Masa (2)
MASA (2). Conform celor scrise în
Deuteronom 6:16 şi 9:22, acesta este un loc în pustie, unde Israel L-a pus pe
Dumnezeu la încercare: Masa (de la nissa, „a încerca") înseamnă
„încercare". În Exod 17:7, numele este cuplat cu Meriba (= „ceartă,
plângere", de la rib = „a se lupta, a se plânge"), într-o
relatare care provine din sursele mai vechi ale Pentateuhului. Aceste surse
ni-i prezintă pe israeliţi protestând din pricina lipsei de apă de la Refidim,
un loc aproape de Mt. Horeb (v. 6). Aceste două nume apar din nou împreună în
Psalmul 95:8, ca o avertizare pentru generaţiile de mai târziu care ar putea
învăţa din acest episod.
Numele Meriba mai apare (fără Masa) în legătură cu
*Cadeş, ambele localităţi făcând parte dintr-o listă a hotarelor (Ezechiel
47:19) şi ca locul unde a avut un episod similar (care provine în principal din
P), a cărui rezultat a fost că atât lui Moise cât şi lui Aaron nu li s-a permis
privilegiul să intre în ţara făgăduinţei (Numeri 20:1-13 (cf. v. 24); 27:14;
Deuteronom 32:51; Psalmul 106:32).
Ambele naraţiuni sunt etiologice, adică implică
faptul că numele acestor locuri le-au fost date ca urmare a evenimentelor din
zilele lui Moise. Dar datorită conotaţiei juridice a verbului rib, s-a
sugerat deseori că Meriba a fost înainte de toate un loc unde erau soluţionate
disputele legale (cf. En-Mişpat, „fântâna judecăţii", un alt nume pentru
Cadeş (Geneza 14:7). Aceasta poate fi numai o ipoteză, dar mai sunt şi alte
motive care ne fac să ne întrebăm dacă nu cumva explicarea directă a numelor
este corectă din punct de vedere istoric.
Deseori s-a încercat să se facă deosebire între un
eveniment care a avut loc la Masa şi un alt eveniment separat care a avut loc
la Meriba, ambele fiind prezentate în Exod 17:1-7; dar cu toate că există
într-o anumită măsură o repetiţie neaşteptată (v. 2-3), aceasta nu este
suficientă pentru a justifica existenţa a două evenimente separate care derivă
din surse diferite. Acelaşi lucru se poate spune despre Numeri 20:1-13. Este
mult mai posibil ca în ambele cazuri relatarea originală să fi fost amplificată
de un autor dintr-o perioadă mai târzie. În Exod 17:1-7, aluzia la Meriba (şi
poate chiar la Masa) în v. 2 şi 7, se poate datora acestei amplificări.
Este puţin probabil ca Deuteronom 33:8 şi Psalmul
81:7, unde aceste nume apar din nou, să se refere la aceleaşi evenimente,
pentru că aici nu există nici o umbră de critica la adresa lui Israel şi
Dumnezeu este Cel care „încearcă", nu Israel. Tema aceasta a încercării
lui Israel de către Dumnezeu apare de mai multe ori în Exod (15:25; 16:4;
20:20). Pare destul de posibil ca şi alte evenimente, menţionate poate în alte
locuri din Biblie (Exod 32?), să fi fost vreodată legate de aceste locuri. Până
astăzi nu s-a făcut o corelare pe deplin satisfăcătoare între diferite pasaje,
şi s-ar putea ca problemele literare şi istorice să fie imposibil de a fi
rezolvate. Pentru anumite sugestii ingenioase, deşi speculative, vezi H.
Seebass, Mose und Aaron, 1962, p. 61 ş.urm.
BIBLIOGRAFIE
B.S. Childs, Exodus, 1974, p. 305-309.
G.I.D.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu