Luca, Evanghelia după
LUCA, EVANGHELIA DUPĂ
I. Schiţa conţinutului
a. Prefaţa (1:1-4).
b. Naşterea şi copilăria lui Isus
(1:5-2:52).
c. Ioan Botezătorul şi Isus
(3:1-4:13).
d. Propovăduirea în Galilea
(4:14-9:50).
e. Călătoria spre Ierusalim
(9:51-19:10).
f. Propovăduirea în Ierusalim
(19:11-21:38).
g. Patimile şi învierea lui Isus
(22:1-24:53).
II. Sursele Evangheliei
Tiparul general al Evangheliei după Luca este
similar cu al celorlalte două *evanghelii sinoptice. La fel ca şi Evanghelia
după Matei, ea se ocupă cu naşterea lui Isus, deşi cele două evanghelii
relatează această întâmplare din unghiuri diferite. Urmează în general schiţa
propovăduirii lui Isus găsită în Evanghelia după Marcu (şi de asemenea în
Matei), dar are o secţiune mult mai lungă despre călătoria lui Isus din Galilea
la Ierusalim. Chiar dacă Evanghelia după Marcu nu a inclus în original o
relatare a arătărilor lui Isus după înviere, Luca şi Matei prezintă fiecare
propria lor relatare a acestor arătări.
Într-o mare măsură conţinutul Evangheliei după Luca
este comun cu celelalte evanghelii. În general, este acceptat faptul că una
dintre principalele surse ale lui Luca a fost Evanghelia după Marcu şi că, la
fel ca şi Matei, a extras cea mai mare parte a relatării propovăduirii şi
lucrărilor lui Isus din Evanghelia mai veche. Aproape tot conţinutul
Evangheliei după Marcu a fost încorporat în Evanghelia după Luca, dar a fost
rescris în stilul literar mai cizelat al lui Luca. Luca a inclus de asemenea o
mare parte a învăţăturilor lui Isus care sunt găsite în Evanghelia după Matei
(dar nu şi în Marcu) şi în general se presupune că cele două evanghelii s-au
bazat pe o sursă comună (sau o colecţie de surse) scrisă sau orală. În ce
priveşte acest material este mult mai puţin probabil ca una dintre evanghelii
să fi preluat material din cealaltă. Deşi relaţia dintre sursele Evangheliei
după Ioan şi a celorlalte evanghelii continuă să fie incertă, este clar că Luca
şi Ioan reflectă folosirea unor tradiţii comune, în special în istoria
patimilor şi a învierii. În plus, există o serie de informaţii despre Isus care
sunt specifice lui Luca, o mare parte dintre acestea fiind gasite în relatarea
călătoriei lui Isus spre Ierusalim. În unele locuri unde Luca pare la prima
vedere să depindă de Marcu, ca de ex. în relatarea Cinei de pe urmă, este
foarte probabil ca ei să fi avut acces la aceleaşi tradiţii.
Aceasta înseamnă ca Luca s-a bazat pe mai multe surse
de informaţii pentru scrierea Evangheliei sale şi ilustrează propria sa
declaraţie (Luca 1:1-4) conform căreia mulţi alţii au încercat mai demult să
scrie relatări ale lucrurilor care s-au petrecut. Aceeaşi afirmaţie sugerează
că Luca a fost familiar nu numai cu relatările despre propovăduirea lui Isus ci
şi cu persoanele care au fost martori oculari, şi că el a scris Evanghelia după
o examinare atentă a diferitelor surse de informaţii.
III. Autorul, data şi locul scrierii
Problema autorului Evangheliei după Luca este
strâns legată de problema autorului Faptelor Apostolilor. Cele două cărţi fac
parte dintr-o singură lucrare şi încercările de a contesta că au un autor comun
nu au avut succes. Atribuirea ambelor cărţi lui *Luca rămâne cea mai probabilă
posibilitate. Dovezile sunt derivate în esenţă din *Faptele Apostolilor. În ce
priveşte Evanghelia, aceasta conţine prea puţine dovezi concrete în favoarea
sau împotriva concepţiei tradiţionale despre autorul cărţii. Afirmaţia că
lucrarea este pătrunsă de atmosfera perioadei sub-apostolice (adică, perioada
după moartea lui Luca) este prea subiectivă pentru a avea vreo valoare.
Ceea ce a scos la lumină discuţia modernă despre
autorul cărţilor este că Luca nu a imitat servil concepţia teologică a lui
Pavel. El a avut propriul său punct de vedere cu privire la credinţa creştină.
Prin urmare, Evanghelia sa nu este nicidecum o reinterpretare paulină a
istoriei lui Isus, ci reprezintă propria sa evaluare independentă a
semnificaţiei lui Isus, pe baza tradiţiilor transmise de biserica primară. Nu
ştim cum a privit Pavel viaţa pământească a lui Isus, întrucât menţionează
lucrul acesta prea puţin în scrisorile sale şi, de aceea, nu avem nici o
posibilitate de comparare a concepţiilor sale cu concepţiile lui Luca. Dacă nu
putem stabili măsura în care sunt în armonie, nu putem stabili nici
dezacordurile dintre ele. Într-un sens, identificarea autorului Evangheliei
aruncă prea puţină lumină asupra ei, întrucât ştim foarte puţine despre autor,
afară de ceea ce poate fi spicuit din Evanghelia după Luca şi din Faptele
Apostolilor. Într-un alt sens, însă, cunoaşterea identităţii autorului este
importantă, deoarece confirmă că a fost o persoană calificată (potrivit
propriei sale afirmaţii explicite) să cunoască conţinutul tradiţiei Evangheliei
şi să îl reformuleze. Valoarea istorică a Evangheliei este şi mai mare decât
dacă ar fi fost lucrarea unui personaj necunoscut dintr-o perioadă mai târzie.
Nu ştim când sau unde a fost scrisă Evanghelia.
Există două posibilităţi cu privire la dată, fie în prima parte a anilor 60,
fie în deceniile mai târzii ale secolului. Decizia depinde de data atribuită
Evangheliei după Marcu şi de faptul dacă Luca a scris înainte sau după căderea
Ierusalimului profeţită de Isus. Este cert că datarea Evangheliei după Marcu
înainte de anul 70 nu poate fi exclusă. În cazul Evangheliei după Luca, se
poate considera referirile relativ frecvente şi mai precise la căderea
Ierusalimului, deşi bazate pe prorocia autentică a lui Isus, reflectă interesul
faţă de împlinirea prorociei. Pe de altă parte, lipsa de interes pentru căderea
Ierusalmului în cartea Faptelor Apostolilor, precum şi modul în care cartea îşi
încheie povestirea înainte de moartea lui Pavel, sunt indicaţii puternice că
această carte a fost scrisă înainte de anul 70 d.Cr. Este posibil ca alcătuirea
cărţilor să fi fost încheiată în mare măsură înainte de data aceea, deşi se
poate ca data completării să fi fost mai târzie.
Deşi există o tradiţie de dată incertă despre
compunerea Evangheliei în Ahaia, scrierea propriu-zisă nu conţine nimic care să
confirme această idee. Este mai probabil că ar trebui să asociem compunerea
Evangheliei cu Roma (unde Evanghelia după Marcu era disponibilă şi unde Luca
s-a aflat împreună cu Pavel), sau cu Antiohia Siriei (cu care este asociat de
Luca de o tradiţie mai credibilă şi unde a fost probabil compilată sursa
„Q" pe care a folosit-o împreună cu Matei). La baza Evangheliei, însă, se
află tradiţiile curente din Palestina. În ultimă instanţă este mai importantă
legătura lui Luca cu Biserica primară din Palestina şi din Siria decât locul
unde s-a întâmplat să scrie Evanghelia.
IV. Scopul şi caracterul
Faptul că Luca şi-a enunţat propriile sale intenţii
la începutul Evangheliei reprezintă o situaţie fericită. În acelaşi timp putem
trage anumite concluzii chiar din caracterul lucrării. Preocuparea lui a fost
de a prezenta istoria lui Isus în aşa fel încât să scoată în evidenţă
semnificaţia şi credibilitatea ei pentru cei ce au crezut în Isus; el a făcut
lucrul acesta în contextul unei lucrări din două părţi care se continua cu
istoria Bisericii primare în aşa fel încât să demonstreze modul în care s-a
răspândit mesajul Evangheliei, potrivit cu prorocia şi cu porunca lui Dumnezeu,
până la capătul pământului şi a adus mântuirea la cei care l-au acceptat. Luca
a scris pentru oameni care au fost la oarecare distanţă de propovăduirea lui
Isus, atât geografic cât şi în timp. El se adresează unui oarecare *Teofil, a
cărui identitate rămâne necunoscută, dar este clar că aceasta este doar o
dedicaţie literară pentru un prieten al autorului, iar cartea a fost destinată
pentru un grup mai mare de cititori. Dedicaţia sugerează că a fost destinată
pentru membrii unei biserici şi conţinutul cărţii confirmă această idee, dar în
acelaşi timp a putut fi folosită ca un manual şi ca o unealtă pentru
evanghelizare; forma exterioară, care se aseamănă cu lucrările istorice şi
literare ale vremii, sugerează cu tărie că autorul a avut în vedere un grup mai
mare de cititori.
Luca a scris ca un om de cultură şi educat, iar
lucrarea lui poate pretinde mai mult decât celelalte evanghelii că este o
creaţie literară deliberată. Este clar că autorul a fost un om de litere,
familiar cu VT în greacă şi cu stilul literaturii contemporane, care a fost în
stare să producă o lucrare care să facă cinste Evangheliei prin calitatea sa
literară. Chiar dacă E. Renan a intenţionat mai curând să condamne decât să o
laude atunci când a descris-o ca fiind „cea mai frumoasă carte care a fost
scrisă vreodată", comentariul lui nu este lipsit de adevăr. Arta literară
este folosită aici ca o slujitoare a Evangheliei.
În acelaşi timp, Luca scrie ca un istoric. Dovezile
cu privire la interesul său istoric şi calităţile sale istorice sunt mai
evidente în Faptele Apostolilor, dar şi Evanghelia este menită să fie o lucrare
istorică al cărei scop este să demonstreze credibilitatea tradiţiei despre
Isus. În pasajele în care putem compara scrierea lui cu sursele folosite, vedem
că Luca le-a redat cu fidelitate, deşi nu le urmează cu servilitate literală.
Arta literară şi calităţile istorice, însă, sunt
slujitoare ale unui scop evanghelistic şi teologic conştient. Două grupe
importante de cuvinte ne prezintă centrul interesului lui Luca. Primul este
verbul „a propovădui Evanghelia" (euangelizomai), un cuvânt care
caracterizează mesajul Crăciunului (Luca 1:19; 2:10), propovăduirea lui Ioan
(Luca 3:18), lucrarea lui Isus (Luca 4:18, 43; 7:22 etc.) şi activitatea
Bisericii primare (Faptele Apostolilor 5:42; 8:4 etc.). Faptul că acest verb, întâlnit
frecvent în scrierile lui Pavel, este practic absent din celelalte evanghelii
(Matei 11:5; substantivul corespunzător, însă, este folosit mai frecvent) este
o indicaţie a semnificaţiei pe care a avut-o pentru Luca atunci când descrie
natura lucrării lui Isus a bisericii primare. Celălalt cuvânt cheie este
„mântuire" (şi cuvintele înrudite). Un loc proeminent în istoriile
naşterii îl are ideea că Dumnezeu aduce un Mântuitor pentru poporul său (Luca
1:47, 69, 71, 77; 2:11, 30); deşi cuvintele din această familie nu sunt atât de
evidente în altă parte din Evanghelia după Luca şi din Fapte, accentul pus la
început oferă cheia pentru natura mesajului Evangheliei, la fel cum accentul
pus de Ioan la început pe Cuvânt oferă cheia pentru înţelegerea Evangheliei
sale. Spre deosebire de Marcu, Luca scoate în evidenţă natura mesajului lui
Isus despre Împărăţia lui Dumnezeu ca mântuire pentru cei pierduţi; iar unde
Matei are tendinţa să-L prezinte pe Isus ca Învăţătorul adevăratei neprihăniri,
Luca pune un accent mai mare pe acţiunea sa ca Mântuitor; aceste contraste,
însă, pot induce în eroare dacă sunt împinse prea departe.
Luca arată cum lucrarea lui Isus reprezintă împlinirea profeţiei VT (Luca 4:18-21; 10:23 ş.urm.; 24:26 ş.urm., 44-47). Era nouă a mântuirii a început şi este caracterizată prin propovăduirea Veştii Bune a Împărăţiei (Luca 16:16). Deşi realizarea deplină a domniei lui Dumnezeu este de domeniul viitorului (Luca 19:11), Dumnezeu a început deja să izbăvească pe oameni de puterea lui Satan şi a demonilor (Luca 11:20; 13:16), iar păcătoşii se pot bucura de iertare şi de părtăşie cu Isus. În persoana lui Isus este manifestată puterea mântuitoare a lui Dumnezeu (Luca 7:16; Faptele Apostolilor 10:38).
Cel prin care Dumnezeu acţionează în felul acesta este
în mod evident un proroc, uns cu Duhul SSnt, dar pentru Luca este mai mult
decât un proroc, mai mult chiar şi decât prorocul unic asemenea lui Moise, pe
care îl aşteptau oamenii (Luca 24:19-21; Faptele Apostolilor 3:22 ş.urm.). El
este Regele uns care va domni în Împărăţia viitoare (Luca 22:29 ş.urm.; 23:42)
şi El poate fi descris deja ca „Domnul", titlul care indică rolul lui Isus
confirmat prin învierea şi înălţarea Lui (Faptele Apostolilor 2:36). La baza
acestor roluri împlinite de Isus se află natura Lui unică de Fiu al lui
Dumnezeu (Luca 1:32). În prezentarea lucrării lui Isus, Luca atrage atenţia în
mod special asupra preocupării lui Isus faţă de cei desconsideraţi de
societate; toate evangheliile depun mărturie pentru acest fapt istoric indubitabil,
dar Luca este cel care atrage atenţie în mod deosebit asupra lui (Luca
14:15-24; 15; 19:1-10). El arată că Isus a fost preocupat de soarta femeilor
(Luca 7:36-50; 8:1-3), a samaritenilor (Luca 9:51-56; 10:30-37; 17:11-19) şi a
ne-evreilor (Luca 7:1-9); totuşi, Luca respecta faptul istoric că lucrarea lui
Isus s-a îndreptat în mod aproape exclusiv către evrei şi s-a limitat să
sugereze o răspândire mai largă a Evangheliei în Faptele Apostolilor (Luca
2:32; 13:28 ş.urm.; 24:47). O altă preocupare a lui Isus asupa căreia ne atrage
atenţia Luca este grija Lui pentru cei săraci şi avertismentele Lui că cei
bogaţi care au trăit în mod egoist s-au exclus singuri din Împărăţia lui
Dumnezeu. În Împărăţia lui Dumnezeu valorile umane sunt supuse la o reevaluare
radicală. Nu există loc pentru cei înfumuraţi care cred că bogăţia lumească îi
va scuti de judecată (Luca 6:20-26; 12:13-21; 16:19-31) sau pentru cei care se
consideră singuri neprihăniţi şi care nu văd nevoia să se pocăiască (Luca
18:9-14). Dimpotrivă, intrarea în Împărăţia lui Dumnezeu este rezervată pentru
cei săraci, adică, pentru cei care îşi cunosc sărăcia şi de aceea se bazează pe
Dumnezeu, şi pentru cei pocăiţi care îşi recunosc păcatul şi se lasă la voia
milei lui Dumnezeu. O asemenea pocăinţă înseamnă întoarcerea hotărâtă de la
păcat şi voinţa de a-L urma pe Isus, indiferent care ar fi preţul (Luca 9:23);
preţul acela se poate să fie renunţarea la posesiunile materiale (Luca 14:33;
19:8).
Nu încape îndoială că tabloul lui Isus zugrăvit în
Evanghelia după Luca este menit să fie un exemplu şi un model pentru ucenicii
Lui. Lucrul acesta poate fi văzut când comparăm viaţa lui Isus în Evanghelie şi
descrierea bisericii şi a membrilor ei din Faptele Apostolilor. Astfel, după
cum viaţa lui Isus a fost guvernată de planul lui Dumnezeu, revelat în parte în
prorocia VT, tot aşa viaţa bisericii este condusă în toate privinţele de
Dumnezeu. După cum Isus Şi-a îndeplinit lucrarea prin puterea Duhului (Luca
4:14,18), tot aşa Biserica primară a fost umplută de Duhul pentru lucrarea ei
de mărturie (Luca 24:49). De asemenea, la fel cum Isus a fost un om al
rugăciunii, primind călăuzire şi inspiraţie din comuniunea Sa cu Dumnezeu (Luca
3:21; 6:12; 9:18, 28 ş.urm.; 22:32), tot aşa şi biserica trebuie să se roage
neîncetat lui Dumnezeu (Faptele Apostolilor 1:14).
În linii mari, acesta este tabloul caracteristic al
lui Isus şi al învăţăturii Sale pe care îl zugrăveşte Luca. Tabloul are o serie
de aspecte semnificative. Mai întâi, prezintă istoria lui Isus în termenii
împlinirii prorociei. Luca acordă o mare importanţă promisiunii şi împlinirii
ei, întrucât acestea oferă cadrul gândirii sale istorice. În al doilea rând,
Luca pune un accent puternic pe prezenţa efectivă a mântuirii în lucrarea lui
Isus. Accentul cade pe ceea ce a făcut deja Isus şi nu pe aspectul viitor, deşi
dimensiunea viitoare nu lipseşte. În al treilea rând, Luca asociază lucrarea
lui Isus de formarea Bisericii primare şi arată cum biserica decurge din
lucrarea lui Isus. El este conştient că începutul creştinismului a inclus
ambele domenii cuprinse în Evanghelie şi în Faptele Apostolilor.
Rezultatul acestor consideraţii este să arate că
Luca a privit istoria lui Isus ca făcând parte din istoria lumii. Cea mai
importantă discuţie modernă despre Luca, aceea a lui H. Conzelmann, susţine că
Luca a considerat lucrarea lui Isus drept punctul central al istoriei (fiind
precedat de istoria lui Israel şi urmată de perioada bisericii). Conzelmann
susţine ca aceasta a fost o concepţie nouă despre Isus şi a fost în contrast cu
concepţiile mai vechi. Până atunci Isus fusese considerat drept Cel care a
proclamat Împărăţia iminentă a lui Dumnezeu. Luca a scris într-o perioadă când
biserica a început să se bucure de o existenţă stabilă şi realizarea în viitor
a Împărăţiei s-a dovedit a fi o speranţă care a dezamăgit. De fapt, Luca a
remodelat teologia creştină pentru a o adapta la generaţia a doua şi la
generaţiile viitoare de creştini, prin faptul că a abandonat aproape complet
speranţa sfârşitului iminent al lumii şi a considerat că lucrarea lui Isus
constituie mai curând punctul de mijloc în istoria relaţiilor lui Dumnezeu cu
oamenii, decât preludiul imediat al sfârşitului. Chemarea creştină la pocăinţă
înainte de sfârşitul iminent a fost transformată într-o relatare istorică a
venirii lui Isus, iar perioada bisericii, în timpul căreia Duhul Sfânt avea
să-i călăuzească pe membrii bisericii la misiune, a înlocuit speranţa
Împărăţiei viitoare a lui Dumnezeu.
La fel ca şi multe teorii primare despre un caz,
interpretarea dată de Conzelmann scrierilor lui Luca este unilaterală şi
exagerată, dar are meritul de a demonstra că Luca a fost un teolog atent şi de
a îi încuraja pe alţi cercetători să ofere o concepţie mai echilibrată despre
teologia lui. Adevărul este că mesajul lui Isus şi al Bisericii primare nu a
fost atât de unilateral futurist aşa cum sugerează Conzelmann, şi că Luca nu a
făcut decât să atragă atenţia asupra trăsăturilor actuale din acel mesaj.
„Istoria mântuirii" nu a fost nicidecum o născocire a lui Luca. În acelaşi
timp, Luca nu abandonează deloc speranţa sfârşitului care avea să vină şi
lucrarea lui reţine elementul acela de tensiune dintre realizarea prezentă şi
speranţa viitoare, element care este tipic pentru creştinismul primar. Efectul
lucrării sale, însă, este că a abătut atenţia bisericii de la urmărirea
semnelor apocaliptice ale sfârşitului, pentru a se concentra asupra misiunii
sale de a răspândi Evanghelia.
Trebuie să facem distincţie între factorii care au
modelat lucrarea lui Luca şi scopurile conştiente care au guvernat scrierea ei.
Între factorii modelatori trebuie să includem nevoia de a prezenta din nou
istoria lui Isus într-un mod care să o actualizeze pentru biserica din vremea
sa. Între scopurile scrierii sale, cel mai important a fost acela de a-L
prezenta pe Isus ca Mântuitor şi de a arăta modul în care Duhul lui Dumnezeu a
constituit biserica să fie un martor pentru Isus. În combinaţia acestor factori
şi scopuri putem găsi secretul caracterului distinct al acestei evanghelii în
care o relatare istorică a devenit mijlocul de echipare a bisericii pentru
evanghelizare.
BIBLIOGRAFIE
Comentarii despre textul în limba engleză: T. W.
Manson, The Sayings of Jesus, 1949; J. N. Geldenhuys, NICLC, 1950; A. R.
Leaney, BNTC, 1958; F. W. Danker, Jesus and the New Age, 1972; E. E.
Ellis, NCB, 1974; L. Morris, TNTC, 1974; pentru textul grec: A. Plummer, ICC,
1922; J.M. Creed (Macmillan), 1930; I. H. Marshall (Paternoster), 1978; în
limba germană: K. H. Rengstorf, NDT, 1937; W. Grundmann, THNT, 1966; H. Schurmann,
HTKNT, 1, 1969; J. Emst, Regensburger NT, 1977; G. Schneider, Ökumenischer
Taschenbuchkommentar zum NT, 1977. N. B. Stonehouse, The Witness of Luke
to Christ, 1951; H. Conzelmann, The Theology of St. Luke, 1960; H.
Flender, St. Luke: Theologian of Redemption History, 1967; I. H.
Marshall, Luke: Historian and Theologian, 1970; S. G. Wilson, The
Gentile and the Gentile Mission in Luke-Acts, 1973; C. H. Talbert, Literary
Patterns, Theological Themes and the Genre of Luke-Acts, 1974; E.
Franklin, Christ the Lord, 1975; J. Drury, Tradition and Design in
Luke’s Gospel, 1976.
I.H.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu