homosexualitate
HOMOSEXUALITATE.
Biblia condamnă în mod clar homosexualitatea în 1 Corinteni 6:9.
Totuşi sfera aplicării acestei condamnări trebuie corect
determinată. Ele au fost folosite adesea ca argumente în polemica iscată în
jurul acestui subiect.
Exegeza întâmplărilor din Sodoma şi Ghibea (Geneza 19:1-25;
Judecători 19:13-20:48) este un exemplu bun. Trebuie să respingem afirmaţia lui
D. S. Bailey care a fost citată foarte frecvent şi anume că păcatul pedepsit de
Dumnezeu în aceste împrejurări a fost încălcarea etichetei ospitalităţii, fără
nici o implicaţie sexuală (ideea lui Bailey nu reuşeşte să explice în mod
adecvat folosirea de două ori a cuvântului „a cunoaşte" (yada) şi
motivul pentru care au fost oferite substituţionar fiicele lui Lot şi concubina
levitului); totuşi, aceste relatări constituie o condamnare generală a tuturor
actelor homosexuale. Forţa celorlalte referiri din VT, la homosexualitate este
limitată de asemenea de contextul în care sunt făcute acestea. Din punct de
vedere istoric, conduita homosexuală a fost legată de prostituţia cultică
idolatră (1 Împăraţi 14:24; 15:12; 22:46).
Avertismentele severe ale legii levitice (Levitic 18:22;
20:13) sunt îndreptate în primul rând împotriva idolatriei; cuvântul
„urâciune" (to’eba), de exemplu, care apare în ambele texte, este
un termen religios folosit adesea referitor la obiceiuri idolatre. Dacă le
analizăm strict contextul, aceste condamnări ale homosexualităţii în VT se
aplică la activitatea homosexuală desfăşurată în legătură cu idolatria, fără sa
includă în mod necesar o sferă mai largă.
În Romani 1 Pavel condamnă actele homosexuale, atât feminine
cât şi masculine, incluzându-le în aceeaşi frază cu idolatria (v. 23-27), dar
cadrul său teologic este mai larg decât cel din Leviticul. În loc să trateze
homosexualitatea ca o expresie a închinării idolatre, el arată că ambele îşi au
originea în „schimbarea" rea pe care a suferit-o omul căzut când s-a
îndepărtat de intenţia Creatorului său (v. 25 ş.urm.). Privit din acest punct
de vedere, orice act homosexual este nenatural (para physin, v. 26), nu
pentru că merge împotriva orientării sexuale naturale a individului sau pentru
că încalcă legea VT (contra McNeill), ci pentru că este contrară
planului creaţiei lui Dumnezeu pentru exprimarea sexuală umană.
Pavel mai face două referiri la practica homosexuală în alte
epistole. Ambele referiri sunt în liste de activităţi interzise şi au aceeaşi
notă de condamnare. În 1 Corinteni 6:9 ş.urm. cei care practică
homosexualitatea sunt incluşi între păcătoşii care nu vor moşteni Împărăţia lui
Dumnezeu (există însă o notă pozitivă în afirmaţia: „Aşa eraţi unii dintre
voi"); în 1 Timotei 1:9 ş.urm. homosexualii apar într-o listă de oameni
„nelegiuiţi şi neascultători". Acest ultim pasaj este foarte important
deoarece întreaga listă reprezintă o actualizare a *Celor Zece Porunci. Pavel
face o paralelă cu porunca a 7-a (despre adulter) când se referă la
„curvari" (oameni imorali, pornoi) şi „sodomiţi" (arsenokoitai),
cuvinte care includ toate relaţiile sexuale în afara căsătoriei, fie
heterosexuale, fie homosexuale. Dacă Decalogul are valabilitate permanentă,
semnificaţia acestei aplicaţii este întărită şi mai mult.
S-a sugerat că înţelesul termenului arsenikoites din
1 Corinteni 6:9 şi 1 Timotei 1:10 ar putea fi limitat la „bărbaţi
prostituaţi" (cf. Vulg. masculi concubitores). Totuşi, lipsesc
orice dovezi lingvistice pentru a confirma această interpretare, iar cuvântul
este folosit rar în scrierile din perioada NT. Intenţia lui Pavel de a condamna
orice activitate homosexuală este cât se poate de clară, în termenii teologici
şi generali cei mai cuprinzători pe care i-a cunoscut. Cele trei texte
disparate ale sale se potrivesc în mod impresionant ca o expresie a voii lui
Dumnezeu aşa cum a înţeles-o el. În calitate de Creator, Legiuitor şi Rege,
Domnul a condamnat cât se poate de clar orice comportare de acest fel.
BIBLIOGRAFIE
H. Thielicke, The Ethics of Sex, E. T. 1964; D. H.
Field, The Homosexual Way; A Christian Option?, 1976; J. J. McNeill, The
Church and the Homosexual, 1977.
D.H.F.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu