit vocea Lui şi a fost trimis de El (v. 18, 21-22, 28,
32). Punctul de vedere al lui Ieremia este de fapt următorul: „ceea ce este
sigur e sigur", dar el nu trebuie să apeleze la tautologie, datorită
revelaţiei lui Dumnezeu. El ştie că este un proroc adevărat pentru că şi el a
stat înaintea lui Dumnezeu ca şi Moise (cf. Numeri 12:6-8; Deuteronom 34:10),
iar mesajul lui se conformează mesajului lui Moise, care pune accent pe
sfinţenie (ascultare), pace, păcat şi judecată.
Răspunsul lui Ezechiel este în esenţă identic cu
cel al lui Ieremia, şi se găseşte în Ezechiel 12:21-14:11. Ezechiel ne spune că
există proroci care sunt călăuziţi de propria lor înţelepciune şi nu au nici un
cuvânt de la Iahve (13:2-3). Astfel, ei îi fac pe oameni să se încreadă în
minciuni şi îi lasă lipsiţi de resurse în ziua încercării (13:4-7). Ceea ce îi
defineşte pe aceşti proroci este mesajul lor: este un mesaj de pace şi de
optimism de suprafaţă (13:10-16), şi este lipsit de conţinut moral,
compătimindu-l pe cel neprihănit şi încurajându-l pe cel rău (v. 22). Spre
deosebire de acesta, există un gen de proroci care se ocupă cu insistenţă de
lucrurile esenţiale, răspunzând oamenilor nu după aparentele lor întrebări, ci
după inimile lor păcătoase (14:4-5), căci cuvântul lui Iahve este întotdeauna
un cuvânt pronunţat împotriva păcatului (14:7-8). Vedem din nou că prorocul
adevărat este un proroc ce poate fi asemănat cu Moise. Aceasta nu pentru că,
într-un sens vag, el are o experienţă cu Dumnezeu, ci pentru că a fost
însărcinat de Dumnezeul Exodului să-i repete din nou lui Israel cerinţele
morale ale legământului.
[continuare]
Prorocie, proroci (continuare)
IV. Prorocii în religia lui Israel
a. Prorocii cultici
Prorocia într-un mediu cultic poate fi găsită în 2
Cronici 20:14. Într-o vreme de nelinişte pentru naţiune, împăratul Iosafat a
condus rugăciunea publică în curtea Casei Domnului. Imediat după încheierea
rugăciunii, un levit inspirat de Duhul lui Dumnezeu, aduce din partea Domnului
un cuvânt care promitea victoria. Aici, avem de a face aşadar cu un levit,
adică o persoană oficială cultică, cu puterea de a proroci. Acelaş lucru pare
să ni-l spună şi nişte psalmi (de ex. Psalmul 60; 75; 82; etc.). În toţi aceşti
psalmi există câte o porţiune în care vorbeşte o singură voce: acesta este un
răspuns profetic, profetul în asociere cu cultul, transmiţând poporului ceea ce
spune Dumnezeu. Sugestia care s-a făcut este că grupurile de cântăreţi levitici
din perioada post-exilică sunt rămăşiţele grupurilor de proroci cultici care
s-au stabilit înainte de exil la sanctuarele din diferitele locuri sfinte. La
fiecare sanctuar, alături de preoţii care au avut sarcina de a se îngriji de
felul în care se aduceau jertfele şi închinarea, au lucrat şi prorocii care au
făcut de cunoscut cuvântul care venea de la Dumnezeu, atât public pentru
naţiune cât şi în particular pentru călăuzire individuală.
Dovezile care sprijină această practică, cunoscute
desigur în cercurile canaanite, pot fi deduse în mare măsură: în primul rând
întâlnim un grup de proroci la înălţimile de la Ghibea (1 Samuel 10:5);
prorocul Samuel a fost un personaj oficial de la Silo (1 Samuel 3:19), şi a
prezidat la o masă cultică la Rama (1 Samuel 9:12 ş.urm.); prorocul Gad i-a
poruncit lui David să zidească un altar în aria lui Aravna (2 Samuel 24:11,
18), şi a arătat care este voia lui Dumnezeu cu privire la grupurile
cântăreţilor din Templu (2 Cronici 29:25); prorocul Natan a fost consultat cu
privire la zidirea Templului (2 Samuel 7:1 ş.urm.); Ilie a pus în scenă un
episod cultic la unul din vechile locuri sfinte (1 Împăraţi 18:30 ş.urm.);
exista obiceiul ca prorocul să fie vizitat cu ocazia unor sărbători cultice (2
Împăraţi 4:23); există multe referinţe în care prorocul şi preotul lucrează
împreună într-un mod care ne sugerează o asociere profesională (2 Împăraţi
23:2; Isaia 28:7; Ieremia 2:26; 8:10; 13:13, etc.); în Templu au existat sedii ale
prorocilor (Ieremia 35:4).
Este foarte dificil ca o teorie să reziste când
este întemeiată pe o bază atât de fragilă. De exemplu, puternica legătură
stabilită în aparenţă în Ieremia 35:4 între proroc şi Templu prin faptul că
acestuia i s-a dat o locuinţă în incinta Templului, este contrastată puternic
de faptul că acelaşi verset menţionează despre camere alocate prinţilor. Faptul
că prorocii şi grupurile de proroci pot fi găsite în centre cultice nu înseamnă
nimic mai mult decât că şi aceştia au fost oameni religioşi! Pe Amos îl găsim
la sanctuarul de la Betel (7:13), dar lucrul acesta nu este o dovadă că el ar
fi fost plătit să slujească acolo. Faptul că David s-a consultat cu prorocii
lui ne spune mai mult despre procedura bună a lui David decât despre centrele
cultice cu care au fost asociaţi prorocii. Teoria prorocului cultic rămână o
teorie.
b. Prorocii şi cultul
Chiar dacă s-ar putea dovedi că teoria prorocului
cultic este adevărată, ea ar lăsa totuşi nerezolvată problema relaţiei pe care
a avut-o prorocul canonic (prorocii de la care ne-au rămas scrierile) cu
cultul. Felul în care aceştia privesc cultul ne pune oarecum în faţa unei
probleme delicate de interpretare şi discuţia se referă la şase pasaje scurte
care, după unii, conţin o condamnare directă a practicilor cultice şi o negare
a faptului că aceste practici sunt după voia lui Dumnezeu (Amos 5:21-25; Osea
6:6; Isaia 1:11-15; 43:22-24; Mica 6:6-8; Ieremia 7:21-23).
Remarcăm dintr-o dată numărul mic de versete pe
care le putem menţiona. Dacă prorocii s-au împotrivit atât de mult acestor
practici cultice, aşa cum pretind unii comentatori, este de neexplicat de ce
şi-au exprimat atât de rar poziţia lor împotriva acestora, şi de ce, chiar şi
atunci când şi-au exprimat-o, au făcut lucrul acesta într-o astfel de manieră
încât nu ne putem da seama dacă au avut intenţia de a condamna cultul în sine,
sau dacă nu cumva au condamnat numai abuzurile cultului din vremea aceea. În
plus, în alte părţi ale scrierilor lor, unii din aceşti proroci nu par să se pronunţe
prea categoric împotriva aspectului ceremonial şi al jertfelor. În vedenia lui
de la începutul misiunii sale, Isaia s-a întâlnit cu Dumnezeu şi a primit pace
lăuntrică într-un mediu cultic. Suntem noi îndreptăţiţi să credem că, în opinia
lui, cultul nu însemna nimic? Sau, Ieremia în capitolul 7, capitol folosit de
unii ca. dovadă, nu condamnă poporul pentru practicarea cultului (v. 9-10)
pentru că Iahve ar fi interzis acest lucru, ci pentru că această practică a
fost asociată cu indiferenţa morală şi cu nelegiuirea; în v. 11, Templul este
„Casa aceasta peste care este chemat Numele Meu", iar în v. 12, Silo este
„locul Meu", care a fost nimicit, nu pentru că Dumnezeu s-a arătat a fi
împotriva cultului, ci datorită nelegiuirii închinătorilor. Toate acestea
sugerează, ceea ce şi un studiu în detaliu al acestor versete va arăta şi
anume, că mânia prorocilor se îndreaptă împotriva abuzurilor care aveau loc în
cadrul practicilor cultice.
Exegeza pasajului Amos 5:21-25 ne aduce rezolvarea
în ultimul verset: „Mi-aţi adus voi jertfe şi daruri de mâncare, în timpul
celor patruzeci de ani din pustie...?" În sprijinul teoriei că Amos se
împotriveşte cu înverşunare jertfelor, trebuie să vedem că el aşteaptă cu
încredere un Nu! ca răspuns la această întrebare. Dar tocmai la acest răspuns
nu se putea aştepta. Orice tradiţie din vremea lui Amos cu privire la originea
Pentateuhului, vorbea despre jertfe în vremea lui Moise şi în vremea
patriarhilor dinaintea lui. Versetele 21-23 ne vorbesc despre dezaprobarea
categorică a lui Dumnezeu faţă depracticiie cultice din vremea aceea. Versetul
24 ne spune ce le lipsea acestor oameni: preocuparea de a trăi moral, o viaţă
sfântă. Menirea v. 25 este aceea de a sublinia adevărul că aceste lucruri nu
sunt facultative, ci sunt aspecte inseparabile ale religiei, după voia lui
Dumnezeu. Ar trebui subliniat faptul că forma întrebării în ebr. nu ne
sugerează, şi cu atât mai puţin cere, un răspuns negativ; iar dacă am traduce
v. 25 în aşa fel încât să scoatem în evidenţă ceea ce a subliniat prorocul,
traducerea ar trebui sa fie următoarea: „Au fost jertfele şi darurile de
mâncare pe care Mi le-aţi adus în pustie patruzeci de ani...?" Dacă ar fi
să meargă înapoi pe firul religiei lor până la punctul de pornire al
revelaţiei, nu vor găsi decât că Dumnezeu le cere jertfe în contextul unei
vieţi supusă Legii lui Dumnezeu. Datorită incapacităţii lor de a continua în
ascultare de Lege (v. 26 ş.urm.), ei vor fi duşi în robie. Ritualul care nu
este decât un opus operatum, nu poate fi considerat o închinare înaintea
Dumnezeului Bibliei.
Conform celor scrise în Proverbe 8:10, suntera
îndemnaţi: „Primiţi mai degrabă învăţăturile Mele decât argintul, şi mai
degrabă ştiinţa decât aurul scump". În mod evident, această afirmaţie se
referă la priorităţi, nu la excluderea unui lucru în avantajul altuia.
Importanţa acestui verset este că structura lui în ebr. este exact identică cu
cea a versetului Osea 6:6. De aceea, în lumina faptului că Osea nu respinge
uniform cultul pe tot parcursul prorociei lui, putem susţine că această
afirmaţie din 6:6 se referă la priorităţi, aşa cum acestea sunt exprimate
clasic de Samuel: „Ascultarea face mai mult decât jertfele" (1 Samuel
15:22).
Dificultatea pe care o prezintă pasajul din Isaia 1
este că el spune prea mult dacă este luat ca o condamnare categorică. Cu
siguranţă, v. 11:12 par să exprime un atac foarte puternic la adresa jertfelor,
dar nu mai puternic decât atacul împotriva Sabatului din v. 13, şi decât cel
împotriva rugăciunii din v. 15. Nu putem concepe că prorocul respinge de fapt
Sabatul şi rugăciunea. În mod obligatoriu, ultima propoziţie din v. 15, cu
toate că se referă direct la prima parte a versetului, se referă de asemenea şi
la condamnările anterioare. Prorocul nu spune decât că nici o activitate religioasă
nu este de folos în contextul unei vieţi trăite pe faţă în păcat. Această
interpretare este dovedită a fi corectă de primele verbe din v. 16, primul
dintre ele fiind folosit în mod constant pe tot parcursul Leviticului pentru
purificarea ceremonială, un verb pe care nu credem că prorocul l-ar folosi dacă
ar fi considerat că astfel de lucruri sunt contrare voii lui Dumnezeu; al
doilea verb se referă la curăţirea morală. Aşadar, mesajul prorocului este
mesajul Bibliei: mesajul cerinţei duble a legii morale şi a legii ceremoniale.
Următorul pasaj pe care-l vom studia este Mica
6:6-8. Avem o situaţie oarecum similară, în cuvintele pe care Domnul nostru
le-a adresat tânărului bogat (Marcu 10:17 ş.urm.). Prin faptul ca S-a referit
numai la legea morală, intenţionează El să nege autoritatea divină a legii
ceremoniale a jertfelor de ispăşire? Având în vedere respectul constant pe care
l-a acordat El Legii mozaice (de ex. Matei 8:4), fără să mai menţionăm
autentificarea jertfelor din VT în învăţăturile Lui referitoare la moartea Sa
(Marcu 14:2), aceasta ai fi o interpretare improbabilă a cuvintelor lui. Şi în
acest caz, am putea întreba dacă Levitic 18:5, prin faptul că prezintă legea
morală ca un stil de viaţă, nu intenţionează oare să nege valabilitatea legii morale.
În mod similar, în cazul lui Mica, nu trebuie să înţelegem că el respinge tot
ceea ce nu aprobă în mod specific. În final, putem face aluzie la Isaia 43:22
ş.urm., care este în multe privinţe cel mai dificil verset dintre toate.
Sublinierea din v. 22 cere traducerea „Nu pe Mine M-ai chemat...".
Presupunând că aceste cuvinte dau tonul mesajului în toate celelalte versete,
suntem cu siguranţă în acelaşi cerc al posibilităţilor: ori avem o respingere
plină de indignare a ideii că jertfele sunt încuviinţate de Dumnezeu: „Dacă
crezi că Mie Mi te adresezi în practicile tale cultice, să fii sigur că de fapt
nu Mie Mi te adresezi, căci Eu nu v-am cerut jertfe"; ori acuzaţia că ei
au făcut abuz de intenţia divină: „În toate practicile voastre cultice voi nu
M-aţi chemat de fapt pe Mine, căci intenţia Mea nu a fost niciodată ca din
cauza cultului ajungeţi nişte sclavi ai ritualurilor". Aceste variante de
interpretare sunt atât de clare în text, încât ne putem întreba pur şi simplu
dacă nu mai sunt şi alţi factori care să ne ajute să decidem între ele.
Scriptura în general pare să justifice a doua interpretare. Întrucât nu avem
motive să interpretăm celelalte versete cruciale ca fiind o respingere directă
a jertfelor, suntem obligaţi să interpretăm şi acest verset în acelaşi fel. În
plus, în cartea lui Isaia avem de interpretat versetul 44:28 în care se aprobă
clar rezidirea Templului: ar fi o contradicţie de termeni să-l vedem pe Isaia
că pe de o parte respinge jertfele, iar pe cealaltă parte se bucură de rezidirea
Templului. Apoi, mai avem de explicat limbajul specific jertfelor din Isaia 53.
c. Unitatea religiei lui Israel
În forma ei normativă, religia lui Israel a început
cu prorocul-preot Moise, şi a continuat ca o religie în care preotul şi
prorocul lucrează împreună. Acest lucru este declarat în ceremonia legământului
din Exod 24:4-8. Iahve Şi-a răscumpărat poporul aşa cum i-a promis şi poporul
şi-a dat consimţământul când El le-a impus Legea ca unui popor răscumpărat de
El. Moise a exprimat relaţia simbolic: doisprezece stâlpi grupaţi în jurul
altarului (24:4). Avem aici expresia vizuală a împlinirii promisiunii prevăzută
în legământ: „Vă voi lua ca popor al Meu; Eu voi fi Dumnezeul vostru"
(Exod 6:7). Este demn de remarcat faptul că Dumnezeu este reprezentat ca un
altar, căci Dumnezeul cel sfânt - revelaţia cea mai importantă pe care i-a
dat-o Dumnezeu lui Moise (Exod 3:5) - poate locui în mijlocul păcătoşilor numai
datorită sângelui ispăşitor. De aceea, primul lucru pe care-l face Moise cu
sângele este să stropească cu el altarul. Aşa cum s-a întâmplat şi la Paşte,
primul rol al sângelui este acela de a produce o schimbare în Dumnezeu,
potolindu-I mânia (Exod 12:13).
Ceremonia începe cu hotărârea poporului de a se
supune Legii, iar apoi ei sunt stropiţi cu sânge. Prin aceasta se afirmă că, în
timp ce oamenii sunt aduşi la Dumnezeu prin sângele care potoleşte mânia lui
Dumnezeu, poporul are nevoie de sânge şi în contextul obligaţiei lor de a păzi
Legea sfântă a lui Dumnezeu. Atunci, aceasta este unitatea dintre proroc şi
preot: primul cheamă în permanenţă la ascultare; cel de-al doilea aduce tot
timpul aminte poporului de eficacitatea sângelui. Dacă luăm fiecare slujbă
separat, primul devine un moralist, iar cel de-al doilea un ritualist; dacă le
păstrăm împreună, după cum sunt luate împreună şi în cadrul religiei lui Israel
şi în cadrul Bibliei, vedem întreaga minune a lui Dumnezeu pe care prorocul şi
preotul - şi de asemenea apostolul - au proclamat-o: un Dumnezeu drept şi un
Mântuitor care nu-Şi va coborî niciodată standardul în ceea ce priveşte cerinţa
Lui ca poporul Său să umble în lumină şi să fie sfânt, după cum şi El este
sfânt, şi care aşează alături de acea pretenţie la sfinţire şi sângele care
curăţă de orice păcat.
BIBLIOGRAFIE
H.H. Rowley, The Servant of the Lord, 1952,
cap. 3; idem, The Unity of the Bible, 1953, cap. 2, 4; idem (ed.), Studies
in Old Testament Prophecy, 1950; idem (ed.), The Old Testament and
Modern Study, 1951, cap. 5-6; H.W. Robinson, Inspiration and Revelation
in the Old Testament, 1946, Partea a 3-a şi a 4-a; A.R. Johnson, The
Cultic Prophet in Ancient Israel, 1944; A.B. Davidson, Old Testament
Prophecy, 1904; C. Kuhl, The Prophets of Israel 1960; E J. Young, My
Servants the Prophets, 1955; A. Lods, The Prophets and the Rise of Judaism,
1937; T.H. Robinson, Prophecy and the Prophets in Ancient Israel, 1923;
J. Skinner, Prophecy and Religion, 1926; A. Guillaume, Prophecy and
Divination, 1938; M. Noth, „History and the Word of God in the Old
Testament", BJRL 32, 1949-50, p. 194 ş.urm.; O.T. Allis, The Unity of
Isaiah, 1950, cap. 1-2; J. Lindblom, Prophecy in Ancient Israel,
1962; Y. Kaufmann, The Religion of Israel, 1961, Part 3; C. Westermann, Basic
Forms of Prophecy Speech, 1967; R.E. Clements, Prophecy and Covenant,
1965; W. McKane, Prophets and Wise Men, 1965; C.H. Peisker, C. Brown, în
NIDNTT 3, p. 74-92; J. Bright, „Jeremiah’s Complaints - Liturgy or Expressions
of Personal Distress?" în cartea lui J.I. Durham şi J.R. Porter (editori),
Proclamation and Presence, 1970, p. 189 ş.urm.; H.H. Rowley, From
Moses to Qumran, 1963, cap. 4.
J.A.M.
V. Prorocia în Noul Testament
a. Continuitatea cu Vechiul Testament
Prorocia şi prorocii formează linia cea mai mare a
continuităţii între Vechiul şi Noul Testament. Acest fapt este evident din
atitudinea lui Cristos şi a apostolilor faţă de prorociile VT, din caracterul
profetic al lucrării lui Isus, din plasarea inspiraţiei apostolilor şi
prorocilor din NT alături de prorocii din VT, şi din revărsarea generală a
Duhului Sfânt - Duhul prorociei - peste biserică, ceea ce conduce la acceptarea
continuă a prorocilor şi prorociei în bisericile Nou Testamentale.
Linia profetică a VT nu se sfârşeşte cu Maleahi, ci
cu Ioan Botezătorul, aşa cum a afirmat Domnul nostru Cristos (Matei 11:13).
Declaraţiile profetice ale lui Zaharia tatăl lui Ioan, ale Anei, Simeon şi
Maria de la începutul Evangheliei după Luca, toate dovedesc continuarea
inspiraţiei profetice (Luca 1:46-55; 67-79; 2:26-38). Împărţirea celor două
testamente umbreşte unitatea minunată în programul divin al revelaţiei, linia
continuă de la Moise la Ioan şi dincolo de el aşa cum vom vedea.
Mai mult, relaţia VT cu NT nu este alta decât
relaţia dintre mesajului prorocilor şi împlinirea lui. Mereu, mereu, NT are
sarcina aceasta; ceea ce a spus Dumnezeu în vechime se împlineşte (de ex. Matei
1:22; 13:17; 26:56; Luca 1:70; 18:31; Faptele Apostolilor 3:21; 10:43, etc.).
Toate aceste prorocii sunt o mărturie pentru Cristos şi lucrarea Sa mântuitoare
(Luca 24:25,27,44; Ioan 1:45; 5:39; 11:51). El n-a venit să desfiinţeze legea
şi prorocii ci să-i împlinească (Matei 5:17), şi într-adevăr Şi-a bazat
înţelegerea misiunii Sale şi destinul în principal pe previziunile lor.
Importanţa acestei caracteristici a NT în validarea
VT cu greu poate fi supraestimată. Deşi o minoritate persecutată (Matei 5:12;
23:29-37; Luca 6:23, etc.), prorocii VT nu sunt nişte visători speculativi, ci
vocile cele mai importante care ne vin din trecutul îndepărtat, confirmaţi ca
proclamatori ai adevărului etern prin împlinirea marilor lor cuvinte în cel mai
mare eveniment al tuturor timpurilor, persoana şi lucrarea lui Isus Cristos. El
Însuşi ne îndreaptă privirile spre ei şi spre mesajul lor ca o permanentă
revelaţie a lui Dumnezeu, suficientă să conducă spre pocăinţă şi de aceea
condamnând pe cei ce nu-i ascultau (Luca 16:29-31). Ei sunt învăţătorii
autorizaţi ai Bisericii Creştine, bărbaţi ale căror cuvinte trebuie încă
privite ca fiind Cuvântul lui Dumnezeu (cf. 2 Petru 1:19-21).
b. Cel mai mare proroc şi mai mult decât proroc
Una din cele mai obişnuite evaluări ale persoanei
lui Isus din Nazaret din partea contemporanilor Săi din Palestina este că El a
fost proroc al lui Dumnzeu, sau un învăţător venit de la Dumnzeu, sau amândouă
(Matei 14:5; 21:11, 46; Luca 7:16; Ioan 3:2; 4:19; 6:14; 7:40; 9:17, etc.).
Conceptul lor de bază despre un proroc era clar bazat pe lucrarea profetică, a
VT şi includea propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu, deţinerea de cunoştinţe
supranaturale, şi punerea în evidenţă a puterii lui Dumnezeu (cf. Ioan 3:2;
4:19 in loc.; Matei 26:68; Luca 7:39).
Isus a acceptat acest titlu printre altele, şi l-a
folosit El Însuşi (Matei 13:57; Luca 13:33), la fel cum a acceptat titlul de
învăţător (Ioan 13:13), şi chiar cel de cărturar prin implicaţie (Matei 13:51-52).
Apostolii au ajuns să-şi dea seama că împlinirea definitivă a prorociei lui
Moise (Deuteronom 18:15 ş.urm.) în legătură cu prorocul asemeni celui pe care
îl va ridica Dumnezeu, se găseşte în Cristos Însuşi (Faptele Apostolilor
3:22-26); 7:37; *MESIA). Numai că, în cazul lui Isus nu avem un simplu proroc
ci El este Fiul, căruia Duhul nu I se dă cu măsură, în lucrarea căruia,
misiunea de învăţător şi cea de proroc se combină perfect, şi în care s-a atins
apogeul revelaţiei profetice (Matei 21:33-43; Luca 4:14-15; Ioan 3:34). Cu
toate acestea, vedem în Isus nu numai mult mai mult decât un proroc, ci vedem
în El pe Cel ce i-a trimis pe proroci (Matei 23:34, 37), şi nu numai Unul care
vorbeşte Cuvântul lui Dumnezeu, ci este El însuşi Cuvântul care S-a întrupat
(Ioan 1:1-14; Apocalipsa 19:13; *LOGOS).
c. Duhul prorociei şi Biserica creştină
Cristos a promis ucenicilor Săi că după înălţarea
Sa le va trimite Duhul Sfânt care îi va împuternici să depună mărturie (Luca
24:48-49; Ioan 14:26; 15:26-27; Faptele Apostolilor 1:8). Că aceasta include o
inspiraţie profetică este clar din Matei 10:19-20; Ioan 16:12-15, etc.
Apostolii şi cei care au predicat Evanghelia la început au făcut-o în puterea
aceluiaşi „Duh Sfânt trimis din cer" care a inspirat prezicerile prorocilor
VT în timp ce priveau înainte spre suferinţele şi gloria viitoare a lui Cristos
(1 Petru 1:10-12). De aceea nu este o surpriză că atunci când Duhul Sfânt a
fost revărsat la Rusalii rezultatele imediate au indus manifestări de vorbire
Faptele Apostolilor 2:1-12), şi în explicaţia sa Petru citează din Ioel
2:28-32, unde un rezultat major al turnării Duhului Sfânt peste orice făptură
este acela că ei „vor proroci", incluzându-se nu numai cuvintele profetice
ci şi vedeniile şi visele (Faptele Apostolilor 2:18). Fiecare creştin este un
potenţial proroc (aceasta fiind realizarea dorinţei lui Moise exprimate în
Numeri 11:29), pentru că Duhul dat Bisericii pentru a depune mărturie pentru
Cristos este Duhul prorociei (1 Corinteni 14:31; Apocalipsa 19:10). De aceea
Pavel le spune creştinilor din Corint: „Umblaţi după dăruirile duhovniceşti,
dar mai ales să prorociţi" (1 Corinteni 14:1).
Când creştinii au primit iniţial puterea Duhului
Sfânt, se pare că cea mai obişnuită manifestare a fost aceea a vorbirii în alte
limbi (de laudă şi rugăciune) şi prorocia (Faptele Apostolilor 2:4; 17-18;
10:44-46; 19:6; 1 Corinteni 1:5-7). Nu este clar dacă cei care au vorbit sub
inspiraţia Duhului Sfânt au reţinut această capacitate în toate cazurile, sau
dacă ea a fost doar o confirmare iniţială a dovezii primirii Duhului Sfânt, aşa
cum a fost cazul celor şaptezeci de bătrâni, într-un exemplu paralel din VT
descris în Numeri 11:25, unde aceştia au prorocit numai atunci când Duhul Sfânt
a venit peste ei, dar după aceea n-au mai prorocit".
Isus a prezis că oamenii vor proroci în numele Său
(Matei 7:22; deşi aici trebuie observată atenţionarea împotriva faptului că
unii se bizuie pe acest dar sau altă lucrare, pentru standardul său spiritual),
astfel prorocia este menţionată repetat ca unul din darurile Duhului Sfânt cu
care Cristos echipează mădularele Sale astfel ca ele să funcţioneze la locul
lor în Trupul Său (Romani 12:4-7; 1 Corinteni 12:10-13; 1 Tesaloniceni 5:19-20;
1 Petru 4:10-11; Apocalipsa, pasim). Darul acesta este diferit atât de
vorbirea în limbi cât şi de tălmăcirea limbilor, şi de asemenea de cel al
învăţăturii. Este diferit de cel din urmă în sensul că este inspirat de Duhul
în vorbirea de la Dumnezeu spre om, în timp ce limbile şi tălmăcirea lor se
adresează de la om spre Dumnezeu (Faptele Apostolilor 2:11; 10:46; 1 Corinteni
14:2-3); este diferit de ultimul (la fel ca în VT) pentru că el este o rostire
(frecvent în numele Domnului) inspirată prin medierea revelaţiei directe din
partea Duhului Sfânt, în timp ce învăţătura este mediată de un studiul
perseverent şi de explicarea adevărului deja revelat. (Prorocia sub inspiraţia
Duhului va lua parţial forma reiterării unor adevăruri deja revelate în
Scriptură.)
Cea mai deplina călăuzire cu privire la folosirea
acestui dar într-o biserică ne este dată de Pavel în 1 Corinteni 14 împreună cu
instruirea referitoare la folosirea „vorbirii în limbi". Din această
referinţă precum şi din altele rezultă următoarea imagine: Exercitarea acestui
dar este în principiu admisă oricărui creştin, sub distribuirea suverană a
Duhului lui Cristos, inclusiv femeilor, ocazional (v. 5, 31; 11:5; 12:11; cf.
Faptele Apostolilor 21:9), deşi este îndoielnic că acest gen de lucrare
feminină a fost în general bine primită în bisericile din acel timp, având în
vedere pasajul 1 Corinteni 14:33-36. Rostirile profetice reprezintă un cuvânt
inteligibil de revelaţie de la Dumnezeu către inimile şi minţile celor
prezenţi, „spre zidirea, sfătuirea şi mângâierea lor" (v. 3-5, 26, 30-31).
Reacţia celui necredincios faţă de această lucrare profetică (v. 24-25) arată
că ea putea proclama un mesaj întreg, cu privire la păcat şi judecată, sau cu
privire la har şi la mântuire.
„Duhurile prorocilor sunt supuse prorocilor"
(v. 32), astfel încât nu trebuie niciodată să se abuzeze de prorocie prin
căderea unora într-un fel de aşa-zisă frenezie extatică necontrolabilă, tot
astfel ea nu trebuie exersată fără a putea fi verificată de ceilalţi membri ai
Trupului, adică fără ca prezbiterii şi prorocii să poată să cântărească şi să
discearnă acurateţea şi credibilitatea acestor rostiri, despre care se afirmă
că vin de la Duhul Sfânt (v. 29-33). Fără îndoială că asemenea abuzuri l-au
determinat pe apostol să se adreseze în scris unei tinere biserici astfel: „Nu
stingeţi Duhul. Nu dispreţuiţi prorociile, ci cercetaţi toate lucrurile şi
păstraţi ce este bun" (1 Tesaloniceni 5:19-21) - un echilibru similar
celui manifestat de el cu privire la vorbirea în limbi din 1 Corinteni
14:39-40.
Încercarea sau cântărirea rostirilor profetice este
cu atât mai necesară cu cât NT (urmând VT) atrage atenţia împotriva prorocilor
mincinoşi şi a prorociilor mincinoase, prin care Satana caută să-i înşele pe
cei naivi (Matei 7:15; 24:11, 24; 2 Petru 2:1; 1 Ioan 4:1 ş.urm.), şi care sunt
exemplificaţi în Bar-Isus, la Pafos (Faptele Apostolilor 13:5 ş.urm.). În acest
ultim caz sunt specificate sursele oculte, deşi în alte cazuri totul este pus
pe seama unor dorinţe omeneşti egoiste; însă în ambele cazuri este deservită
cauza anticreştină, a diavolului, după cum reiese clar că acesta este figura
simbolică a prorocului mincinos care îl slujeşte pe balaurul din Apocalipsa
13:11 şi 19:20. Prorocii mincinoşi înfăptuiesc ocazional minuni (Mareu 13:22),
însă conform VT (Deuteronom 13:1-5) nu trebuie să li se acorde crezare numai
din acest motiv. Încercarea oricărei rostiri profetice va fi în conformitate cu
avertismentul pe care l-a făcut Domnul nostru: „Aşa că după roadele lor îi veţi
cunoaşte" (Matei 7:20) in loc., şi va include aceste criterii: i.
concordanţa lor cu învăţătura Scripturii lui Cristos şi a apostolilor Lui atât
în conţinut cât şi în caracter (similar cu VT, Deuteronom 18; însă trebuie
notat că încercarea oricărui om care afirmă că deţine o spiritualitate
deosebită sau daruri profetice constă în următorul fapt: „Dacă crede cineva că
este proroc, sau insuflat de Dumnezeu, să înţeleagă că ce vă scriu eu este o
poruncă a Domnului", 1 Corinteni 14:37-38; 1 Ioan 4:6); ii.
tendinţa lor generală şi rezultatul roadelor (de ex. îl glorifică ei pe Cristos
şi zidesc biserica aşa cum se menţionează în Ioan 16:14 şi în 1 Corinteni 14:3
ş.urm.?); iii. consensul prorocilor recunoscuţi şi al celor cunoscuţi ca
fiind prezbiteri şi învăţători în acel loc, care să cântărească sau să
discearnă ceea ce s-a spus (1 Corinteni 14:29, 32); iv. consecvenţa
acestei rostiri cu alte rostiri profetice în trupul lui Cristos din acel loc
(v. 30-31); şi v. mărturisirea plină de reverenţă, prin intermediul
Duhului care vorbeşte prin proroc, a faptului că Isus este Domnul întrupat (1 Corinteni
12:2-3; 1 Ioan 4:1-3). Similar cu alte daruri spirituale, Pavel accentuează că
acest dar este nefolositor şi exercitarea lui poate produce dezacorduri dacă nu
izvorăşte dintr-o inimă iubitoare şi dacă nu este administrat în dragoste în
biserică (1 Corinteni 12:31-13:3).
Pe lângă faptul că orice credincios are ocazional
posibilitatea de a exercita acest dar, în biserica din NT existau oameni în mod
deosebit recunoscuţi şi fiind puşi deoparte ca „proroci" pentru o lucrare
regulată în acest sens. Ei sunt menţionaţi după apostoli în 1 Corinteni
12:28-29 şi Efeseni 4:11 şi apar acolo alături de învăţători şi în biserica din
Antiohia Siriei (Faptele Apostolilor 13:1). Poate că cel mai bine cunoscut din
Faptele Apostolilor este Agab (11:28; 21:10-11), însă sunt numiţi şi alţii
(15:32), şi întreaga carte a Apocalipsei este o prorocie extinsă, descoperită
lui Ioan (1:3; 10:11; 22:7, 10, 18-19). Lucrarea prorocilor pare să fi avut loc
alături de cea a prezbiterilor când Timotei a fost pus deoparte pentru lucrarea
lui de slujire ca evanghelist (1 Timotei 1:18; 4:14).
d. Caracterul şi forma prorociei din Noului
Testament
Toate dovezile din exemplele lucrării profetice din
NT denotă că aceasta a fost în întregime de aceeaşi esenţă cu prorocia din VT
în caracter şi formă. Lucrările de slujire ale lui Ioan Botezătorul, Agab şi
Ioan care a scris Apocalipsa cuprind la fel unitatea clasică a prezicerii şi a
proclamării, a prevestirii şi a anticipării, şi acelaşi lucru este valabil şi
cu privire la Zaharia, Simeon şi alţii. În mod similar ei au combinat
prezicerea mâniei care avea să vină sau a necazurilor viitoare precum şi a
harului care va veni (Luca 3:7, 16 ş.urm., Ioan 1:29 ş.urm.. Faptele
Apostolilor 11:28; Apocalipsa 19-21). De asemenea găsim prorocii şi revelaţii
prin viziuni şi ocazional prin vise, precum şi prin cuvântul Domnului (Luca
3:2; Apocalipsa 1:10, 12, etc.; Faptele Apostolilor 10:9-16; Matei 1:20).
Utilizarea pildei şi a simbolului este bine atestată incluzând şi oracolul
interpretat (Faptele Apostolilor 21:11). Este vrednic de notat că în ultimul
caz menţionat cuvântul lui Agab a fost acceptat de Pavel ca fiind exact sub
aspect descriptiv, dar nu directiv din punct de vedere personal (v. 12-14),
deşi era în acord cu cuvintele pe care le primise în alte cetăţi (Faptele
Apostolilor 20:23). Cu toate acestea, atât aici cât şi în Timotei 4:14 şi în
Faptele Apostolilor 13:9 ş.urm. vedem că puterea cuvântului profetic este încă
pe deplin capabilă să efectueze şi să confere lucrurile despre care vorbeşte (cf.
de asemenea Apocalipsa 11:6).
e. Prorocia în epoca apostolică şi în perioadele
ulterioare
Au existat adesea afirmaţii şi dispute cu privire
la posibilitatea sau imposibilitatea existenţei prorocilor şi a prorociilor în
sensul NT al termenilor, în biserica din prezent sau în oricare altă epocă
post-apostolică, şi mulţi dintre aceia care utilizează termenul „prorocie"
pentru a descrie orice lucrare curentă i-au diluat adesea sensul la cel
echivalent cu o propovăduire relevantă. Însă, deşi proclamarea evanghelistică
sau o lucrare de învăţare a altora poate uneori să se apropie de prorocie, ele
nu sunt identice. Argumentele biblice pentru negarea posibilităţii existenţei
în prezent a prorocilor (aşa cum concluzionează J.R.W. Stott în Baptism and
Fullness, 1975, p. 100-102) sunt două: în primul rând, pe lângă faptul că
sunt menţionate imediat după apostoli în Efeseni 4:11 şi în 1 Corinteni 12:28,
cele două categorii (cca. de apostol şi cea de proroc) sunt cuprinse împreună
ca şi constituind temelia bisericii NT în Efeseni 2:20 şi în 3:5; iar în al
doilea rând formarea unui canon al NT terminat sau încheiat preîntâmpină
posibilitatea unei noi revelaţii a adevărului divin (Evrei 1:1-2). Alţii au
căutat uneori să identifice această încheiere a canonului NT cu timpul când
prorocia se va încheia după cele afirmate în 1 Corinteni 13:8 ş.urm., dar
aceasta intră în conflict cu contextul, care arată în mod clar că aceste daruri
se vor sfârşi „când va veni ce este desăvârşit", care este definit ca
perioada în care „vom vedea faţă în faţă" (adică dincolo de această viaţă
şi de această perioadă). Nici textul din Efeseni nu poate să reziste la
greutatea care i s-a dat în acest sens, întrucât asocierea prorocilor cu
întemeierea bisericii nu exclude în mod automat lucrarea lor în continuarea ei.
(Există alte motive pentru afirmarea unicităţii apostolatului original, care nu
se aplică în mod egal prorocilor). Unii menţionează că prorocii la care se face
referire sunt proroci din VT, dar acest lucru este foarte îndoielnic. Se pare
că argumentul se bazează pe identificarea prorociei cu o „nouă
descoperire", adică o adăugare materială la revelaţia mântuitoare a lui
Dumnezeu cu privire la Sine, făcută omenirii în întregime în Cristos. Însă se
pare că nu există nici un temei solid pentru efectuarea unei identificări atât
de sigure atât în VT cât şi în NT. Toţi sunt de acord că nu trebuie să aşteptăm
o nouă revelaţie cu privire la Dumnezeu în Cristos, la calea mântuirii, la
principiile vieţii creştine, etc. Însă se pare că nu există nici un motiv
plauzibil pentru care Dumnezeul cel viu, care vorbeşte şi acţionează (spre
deosebire de idolii fără viaţă) nu ar putea folosi darul prorociei pentru a da
o călăuzire locală concretă unei biserici, unei naţiuni sau unui individ, sau
pentru a avertiza sau a încuraja prin intermediul unei preziceri precum şi
printr-o reamintire, aceasta fiind în deplină concordanţă cu Cuvântul scris al
Scripturii, cu care trebuie încercate toate aceste rostiri. Desigur că NT nu
consideră că este atribuţia prorocului de a fi un inovator al doctrinei, ci
aceea de a administra cuvântul pe care i-l dă Duhul, în acord cu adevărul
descoperit deja sfinţilor odată pentru totdeauna (Iuda 3), pentru a ne
impulsiona şi a ne întări credinţa.
Prorocii din ambele Testamente sunt consideraţi
întotdeauna în NT ca pionieri ai credinţei, care stau în prima linie în fiecare
epocă şi au parte de cele mai puternice rafale ale persecuţiei stârnite în lume
de diavol împotriva oamenilor lui Dumnezeu, indiferent că opoziţia vine din
partea iudeilor sau a Neamurilor (Matei 23:37; Luca 11:47-50; Faptele
Apostolilor 7:52; 1 Tesaloniceni 2:15; Apocalipsa 11:3-8; 16:6; 18:20-24).
Uneori ei sunt asociaţi cu Domnul nostru, alteori cu sfinţii, însă tratamentul
pe care îl primesc ca mesageri ai lui Dumnezeu este în mod tipic tratamentul pe
care pot să îl aşepte, într-o lume căzută, toţi slujitorii şi copiii Lui care
sunt credincioşi în mărturia lor, odată cu biruinţa lor, învierea şi moştenirea
care îi aşteaptă după înviere, prin harul lui Dumnezeu (Matei 5:10-12; Evrei
11:39-12:2). Căci „mărturisirea lui Isus este spiritul prorociei" şi toţi
cei care Îi aparţin sunt chemaţi să depună acea mărturie cu credinţă pe diverse
căi, prin puterea aceluiaşi Duh.
BIBLIOGRAFIE
H.A. Guy, New Testament Prophecy, Its origin and
significance, 1947; M.C. Harper, Prophecy, 1964; Bittlinger, Gifts
and Graces, 1967; idem, Gifts and Ministries, 1974; G. Friedrich,
TDNT 6, p. 828-861; J. Lindblom, Gesichte und Offenbarungen, 1968; E. E.
Ellis, The Role of the Christian Prophet in Acts, în W. W. Gasque and R.
P. Martin (ed.) Apostolic History and the Gospel, 1970; D. Hill „On the
evidence for the creative role of Christian prophets", NTS 20, 1973-4, p.
262-264; idem; New Testament Prophecy, 1979; D. G. Gunn, Jesus and
the Spirit, 1975, p. 170 ş.urm.; U. B. Müller, Prophetie und Predigt im
Neuen Testament, 1975; J. Panagopoulos (ed.) Prophetic Vocation in the
New Testament and Today (NovT Supp. 45), 1977; C. H. Peisker, C. Brown,
NIDNNT 3, p. 74-92; F. F. Bruce, The Time is Fulfilled, 1978, p. 97-114.
J.P.B.
Primul Proroc a fost citește în Luca
RăspundețiȘtergere11 vs 50 si 51