Mielul lui Dumnezeu
MIELUL LUI DUMNEZEU. Această
expresie apare de două ori, numai în NT (Ioan 1:29, 36). Cuvântul amnos
poate fi găsit şi în Faptele Apostolilor 8:32 şi în 1 Petru 1:19, arnos
apare în Luca 10:3, iar arnion se găseşte o dată în Ioan 21:15 şi de 21
de ori în Apocalipsa. Cuvintele „Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele
lumii" (Ioan 1:29) îi sunt atribuite lui Ioan Botezătorul, atunci când L-a
întâmpinat aclamându-L pe Isus. Au fost exprimate multe interpretări posibile
ale cuvântului „miel".
Unii sugerează că el se referă la mielul adus ca
jertfă pentru păcat, şi că expresia „care ridică păcatele lumii” ar sprijini
această interpretare. Faptul că ideea de ispăşire pare să nu mai existe şi în
altă parte a Evangheliei după Ioan nu este un motiv temeinic pentru a respinge
această interpretare.
Alţii cred că este o referire la mielul pascal.
Sărbătorile evreieşti ocupă un loc important în scrierile lui Ioan şi Ioan
19:36 poate la fel de bine să facă aluzie la mielul de Paşte. Aceasta, însă, nu
explică întreaga expresie, întrucât mielul pascal nu ispăşeşte păcatele.
Unii susţin că avem de a face cu Robul în suferinţă
din Isaia 53. Cuvântul amnos apare în LXX, în Isaia 53:7. Ioan
Botezătorul a citat din Isaia 40 cu o zi înainte, şi este posibil ca el să fi
meditat asupra acestor capitole. Funcţia de purtător al păcatelor reiese clar
din Isaia 53. Sugestia că amnos este o traducere greşită a cuvântului
aramaic talya’, care înseamnă „slujitor" este ingenioasă, dar nu a
fost dovedită ca adevărată.
O altă posibilitate ar fi ca acest cuvânt să se
refere la berbecele cu coarne care stătea în capul turmei. „Mielul lui
Dumnezeu" ar fi în acest caz acelaşi cu „Împăratul lui Israel". Acest
punct de vedere este acceptat numai în cazul în care considerăm că ho airon
ten hamartian nu are nici un sens de ispăşire.
Se pare că, indiferent de ce a vrut să spună Ioan
Botezătorul, evanghelistul s-a referit la un miel adus ca jertfă în Templu, la
mielul pascal şi la Robul în suferinţă. Expresia „Mielul lui Dumnezeu" ne
aduce aminte de asemenea de modul în care Dumnezeu i-a scos în cale lui Avraam
un miel de jertfă (Geneza 22:8, 13-14).
BIBLIOGRAFIE
Arnt; J. Jeremias, TDNT 1, p. 338-340; R.
Tuente, NIDNTT 2, p. 410-414; comentariile standard la Evanghelia după Ioan;
C.H. Dodd, The Interpretation of the Fourth Gospel, 1953, p. 230-238; L.
Morris, The Apostolic Preaching of the Cross, 1965, p. 129 ş.urm.
R.E.N.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu