mântuire
MÂNTUIRE. (În ebr. yesa’; în gr. soteria).
I. În Vechiul Testament
Principalul cuvânt ebraic tradus prin
„mântuire" este yesa şi derivatele lui. Înţelesul de bază al
cuvântului este „a aduce la loc larg" (cf. Psalmul 18:36; 66:12), dar de
la început el are sensul metaforic de „libertate fără limite" şi include
mijloacele prin care se realizează aceasta - adică, eliberarea de factorii care
constrâng pe cineva şi-l îngrădesc. Poate să se refere la eliberarea de o boală
(Isaia 38:20; cf. v. 9), izbăvirea de un necaz Ieremia 30:7) sau de duşmani (2
Samuel 3:18; Psalmul 44:7). În narea majoritate a pasajelor, Dumnezeu este
autorul mântuirii. Astfel, Dumnezeu Îşi izbăveşte turma Lui (Ezechiel 34:22);
El îşi scapă poporul (Osea 1:7) şi numai El îi poate mântui (Osea 13:10-14); nu
este nici un alt Mântuitor în afară de El (Isaia 43:11). El i-a izbăvit pe
părinţii lor din Egipt (Psalmul 106:7-10) şi pe fiii lor din Babilon (Ieremia
30:10). El este un loc de scăpare şi Mântuitorul poporului Său (2 Samuel 22:3).
El l-a izbăvit pe cel sărac şi pe cel nevoiaş atunci când aceştia n-au avut pe
nimeni să-i ajute (Psalmul 34:6; Iov 5:15). Cuvintele lui Moise, „staţi pe loc
şi veţi vedea izbăvirea pe care v-o va da Domnul" (Exod 14:13) exprimă o
idee esenţială a VT. Aşadar, a-L cunoaşte pe Dumnezeu înseamnă a-L cunoaşte pe
El ca un Dumnezeu care mântuieşte (Osea 13:14), astfel încât în VT cuvintele „Mântuitor"
şi „Dumnezeu" sunt două cuvinte identice. Marele exemplu normativ al
izbăvirii mântuitoare a lui Dumnezeu este exodul (Exod 12:40; 14:31). Izbăvirea
din sclavia Egiptului prin intervenţia lui Dumnezeu de la Marea Roşie a avut un
rol determinant asupra întregii concepţii ulterioare a lui Israel cu privire la
natura şi activitatea lui Dumnezeu. Exodul a fost forma în care a fost turnată
întreaga interpretare ulterioară a dramei istoriei lui Israel. A fost cântată
ca o rugăciune (Psalmul 66:1-7), menţionată în povestire (Deuteronom 6:20-24),
reconstituită în ritual (Exod 13:3-16). Astfel, noţiunea de mântuire s-a născut
din exodul lui Israel din Egipt, eveniment care a fost marcat de faptele măreţe
de izbăvire pe care Dumnezeu le-a făcut în istorie.
Acest element de o semnificaţie profundă a pus la
rândul lui baza pentru alte contribuţii ale VT la noţiunea de mântuire,
escatologia. Faptul că Israel L-a cunoscut pe Dumnezeu în trecut ca Mântuitor
l-a făcut să privească prin credinţă în viitor la mântuirea deplină şi finală
pe care o va aduce El. Tocmai pentru faptul că Iahve S-a prezentat ca Domn al
tuturor, creator şi conducător al întregului pământ, şi pentru că El este un
Dumnezeu drept şi credincios, într-o bună zi El va repurta victoria finală asupra
duşmanilor Lui şi îşi va vindeca poporul de toate bolile lui (Isaia 43:11-21;
Deuteronom 9:4-6; Ezechiel 36:22-23). La început această speranţă de mântuire
era centrată mai mult în intervenţia imediată a lui Dumnezeu pentru a-l ocroti
pe Israel (cf. Geneza 49; Deuteronom 33; Numeri 23 ş.urm.). În perioada
prorocilor ea îşi găseşte expresia în „ziua lui Iahve", când judecata va
fi combinată cu izbăvirea (Isaia 24:19 ş.urm.; 25:6-8; Ioel 2:1 ş.urm., 28:32;
Amos 5:18 ş.urm.; 9:11 ş.urm.). Experienţa exilului le-a pus israeliţilor la
îndemână o ilustraţie concretă şi un context concret pentru a exprima această
speranţă ca un nou exod (Isaia 43:14-16; 48:20 ş.urm.; 51:9 ş.urm.; cf. Ieremia
31:31-34; Ezechiel 37:21-28; Zaharia 8:7-13); dar rezultatele dezamăgitoare şi
limitate ale restaurării au făcut ca speranţa să se îndrepte din nou spre
viitor şi a fost pusă în ceea ce a fost numit categoria escatologico-transcendentală
(Isaia 64:1 ş.urm.; 65:17 ş.urm.; 66:22), speranţa în olam habba, în
lumea cea nouă şi în sfârşitul epocii prezente în care conducerea suverană a
lui Dumnezeu şi caracterul Lui drept vor fi manifestate printre toate
naţiunile.
Ar mai trebui menţionaţi şi alţi termeni pe care
LXX îi traduce prin soteria; în special rădăcina g’l, „a
răscumpăra", a recupera un bun care a căzut în mâini străine, „a cumpăra
înapoi", deseori prin efectuarea unei plăţi. Persoana care efectua această
răscumpărare, sau mântuire, este go’el, un răscumpărător care este ruda
celui răscumpărat (cf. Levitic 25:26, 32; Rut 4:4,6). Dumnezeu este marele go’el
al lui Israel (Exod 6:6; Psalmul 77:14 ş.urm.). Acest cuvânt este sinonim cu yesa’,
care apare în ultima parte a cărţii lui Isaia (Isaia 41:14, 44:6; 47:4). Ei
apar ca termeni paraleli în Isaia 43:1-2; 60:16; 63:9 (cf. TDNT 7, p. 977-
978).
În final, observăm că activitatea mântuitoare a lui
Dumnezeu în istorie este extinsă şi adâncită, în sensul că avem de a face cu un
agent special al acestei mântuiri, Mesia-Robul Domnului. Mântuirea implică un
trimis, sau un Salvator, deşi nu în mod necesar diferit de Iahve Însuşi. Deşi,
în general, în anumite conjuncturi istorice, Iahve poate să Se folosească de
trimişi dintre oameni, sau de izbăvitori (Geneza 45:7; Judecători 3:9,15; 2
Împăraţi 13:5; Neemia 9:27), El singur este Mântuitorul poporului Său (Isaia
43:11; 45:21; Osea 13:14). Această afirmaţie generală, însă, trebuie să fie
explicată în contextul creşterii pe care a cunoscut-o speranţa mântuirii în VT,
unde în imnurile închinate Robului Domnului găsim personificarea mânturii
morale a lui Iahve, chiar dacă Robul Domnului nu este prezentat niciodată
direct ca Mântuitor. Personificarea misiunii Robului Domnului apare clar în
text şi, în lumina împlinirii în NT, nu mai are nevoie de nici o apărare. În
imnul din Isaia 49:1-6, El trebuie să fie instrumentul mântuirii universale a
lui Dumnezeu (v. 6; cf. v. 8). Imnul final, 52:13-53:12, nu conţine termenul de
mântuire ci ideea de mântuire este prezentă în sensul unei izbăviri de păcat şi
de consecinţele lui. Astfel, VT ne face să înţelegem în final că Dumnezeu Îşi
izbăveşte poporul prin Mântuitorul pe care L-a ales El, Mesia.
II. În Noul Testament
Începem cu observaţia generală că în ceea ce
priveşte ideea de mântuire, utilizarea conceptului de izbăvire
morală/spirituală în sens „religios" domină aproape întreg cuprinsul NT.
Folosirea acestui termen cu sens nereligios se limitează la semnificaţia de a
scăpa dintr-un pericol care periclitează viaţa cuiva (Faptele Apostolilor
27:20, 31; Marcu 15:30; Evrei 5:7).
a. Evangheliile sinoptice
Cuvântul mântuire este menţionat de Isus o singură
dată (Luca 19:9), unde poate să se refere ori la Sine, ca o personificare a
mântuirii care îi oferă iertare lui Zacheu, ori la ceea ceeste vizibil în urma
transformării care a survenit în viaţa vameşului. Totuşi, Domnul nostru
foloseşte verbul „a mântui" şi alte cuvinte înrudite în primul rând pentru
a arăta ce a venit să înfăptuiască (în mod implicit, Marcu 3:4; şi direct, Luca
4:18; Matei 18:11; Luca 9:56; Matei 20:28), iar în cel de-al doilea rând pentru
a arăta ce se cere din partea omului (Marcu 8:35; Luca 7:50; 8:12; 13:24; Matei
10:22). Luca 18:26 şi contextul ne arată că mântuirea cere o inimă plină de
căinţă, ca şi a unui copil, cere o stare de neajutorate cate să fie gata să
primească, şi o renunţare la toate celelalte lucruri, pentru Cristos - condiţii
pe care omul nu le-ar putea îndeplini, dacă nu ar fi ajutat din afară.
Mărturia pe care au depus-o alţii cu privire la
activitatea mântuitoare a Domnului este atât indirectă (Marcu 15:31) cât şi
directă (Matei 8:17). Mai există de asemenea mărturia propriului Său Nume
(Matei 1:21,23). Toate aceste mărturii ne sugerează că mântuirea se găseşte în
Persoana şi în lucrarea lui Cristos, şi în special în moartea Lui.
b. Evanghelia a patra
Acest adevăr dublu este subliniat în cea de-a patra
evanghelie, în care fiecare capitol ne prezintă diferite aspecte ale mântuirii.
Astfel, în 1:12 ş.urm., oamenii se nasc ca şi fii ai lui Dumnezeu prin credinţa
în Cristos; în 2:5, situaţia este remediată prin faptul că oamenii fac tot ceea
ce le porunceşte El; în 3:5, pentru intrarea în Împărăţie, este esenţială
naşterea din Duhul, dar 3:14,17 spune clar că această viaţă nouă nu este
posibilă fără o credinţă în moartea lui Cristos, fără de care oamenii rămân tot
sub osândă (3:18); în 4:22, mântuirea vine de la iudei - din punct de vedere
istoric poporul lui Dumnezeu a fost canalul prin care revelaţia a fost
transmisă oamenilor - şi este un dar care transformă lăuntrul oamenilor şi îi
pregăteşte pentru a se închina lui Dumnezeu.
În 5:14, cel care a fost însănătoşit trebuie să nu
mai păcătuiască, pentru a nu ajunge în situaţia de a i se întâmpla ceva şi mai
rău; în 5:39, Scripturile mărturisesc despre viaţa (= mântuire) în Fiul, căruia
I-au fost încredinţate viaţa şi judecata; în 5:24, credincioşii au trecut deja
de la moarte la viaţă; în 6:35, Isus Se numeşte pe Sine Pâinea vieţii, la care
ar trebui să meargă oamenii şi să caute cuvintele vieţii veşnice (6:68); în
7:39, apa este simbolul vieţii mântuitoare a Duhului care trebuia să vină după
ce Isus avea să fie proslăvit.
În 8:12, evanghelistul arată siguranţa pe care o
are omul atunci când este călăuzit de lumină, iar în v. 32, 36 libertatea avută
în Fiul, prin adevăr; în 9:25, 37,39 mântuirea înseamnă vedere spirituală; în
10:10, turma obţine siguranţa şi viaţa din belşug a Tatălui prin Cristos; în
11:25 ş.urm., viaţa după înviere aparţine celor care cred; în 11:50, (cf.
18:14) este descris fără intenţie scopul neintenţionat mântuitor al morţii Lui;
în 12:32, Cristos care este înviat dintre cei morţi îi atrage pe oameni la
Sine; în 13:10, spălarea Lui iniţială semnifică mântuirea („curat de
tot"); în 14:6, El este adevărul şi calea cea vie spre locaşul Tatălui; în
15:5, rămânerea în El, care este Viţa, este secretul resurselor de viaţă; în
16:7-15, din pricina lui Duhul Se va ocupa de obstacolele care stau în calea
mântuirii şi va pregăti drumul pentru realizarea acesteia; în 17:2, 3, 12, El
asigură protecţie celor care Îl cunosc pe adevăratul Dumnezeu şi pe El însuşi;
în 19:30, mântuirea este realizată; în 20:21-23, darul Duhului este însoţit de
cuvinte de pace şi iertare; în 21:15-18, dragostea Lui vindecătoare toarnă din
nou dragoste în cel care-L urmează şi-l pregăteşte pentru a-I sluji.
c. Faptele Apostolilor
Faptele Apostolilor prezintă proclamarea mântuirii
(cf. 16:17) prin impactul pe care aceasta l-a avut mai întâi asupra mulţimilor
care au fost îndemnate să se mântuiască „din mijlocul acestui neam
ticălos" (2:40) prin pocăinţă (ea însăşi fiind un dar şi o parte a
procesului de mântuire, 11:18), prin iertarea păcatelor şi prin primirea
Duhului Sfânt; apoi impactul ei asupra unui om bolnav, inconştient de nevoia
lui reală, care este vindecat în Numele lui Isus, singurul Nume prin care putem
fi mântuiţi; iar în al treilea rând, impactul asupra casei celui care a
întrebat: „Ce să fac să fiu mântuit?" (16:30 ş.urm.).
d. Epistolele lui Pavel
Pavel afirmă că Scripturile „pot să-ţi dea
înţelepciunea care duce la mântuire, prin credinţa în Isus Cristos" (2
Timotei 3:15 ş.urm.) şi să ne furnizeze ingredientele necesare pentru a ne
bucura de o mântuire completă. Aplicând şi amplificând conceptul de neprihănire
a lui Dumnezeu pe care-l găsim în VT, care în sine este o umbră a îndreptăţirii
mântuitoare a NT, Pavel ne arată că nu există mântuire prin Lege, întrucât
Legea nu poate decât să indice prezenţa păcatului, să stârnească acţiunea lui
reacţionară şi să închidă gurile oamenilor, dovedindu-i vinovaţi înaintea lui
Dumnezeu (Romani 3:19; Galateni 2:16). Mântuirea stă la dispoziţia omului ca un
dar de la Dumnezeul cel drept care acţionează în virtutea harului pe care Şi-l
manifestă faţă de păcătosul lipsit de orice merit când acesta, prin darul
credinţei, se încrede în neprihănirea lui Cristos care l-a răscumpărat de la
moarte şi l-a îndreptăţit prin învierea Sa. Dumnezeu, din pricina lui Cristos,
îl justifică pe acest păcătos (adică, îi acordă neprihănirea perfectă a lui
Cristos şi îl priveşte ca şi cum n-ar fi păcătuit), îi iartă păcatul, îl împacă
cu Sine în Cristos şi prin Cristos, „făcând pace, prin sângele crucii Lui"
(2 Corinteni 5:18; Romani 5:11; Coloseni 1:20), îl adoptă în familia Lui
(Galateni 4:5 ş.urm.; Efeseni 1:13; 2 Corinteni 1:22), îi dă pecetea, arvuna şi
cele dintâi roade ale Duhului în inimă făcându-l în felul acesta o făptură
nouă. Prin acelaşi Duh, resursele ulterioare ale mântuirii îi dau posibilitatea
să umble în înnoirea vieţii, să-şi omoare încetul cu încetul faptele cărnii
(Romani 8:13) până când în cele din urmă el va fi asemenea lui Cristos (Romani
8:29) şi mântuirea lui va ajunge să fie întregită, în slavă (Filipeni 3:21).
e. Epistola către evrei
„Marea" mântuire pe care o găsim în Epistola
către evrei transcende tipologia mântuirii din VT. Mântuirea NT este descrisă
printr-un limbaj al sacrificiului. Jertfele repetate ale ritualului VT care
aveau de-a face în principal cu păcatele comise involuntar şi care nu asigurau
decât o mântuire superficială, sunt înlocuite cu jertfa unică a lui Cristos,
care este atât Preot cât şi Jertfă ispăşitoare (Evrei 9:26; 10:12). Faptul că
Şi-a vărsat sângele murind realizează reconcilierea astfel încât de aici
înainte omul, a cărui conştiinţă a fost curăţită poate intra în prezenţa lui
Dumnezeu printr-un nou legământ, ratificat de Dumnezeu prin Mijlocitorul Său
(Evrei 9:15; 12:24). Epistola către evrei, care pune un accent atât de mare pe
faptul că Cristos Se ocupă de păcat prin suferinţa şi moartea Sa cu scopul de a
asigura mântuire veşnică, anticipează a doua Lui venire, nu pentru a Se ocupa
în continuare de păcat, ci pentru a întregi mântuirea poporului Său şi, după
câte se pare, pentru a-l duce în slavă (9:28).
f. Epistola lui Iacov
Iacov ne învaţă că mântuirea nu este numai prin
„credinţă" ci şi prin „fapte" (2:24). Preocuparea lui este aceea de a
risipi orice iluzie a celor care se bazează că vor fi mântuiţi numai prin
exerciţiul intelectual al acceptării existenţei lui Dumnezeu, fără o schimbare
a inimii care să aibă ca urmare fapte ale neprihănirii. El nu reduce importanţa
credinţei adevărate, ci îndemnă ca prezenţa ei să fie pusă în evidenţă printr-o
conduită care la rândul ei să arate efectele mântuitoare ale adevăratei
religii, care lucrează prin Cuvântul lui Dumnezeu sădit în credincios. El este
tot atât de interesat ca şi alţii să-l întoarcă pe păcătos de pe calea lui
greşită şi să-i mântuie sufletul de moarte (5:20).
g. 1 şi 2 Petru
Ca şi Epistola către evrei, 1 Petru vorbeşte despre
mântuirea preţioasă (1:19) care a fost căutată şi prezisă de către proroci, dar
care este acum o realitate prezentă pentru cei care, ca nişte oi pierdute ce
erau, s-au întors la Păstorul sufletelor lor (2:24 ş.urm.). Aspectul ei viitor
este cunoscut de cei care sunt „păziţi de puterea lui Dumnezeu... pentru
mântuirea gata să fie descoperită" (1 Petru 1:5).
În 2 Petru mântuirea implică scăparea de corupţia
care este în lume cauzată de poftă, prin participarea în natura divină (1:4).
În contextul păcatului, credinciosul tânjeşte după ceruri noi şi după pământul
cel nou, unde locuieşte dreptatea, dar recunoaşte în acelaşi timp că
întârzierea Parousiei se datorează îndelungii răbdări a Domnului Său, răbdare
care ea însăşi este un aspect al mântuirii (3:13, 15).
h. 1, 2 şi 3 Ioan
Pentru 1 Ioan, limbajul jertfei din Epistola către
evrei este ceva familiar. Cristos este mântuirea noastră prin faptul că este
ispăşire pentru păcatele noastre, ca rezultat al dragostei lui Dumnezeu.
Dumnezeu, în dragostea Sa manifestată prin vărsarea sângelui dătător de viaţă
al lui Cristos este Cel care ne acoperă păcatele şi ne curăţeşte. Ca şi în
evanghelia a patra, mântuirea este concepută ca o naştere din Dumnezeu, ca o
cunoaştere a lui Dumnezeu, ca o posedare a vieţii veşnice în Cristos, ca o
trăire în lumina şi în adevărul lui Dumnezeu, ca o rămânere în Dumnezeu şi ca o
cunoaştere a faptului că El rămâne în noi prin dragostea care a fost turnată în
noi prin Duhul Său (3:9; 4:6, 13; 5:11). 3 Ioan conţine o rugăciune
semnificativă ca prosperitatea generală şi sănătatea trupească (binele natural
al omului) să însoţească prosperitatea sufletului (v. 2).
i. Epistola lui Iuda
Referindu-se la „mântuirea de obşte", în v. 3
Iuda are în vedere ceva asemănător cu „credinţa noastră" din Tit 1:4 şi o
asociază cu „credinţa" (cf. Efeseni 4:5) pentru care trebuie să lupte.
Această mântuire cuprinde adevărurile mântuitoare, privilegiile, cerinţele şi
experienţele comune celor care citesc epistola. În v. 25 ş.urm., el îşi exprimă
dorinţa de a prezenta cât mai urgent mântuirea diferiţilor oameni care trec
prin îndoieli, care sunt în pericol şi într-o stare degradantă.
j. Apocalipsa
Apocalipsa reia tema din 1 Ioan, adică tema
mântuirii ca o eliberare şi ca o curăţire de păcat prin sângele lui Cristos şi
faptul că ea este baza constituirii preoţiei împărăteşti a credincioşilor (1:5
ş.urm.). Într-o manieră care ne aduce aminte de psalmist, văzătorul plin de
adoraţie îi atribuie mântuirea, în toată complexitatea ei, lui Dumnezeu (7:10).
Ultimele capitole ale cărţii descriu mântuirea metaforic asociind-o cu frunzele
pomului vieţii, care slujesc naţiunilor pentru vindecare. Accesul la acest pom,
ca şi accesul în cetatea mântuirii, le este permis numai celor care au numele
scrise în cartea vieţii.
III. Alte concepte privitoare la mântuire
a. Esenienii
De la descoperirea Manuscriselor de la Marea Moartă
(1947) încoace s-a acordat o atenţie deosebită mişcării monastice din sânul
religiei iudaice, şi s-au făcut diferite încercări de a evalua contribuţia
acesteia la originile NT. În ce priveşte doctrina mântuirii, esenienii de la
Qumran au împărtăşit punctul de vedere biblic conform căruia, despărţit de
Dumnezeu, omul moşteneşte o stare de păcat, iar un pasaj remarcabil (1 QS 11.9
ş.urm.; cf. de asemenea, Imnul mulţumirii) se apropie foarte mult de
doctrina mântuirii aşa cum o avem în NT, adică, doctrina care vede mântuirea ca
o achitare ce are loc prin acţiunea îndreptăţirii lui Dumnezeu, prin faptul că
omul îşi pune încrederea în harul şi îndurarea lui Dumnezeu. Având în vedere
însă faptul că aceşti credincioşi de la Qumran se simţeau foarte legaţi de
psaltire şi de marii proroci ai VT, lucrul acesta nu este deloc surprinzător.
Ar fi greşit să insistăm prea mult asupra punctelor paralele, deoarece în alte
puncte paralela cu învăţăturile NT este inconsistentă. Caracterul universal al
Evangheliei creştine lipseşte cu desăvârşire; cu siguranţă, mântuirea nu este
pentru masa mare de păcătoşi. Există diferite opinii cu privire la felul în
care comunitatea de la Qumran înţelegea noţiunea de „Om al durerii" din
Isaia 53, dar se pare că ei au văzut prorocia ca împlinindu-se în consiliul (sod)
restrâns al comunităţii lor. Nici nu putem evita cu totul simplul fapt că pe
tot parcursul NT nu există o singură aluzie directă la esenieni.
b. Gnosticism
Datarea exactă a învăţăturii gnostice este
disputată, şi în prezent se ştie ca încercarea de a demonstra că învăţătura
creştină depinde de ideile gnostice este o iniţiativă care nu va duce la
rezultate sigure. Există totuşi dovezi în NT (cf. 1 şi 2 Corinteni; Coloseni; 1
şi 2 Timotei; Tit; 1 Ioan; Apocalipsa) că Biserica primară a trebuit să facă o
distincţie între învăţătura pe care o avea ea cu privire la mântuire şi alte
puncte de vedere care au fost incorporate mai târziu în doctrinele gnostice. În
esenţă, gnosticii au pretins că mântuirea se capătă printr-o cunoaştere nemijlocită
a lui Dumnezeu. În raport cu cunoaşterea morală a lui Dumnezeu, aceasta era o
cunoaştere intelectuală şi ezoterică, fiind accesibilă numai unei elite de
iniţiaţi. Gnosticismul propovăduia de asemenea un dualism între suflet şi trup,
sufletul fiind singurul care are semnificaţie în ce priveşte mântuirea; precum
şi o ierarhie de intermediari spirituali şi de îngeri între Dumnezeu şi om.
Mântuirea era evadarea de sub stăpânirea forţelor astrologice străine şi de
pasiunile trupeşti prin faptul că persoana respectivă ajungea să
„cunoască", în urma unei „chemări" venite din lumea divină exprimată
în aşa-numitul „mit al răscumpărătorului gnostic", istorisirea cu privire
la un om ceresc care s-a coborât din lumea luminii celeste ca să-i „mântuiască"
pe oamenii „căzuţi", împărtăşindu-le această cunoaştere secretă.
Aşa cum s-a implicat anterior, încercarea de a
plasa o concepţie de felul acesta în perioda precreştină şi, în consecinţă, de
a considera că ea stă la baza noţiunilor NT cu privire la mântuire, este departe
de a putea fi demonstrată. Dovezile de care dispunem sunt mult mai compatibile
cu punctul de vedere conform căruia, în atmosfera religioasă a acelei vremi
caracterizată prin sincretism, anumite tendinţe latente ale gnosticilor au fost
împletite în secolul al 2-lea şi al 3-lea cu aspecte ale concepţiei creştine
despre mântuire, pentru a produce doctrinele sectelor gnostice pe care le-am
prezentat sumar mai sus şi despre care auzim de la scriitori din perioada de
după scriere a NT, cum ar fi Iraeneus. Împotriva formelor incipiente ale unor
asemenea noţiuni despre mântuire, scriitorii biblici accentuează caracterul
universal al mântuirii oferite de Dumnezeu, natura ei esenţial morală, natura
perfect umană şi perfect divină a mijlocitorului. Tot ei insistă că mântuirea
este focarul spre care converg acţiunile lui Dumnezeu manifestate în naşterea,
viaţa, moartea şi învierea lui Isus Cristos (cf. secţiunilor NT citate mai
sus).
c. Religiile misterelor
Un alt domeniu în care scriitorii NT trebuiau să
facă distincţie între doctrina mântuirii şi alte idei care circulau în acea
perioadă, a fost cel legat de cultele misterelor. Acest fenomen caractersitic
primului secol a fost o combinaţie de elemente elenistice şi orientale care îşi
aveau originea în anticele rituri ale fertilităţii. Adepţii acestor curente
pretindeau că pot să ofere „izbăvirea" de soartă şi o viaţă dincolo de
mormânt care să nu mai fie supusă stărilor nesatisfăcătoare şi asupritoare ale
prezentului. Această izbăvire era obţinută prin executarea cu meticulozitate a
anumitor ritualuri de cult. Pe alocuri apare un limbaj similar cu cel al NT.
Iniţiaţii erau consideraţi ca fiind „născuţi din nou pentru viaţă
veşnică". Zeităţi cultice ca Dionisius au obţinut titlul de „Domn şi
Izbăvitor". S-au presupus anumite legături între aceste culte şi teologia
creştină, în special la nivelul sacramentelor, întrucât era cunoscută curăţirea
sacră şi ideea unirii cu zeii printr-o masă solemnă. Chiar şi la o examinare
rapidă, diferenţele care existau între aceste culte şi mesajul primilor
creştini sunt evidente şi clare. Izbăvirea în cadrul acestor mistere nu era
esenţialmente o izbăvire morală. Nimeni nu se aştepta din partea închinătorului
„mântuit" să fie mai bun decât aproapele lui care era păgân, şi în cele
mai multe cazuri nici nu era. Elementul raţional era minim; nu existau mari
acte mântuitoare, şi prin urmare, nu existau puncte teologice majore comune cu
creştinismul.
Pretinsele paralele cu învăţăturile creştine
(pauline) privitoare la botez şi euharist s-au dovedit a fi aproape lipsite de
temei; dovezile scot mai degrabă în evidenţă faptul că apostolul este îndatorat
istoriei mântuirii, aşa cum o găsim în Biblie, centrată în măreaţa acţiune
răscumpărătoare a lui Dumnezeu în Cristos Isus.
d. Cultul imperial
Mirajul secular al mântuirii prin puterea şi
organizarea politică a fost reflectat în primul secol în cultul imperial. Mitul
unui Dumnezeu-Împărat care era mântuitorul şi binefăcătorul poporului său apare
pe larg în diferite forme în lumea antică, mai ales în Orient. În Roma, tonul
cultului oficial al împăratului a fost dat de Cezar August care după Actium, în
anul 31 î.Cr., a înfăptuit Pax Romana, epoca de aur a păcii după decenii
de război. În mod curent, el era numit soter, „Mântuitor al lumii",
şi prin legătura pe care o avea cu Iulius Cezar, „Fiul lui Dumnezeu".
Chiar şi în cazul lui Cezar August, însă, trebuie să dăm dovadă de precauţie,
întrucât s-a arătat că titlul de soter nu se referea numai la împărat şi
nici nu avea toate implicaţiile orientale. Entuziasmul împăraţilor din primul
secol faţă de poziţia care li se acorda în cadrul cultului oficial era
variabil. Cu siguranţă, Caligula, Nero şi Domiţian şi-au luat în serios
statutul lor divin şi acest lucru ar putea explica într-o anumită măsură câteva
cazuri când ei şi-au asumat titluri pe care NT le foloseşte cu privire la Isus
Cristos şi la Tatăl (cf. 1 Timotei 1:1; 4:10; Tit 1:3; 3:4; 1 Ioan 4:14; Iuda
25; Apocalipsa 7:10; 12:10; 19:1).
e. Rezumat
În general, deşi în limbajul folosit există paralele
dare, încă nu s-a putut demonstra că învăţăturile creştine cu privire la
mântuire depind de vreuna sau de toate aceste mişcări contemporane. Încercând
să transmită Evanghelia contemporanilor lor, predicatorii şi scriitorii NT erau
pregătiri să transpună mesajul, inclusiv limbajul ei specific cu privire la
mântuire, în tiparele de gândire ale primului secol, dar adevărata origine şi
justificare a acelui limbaj caracteristic mântuirii aparţine altei lumi,
tradiţiei istoriei mântuirii VT, aşa cum a fost ea concentrată şi împlinită în
Persoana şi misiunea lui Isus Cristos.
IV. Mântuirea biblică: Rezumat
1. Mântuirea este istorică. Punctului de vedere al
VT cu privire la mântuirea înfăptuită prin intervenţia istorică şi divină i se
acordă în NT un loc de cinste. Contrar punctului de vedere al gnosticismului,
omul nu este mântuit prin înţelepciune; contrar punctului de vedere iudaic,
omul nu este mântuit prin merit moral şi religios; contrar punctului de vedere
al cultelor misterelor elenistice, omul nu este mântuit prin tehnica practicii
religioase; contrar punctului de vedere al Romei, mântuirea nu trebuie
confundată cu ordinea sau libertatea politică. Omul este mântuit prin acţiunea
lui Dumnezeu în istorie, în Persoana lui Isus Cristos (Romani 4:25; 5:10; 2
Corinteni 4:10 ş.urm., Filipeni 2:6; 1 Timotei 1:15; 1 Ioan 4:9-10, 14). Cu
toate că şi naşterea, viaţa şi lucrarea lui Isus sunt importante, accentul cade
pe moartea şi învierea Lui (1 Corinteni 15:5 ş.urm.); noi suntem mântuiţi prin
sângele crucii Lui (Faptele Apostolilor 20:28; Romani 3:25; 5:9; Efeseni 1:7;
Coloseni 1:20; Evrei 9:12; 12:24; 13:12; 1 Ioan 1:7; Apocalipsa 1:5; 5:9). Când
mesajul acesta este proclamat şi oamenii îl aud şi răspund prin credinţă,
mântuirea pe care o dă Dumnezeu le este asigurată (Romani 10:8,14 ş.urm.; 1
Corinteni 1:18-25; 15:11; 1 Tesaloniceni 1:4 ş.urm.).
2. Mântuirea este morală şi spirituală. Mântuirea
are de-a face cu eliberarea din păcat şi consecinţele ei şi ca atare, din
vinovăţie (Romani 5:1; Evrei 10:22), din Lege şi din blestemul ei (Galateni
3:13; Coloseni 2:14), din moarte (1 Petru 1:3-5; 1 Corinteni 15:51; 56), de la
judecată (Romani 5:9; Evrei 9:28), şi de asemenea eliberarea de frică (Evrei
2:15; 2 Timotei 1:7,9 ş.urm.) şi din sclavie (Tit 2:11-3:6; Galateni 5:1
ş.urm.). Este important să indicăm lucrurile pe care mântuirea creştină nu le
include. Mântuirea nu implică prosperitatea materială şi succesul în lumea
aceasta (Faptele Apostolilor 3:6; 2 Corinteni 6:10), şi nu promite nici
sănătate şi bunăstare fizică. Trebuie să fim atenţi aici şi să nu producem o
confuzie cu privire la sănătate, căci au avut şi mai au şi acum loc vindecări
remarcabile şi „vindecarea" este un dar al Duhului dat Bisericii (Faptele
Apostolilor 3:9; 9:34; 20:9 ş.urm.; 1 Corinteni 12:28). Dar vindecările nu au
loc întotdeauna, şi ca atare ele nu sunt un „drept" al celui mântuit (1
Timotei 5:23; 2 Timotei 4:20; Filipeni 2:25 ş.urm.; 2 Corinteni 12:7-9). În
continuare, mântuirea nu include izbăvirea de greutăţi de ordin fizic şi de pericole
(1 Corinteni 4:9-13; 2 Corinteni 11:23-28), şi se pare că nici de evenimente
tragice (Matei 5:457). A fi mântuit nu înseamnă a fi absolvit de efectele
nedreptăţii sociale şi ale persecuţiei (1 Corinteni 7:20-24; 1 Petru 2:18-25).
3. Mântuirea este escatologică. Există pericolul de
a pune un accent prea mare pe ceea ce nu este mântuirea. Aici ne aducem aminte
că într-un paragraf de mai sus am recunoscut faptul că sunt foarte puţine
cazurile când cuvântul mântuire a ieşit de pe buzele lui Isus. El a vorbit mai
mult despre Împărăţia lui Dumnezeu, despre manifestarea conducerii suverane a
lui Dumnezeu. În Apocalipsa 12:20 însă, între mântuire şi Împărăţie se pune
semnul egalităţii. Pentru autorul Apocalipsei, ca de altfel şi pentru Isus,
mântuirea este echivalentul vieţii sub domnia lui Dumnezeu, sau, ca şi în
mărturia celei de-a patra evanghelii, ea este viaţa veşnică. De aceea,
mântuirea însumează întregul conţinut al Evangheliei. Ea include eliberarea de
păcat şi de toate consecinţele sale şi revărsarea binecuvântărilor spirituale
în Cristos (Efeseni 1:3), darul Duhului Sfânt şi viaţa fericită în veacul
viitor. Această perspectivă viitoare este de o importanţă crucială (Romani
8:24; 13:11; 1 Corinteni 5:5; Filipeni 3:20; Evrei 1:14; 9:28; 1 Petru 1:5, 9).
Tot ceea ce cunoaştem acum despre mântuire nu este decât o mică parte din
plinătatea mântuirii care îi aşteaptă pe toţi cei care fac parte din Împărăţie,
la Parousia Domnului.
(*ÎMPĂCARE; *ALEGERE; *IERTARE; *ÎNDREPTĂŢIRE;
*SFINŢIRE; *PĂCAT; *HAR.)
BIBLIOGRAFIE
W. Foerster, G. Fohrer, în TDNT 7, p. 965-1003; M.
Green, The Meaning of Salvation, 1965; G.C. Berkouwer, Faith and
Justification, E.T. 1954; idem, Faith and Sanctification, E.T. 1952;
M. Black (editor), The Scrolls and Christianity, 1969; E. Yamauchi, Pre-Christian
Gnosticism, 1973; G. Wagner, Pauline Baptism and the Pagan Mysteries,
E.T. 1967; J.R.W. Stott, Christian Mission in the Modern World, 1975,
cap. 5; Let the Earth Hear His Voice, 1975; NIDNTT 3, vezi,
„Reconciliation", „Redemption".
G.W.
B.A.M
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu