Oholibama, Ohola, Oholiba
OHOLIBAMA, OHOLA, OHOLIBA. Oholibama a
fost un nume edomit folosit atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei. A fost
numele celei de-a doua neveste a lui Esau, o femeie canaanită, fiica Anei şi
mama lui Ieuş, Iaelam şi Core (Geneza 36:1-28). A mai existat şi o căpetenie a
edomiţilor care a purtat acest nume (Geneza 36:41; 1 Cronici 1:52) care
înseamnă „cortul de pe înălţimi". La Geneza 36:34 şi la 1 Cronici 1:52,
numele apare alături de Timna şi este interesant să observăm faptul că la Timna
în Neghev, regiunea Edomului antic, a fost descoperit un loc sfânt sub forma
unui cort. Locul acesta sfânt datează din perioada madianiţilor şi este
asemănător cu Cortul întâlnirii din pustiu. Numele ne sugerează ideea că este
posibil ca unele „înălţimi" din perioadele mai timpurii să fi fost de fapt
corturi (cf. Ezechiel 16:16).
Ohola şi Oholiba (în VA, Ahola şi Aholiba) sunt
nume alegorice pe care le găsim în Ezechiel 23 şi care sunt date împărăţiilor
de N şi de S. Ambele nume înseamnă „închinător în cort" şi au fost
inspirate de numele Oholibama. Aceste nume conţin implicit critica ce i se
aduce lui Israel pentru necredincioşia lui faţă de Dumnezeu. Cele două
împărăţii sunt portretizate ca surori căsătorite cu Iahve, dar care au continuat
să comită adulter, având relaţii cu alte popoare. Oholibei i se atrage atenţia
să nu calce pe urmele surorii sale şi se prevesteşte judecata pentru
neascultare. Natura sexuală a metaforelor folosite (cf. Ezechiel 16; Osea 1-3;
Amos 5:1-2) este adecvată, în special datorită faptului că multe dintre
religiile popoarelor vecine conţineau rituri ale fertilităţii.
J.T.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu