naşterea din fecioară
NAŞTEREA DIN
FECIOARĂ. Prin naşterea din fecioară protestanţii înţeleg zămislirea pruncului
într-o fecioară. Biserica Romano-catolică crede atât în zămislirea pruncului
într-o fecioară, cât şi într-o naştere miraculoasă din fecioară, în sensul
ieşirii noului născut din trupul Mariei în aşa fel încât ea a continuat din
punct de vedere medical să rămână fecioară. Această idee pe care o găsim în Protoevanghelia
lui Iacov către sfârşitul sec. al 2-lea, a devenit o doctrină standard, ca
parte a conceptului virginităţii permanente a *Mariei. Acest concept pare să
fie puţin probabil, având în vedere cele spuse de Matei în 1:25, şi anume că
Iosif „nu a cunoscut-o până ce ea a născut un fiu... Isus", afirmaţie care
pare să elimine punctul de vedere conform căruia Iosif şi Maria s-ar fi abţinut
permanent de la relaţiile care există în mod normal între un soţ şi o soţie
(*FRAŢII DOMNULUI). În articolul acesta, noi folosim expresia naşterea din
fecioară ca echivalentă cu zămislirea pruncului într-o fecioară.
Cele două
relatări referitoare la naşterea lui Isus pe care le găsim în Matei şi în Luca
sunt vizibil independente una de cealaltă şi ambele consemnează că El S-a
născut prin acţiunea directă a Duhului Sfânt, fără să aibă ca tată un om (Matei
1:18- 25; Luca 1:34). Dacă nu ar fi acest miracol la mijloc, oricine ar accepta
relatarea ca fiind în regulă.
Există mărturii
care vin în sprijinul acestei idei şi în restul NT. Cu toate că este posibil ca
cineva să nu spună direct ceea ce crede, însă el poate să-şi mărturisească
credinţa printr-o întorsătură a frazei. Astfel, Evanghelia după Marcu nu
conţine nici o relatare cu privire la naşterea lui Isus, căci el începe exact
acolo unde încep şi predicatorii din Faptele Apostolilor, şi anume, cu botezul
lui Ioan. Şi totuşi, în 6:3, el este singurul dintre autorii evangheliilor
sinoptice care îi citează pe cei care au ridicat obiecţia: „Nu este acesta
tâmplarul, feciorul Mariei?" Prin contrast, în Matei 13:55 găsim „fiul
tâmplarului", iar în Luca 4:22 „fiul lui Iosif”.
Şi Ioan începe
să relateze despre lucrarea de pe pământ a lui Cristos tot cu Ioan Botezătorul.
Mai târziu el indică faptul că circulau vorbe cu privire la caracterul
nelegitim al naşterii lui Isus când, în 8:41, iudeii declară: „Noi (un
pronume care prin poziţia lui are rolul de a sublinia contrastul dintre ei şi
el) nu suntem copii născuţi din curvie". Mai puţin convingătoare, deşi
acceptată de unii scriitori creştini de la Tertullian încoace şi de Douglas
Edwards în The Virgin Birth in History and Faith, este traducerea din
codexul Verona Latina a versetului din Ioan 1:13, care are în singular, „născut
nu din sânge, nici din voia cărnii, ci din Dumnezeu". (Această formulare
nu este atestată de nici un manuscris gr.)
>Pavel, colegul de călătorie al lui Luca, a folosit un limbaj care denotă acceptarea naşterii lui Isus din fecioară. Când vorbeşte despre venirea, sau despre naşterea, lui Isus Cristos, el foloseşte un verb general, ginomai, nu gennao, care tinde să facă aluzie la participarea soţului (de ex.. Romani 1:3; Filipeni 2:7). Acest lucru poate fi observat în special în Galateni 4:4, unde avem: „Dumnezeu a trimis pe Fiul Său, care vine (genomenon) dintr-o femeie". Prin contrast, în 4:23 ni se spune că Ismael „s-a născut", gegennetai (de la verbul gennao).
A interpreta
corect 1 Corinteni 15:45-48 înseamnă a vedea că atât Adam cât şi Cristos vin în
mod miraculos de la Dumnezeu. Irenaeus face o legătură între versetul acesta şi
naşterea din fecioară.
Este posibil ca
tăcerea ce a existat cu privire la naşterea lui Isus dintr-o fecioară să se fi datorat
în parte faptului că s-a căutat ca numele bun al Mariei să nu ţinta unor bârfe.
Dealtfel, cu toate că în predicile lor predicatorii vorbesc adesea despre
întruparea lui Isus, şi ei amintesc prea rar despre naşterea Lui din fecioară.
După anul 100 d.Cr., naşterea din fecioară este acceptată de Ignat, de
Aristide, de Iustin, de Irineus şi de alţii.
Obiecţiile iau
două forme. Chiar dacă unii ne atrag atenţia asupra unor variante slab
fundamentate din texte izolate care nu găsesc suport, nici una din aceste
variante nu răstoarnă adevărurile descrise în toate manuscrisele.
Din punct de
vedere teologic, s-a disputat că motivul pentru acordarea titlului „Fiul lui
Dumnezeu" din Luca 1:35 nu poate fi compatibil cu ideea de Fiu etern al
lui Dumnezeu, pe care o găsim în epistole. Acest argument presupune că lui
Iosif şi Mariei li s-ar fi făcut o expunere teologică completă. Cele două
relatări ne dau conţinutul celor ce li s-au spus, şi anume, că Maria urma să
fie mama lui Mesia, Cel promis, a Fiului lui Dumnezeu, a Celui ce Se va numi
„Dumnezeu cu noi". Faptul că scrierile lui Matei şi ale lui Luca nu
reflectă aici teologia de mai târziu este un argument în plus în sprijinul
autenticităţii relatărilor lor.
De fapt, am
putea folosi cu grijă şi considerente de ordin genetic pentru a arăta că
întruparea a necesitat naşterea lui Isus dintr-o fecioară. Dacă acest copil ar
fi fost conceput prin actul lui Iosif şi al Mariei, el ar fi fost de la bun
început un om din toate punctele de vedere. Atunci Dumnezeu nu ar fi putut sa
devină acest om, ci ar fi trebuit ori să Se ataşeze pe Sine într-un fel sau
altul acestui om, ca un adaus (nestorianism), ori să Se mulţumească fie să-l
umple pe acesta din punct de vedere spiritual, după cum Duhul Sfânt i-a umplut
pe sfinţii din vechime. Nici unul dintre aceste concepte nu se potrivesc celor
ce ni se spune în Biblie. De când întruparea lui Isus şi naşterea Lui dintr-o
fecioară au fost respinse, au apărut tot felul de teorii noi care încearcă să
explice felul în care Isus Cristos a fost Dumnezeu.
Astăzi ştim că
ovulul femeii conţine jumătate din cei 46 de cromozomi care există tot în a
doua celulă a corpului omenesc. Celula sexului bărbătesc adaugă ceilalţi 23 de
cromozomi şi imediat cele două celule, acum una singură, încep să se despartă
şi formează un om întreg, trup, suflet şi duh. Dacă, fără să fim lipsiţi de
reverenţă, ne întrebăm cum s-a putut ca acest mister suprem al întrupării să
intre în legătură cu partea fizică, se pare că, pentru ca a doua Persoană a
Trinităţii să devină om, Duhul Sfânt a creat genele necesare şi cromozomii
necesari care puteau fi vehicolul persoanei lui Cristos, unindu-le cu cele din
trupul fecioarei. Putem începe să vedem felul în care definiţiile creştine îl
descriu ca fiind o singură persoană, căci a fost zămislit prin unirea celulelor
care produc o singură persoană, şi ca având două naturi, căci celula care s-a
unit cu ovulul de natură umană a fost de origine divină, nu umană.
BIBLIOGRAFIE
L. Sweet, The
Birth and Infancy of Jesus Christ, 1906; J. Orr, The Virgin Birth of
Christ, 1907; J. G. Machen, The Virgin Birth of Christ, 1930; D.
Edwards, The Virgin Birth in History and Faith, 1943; T. Boslooper, The
Virgin Birth, 1962; R.E. Brown, The Birth of Messiah, 1977; J.
Stafford Wright, „The Virgin Birth as a Biological Necessity", FT 95,
1966-7, p. 19-29.
J.S.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu