Luca
LUCA. Unul dintre însoţitorii lui
Pavel care au trimis salutări în Epistola sa către coloseni este „Luca (gr. Loukas)
doctorul preaiubit" (Coloseni 4:14); modul în care este descris sugerează
că el a acordat îngrijire medicală lui Pavel, fără îndoială, în timpul
întemniţării sale. În Filimon 24, epistolă care probabil că a fost scrisă în
aceeaşi perioadă, Luca este descris ca un tovarăş de lucru al lui Pavel, fapt
care sugerează că aportul lui la Evanghelie nu a fost limitat la cunoştinţele
sale medicale. Există o a treia referire la el în ceea ce pare să fie ultimul
mesaj al lui Pavel: „Numai Luca este cu mine" (2 Timotei 4:11) şi aceasta
confirmă legătura strânsă dintre cei doi bărbaţi. În general, se crede că Luca
nu a fost evreu, dar E. E. Ellis (p. 51-53) a argumentat că Coloseni 4:11 se
referă la un anumit grup din cercul mai mare de evrei creştini şi se poate ca
Luca să fi fost un evreu creştin din Diaspora.
Irenaeus (cca. 180 d.Cr.) este prima persoană care
se referă clar la Luca şi care îl numeşte autorul Evangheliei a treia şi a
cărţii Faptelor. Aceeaşi tradiţie este întâlnită în Canonul Muratorian şi în
aşa-numirul Prolog anti-Marcionit la Evanghelia după Luca. Ultimul dintre
aceste documente afirmă că Luca provenea din Antiohia Siriei şi că L-a slujit
pe Domnul fără să fie căsătorit sau să aibă familie şi a murit la vârsta de 84
de ani în Boeotia; vechimea şi credibilitatea acestei tradiţii este incertă.
Tradiţia potrivit căreia Luca a fost autorul
Evangheliei după Luca şi al cărţii Faptelor probabil că poate fi urmărită până
la începutul secolului al 2-lea. Faptul că Marcion, un urmaş fanatic al
teologiei lui Pavel, a ales Evanghelia după Luca drept singura pe care o
recunoştea, dă probabil de înţeles că a con siderat-o lucrarea unuia dintre
însoţitorii lui Pavel. Faptele Apostolilor conţine o serie de pasaje scrise la
persoana întâi plural care descriu evenimentele din punctul de vedere al unui
însoţitor al lui Pavel (Faptele Apostolilor 16:10-17; 20:5-21:18; 27:1-28:16).
Faptul că autorul cărţii Faptelor nu a făcut nici o încercarea dea a rescrie
aceste pasaje la persoana a 3-a singular este explicat cel mai bine prin
identificarea lui cu autorul original. Dintre însoţitorii posibili ai lui
Pavel, care ne sunt cunoscuţi din Epistolele sale, dar care nu sunt numiţi în
Faptele Apostolilor, pare cel mai probabil că Luca este autorul cărţii Faptelor
Apostolilor, cât şi al Evangheliei după Luca. Identificarea este găsită într-o
variantă a textului din Faptele Apostolilor 20:13 („Dar eu, Luca, şi cei care
au fost cu mine, ne-am urcat în corabie"), care s-ar putea să dateze din
prima parte a secolului al 2-lea.
Argumentul bazat pe dovezile interne din Faptele Apostolilor este puternic. Este confirmat de dovezile externe din tradiţia din secolul al 2-lea menţionate mai sus şi în special de faptul că nu a fost sugerat nici un alt candidat pentru a fi autor al Faptelor. Afirmaţia că tradiţia se bazează pe o deducţie din dovezi ale NT şi nu are nici o valoare independentă este o pură ipoteză. Există mai multă forţă în obiecţia că tabloul Bisericii primare zugrăvit în Faptele Apostolilor, şi mai ales tabloul lui Pavel, nu sunt ceea ce am aştepta de la un însoţitor al lui Pavel, dar se poate răspunde la această obiecţie (F. F. Bruce, NBCR, p. 968-973).
Stilul literar al Evangheliei după Luca şi al
Faptelor Apostolilor demonstrează că autorul lor a fost un om educat şi
deosebit de înzestrat în exprimare. Elementele de limbaj medical şi interesul
manifestat faţă de problemele medicale sunt în armonie cu faptul că autorul
este „doctorul preaiubit". Talentul de istoric al lui Luca a fost
recunoscut de mulţi cercetători care au evaluat lucrarea lui pe fondul ei
clasic şi l-au comparat favorabil cu cei mai buni istorici antici.
Admiraţia lui Luca pentru Pavel rezultă clar din
cartea Faptelor Apostolilor. Prin contactul său strâns cu alţi lideri creştini
şi ca o consecinţă a vizitelor sale la Ierusalim şi Cezareea (cf. Faptele
Apostolilor 21:17 ş.urm.). Luca a avut multe prilejuri să obţină informaţii
directe despre viaţa lui Isus şi istoria Bisericii creştine primare. El a putut
afirma pe bună dreptate în prologul la Evanghelia sa că era foarte calificat
pentru această lucrare, deoarece a cercetat cu atenţie şi în detaliu toate
faptele relevante, aşa cum i-au fost comunicate de martori credibili din
biserică (Luca 1:1-4).
Tabloul care se conturează este cel al unui om
modest stăpânit de o dragoste puternică faţă de oameni şi care s-a considerat
un slujitor al Cuvântului. Date fiind talentele sale literare, istorice şi
teologice, el a fost foarte potrivit ca să relateze istoria începuturilor
creştinismului într-un mod nou, adaptat la nevoile generaţiei a doua din
biserică.
BIBLIOGRAFIE
N. Geldenhuys, Commentary an the Gospel of Luke,
1950, p. 15-50; F. F. Bruce, The Act of the Apostles, 1951, p. 1-40; C.
K. Barrett, Luke the Historian in Recent Study, 1961; E. E. Ellis, The
Gospel of Luke, 1974, p. 2-62; E. Haenchen, The Act of the Apostles,
1971.
I.H.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu