torsul şi ţesutul
TORSUL ŞI ŢESUTUL.
Două unelte erau folosite pentru tors (ebr. tawa;
gr. netho). Furca (ebr. kisor, Proverbe 31:19), pe care erau
înfăşurate fibrele netoarse, era ţinută în mâna stângă, iar fusul (ebr. pelek,
Proverbe 31:19) era învârtit cu degetele mâinii drepte pentru a răsuci fibrele
scurte pentru a forma un fir. Fusul era confecţionat din lemn, lung de 23 până
la 30 cm şi avea în partea de jos o roată grea de piatră sau de lut pentru a-i
da o inerţie mai mare în mişcarea de rotaţie. Un cârlig la unul dintre capete
ţinea firul care, atunci când era tors, era răsucit pe tija fusului. Erau
folosite pentru tors o diversitate de fibre cum sunt inul sau lâna (Levitic
13:47), părul de capră (Exod 35:26) şi părul de cămilă (Matei 3:4), dar amestecul
diferitelor feluri de fibre era interzis, din motive de puritate rituală
(Levitic 19:19).
În Israel femeilor le revenea sarcina de a toarce
(Exod 35:25; Proverbe 31:19). Pentru ţesut (ebr. ’arag; gr. hyphaino),
însă, erau folosiţi atât bărbaţi (Exod 35:35) cât şi femei (2 Împăraţi 23:7),
iar existenţa unei bresle a ţesătorilor este indicată în 1 Cronici 4:21. Nu se
ştie dacă era folosit mai mult în Israel, războiul de ţesut vertical sau orizontal, deşi faptul că părul lui
Samson a fost ţesut în pânză (Judecători 16:13) sugerează un război de ţesut
orizontal cel puţin în cazul acesta. În Egipt războaiele de ţesut orizontale
erau obişnuite şi ca atare continuă să fie folosit de beduinii şi ţăranii din
Palestina. Se pare că ţesătorii din Egipt erau renumiţi în mod deosebit pentru
pânza albă (Isaia 19:9).
Sulul de ţesut (manor) cu care este
comparată coada suliţei lui Goliat (1 Samuel 17:7), era folosit pentru
ridicarea şi coborârea longitudinală a firelor din urzeală (seti) pentru
a permite suveicii să ducă firul transversal (’ereb, Levitic 13:48).
Firul de bătătură era apoi bătut cu un băţ sau „ac" (yated,
Judecători 16:14) pentru a da tărie pânzei.
Meşteşugul familiar al ţesutului oferă câteva
comparaţii foarte potrivite în VT; viteza cu care se mişcă suveica descrie
iuţeala cu care trece viaţa omului (Iov 7:6), iar moartea este comparată cu
tăierea pânzei ţesute din urzeala războiului (Isaia 38:12). Torsul şi ţesutul
sunt date ca exemple de trudă omenească neîncetată de care lumea naturală este scutită
(Luca 12:270.
BIBLIOGRAFIE
R. J. Forbes, Studies in Ancient Technology,
4, 1956; A. Neuburger, The Technical Arts and Sciences of the Ancients,
1930.
G.I.E.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu