ungere, uns
UNGERE, UNS. În VT persoane
şi lucruri erau unse pentru a simboliza sfinţirea sau punerea deoparte pentru
Dumnezeu: stâlpii (cf. Geneza 28:18); cortul întâlnirii şi mobilierul său (Exod
30:22 ş.urm.); scuturile (2 Samuel 1:21; Isaia 21:5, probabil pentru a le
consacra pentru „războiul sfânt", vezi Deuteronom 23:9 ş.urm.); regii
(Judecători 9:8; 2 Samuel 2:4; 1 Împăraţi 1:34); preoţii (Exod 28:41); profeţii
(1 Împăraţi 19:16). Importanţa şi solemnitatea ungerii este arătată în primul
rând prin faptul că folosirea uleiului sfânt pentru întrebuinţări comune era o
faptă care se pedepsea cu excomunicarea (Exod 30:32-33); în al doilea rând,
prin autoritatea pe care o avea persoana unsă, după cum se vede în cazul
tovarăşilor de arme ai lui Iehu care au râs de proroc socotindu-l „nebun",
dar au acceptat fără nici o întrebare ca rege pe cel pe care el l-a uns rege (2
Împăraţi 9:11-13); în al treilea rând, prin efectul produs în cel uns, întrucât
persoana sau lucrul uns devenea sfânt (Exod 30:22-33) sau sacrosanct (1 Samuel
24:7, etc.). În esenţă ungerea era un act de la Dumnezeu (1 Samuel 10:1) şi
cuvântul „uns" este folosit în sens metaforic pentru a indica acordarea
favoarei divine (Psalmul 23:5; 92:10) sau numirea pentru o poziţie sau funcţie
specială în planul lui Dumnezeu (Psalmul 105:15; Isaia 45:1) (*MESIA). În plus,
ungerea simboliza pregătirea în vederea slujirii şi este asociată cu revărsarea
Duhului lui Dumnezeu (1 Samuel 10:1, 9; 16:13; Isaia 61:1; Zaharia 4:1-14).
Această folosire a cuvântului este transferată în NT (Faptele Apostolilor
10:38; 1 Ioan 2:20,27). Folosirea uleiului pentru ungerea bolnavilor (Iacov
5:14) este interpretată cel mai bine dacă ţinem cont că indică pe Duhul Sfânt,
Dătătorul vieţii. Sau, pe baza modelului punerii deoparte a regilor din VT prin
ungere, uleiul poate simboliza separarea bolii de pacient, care era pus
deoparte pentru Cristos (cf. Matei 8:17).
BIBLIOGRAFIE
E. Kutsch, Salbung als Rechtsakt im A.T.
(ZAW Beiheft 87), 1963; W. Brunotte, D. Müller, NIDNTT 1, p. 119-124.
J.A.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu