inimă
INIMĂ (ebr. leb
sau lebab; gr. kardia). Termenul este folosit cu referire la
centrul lucrurilor (Deuteronom 4:11; Iona 2:3; Matei 12:40); rădăcina
cuvântului ebr., care este obscură, ar putea însemna „centru".
Referirile la organul fizic ca atare sunt puţine şi nu sunt
deloc specifice. Cea mai clară referire este în 1 Samuel 25:37. În 2 Samuel
18:14 şi 2 Împăraţi 9:24 sensul pare să fie mai larg, indicând organele interne
în general, mai ales că în primul pasaj se spune că Absalom a rămas în viaţă
după ce trei săgeţi i-au străpuns „inima". Această lipsă de definire
fiziologică exactă este tipică pentru gândirea ebraică, în special cu privire
la organele interne. În Psalmul 104:15, de exemplu, „inima" este afectată
de mâncare şi băutură şi deşi acest lucru s-ar putea să nu fie adevărat într-un
sens fiziologic direct, totuşi este adevărat din experienţa oamenilor, dacă
atribuim termenului „inimă" sensul mai larg de „om lăuntric".
Evreii gândeau sub aspectul experienţei subiective şi nu sub
cel al observaţiei obiective, ştiinţifice şi de aceea trebuie evitată greşeala
modernă de supra-divizare. Evreul se gândea şi vorbea despre om în întregimea
sa - cu toate atributele sale fizice, intelectuale şi fiziologice, iar inima
era concepută ca un centru de conducere al tuturor funcţiilor. Inima îl face pe
om sau pe animal să fie ceea ce este şi îi controlează toate acţiunile
(Proverbe 4:23). Caracter, personalitate, voinţă, minte sunt termeni moderni
care reflectă ceva din înţelesul „inimii" în sensul în care acest termen
este folosit în Biblie. (Vezi *TRUP, unde este menţionată sinecdoca.)
H. Wheeler Robinson face următoarea clasificare a
diferitelor sensuri în care sunt folosite cuvintele leb şi lebab.
a. Sens fizic sau figurat („mijloc";
29 ori).
b. Personalitate, viaţă lăuntrică sau
caracter în general (257 ori, de ex. Exod 9:14; 1 Samuel 16:7; Geneza 20:5).
c. Stări psihice ale conştiinţei - o gamă
foarte largă (166 ori); beat (1 Samuel 25:36); bucurie sau tristeţe (Judecători
18:20; 1 Samuel 1:8); îngrijorare (1 Samuel 4:13); curaj şi frică (Geneza
42:28); dragoste (2 Samuel 14:1).
d. Activităţi intelectuale (204 ori);
atenţie (Exod 7:23); meditaţie (Deuteronom 7:17); memorie (Deuteronom 4:9);
pricepere (1 Împăraţi 3:9); deprinderi tehnice (Exod 28-3) (ultimele două texte
= „minte" în VSR).
e. Voinţă sau scop (195 ori; 1 Samuel
2:35) - acesta este unul dintre sensurile caracteristice ale termenului înVT.
În NT termenul este folosit într-un sens similar şi C. Ryder
Smith scrie: „Ea (inima) nu îşi pierde sensul fizic, deoarece este făcută din
„carne" (2 Corinteni 3:3), dar ea este sediul voinţei (de ex. Marcu 3:5),
al intelectului (de ex. Marcu 2:6, 8) şi al simţirii (de ex. Luca 24:32).
Aceasta înseamnă că „inimă" este termenul din NT care se apropie cel mai
mult de sensul de „persoană””.
În Biblie nu există nici o sugestie că centrul conştiinţei, al gândirii şi al voinţei ar fi creierul. Inima este cea folosită în sensul acesta şi deşi este folosită şi cu referire la sentimente, cel mai frecvent se referă la organele inferioare (*MĂRUNTAIE etc.) care sunt legate de sentimente, în măsura în care sunt distinse. Ca o afirmaţie generală, este adevărat că Biblia pune centrul psihologic pe o treaptă anatomică mai joasă decât vorbirea modernă curentă care foloseşte termenul „minte" pentru conştiinţă, gândire şi voinţă, şi „inimă" pentru sentimente.
Probabil că termenul modern „minte" este cel mai
apropiat de sensul biblic al cuvântului „inimă" şi în unele traduceri
moderne (VSR) este folosită această echivalenţă (de ex. Eclesiastul 1:17;
Proverbe 16:23). „Inima", însă, este un termen mai vast şi Biblia nu face
distincţie între procesele raţionale şi mintale aşa cum face filozofia greacă.
C. Ryder Smith sugerează că „Prima şi cea mai mare Poruncă
probabil că înseamnă: „Să iubeşti (agapan) pe Domnul Dumnezeul tău cu
toată inima ta - adică, cu tot sufletul tău şi cu toată mintea ta şi cu toată
puterea ta" (Marcu 12:30, 33).
Totuşi, inima omului nu face întotdeauna aşa. Inima nu este
cum ar trebui să fie (Geneza 6:5; Ieremia 17:9) şi VT ajunge la punctul
culminant al înţelegerii faptului că este nevoie de o schimbare a inimii
(Ieremia 24:7; Ezechiel 11:19) şi lucrul acesta, desigur, este împlinit în NT
(Efeseni 3:17).
Există oameni excepţionali ale căror inimi sunt după voia
lui Dumnezeu (1 Împăraţi 15:14; Psalmul 37:31; Faptele Apostolilor 13:22) deşi
din ceea ce ştim despre David, la care se refera ultimul pasaj, este evident că
lucrul acesta nu este adevărat în sens absolut, însă pocăinţa şi convertirea
continuă să constituie o necesitate (2 Împăraţi 23:25, cu privire la Iosia).
Atitudinea potrivită a inimii începe cu zdrobirea ei
(Psalmul 51:17), care simbolizează umilinţa şi pocăinţa, şi este o expresie
sinonimă cu „un duh (ruah) zdrobit". Frângerea inimii este necesară
deoarece inima împietrită este aceea care nu se supune voii lui Dumnezeu
(Ezechiel 11:19). De asemenea, o inimă „grasă" sau „netăiată
împrejur" este o inimă care nu acceptă voia lui Iahve (Isaia 6:10; Ezechiel
44:7).
Iahve cunoaşte inima fiecăruia şi nu este înşelat de
înfăţişarea exterioară (1 Samuel 16:7) şi o rugăciune potrivită este ca El să
cerceteze şi să cunoască inima (Psalmul 139:23) şi să o curăţească (Psalmul
51:10). O „inimă nouă" trebuie să fie ţinta celor răi (Ezechiel 18:31) şi
aceasta înseamnă ca legea lui Dumnezeu să nu fie doar un lucru exterior, ci ea
să fie „scrisă pe tabla inimii" şi să o curăţească (Ieremia 31:33).
Aşa se face că inima, izvorul tuturor dorinţelor, trebuie
păzită (Proverbe 4:23) iar învăţătorul are ca scop să câştige inima copilului
pentru calea cea bună (Proverbe 23:26).
Cei cu inima curată îl vor vedea pe Dumnezeu (Matei 5:8) şi
sfinţii pot înţelege dragostea de Dumnezeu prin faptul că Isus Cristos
locuieşte în inimile lor, prin credinţă (Efeseni 3:17).
BIBLIOGRAFIE
A. R. Johnson, The Vitality of the individual in the
Thought of Ancient Israel, 1949, p. 77 ş.urm; C. Ryder Smith, The Bible
Doctrine of Man, 1951; H. Wheeler Robinson, The Christian Doctrine of
Man, 1911; F. Baumgärtel, J. Behm, TDNT 3, p. 605-613; H. Koster, TDNT 7,
p. 548-559; T. Sorg, NIDNTT 2, p. 180-184; H. - H. Esser, NIDNTT 2, p. 599
ş.urm.
B.O.B.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu