Iachin şi Boaz
Iachin şi Boaz
IACHIN ŞI BOAZ.
Numele stâlpilor sau coloanelor de bronz care flancau intrarea în *Templul lui
Solomon din Ierusalim (1 Împăraţi 7:21; 2 Cronici 3:15-17).
Când Nebucadneţar a cucerit Ierusalimul în 587 î.Cr. stâlpii
au fost sparţi şi duşi în Babilon (2 Împăraţi 25:13).
I. Descrierea şi construirea
Coloanele aveau o înălţime de 18 coţi (cca. 9 m) şi o
circumferinţă de 12 coţi (cca. 1 m în diametru); aveau capiteluri înalte de 5
coţi (cca. 2,5 m) (1 Împăraţi 7:15-16). Cronicarul spune că înălţimea lor era
de 35 de coţi (2 Cronici 3:15) şi se crede că aceasta indică înălţimea
combinată a ambelor coloane, la care se adaugă încă 1 cot pentru fixarea
coloanelor în socluri şi în capiteluri. Pe vremea distrugerii Templului ni se
spune că înălţimea capitelurilor era de 3 coţi (2 Împăraţi 25:17); este posibil
ca această reducere a înălţimii să fi avut loc atunci când Ioas (2 Împăraţi
12:6 ş.urm.) sau Iosia (2 Împăraţi 22:3 ş.urm.) au întreprins lucrări de
renovare a Templului (cf. Ieremia 52:22). Această explicaţie este preferabilă
faţă de părerea că prima cifră ar fi fost citită greşit sau că s-ar fi
strecurat o eroare în transmiterea textului.
Au fost făcute diferite încercări de a vizualiza decoraţiile
care sunt descrise (2 Împăraţi 7:17-22, 41-42; Ieremia 5:22-23). S-ar părea că
fiecare capitel avea patru petale de lotus
deschise şi răsturnate (susan, „crini") cu o lăţime de 4
coţi (ba’ulam, 1 Împăraţi 7:19, „în pridvor") iar deasupra lui era
ca o cupă (gulla) răsturnată. Această cupă răsturnată sau măciulie era
înconjurată de o reţea (sebaka) mărginită de două rânduri de rodii.
Coloanele şi capitelurile au fost turnate de Hiram, un
meşteşugar din Tir (1 Împăraţi 13-14) care a lucrat pe terenul dintre Sucot şi
Ţartan (1 Împăraţi 7:46). Coloanele erau goale pe dinăuntru (Ieremia 52:21) şi
se poate să fi fost turnate folosind o tehnică similară cu cea folosită de
Sanherib care a turnat în bronz animale mitologice mari (ARAB, 2, 1927, p. 169;
vezi şi Underwood, Man 58, 1958, p. 42) sau pentru această lucrare imensă se
poate să fi fost adoptată o metodă înrudită cu metoda medievală de turnare a
ţevilor de tun.
II. Scopul
Deşi s-a sugerat că aceste coloane sprijineau acoperişul
pridvorului, descrierea din VT le include ca pe un accesoriu al Templului şi nu
ca pe un element arhitectonic şi spune că erau amplasate „la" sau
„lângă" pridvor (2 Împăraţi 7:21) şi „înainte" de pridvor (2 Cronici
3:17). Există numeroase dovezi despre coloane libere aflate la intrarea
sanctuarelor templelor. Baze pentru coloane datând din secolul al 13-lea î.Cr.
au fost găsite la *Haţor şi Kamid el-Loz într-un templu fenician de la Kition
şi într-un templu israelit de la *Arad, dar nu se poate stabili dacă aceste
coloane erau libere sau nu. Înfăţişarea coloanelor poate fi dedusă pe baza
modelelor de lut din altare găsite în Palestina şi Cipru (secolele 13-9 î.Cr.)
şi din obiectele de fildeş descoperite la Arslan Tash şi Nimrud. Reproduceri de
temple pe monede greceşti şi romane din Cipru şi din Fenicia şi descrieri
făcute de Herodot (2. 44), Strabo (3. 4. 170) şi Lucian (de dea Syria
15. 27) arată că perechi de coloane au continuat să fie plasate la intrarea
templelor cel puţin până în secolul al 2-lea d.Cr.
În timp ce este clar că aceste coloane nu au deţinut nici o
funcţie arhitectonică, semnificaţia religioasă pe care se poate să o fi avut
este obscură. Ele ar putea indica prezenţa divină, la fel ca şi stâlpii de foc
şi de fum din timpul pribegiei în pustie (Exod 33:9; Deuteronom 31:15).
Diferite pietre şi stâlpi folosiţi din vremuri preistorice până în prezent par
să fi avut o funcţie similară.
III. Numele
Numele coloanelor ar putea imortaliza amintirea strămoşilor
lui David din partea mamei sale (Iachin apare numai ca nume în seminţia lui
Simeon (Numeri 26:12) şi într-o familie preoţească (1 Cronici 24:17) şi din
partea tatălui său (*BOAZ). Totuşi, o explicaţie mai plauzibilă este că numele
ar putea fi primele cuvinte din profeţia prin care puterea a fost dată
dinastiei îui David: poate că „Iahve va întări (yakin) tronul tău pe
vecie" şi „în tăria (be’oz) lui Iahve se va desfăta regele",
sau alte expresii similare.
BIBLIOGRAFIE
R. B. Y. Scott, JBL 57, 1939, p. 143 ş.urm.; H. G. May,
BASOR 88, 1942, p. 19-27; S. Yeiviri, PEQ 91, 1959, p. 6-22; J. Ovellette, RB
76, 1969, p. 365-378.
D.J.W.
C.J.D.
Foarte interesant
RăspundețiȘtergere