Iacov (2)
IACOV (2) (gr. Iakobos,
ebr. ya’aqob, „cel ce ţine de călcâi", „înlocuitor").
1. Fiul lui Zebedei, un pescar din
Galilea care a fost chemat împreună cu fratele său Ioan să facă parte din cei
doisprezece apostoli (Matei 4:21). Aceştia doi, împreună cu Petru, au format
cercul intim de trei apostoli dintre cei doisprezece, fiind prezenţi la
învierea fiicei lui Iair (Marcu 5:37), la schimbarea la faţă (Marcu 9:2), la
agonia din Ghetsimani (Marcu 14:33), când ceilalţi au lipsit. Iacov şi Ioan, pe
care Isus i-a poreclit „Boanerghes", adică, „fiii tunetului" (Marcu
3:17), au fost mustraţi de El când au sugerat să „ceară foc din cer" ca să
distrugă un sat de samariteni care refuzaseră să-L primească pe Isus când Se
îndrepta spre Ierusalim (Luca 9:54). Cei doi au stârnit de asemenea invidie
între ucenici prin faptul că au cerut un loc de cinste în Împărăţia lui
Cristos; deşi nu li s-a promis acest avantaj, li s-a spus că aveau să bea
paharul pe care urma să-l bea Domnul lor (Marcu 10:39), o profeţie care s-a
împlinit pentru Iacov atunci când a fost „omorât... cu sabia" de către
Irod Agripa I, cca. 44 d.Cr. (Faptele Apostolilor 12:2).
2. Fiul lui Alfeu, un altul dintre cei
doisprezece apostoli (Matei 10:3; Faptele Apostolilor 1:13). De obicei este
identificat ca „Iacov cel tânăr (mic)", fiul Mariei (Marcu 15:40).
Descrierea „cel tânăr" sau „cel mic" (gr. ho mikros,
„micul") îl deosebeşte de fiul lui Zebedei, prin faptul că era ori mai
tânăr, ori mai mic de statură decât acesta.
3. Un Iacov mai puţin cunoscut, tatăl
apostolului Iuda (nu Iscarioteanul), în scrierile lui Luca (Luca 6:16; Faptele
Apostolilor 1:13; celelalte evanghelii folosesc numele Tadeu în loc de Iuda).
4. Fratele lui Isus care alături de
fraţii săi, Iose, Simon şi Iuda (Matei 13:55), pare să nu fi acceptat
autoritatea lui Isus înainte de învierea Lui (vezi Marcu 3:21 şi Ioan 7:5).
După ce Isus cel înviat i S-a arătat lui Iacov (1 Corinteni 15:7), el a devenit
un lider al bisericii iudeo-creştine din Ierusalim (Galateni 1:19; 2:9; Faptele
Apostolilor 12:17). Tradiţia afirmă că el a fost numit de Domnul Însuşi primul
episcop al Ierusalimului (Eusebius, EH 7. 19). El a condus lucrările primului
Conciliu de la Ierusalim, care a analizat condiţiile admiterii Neamurilor în
biserică, a formulat decretul care a fost trimis la bisericile din Antiohia,
Siria şi Cilicia (Faptele Apostolilor 15:19-23); el a rămas singurul lider al
bisericii din Ierusalim, căutând să-i menţină unitatea cu Pavel şi misiunea lui
atunci când Pavel a vizitat Ierusalimul pentru ultima oară (Faptele Apostolilor
21:18 ş.urm.). Câţiva ani mai târziu Iacov a fost martirizat prin împroşcare cu
pietre, în urma instigării marelui preot Ananus, în perioada de tranziţie, după
moartea procuratorului Festus, în anul 61 d.Cr. (Josephus, Ant. 20.9). Tradiţia
în mare măsură legendară a lui Hegesippus susţine că Iacov era cunoscut ca
Iacov „cel Drept” datorită pietăţii sale (după legea iudaică) (Eusebius, EH 2.
23). Jerome (De viris illustribus 2) redă un fragment din apocrifa
pierdută, Evanghelia după Evrei (*APOCRIFE DIN NOUL TESTAMENT), care
conţine o relatare scurtă şi probabil neistorică a arătării lui Isus cel înviat
lui Iacov. Iacov este autorul tradiţional al Epistolei canonice a lui Iacov, în
care se descrie pe sine ca „rob al lui Dumnezeu şi al Domnului Isus
Cristos" (Iacov 1:1).
BIBLIOGRAFIE
J. B. Lightfoot, Galatians, 1896.
P.H.D.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu