lege
LEGE.
I. În Vechiul Testament
a. Terminologia
Termenul tora este folosit în unele cazuri
în VT pentru lege în general, în marea majoritate a cazurilor este folosit
pentru poruncile vetitive („să nu faci"), imperative („să faci") şi
juridice (legislative) („trebuie să faci"). Este o poruncă dată de o persoană
cu autoritate mai mare unei persoane aflată pe un plan inferior. S-ar putea
să-şi aibă originea în familie, unde se referă la educaţia dată de mamă
copiilor ei. Strâns legată de tora este miswa. Termenul este
folosit de obicei ca o poruncă directă de la o autoritate mai înalta, de ex.
Domnul, regele, tatăl, etc. Aceste porunci sunt uneori prohibitive, iar în alte
cazuri sunt formulate pozitiv (în 1. germană heischendes Präsens).
Termenul hoq sau huqqa este folosit în multe sensuri diferite: hoq
nu este ceva proclamat ca şi tora sau miswa, ci este ceva
stabilit. Uneori indică stabilirea recentă a unei prevederi, în sfera sensului
preoţesc însemna o obligaţie de cult; în sfera înţelesului regal însemna o
proclamaţie regală. Termenul debarim este asociat de obicei cu poruncile
Domnului. Atunci când Legea este aprobată de Domnul, ea devine debarim.
Termenul mispat are de asemenea o mare diversitate de înţelesuri, de la
acela de verdict legal până la sensul de model fix pentru comunitatea legală.
Din înţelesul de „verdict legal dat de un judecător" s-a dezvoltat sensul
de cutumă sau lege cutumiară care devine normativă pentru judecătorii din
viitor. În sensul acesta a fost folosit ca un termen consacrat pentru dreptul
cutumiar. Termenul ’edut în sfera legală înseamnă „îndemn"
(povaţă), iar piqqudim înseamnă „datorie". În literatura ebraică de
mai târziu, din perioada persană, termenul dat este folosit pentru a indica un
decret regal sau o lege guvernamentală, dar este folosit de asemenea pentru
legea Domnului (cf. de ex. Ezra 7:12,14,21). Prin urmare este clar că diferiţii
termeni îşi au originea ca termeni legali legaţi de declaraţiile sau deciziile
unei persoane cu o autoritate mai înaltă. În sfera religioasă este Domnul; în
sfera legală poate fi regele, un judecător sau bătrânii (zeqenim); în
sfera familiei poate fi tatăl sau mama.
b. Legea israelită şi Orientul Apropiat antic
Descoperirea unor materiale legale din Orientul
Apropiat antic a arătat clar că tradiţia legală, aşa cum o avem şi în VT, a
început încă în mileniul al 3-lea î.Cr. Un cod fragmentar al lui Ur-Nammu
datează din dinastia a 3-a din Ur, 2050 î.Cr. Are un preambul ca şi majoritatea
celorlalte coduri. Câteva prevederi care pot fi citite sunt scrise în stil
cutumiar. Un alt cod sumerian este cel al lui Upit-Ishtar din cca. 1850 î.Cr.
Are un preambul şi un epilog. Cel mai vechi cod în limba acadiană este cel din
cetatea Eshunna, datând probabil din vremea lui Dadusha, cca. 1800 î.Cr. Are de
asemenea un preambul. A. Goetze, care a publicat tăbliţele a putut indica în
câteva cazuri o asemănare remarcabilă între aceste legi şi anumite legi din
Codul legământului din VT (Exod 21-23). Primul cod din Orientul Apropiat care a
fost descoperit a fost codul lui Hamurapi, regele Babilonului. Dacă urmăm cronologia
lui Albright, el datează din cca. 1700 î.Cr. Are un preambul şi un epilog.
Unele dintre aceste legi au ajutat la înţelegerea materialului legal din VT.
Acesta este cel mai cuprinzător corp de legi pe care-l avem din Orientul
Apropiat antic. Legile asiriene medii provin din vremea lui Tiglat-Pileser I,
în jurul anului 1100 î.Cr. Acestea au de asemenea un preambul şi un epilog.
Caracteristicile principale sunt abordarea draconică şi prevederile detaliate
cu privire la căsătorie. Numai o singură tăbliţă a fost găsită din Legile
neo-babiloniene care datează de pe la 600 î.Cr. Legile hitite provin din vremea
lui Hattusil III în cca. 1280 î.Cr. Este clar, însă, că acest cod de legi este
mult mai vechi. Principala caracteristică este că se face diferenţa între
legile care sunt în vigoare şi cele care sunt învechite. În afară de aceste
coduri avem o mulţime de materiale juridice cum sunt contracte, proceduri
legale, etc. Nu a fost descoperit încă nici un corp de legi din Egipt, dar avem
multe materiale juridice dintre care cele mai importante sunt contractele de
căsătorie.
Stilul general folosit în coduri este cel cutumiar
şi poate fi comparat cu o mare parte a materialului juridic din VT. Singura
excepţie sunt legile neo-babiloniene în care sunt folosite relativ puţine
sentinţe şi stilul cutumiar este folosit numai în secţiunile secundare. Când
comparăm legile cutumiare din VT cu cele din Orientul Apropiat antic, iese în
evidenţă similaritatea subiectului. În acelaşi timp, există anumite diferenţe
de detalii minore. Este evident că israeliţii au operat în aceeaşi tradiţie ca
şi mesopotamienii. Tradiţiile juridice erau transmise în mod conservator din
generaţie în generaţie. O parte a materialului cutumiar din Israel îşi are
originea în Mesopotamia şi indică o moştenire comună. Acest fapt este în
armonie perfectă cu relatarea biblică despre migraţia lui Avraam din
Mesopotamia. O altă similaritate a formei constă în folosirea unui preambul şi
a unui epilog. În Mesopotamia codurile sunt însoţite de preambul şi epilog
pentru a plasa legile într-un cadru istoric şi religios precis. Este menţionat
numele promulgatorului legii, precum şi zeul căruia îi sunt dedicate legile.
Codul legământului are un cadru similar în care Moise este menţionat ca şi cel
care a primit legile, iar Domnul este Cel care le-a aprobat.
c. Stilul legii israelite şi originea ei
A. Alt a adus o contribuţie importantă la
înţelegerea legii ebraice prin distingerea anumitor tipuri formale de legi şi a
originii lor. El a făcut distincţie între trei tipuri de legi: în primul rând,
legea apodictică constând din porunci pozitive şi negative („să faci..., să nu
faci..."). Acest tip de lege a fost considerat iahvist, fiind de origine
pur israelită. În al doilea rând, el a descoperit un tip de legi care constau
din propoziţii la participiu în care se porunceşte omorârea celui care a
încălcat legea („cine face lucrul cutare trebuie să fie omorât"). El a
considerat că legile de acest tip sunt înrudite îndeaproape cu legile
apodictice şi de aceea sunt tot de origine israelită. Al treilea tip este numit
„cutumiar" („dacă un om..."). Stilul tipic impune ca legea să înceapă
cu ki sau ‘im („dacă") şi să enunţe infracţiunea în protasis
(propoziţia condiţională antepusă) iar verdictul legal în apodosis. Cazul major
este introdus întotdeauna prin ki iar secţiunle secundare prin ‘im.
Acesta este de asemenea stilul general al legilor din Orientul Apropiat antic.
Alt a susţinut că israeliţii au venit în contact cu aceste legi în Palestina şi
le-au împrumutat de la canaaniţi.
Între timp această teorie a lui Alt a fost
examinată sub mai multe aspecte. Aşa-numitele legi apodictice au fost studiate
de E. Gerstenberger pe o scară mult mai largă. Cercetarea lui Alt s-a limitat
într-o măsură mai mare sau mai mică la Codul legământului. Gerstenberger a
extins sfera cercetării pentru a include acest gen literar şi în Literatura
poetică (de înţelepciune) şi în altă parte. El a propus o nouă nomenclatură
pentru aceste legi, numindu-le vetitive sau prohibitive („să nu...").
Căutând un anumit Sitz im Leben (cadru de viaţă) pentru aceste legi, el
a fost mai înclinat să le considere un Ethos şi anume Sippenethos
(etica unui clan). Cadrul de viaţă al acestor legi este cercul familiei, în
care tatăl dă anumite porunci potrivit cu obiceiurile clanului din care face
parte. Pasul următor a fost făcut de W. Richter care nu vrea să limiteze cadrul
de viaţă numai la clan, ci face legătura între aceste tipuri de legi şi
situaţia şcolii de gândire. Trebuie să salutăm atitudinea de lărgire a sferei
cadrului de viaţă. Situaţia pe care o avem în VT arată că legi vetitive şi
prohibitive pot fi date de o diversitate de persoane aflate în poziţii de
autoritate: Domnul (cf. Exod 20), regele, liderul tribal, învăţătorul, tatăl,
etc. O întrebare importantă este dacă ar trebui să considerăm poruncile
vetitive sau prohibitive ca legi sau nu. În VT ele sunt amestecate printre
celelalte tipuri de legi. Aceasta ne poate face să acceptăm ideea că ele sunt
într-adevăr prevederi juridice. Dar legile sunt oarecum amestecate cu
materialul kerigmatic (cf. de ex. Exod 22:27b, 26b în MT) care este de natură
religioasă şi care nu are nimic în comun cu materialul juridic. Astfel, putem
considera că poruncile vetitive sau prohibitive sunt principii. Este preferabil
să considerăm că Decalogul este expresia principiilor Domnului şi nu un amalgam
de legi. Se poate observa că în cazul poruncilor vetitive şi prohibitive nu
este prescrisă nici o pedeapsă, cum este cazul cu legile cutumiare.
Cele mai recente studii au arătat că propoziţiile
participiale şi relative trebuie studiate în ansamblu. H. Schulz le-a studiat
în special cele care conţin pedeapsa cu moartea şi a ajuns la următoarea
concluzie: cadrul lor de viaţă este sfera tribală. În sfera tribală şeful de
trib era cel care dădea acest gen de verdicte, care implică pedeapsa cu
moartea. Stabilirea unei tipologii pentru aceste legi nu este definitivată. G.
Liedke a sugerat recent ca aceste legi să fie numite apodictice.
Materialul cutumiar este numit în VT mispat
(cf. Exod 21:1). Aceste legi sunt verdicte ale judecătorilor care au devenit
exemple normative care să fie urmate de judecătorii de mai târziu. Astfel au
ajuns să formeze dreptul cutumiar. Prezenţa acestor legi în codurile legale nu
înseamnă că ele au apărut o dată cu promulgarea codului, ci ele au fost
considerate exemple tipice care trebuie urmate. Recent Liedke a studiat atent
aceste legi. El a susţinut că sunt legi cutumiare elaborate din dreptul
cutumiar şi că au fost folosite ca exemple pentru soluţionarea cazurilor
civile.
d. Diferite coduri israelite
1. Codul legământului. Acesta este
cel mai vechi cod de legi ebraice; esenţa codului datează din vremea lui Moise.
Este posibil chiar ca o parte a dreptului cutumiar să dateze din vremea când
patriarhii erau în Mesopotamia. Este de asemenea adevărat că a fost adăugat
material mai recent şi că materialul existent a fost alterat mai târziu. Este
de aşteptat ca materialul juridic mai vechi sa fie adaptat în permanenţă la
circumstanţele noi. În Exodul acest cod este plasat într-un cadru istoric bine
precizat, anume, instituirea legământului de la Sinai. Prin urmare, aceste legi
sunt menite să fie stipulaţii ale legământului. Legile acestea, însă, nu
cuprind toate domeniile juridice posibile şi arată că ele reprezintă doar
extrase de legi. Cea mai importantă caracteristică a Codului legământului este
faptul că a fost aprobat de Domnul ca legea Sa pentru poporul Său.
2. Codul deuteronomic. Acesta poate
fi găsit în Deuteronom 12-25. Aici avem codificarea vechilor legi ebraice în
vremuri mai târzii, poate în vremea lui Iosia (cca. 622 î.Cr.). Aşa cum am
văzut, este greşit să presupunem că promulgarea legilor indică data originii
lor. Multe dintre legi au un caracter arhaic şi unele dintre ele sunt similare
cu legile din Codul legământului (cf. de ex. Exod 23:15-16 şi Deuteronom
22:23-29). Prin urmare este probabil că majoritatea prevederilor din Deuteronom
au o vechime mare. Aşa cum au arătat diferiţi cercetători, Deuteronomul conţine
în unele cazuri material vechi, dar este de asemenea probabil că a fost adăugat
material ulterior. Se poate ca lucrul acesta să fi avut loc în vremea lui
Iosia. Atunci legile vechi au fost adaptate la circumstanţele noi şi au fost
adăugate legi noi, potrivit cu nevoile acelor vremuri.
3. Codul sfinţeniei. Acesta poate
fi găsit în Levitic 17-26. Această compilaţie de legi este numită Codul
sfinţeniei datorită expresiei „Căci Eu sunt sfânt, Eu, Domnul, care vă
sfinţesc" (Levitic 21:8). Conţinutul acestui cod constă în principal din
prevederi în legătură cu sanctuarul, preoţii şi comunitatea legământului. Toate
prevederile trebuie să fie respectate de către israeliţi şi trebuie să fie
considerate sfinte, fiind astfel proprietatea Domnului. Deşi aceste legi au
fost compilate în vremuri mai târzii, caracterul arhaic al unora dintre ele
este evident şi ele pot data din vremea Exodului.
4. Compilarea finală a legilor.
Multe dintre compilările legale nu au avut exact forma pe care o găsim în
Pentateuh. După exil au fost întocmite compilări, unele legi fiind ajustate la
circumstanţele noi, iar alte legi fiind adăugate. Diferitele coduri au fost
plasate apoi în cadrul larg al Pentateuhului, aşa cum îl avem astăzi. Forma
finală a Pentateuhului a fost stabilită numai în cca. 450 î.Cr., pe vremea lui
Ezra, când a fost promulgat prin citirea publică (cf. Neemia 8).
e. Tipuri de legi israelite
1. Lipsa unei teorii legale. Una
dintre caracteristicile legii israelite cât şi a compilaţiilor de legi din
Orientul Apropiat antic este lipsa unei teorii legale. De ex. este greu să
găsim raţiunea sau succesiunea logică în aceste legi. Uneori avem un mănunchi
de legi pe o anumită temă, de ex. un bou care împunge (Exod 21:28-32, 35-36).
În cazul acesta în centrul raţionamentului se află boul care împunge şi nu
genul de încălcare a legii. Subiectul poate fi schimbat brusc, trecând de la
violarea unei fecioare (Exod 22:16-17) la vrăjitorie (Exod 22:18), bestialitate
(Exod 22:19) şi idolatrie (Exod 22:20). Se poate să fi existat o raţiune pentru
toate acestea pentru semiţi, dar pentru noi s-a pierdut această raţiune.
2. Legea civilă şi penală.
Distincţia pe care o facem noi între legea civilă şi cea penală pare să nu fi
fost făcută de semiţi. Recent A. Phillips a susţinut că aşa-numitul material
apodictic ar trebui considerat drept penal, dar în baza celor afirmate mai sus
ideea nu poate fi confirmată. Ceea ce noi ar trebui să considerăm drept
infracţiune penală, de ex. furtul, era considerat în legea evreiască drept o
infracţiune civilă, iar în acest caz infractorul trebuia să compenseze pentru
fapta sa prin plată în natură. Motivul acestei prevederi este redresarea
pagubei produse proprietăţii cuiva, adică, restaurarea echilibrului. Chiar şi
în cazul violării unei fecioare infractorul trebuie să plătească tatălui preţul
cuvenit pentru o mireasă, ca să-şi recupereze pierderea, întrucât după violare
el nu mai putea cere pentru fiica sa preţul unei mirese.
(i) Omor şi ultraj. Trebuie remarcat că în legea
evreiască se face diferenţa între omorul premeditat şi omuciderea neintenţionată
(Exod 21:12-14). În cazul omorului pedeapsa este moartea, în cazul omuciderii
neintenţionate, care este descrisă prin expresia „Dumnezeu l-a făcut să-i cadă
în mână" sau „a fost lovit de Dumnezeu", persoana poate să se
adăpostească într-un loc de refugiu. Se face distincţie între ultrajul
împotriva părinţilor (Exod 21:15), ultrajul care are ca rezultat o infirmitate
(Exod 21:18-19), ultragierea unei femei însărcinate (Exod 21:22-25) şi
ultragierea sclavilor (Exod 21:26-27). Aceste cazuri sunt abordate în mod
diferit. Ca rezultat al convingerilor puternice cu privire la importanţa
solidarităţii familiei, fiul care îşi bate părinţii este condamnat la moarte.
Cazurile de invaliditate şi de lovire a unei femei gravide sunt abordate din
punctul de vedere al efectuării unei restituiri. Pentru un om care este invalid
în urma unei lovituri, trebuie făcută o despăgubire pentru cheltuielile lui
medicale şi pentru timpul pierdut; în cazul unei femei gravide care a pierdut
sarcina, trebuie plătită o compensaţie soţului pentru pierderea copilului său,
proprietatea sa. Este foarte interesant cazul lovirii propriilor sclavi. Când
are loc o vătămare fizică gravă, sclavul trebuie eliberat. Aceasta este o lege
evreiască tipică şi nu poate fi găsită în nici o altă culegere de legi din
Orientul Apropiat antic. Aceasta constituie o mărturie despre tratarea umană a
sclavilor, care era un fapt unic.
(ii) Furtul. Această infracţiune poate fi privită
sub trei aspecte: răpirea, furtul de vite şi furtul proprietăţii mobile care este
dată spre păstrare. Răpirea era considerată o infracţiune gravă. Sunt
menţionate două dovezi de vinovăţie, anume; când hoţul vinde persoana răpită,
şi când persoana răpită este găsită în posesiunea hoţului. În cazul acesta este
prescrisă pedeapsa cu moartea (Exod 21:16). Într-o societate nomada şi
seminomadă proprietatea asupra animalelor era considerată foarte importantă. De
aceea furtul animalelor era considerat o infracţiune gravă. Găsim un exemplu
bun în Exod 22:1-3. Despăgubirea trebuia făcută prin plata a cinci vite pentru
o vită furată şi a patru oi pentru o oaie furată. În unele cazuri pedeapsa este
despăgubirea dublă în natură. Coexistenţa acestor două feluri de pedepse este o
enigmă. B. S. Jackson a susţinut că pedeapsa mai mare era mai veche şi că
despăgubirea dublă este o reducere ulterioară a pedepsei. Totuşi, lucrul acesta
nu poate fi dovedit. Apar anumite prevederi în care depozitarul unei
proprietăţi mobile, cum sunt vitele, este protejat împotriva furtului de către
cel căruia i le-a încredinţat. Dacă un asemenea furt poate fi dovedit, cel
căruia i s-au încredinţat bunurile trebuie să plătească dublu în natură (cf.
22:6-12).
(iii) Neglijenţă şi daune. Neglijenţa este
considerată pretutindeni în Orientul Apropiat antic drept o infracţiune gravă.
În legea cuneiformă apare un termen consacrat, egum, care lipseşte din
legea evreiască, deşi neglijenţa ocupă un rol important în jurisprudenţa
evreiască. Un exemplu bun este cazul boului care împunge. Dacă proprietarul
unui bou ştie că acesta are obiceiul să împungă, sau dacă i s-a atras atenţia
asupra acestui fapt, şi dacă boul omoară un om liber - bărbat sau femeie -
proprietarul şi boul sunt socotiţi vinovaţi. Amândoi trebuie să fie omoriţi
(Exod 21:29). Un alt caz de neglijenţă este când a fost săpată o fântână şi nu
a fost acoperită în mod adecvat. Dacă un animal cade în fântână, proprietarul
fântânii trebuie să-l despăgubească financiar pe proprietarul animalului.
(iv) Infracţiuni de natură morală şi religioasă. În
această secţiune putem include o diversitate mare de infracţiuni. Ele se referă
la blestemarea părinţilor, seducerea unei fecioare, combaterea vrăjitoriei,
bestialitate, idolatrie, o diversitate de prescrieri cultice (în special în
Levitic) şi nedreptăţirea străinului, a văduvei şi a orfanului. Vrem să scoatem
în evidenţă ca exemplu ultima infracţiune (Exod 22:21-24). Principiul
protejării văduvei şi a orfanului este un principiu foarte vechi. Acest
principiu a fost propagat încă de pe vremea lui Urukagina (cca. 2400 î.Cr.).
Chiar şi în Egipt sunt prezente urme ale acestui principiu. În cazul poruncilor
evreieşti, este dat ca un principiu al Domnului ca poporul Său să nu asuprească
pe văduve şi orfani.
(v) Legi cu privire la familie. În VT sfera
familiei a fost considerată foarte importantă. Tatăl era capul familiei.
Într-un anumit sens, soţia şi copiii erau proprietatea lui. Cele mai importante
legi cu privire la familie sunt legile despre căsătorie şi despre moştenire. În
primul caz, au fost făcute legi care să interzică o căsătorie în anumite
împrejurări (de ex. Levitic 18), să prescrie căsătoria pentru levirat (cf. în
special Deuteronom 25:5-10) şi să prescrie divorţul (cf. Deuteronom 24:1-4).
Legile împotriva bătăii şi blestemării părinţilor indică solidaritatea familiei
în care autoritatea tatălui trebuie acceptată fără a fi pusă la îndoială.
(vi) Sclavia. Aşa cum am văzut, în legile evreieşti
există o tratare umană a sclavilor. Trebuie făcută distincţie între sclavii
evrei şi sclavii străini. Nu este întotdeauna clar la care categorie de sclavi
se referă legea. Conform textului din Exod 21:2-6, un sclav evreu care este
luat în robie prin vânzare, probabil ca rezultat al datoriilor sale, trebuie să
fie eliberat după 6 ani de slujire. În Exod 21:7-11 este descris cazul soţiei a
doua, care este considerat o formă de sclavie. Este interesant că în cazul
acesta drepturile femeii sunt apărate de lege. Prin urmare, este clar că, în
general, excesele sclaviei sunt combătute de legea evreiască.
(vii) Lex talionis. În Codul legământului,
cea mai veche colecţie de legi, legea talionului (retalierii) este introdusă în
mod stângaci. Legea anterioară tratează cazul lovirii unei femei însărcinate.
Probabil că editorul final al Exodului a considerat că trebuie să dea pe lângă
acest caz de ultraj o introducere generală la problema ultrajului şi să scoată
în evidenţă cazurile în care poate fi aplicată legea talionului (Exod
21:23-25). În pasajul acesta legea talionului este menită să limiteze
răzbunarea de sânge la anumite cazuri prescrise, deoarece prezenta un pericol
pentru prosperitatea societăţii. Nu este o formă primitivă de jurisprudenţă, ci
este menită să descurajeze omuciderea şi actele ultraj premeditat.
3. Legea internaţională. În
Orientul Apropiat antic a existat o lungă istorie juridică referitoare la
legile internaţionale. Au fost descoperite zeci de tăbliţe cu tratate între
diferite popoare. Apar două tipuri principale de contracte, anume, tratate de
paritate între părţi egale, şi tratate de vasalitate. Israeliţii au cunoscut
ambele tipuri, deoarece ei au încheiat un tratat de paritate cu fenicienii şi
un trat de vasalitate cu gabaoniţii. În materialul juridic din VT sunt date
principiile pentru stabilirea tratatelor de vasalitate, în Deuteronom 20:10-14.
Israeliţii trebuie să ofere duşmanului pace (salom), care înseamnă o
coexistenţă paşnică în care duşmanul, ca partener minor, trebuie să aibă
anumite obligaţii, de ex. să-l slujească pe partenerul major şi să-i plătească
impozit. Din tratatele de vasalitate ştim că partenerul major este obligat de
asemenea să-l apere pe partenerul minor dacă este atacat de un duşman.
f. Caracterul religios al legilor israelite
Din legile VT, chiar şi din cele cu caracter pur
secular, este dar că Domnul le-a promulgat în interesul poporului Său. În unele
cazuri Domnul este menţionat pe neaşteptate la persoana a treia, la persoana a
doua sau la persoana întâi pentru a da forţă acelei legi (de ex. Exod 21:13).
Uneori poate fi observat un element kerigmatic (de ex. Exod 22:9). Legile sunt
date pentru a arăta îndurarea Domnului. Această caracteristică a legii
evreieşti este unică în tradiţia legală a Orientului Apropiat antic. Ea indică
o participare directă a Domnului la legile comunităţii legământului. Asocierea
dintre legi şi legământ şi cu Partenerul Major al legământului garantează că
prevederile trebuie respectate, deoarece în caz contrar legământul este
încălcat şi este ruptă relaţia cu Domnul. Prin urmare, respectarea legilor este
necesară pentru a asigura binecuvântarea Domnului. Aceste legi au un caracter
dublu: ele sunt menite să promoveze dragostea faţă de Domnul şi dragostea faţă
de semeni. Rezumatul legii dat de Isus (Matei 22:35-40) este în perfectă
armonie cu caracterul dublu al legii, aşa cum este prezentat în VT.
BIBLIOGRAFIE
A. Alt, „The Origins of Israelite Law", în Essays
on Old Testament History and Religion, 1968, p. 101-171; W. Beyerlin, Origins
and History of the Oldest Sinaitic Traditions, 1965; D. Daube, Studies
in Biblical Law, 1947- Z. Falk, Hebrew Law in Biblical Times, 1964;
F. C. Fensham, „Widow, Orphan and the Poor in Ancient Near Eastern Legal and
Wisdom Literature", JNES 21, 1962, p. 129-139; idem, „Aspects of Family
Law in the Covenant Code", Dine Israel 1, 1969, p. 5-19; E.
Gerstenberger, Wesen und Herkunft des ‘apodiktischen Rechts’, 1965; M.
Greenberg, „Some Postulates of Biblical Criminal Law", în Y. Kaufman
Jubilee Volume, 1960; B. S. Jackson, Theft in Early Jewish Law,
1972; idem, Essays in Jewish and Comparative Legal History, 1975; L.
Kohler, Der hebräische Mensch, 1953; G. Liedke, Gestalt und
Bezeichnung alttestamentaliche Rechtssätze, 1971; N. Lohfink, Das
Hauptgebot, 1963; M. Noth, The Laws in the Pentateuch and Other Studies,
1966; G. Östborn, Tora in the Old Testament, 1945; S. M. Paul, Studies
in the Book of the Covenant, 1970; A. Phillips, Ancient Israel’s
Criminal Law, 1970; G. J. Wehham, „Grace and Law in the Old Testament"
şi „Law and the Legal System in the Old Testament", în B. N. Kaye şi G. J.
Wenham (ed.), Law, Morality and the Bible, 1978; D. J. Wiseman, „Law and
Order in Old Testament Times", Vox Evangelica 8, 1973, p. 5-21.
F.C.F.
II. În Noul Testament
a. Înţelesul termenului
Există multă flexibilitate în folosirea termenului
„lege" (nomos) în NT.
1. Adeseori termenul este folosit
în sensul canonic pentru a indica VT în întregime sau numai o parte a acestuia.
În Romani 3:19a termenul se referă clar la VT în întregime; în contextul
precedent Pavel a citat din diferite părţi ale VT şi trebuie să înţelegem că el
extrage aceste citate din ceea ce el numeşte „legea". Dar flexibilitatea
folosirii termenului de către Pavel este evidentă. Când el vorbeşte în
propoziţia următoare despre „cei care sunt sub lege", termenul „lege"
are în cazul acesta un înţeles diferit. Este probabil că acest sens mai larg
care cuprinde VT în întregime este sensul din Romani 2:17-27. Este clar de
asemenea că acelaşi este sensul folosit de Domnul nostru în câteva împrejurări
(cf. Matei 5:18; Luca 16:17; Ioan 8:17; 10:34; 15:25).
Dar termenul este folosit de asemenea într-un sens
canonic mai restrâns pentru a indica o parte a VT. În expresia „legea şi
prorocii", termenul „lege” trebuie înţeles ca referindu-se la VT în
întregime care nu este inclus în „proroci" (cf. Matei 5:17; 7:12; 11:13;
22:40; Luca 16:16; Faptele Apostolilor 13:15; Romani 3:21b). Într-un sens şi
mai restrâns termenul este folosit pentru a indica Pentateuhul, spre deosebire
de celalelte diviziuni principale ale VT (cf. Luca 24:44). Există unele cazuri
în care este incert dacă „legea lui Moise" se referă doar la Pentateuh sau
dacă expresia este folosită într-un sens mai larg pentru a indica restul VT
care nu este inclus în „proroci" (cf. Ioan 1:45; Faptele Apostolilor
28:23). Întrucât termenul simplu „lege” poate fi folosit într-un sens mai
cuprinzător, este posibil ca şi „legea lui Moise" să includă mai mult
decât ceea ce a fost scris de Moise. Faptul acesta indică de asemenea
flexibilitatea folosirii termenilor în NT care, în contextul acesta, rezultă
din faptul că expresia „legea şi prorocii" este o descriere convenabilă a
VT în întregimea sa.
2. Există cazuri în care termenul
indică legea mozaică dată la Sinai. Acest sens este deosebit de evident în
scrierile lui Pavel (cf. Romani 5:13, 20; Galateni 3:17, 19, 21a). Strâns
legată de această desemnare este folosirea de către Pavel a expresiei „sub
lege" (1 Corinteni 9:20; Galateni 3:23; 4:4-5, 21; cf. Efeseni 2:15;
Romani 4:16). În acest context expresia înseamnă a fi în sfera de acţiune a
legii lui Moise, sau, în cazul din 1 Corinteni 9:20, a te considera încă legat
de instituţiile mozaice. Sistemul mozaic, ca sistem de administraţie, a avut
aprobarea şi autoritatea divină în perioada acţiunii sale. Această folosire a
termenului „sub lege" nu trebuie confundată cu o altă aplicare a aceleiaşi
expresii cu care ne vom ocupa mai târziu.
3. Adeseori termenul este folosit
pentru a desemna legea lui Dumnezeu ca expresie a voii lui Dumnezeu. Cazurile
sunt numeroare aşa încât putem cita numai puţine dintre ele (Romani 3:20; 4:15;
7:2, 5, 7, 8-9,12, 16, 22; 8:3-4, 7; 13:8, 10; 1 Corinteni 15:56; Galateni
3:13; 1 Timotei 1:8; Iacov 1:25; 4:11). În aceste texte apare clar
obligativitatea respectării legii şi sanctitatea legii ca expresie a
caracterului lui Dumnezeu care este sfânt, drept şi bun. Obligaţia oamenilor
este exprimată în termenii „a fi sub lege" (1 Corinteni 9:21, ennomos).
4. Uneori termenul „lege” este
folosit la sinonim virtual al legii revelate în mod special, în contrast cu
lucrarea legii înscrisă din naştere în inima omului (Romani 2:12-14). Trebuie
să înţelegem că în celelalte sensuri legea, se referă la legea revelată în mod
special. Dar în cazul citat atenţia este concentrată asupra acestei
consideraţii datorită contrastului dintre modul în care sunt revelate. Nu
există nici un indiciu că este avută în vedere o lege diferită. Accentul este
pus pe un caracter mai complet şi mai clar al revelaţiei speciale şi asupra
responsabilităţii corespunzător mai mari a celor care au primit-o.
5. Termenul „lege” este folosit în
diferite expresii într-un sens peiorativ, pentru a indica statutul unei
persoane care priveşte la lege şi la faptele legii ca fiind calea de
justificare şi de acceptare de către Dumnezeu. Formula „sub lege" are
această semnificaţie (Romani 6:14-15; Galateni 5:18). Aşa cum am arătat mai
sus, folosirea acestei formule nu trebuie confundată cu aceeaşi expresie care
se referă la sistemul mozaic (cf. Galateni 3:23 şi alte texte citate).
Interpretarea NT, în special a Epistolelor pauline, a fost complicată de faptul
că nu s-a făcut această distincţie. Omul care este „sub lege" în sensul
din Romani 6:14 este în robie faţă de păcat prin vinovăţia, pângărirea şi
puterea sa. Dar lucrul acesta nu a fost o consecinţă a faptului că s-a aflat în
sistemul mozaic în decursul perioadei de la Moise la Cristos. Expresia „sub
lege", folosită în sensul acesta, nu trebuie confundată cu un termen
similar care este folosit cu referire la cel care crede în Cristos (1 Corinteni
9:21). Expresia „din lege" (Romani 4:14; Galateni 3:18; Filipeni 3:9) are
acelaşi sens peiorativ ca şi expresia „sub lege" - expresia „prin faptele
legii" (Romani 3:20; Galateni 2:16; 3:2, 5, 10) se referă la aceeaşi idee.
„Fără faptele legii" (Romani 3:28) exprimă ideea opusă. Câteva expresii
trebuie interpretate în termenii acestei idei şi ai poziţiei pe care o indică.
Când Pavel spune: „Acum s-a arătat o neprihănire pe care o dă Dumnezeu fără
lege" (Romani 3:21), el se referă la o neprihănire (îndreptăţire) fără
faptele legii, care este deci opusă unei neprihăniri obţinută prin fapte. Când
el spune că am murit faţă de lege şi am fost eliberaţi de sub lege (Romani 7:4,
6), el se referă la ruperea legăturii care ne leagă de lege ca şi cale de
acceptare a noastră de către Dumnezeu (cf. Galateni 2:19). Legea prin sine, ca
o poruncă necesitând ascultare şi pronunţând un blestem asupra tuturor celor
care o încalcă, nu are puterea sau capacitatea de a-i justifica pe cei
păcătoşi. Contrastul dintre neprihănirea (îndreptăţirea) dată prin lege, care
este propria noastră neprihănire (îndreptăţire), şi neprihănirea (îndreptăţirea)
lui Dumnezeu dată în Cristos, este contrastul dintre meritul uman şi Evanghelia
harului (cf. Romani 10:3; Galateni 2:21; 5:4; Filipeni 3:9). Polemica lui Pavel
din Epistolele către Romani şi Galateni se ocupă de această antiteză.
6. Legea este folosită uneori în
sensul unui principiu funcţional şi guvernant. În sensul acesta Pavel vorbeşte
despre „legea credinţei" (Romani 3:27), care este prezentată în contrast
cu legea faptelor. Contrastul este acela dintre principiul credinţei şi cel al
faptelor. Aceeaşi idee oferă cea mai bună interpretare a cuvântului „lege” în
Romani 7:21, 23, 25b; 8:2.
Prin urmare exista o mare diversitate în sensurile
cuvântului „lege” şi uneori există o diferenţă profundă de nuanţă. Rezultatul
este că, dacă nu înţelegem diferenţa între sensurile folosite, putem impune
cuvintelor autorului un înţeles cu totul diferit de cel avut în vedere de
scriitorul sau vorbitorul din NT. Există cazuri, în special în scrierile lui
Pavel, când tranziţia de la un sens la altul apare în propoziţii alăturate. În
Romani 3:21 dacă nu am remarca cele două sensuri distincte ale cuvântului, am
avea de-a face cu o contradicţie clară. În Romani 4:14 expresia „de lege"
exclude credinţa. Totuşi, în v. 16, expresia „sub (din) lege" nu exclude
credinţa, deoarece aceia care sunt sub lege sunt prezentaţi ca unii cărora le-a
fost garantată promisiunea. Prin urmare, trebuie să avem în vedere sensuri
diferite. Există şi alte clasificări în afară de cele date mai sus, şi care ar
sugera alte nuanţe ale sensului şi alte aplicaţii. În numeroase cazuri este
greu de stabilit care este sensul precis. În principal, însă, când sunt
recunoscute deosebirile arătate mai sus, interpretarea va fi ferită de
frecventele distorsiuni, solu-ţionându-se dificultăţi inutile.
b. Legea şi Evanghelia
Analiza de mai sus arată clar cât este de
importantă problema relaţiei pe care un credincios o are în raport cu legea lui
Dumnezeu. A fi „sub lege", într-un sens (Romani 6:14), îl exclude pe om de
la primirea harului pe care îl împarte Evanghelia; a fi „sub lege" este
opusul stării de a fi „sub har" şi înseamnă că omul este sclav al
condamnării şi puterii păcatului. Prin urmare, în sensul acesta putem spune că
Evanghelia ne eliberează de lege (Romani 7:6) şi murim faţă de lege (Romani 7:4)
- „suntem morţi faţă de ceea ce ne ţinea robi" (cf. Galateni 2:19).
Evanghelia este anulată dacă nu este apreciat caracterul decisiv al acestei
dezlegări. În cazul acela cădem din har şi Cristos nu ne este de nici un folos
(cf. Galateni 5:4).
Dar aceasta nu descrie în totalitate relaţia dintre
lege şi Evanghelie. Pavel a afirmat de asemenea în miezul expunerii sale şi al
apărării Evangheliei harului: „Deci, prin credinţă desfiinţăm noi legea?
Nicidecum. Dimpotrivă, noi întărim legea" (Romani 3:31). Ca şi credincios
el protestează când acceptă faptul că legea este bună, că înlăuntrul său îşi
găseşte plăcerea în legea lui Dumnezeu, că mintea lui slujeşte legii lui
Dumnezeu (Romani 7:16, 22, 25), şi că scopul lucrării lui Cristos a fost ca
neprihănirea legii să fie împlinită în cei care nu trăiesc potrivit cu firea
pământească, ci potrivit cu Duhul (Romani 8:4). Un exemplu de lege la care s-a
gândit este în Romani 7:7. Nu încape îndoială că în Romani 13:9 el ne dă
exemple concrete cu privire la legea pe care o împlineşte dragostea, arătând
prin aceasta că nu există o incompatibilitate între dragoste - ca motiv
conducător în viaţa credinciosului - şi conformarea faţă de poruncile pe care
le enunţă legea lui Dumnezeu. Concluzia inevitabilă este că preceptele Decalogului
sunt relevante pentru credincios ca şi criterii pentru modul de viaţă pe care
îl dictează dragostea faţă de Dumnezeu şi faţă de aproapele nostru. Acelaşi
apostol foloseşte termeni care au acelaşi sens ca şi a fi „sub lege" când
spune: „Nu sunt fără o lege a lui Dumnezeu, ci sunt sub legea lui Cristos"
(1 Corinteni 9:21). În ce priveşte obligaţia, el nu este separat de legea lui
Dumnezeu, el nu este lipsit de o lege în raport cu Dumnezeu. Lucrul acesta este
validat şi exemplificat prin faptul că este supus legii lui Cristos.
Când Pavel spune că „dragostea este împlinirea
legii" (Romani 13:10) este evident că poruncile la care a făcut apel în
versetul precedent sunt exemple ale legii avute în vedere. Dar prin cuvintele
„şi orice altă poruncă" el recunoaşte că nu a enumerat toate poruncile.
Prin urmare, se face distincţie între „lege”, ca termen generic, şi poruncile
care sunt expresii specifice ale legii. De aceea, deşi apostolul Ioan nu
vorbeşte în termenii împlinirii legii, accentul pus pe necesitatea respectării
şi împlinirii poruncilor (1 Ioan 2:3-4; 3:22, 24; 5:2-3) are acelaşi scop. Când
el scrie că „cine păzeşte Cuvântul Lui, în el dragostea lui Dumnezeu a ajuns
desăvârşită" (1 Ioan 2:5), el indică spre ceea ce defineşte în altă parte ca
fiind esenţa dragostei de Dumnezeu, şi anume, „păzirea poruncilor Lui" (1
Ioan 5:3). Concluzia este că respectarea poruncilor lui Dumnezeu este expresia
practică a acelei dragoste fără de care nu-L cunoaştem pe Dumnezeu şi fără de
care mărturia noastră creştină este o minciună (cf. 1 Ioan 2:4; 4:8).
Învăţătura lui Ioan este o reproducere a învăţăturii Domnului nostru şi Ioan
este cel care redă pentru noi poruncile corespunzătoare ale lui Isus (Ioan
14:15,21; 15:10). De asemenea, este semnificativ faptul că Însuşi Domnul nostru
a trebuit să impună necesitatea respectării poruncilor, şi a făcut apel la
propriul Său exemplu de respectare a poruncilor Tatălui şi, în felul acesta, de
rămânere în dragostea Tatălui (cf. Ioan 10:17-18; 15:10).
Nici un scriitor din NT nu este mai dornic decât
Iacov să vadă roadele care însoţesc şi care confirmă credinţa. Criteriul pe
baza căruia trebuie evaluate aceste roade este „legea desăvârşită a
slobozeniei" (Iacov 1:25). Iacov, la fel ca şi alţi scriitori ai NT, este
conştient că dragostea este forţa motrice. „Legea împărătească" este „Să
iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi" (Iacov 2:8). Dar Iacov nu
concepe legea sau dragostea separate de exemple concrete de legi şi de
expresiile de dragoste din porunci, în cazurile pe care le dă (Iacov 2:11).
Prin această lege vom fi judecaţi (Iacov 2:12); în această lege trebuie să
perseverăm (Iacov 1:25); această lege trebuie să o respectăm în toate cerinţele
ei (Iacov 2:10); această lege trebuie să o împlinim (Iacov 4:11).
Motivul pentru acest apel susţinut la legea lui
Dumnezeu ca şi normă prin care trebuie judecată conduita credinciosului şi prin
care trebuie condusă viaţa lui, stă în relaţia dintre lege şi caracterul lui
Dumnezeu. Dumnezeu este sfânt, drept şi bun. La fel, „legea este sfântă,
porunca este sfântă, dreaptă şi bună" (Romani 7:12). Prin urmare, legea
este reflectarea perfecţiunii lui Dumnezeu, într-un cuvânt, este transcrierea
sfinţeniei lui Dumnezeu când aceasta este exprimată ca o normă de gândire şi
trăire în armonie cu gloria Lui. Noi trebuie să fim sfinţi în toate aspectele
vieţii deoarece Acela care ne-a chemat este sfânt (1 Petru 1:15-16). Eliberarea
de cerinţele pe care le prescrie legea ar contrazice relaţia cu Dumnezeu
stabilită prin har. Mântuirea este mântuire de la păcat şi „păcatul este
nelegiuire" (1 Ioan 3:4). Prin urmare, a fi mântuit înseamnă a fi salvat
de la încălcarea legii şi a fi salvat pentru a te conforma la lege. Tendinţa
antinomiană atacă însăşi natura Evangheliei. Ea spune, de fapt, să continuăm să
păcătuim.
Credinciosul este re-creat după chipul lui
Dumnezeu. De aceea el îl iubeşte pe Dumnezeu şi îl iubeşte pe aproapele său (1
Ioan 4:10-21). Şi pentru că el îl iubeşte pe Dumnezeu, el iubeşte ceea ce
oglindeşte perfecţiunea lui Dumnezeu. În lăuntrul său el îşi găseşte desfătarea
în legea lui Dumnezeu (Romani 7:22). Ascultarea este bucuria sa, neascultarea
este plaga inimii sale. Sfântul este destinat să se conformeze chipului Fiului
lui Dumnezeu (Romani 8:29) şi el este refăcut după modelul Celui care n-a avut
păcat şi care a putut spune: „Legea Ta este în inima Mea" (Psalmul 40:8)
BIBLIOGRAFIE
J. Durham, The Law Unsealed, 1802; S. H.
Tyng, Lectures on the Law and the Gospel, 1849; W. S. Plumer, The Law
of God as Contained in the Ten Commandments, 1864; P. H. Eldersveld, Of
Law and Love, 1954; C. H. Dodd, „Ennomos Christou" în More New
Testament Studies, 1968, p. 134-148; C. H. Dodd, Gospel and Law,
1953; E. F. Kevan, The Evangelical Doctrine of Law, 1955; H. N.
Ridderbos, When the Time Had Fully Come, 1957; H. H. Esser, NIDNTT 2, p.
436-456; H. Preisker, TDNT 2, p. 372 ş.urm.; J. D. M. Derrett, Law in the
New Testament, 1970. (*ETICA BIBLICĂ).
J.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu