statul Babilon
STATUL BABILON.
Teritoriu în Asia de SV, în prezent în partea de S a Iraqului; numele este
identic cu cel al capitalei, *Babilon. A fost numit de asemenea *Şinear (Geneza
10:10; 11:2; Isaia 11:11; Iosua 7:21) şi mai târziu „ţara caldeilor
(haldeilor)" (Ieremia 24:5; Ezechiel 12:13). Pe la începutul perioadei
antichităţii a purtat numele *ACAD (Geneza 10:10) pentru regiunile din N şi
Sumer pentru zonele aluvionare din S şi ţinuturile mlăştinoase din vecinătatea
Golfului Persic; acest teritoriu a fost numit mai târziu „Caldea", dar
termenul a ajuns să fie folosit pentru toată ţara după ridicarea la putere a
dinastiei „caldeilor" (vezi mai jos I. h.). Astfel,
babilonienii (bene babel), „fiii Babilonului") au fost numiţi şi
caldei (haldei) (Ezechiel 23:15, 17, 23). Statul Babilon, scăldat de apele
fluviilor Tigru şi Eufrat, este probabil locul unde s-a aflat Edenul (Geneza
2:14) şi turnul *Babel, precum şi ţara în care au fost exilaţi evreii.
Această ţară mică de câmpie, de vreo 20.000 km2 a fost
mărginită la N de *Asiria (graniţa era la Samara-Jebel Hamrin), la E de
dealurile care delimitau *Elamul, la V de Deşertul Arabiei, iar la S de
ţărmurile Golfului Persic. Există o controversă asupra posibilei schimbări
semnificative a ţărmurilor golfului în comparaţie cu vremurile antice (Geographical
Journal 118, 1952, p. 24-39; cf. JAOS 95, 1975, p. 43-57). Oraşele
principale, dintre care Babilonul, Varca (Erec) şi Agad sunt cele dintâi
menţionate în VT (Geneza 10:10), alături de Nipur, Ur, Eridu şi Lagash, erau
situate toate pe Eufrat sau în apropierea lui.
I. Istoria
a. Preistoria
Continuă să aibă loc multe discuţii cu privire la relaţia
dintre descoperirile cele mai vechi din S Mesopotamiei şi cele din N. Cele mai
vechi tipuri de vase de lut din nivelul cel mai de jos de la Eridu (nivelele
XV-XVII) indică existenţa foarte timpurie a unor aşezări, în timp ce vasele de
lut din straturile mai de sus (Haji Muhammad) sunt de un tip cunoscut în
apropiere de Chiş şi Warka, şi care are afinităţi cu cel de la Halaf şi
Hassuna, din N. Cultura pre’Ubaid trebuie să fie datată la c. 4000 î.Cr.
Cultura ’Ubaid, care este întâlnită şi în N, pare să fi fost introdusă de
emigranţi noi. Până în prezent nu există nici o modalitate certă de
identificare a locuitorilor din Sumer (posibil *ŞINEARUL biblic), deşi din
„perioada proto-literată" (cca. 3100-2800 î.d. Cr.) s-au găsit scrieri
pictografice pe tăbliţe de lut (Uruk, nivelele III-IV). Întrucât limba pare să
fie o sumeriană nesemitică aglutinantă, care foloseşte pentru cetăţile mai
vechi şi pentru unii termeni tehnici cuvinte dintr-o limbă diferită, poate
semitică, este probabil că semiţii şi sumerienii au fost cei mai vechi
locuitori, sau printre cei mai vechi. Arta foarte bine dezvoltată în olărit,
sigilii şi arhitectură, este atribuită în general influxului de sumerieni, aşa
încât dovezile actuale indică prezenţa în ţară, încă din cele mai vechi
timpuri, atât a semiţilor cât şi a sumerienilor.
b. Perioada dinastică veche (cca. 2800-2400 î.Cr.)
Perioada aceasta a fost martora introducerii monarhiei şi a
întemeierii unor cetăţi mari. Potrivit listei sumeriene de regi, 8 sau 10 regi
au domnit înainte de Potop în cetăţile Eridu, Badtibirra, Larak, Sippar şi
Shuruppak. Guvernatorul celei din urmă a fost eroul povestirii sumeriene despre
potop (cf. *NOE). Stratul depozitat de „potop", descoperit de Wooley la Ur
este datat în perioada ’Ubaid şi de aceea nu corespunde cu nivele similare
descoperite la Chiş şi Shuruppak (perioada proto-literată - perioada dinastică veche
I; cf. Iraq 26, 1964, p. 62-82). Din jurul anului 2000 î.Cr. a existat,
totuşi, o tradiţie literară puternică despre un *potop în statul Babilon.
După Potop „regii s-au coborât din nou din cer" şi
printre conducătorii de la Chiş şi Uruk (Erec) s-au aflat Ghilgameş şi Agga,
eroii mai multor legende, care se poate foarte bine să fie personaje istorice.
Oraşele-stat au înflorit, având centre la Uruk, Chiş, Ur (Mormintele regale),
Lagash, Shuruppak, Abu, Salabikh, iar în N până la Mari. Adeseori mai mulţi
conducători puternici încercau în acelaşi timp să domine Statul Babilon şi
ciocnirile erau frecvente. Astfel, Prima dinastie de la Lagash, întemeiată de
Ur-Nanse, s-a sfârşit când Urukagina, un reformator social (cca. 2351 î.Cr.)
l-a înfrânt pe Enannatum, iar la scurtă vreme după aceea Lugalzagesi din Umma,
care cucerise cetăţile Lagash, Ur şi Uruk, a stabilit primul imperiu sau
„proto"-imperiul din Sumer, care se întindea până la Mediterana.
c. Akkadienii (cca. 2400-2200 î.Cr.)
O familie semitică puternică a înfiinţat o cetate nouă la
Agade şi în vremea aceasta se poate să fi restaurat Babilonul. Această dinastie
„akkadiană" sau sargonidă (2371-2191 î.Cr.), numită astfel după numele
fondatorului ei, *Sargon, a dezvoltat o tehnică nouă de război folosind arcul
şi săgeata şi l-a înfrânt curând pe despotul Lugalzagesi de la Umma, Chiş şi
Uruk, cucerind întregul Sumer. Acest rege şi-a condus trupele până la
Mediterana şi în Anatolia. Stăpânirea lui întinsă a fost menţinută de nepotul
său, Naram-Sin, mai înainte ca gutianii din dealurile de E să cotropească N
Statului Babilon (2230-2120 î.Cr.) şi să deţină controlul asupra economiei până
când au fost înfrânţi de o coaliţie condusă de Utuhegal din Uruk. Stăpânirea
lor însă a fost oarecum localizată şi a fost mai puternică la E de fluviul
Tigru. Lagash, sub ensi-ul sau conducătorul său Gudea (cca. 2150 î.Cr.)
a rămas independent şi a dominat Ur şi cetăţile din S. Gudea şi-a extins
treptat teritoriul şi a întreprins expediţii până în Siria (*EBLA) pentru a
dobândi lemn, pietre şi metale preţioase, pentru a creşte în felul
prosperităţii cetăţii sale. Renaşterea sumeriană sau „Perioada de Aur"
care a urmat a fost o perioadă de bogăţie economică şi artistică.
d. A 3-a dinastie din Ur (2113-2006 î.Cr.)
După domnia lui Utuhegal în Uruk şi a lui Namahani, ginerele
lui Gudea, în Lagash, Ur a devenit din nou centrul puterii. Ur-Nammu (2113-2096
î.Cr.) a reconstruit citadela cu ziguratul şi templele sale din *Ur, iar în
Uruk, Isin şi Nippur a ridicat statui ale sale în templele care erau controlate
de oameni numiţi de el. Treptat Ur şi-a extins influenţa până la Assur şi
Byblos şi timp de o vreme succesorilor săi le-au fost acordate onoruri divine,
zugrăvite pe monumentele şi sigiliile lor printr-o coroană cu coarne care
simboliza divinitatea (C. J. Gadd, Ideas of Divine Rule in the Ancient Near
East, 1944). Se pare că onoruri similare fuseseră acordate anterior lui
Naram-Sin. Multe mii de documente scot la lumină administraţia şi religia din
această perioadă când Ur făcea comerţ cu ţinuturi îndepărtate, cum este India.
Sfârşitul a venit după o foamete gravă şi stăpânitorii sumerieni au fost
înlocuiţi de invadatori din Elam şi popoare semitice seminomade din deşertul
din V. Este posibil ca migraţia lui Terah şi Avraam (Geneza 11:31) să fi avut
loc în perioada aceasta de schimbare a soartei cetăţii Ur.
e. Amoriţii (2000-1595 î.Cr.)
Teritoriile care fuseseră stăpânite anterior de Ur au fost
împărţite între căpeteniile locale de la Assur, Mari de pe cursul superior al
Eufratului şi Eshnunna. O conducere independentă a fost stabilită de Ishbi-Irra
în Isin şi de Naplanum în Larsa, împărţind în felul acesta loialitatea
sumerienilor care până atunci fuseseră uniţi. Mai târziu Kudurmabug din
Yamutbal, la E de Tigru, l-a făcut pe fiul său Warad-Sin domnitor în Larsa. El
a fost urmat de Rim-Sin, care a cucerit Isin dar nu a reuşit să stăvilească
puterea crescândă a Babilonului, unde erau la putere o serie de domnitori
viguroşi din prima dinastie (amorită) a Babilonului (1894-1595 î.Cr.). Al
şaselea domnitor din succesiune, *Hammurapi (1792-1750 î.Cr.; potrivit
*Cronologiei celei mai acceptate), îl înfrânsese în cele din urmă pe Rim-Sin şi
în ultimul deceniu al domniei sale a stăpânit de la Golful Persic până la
*Mari, unde l-a înfrânt pe Zimrilim, un semit care anterior l-a înfrânt pe
Yasmah-Adad, fiul lui Shamshi-Adad I al Asiriei. În ciuda acestei victorii,
Hammurapi nu a fost la fel de puternic ca şi domnitorul cu acelaşi nume de la
Aleppo, şi scrisorile de la Mari, care oferă o înţelegere remarcabilă a
diplomaţiei, a comerţului, a istoriei şi religiei din vremea aceea, arată că el
nu a supus Asiria, Eshnunna sau alte cetăţi din statul Babilon (*ARHEOLOGIE).
Relaţiile dintre Babilon, Elam şi ţările din V a făcut posibilă realizarea unei
coaliţii cum este cea descrisă în Geneza 14. Odată cu declinul influenţei
sumeriene, puterea crescândă a semiţilor a fost accentuată de locul acordat lui
Marduk (*MERODAC) ca zeu naţional, şi lucrul acesta l-a determinat pe Hammurapi
să revizuiască legile Babilonului pentru a împăca ambele tradiţii. Textul din
acest „cod" de 282 de legi este bazat pe reformele anterioare ale lui
Uru-kagina, Ur-Nammu şi Lipit-Ishtar.
f. Casiţii (1595-1174 î.Cr.)
Babilonul, aşa cum s-a întâmplat adesea în istoria lui, avea
să fie cucerit în urma unui atac neaşteptat din N.
Prin anul 1595 î.Cr. regele hitit Mursili I a atacat cetatea
şi casiţii din dealurile de la E au preluat treptat stăpânirea ţării, guvemând
ulterior dintr-o capitală nouă (Dur-Kurigalzu) construită de Kurigalzu I (cca.
1450 î.Cr.). În secolele care au urmat statul Babilon a fost slab, deşi
independent, cu excepţia unor perioade scurte când s-a aflat sub controlul
direct al asirienilor (de ex. Tukulti-Ninurta I, 1244-1208 î.Cr.). Incursiunile
arameilor au fost frecvente şi se poate ca aceste raiduri să le fi permis
israeliţilor să se stabilească în S Palestinei şi mai târziu, în timpul lui
Solomon, să-şi extindă graniţele întâmpinând prea puţină opoziţie din partea
acestor popoare din deşert (*ASIRIA). Periodic s-au ridicat eroi naţionali care
au menţinut controlul local şi comerţul - de ex. când Nebucadneţar I (1124-1103
î.Cr.) a înfrânt Elamul, dar la scurtă vreme după aceasta Tiglat-Pileser I a
restabilit stăpânirea asiriană.
g. Dominaţia asiriană (745-626 î.Cr.)
În timpul lui Nabunasir (Nabonassar), a cărui domnie
(747-735 î.Cr.) a marcat începutul unei ere noi, a început o luptă îndelungată
pentru independenţă faţă de *Asiria. Tiglat-Pileser III al Asiriei s-a
proclamat „rege al Sumerului şi Acadului", a luat mâinile lui Bel (Marduk)
şi astfel a revendicat tronul Babilonului în 745 î.Cr. folosind celălalt nume
al său, Pul (u) (1 Cronici 5:26). Cu 15 ani mai târziu a trebuit să aducă
armata asiriană ca să lupte împotriva rebelului Ukinzer din Bît-Amuk-kani. El
l-a înfrânt la Sapia şi a luat mulţi prizonieri. Un şeic rival, Marduk-apia
iddina II, din districtul de S al Bît-Yakin, îi plătea pe atunci tribut lui
Tiglat-Pileser în vremea aceasta (Iraq 17, 1953, p. 44-50). Totuşi,
faptul că *Salmanasar V şi *Sargon II au fost ocupaţi cu asediul *Samariei în
726-722 i-a permis lui Marduk-apla-iddina (*MERODAC-BALADAN) să ţeasă intrigi.
Timp de 10 ani (721-710 î.Cr.) el a deţinut tronul Babilonului, până când
armata asiriană a atacat Der, l-a înfrânt pe Humbanigas din Elam şi a ocupat
Babilonul. Armata asiriană s-a deplasat spre S, dar Merodac-Baladan a fost
păstrat ca şi conducător local. Faptul acesta indica diplomaţia lui Sargon care
l-a păstrat ca pe un supus loial pentru tot restul domniei sale.
În urma morţii lui Sargon în anul 705 î.Cr., Merodac-Baladan
a complotat din nou împotriva stăpânilor săi şi este probabil că el, şi nu
Ezechia, a fost cel care a iniţiat tratativele pentru o alianţă împotriva
Asiriei (2 Împăraţi 20:12-19; Isaia 39). Opoziţia lui Isaia a fost bine
întemeiată, deoarece babilonienii înşişi l-au pus pe tron pe unul dintre ai
lor, Marduk-zakir-sum, în anul 703 î.Cr. Faptul acesta i-a dat mână liberă lui
Marduc-Baladan şi el s-a proclamat rege al Babilonului, deşi el locuia în cetatea
Borsippa care era mai amicală. Sanherib a pornit împotriva lui, i-a înfrânt pe
rebeli şi pe sprijinitorii lor din Elam în luptele de la Kutha şi Chiş, a
intrat în Babilon, unde l-a instalat pe tron pe Bel-ibni, un pro-asirian.
Bît-Yakin a fost devastat, dar Merodac-Baladan se refugiase deja în Elam, unde
a murit mai înainte ca Sanherib să poată aduna forţa navală punitivă din anul
694 î.Cr.
Pentru o vreme fiul lui Sanherib, Esar-Hadon, a avut
responsabilităţi speciale în calitate de vice-rege al Babilonului şi, când s-a
urcat pe tron în anul 681, el a contribuit mult la repararea templelor cetăţii
şi la restaurarea bogăţiilor ei. Se poate în legătură cu aceasta el să fi
deportat temporar pe Manasa în Babilon (2 Cronici 33:11). Întrucât elamiţii au
continuat să agite triburile babiloniene, Esar-Hadon a condus o campanie în
„ţinuturile de la mare" în anul 678 î.Cr. şi l-a instalat ca şi căpetenie
pe Na’id-Marduk. În luna mai a anului 672 Esar-Hadon le-a cerut tuturor
vasalilor săi să jure că îl vor sprijini pe fiul său Asurbanipal ca şi prinţ
moştenitor al Asiriei şi pe fiul său Samas-sum-ukin ca şi prinţ moştenitor al
statului Babilon (Iraq 20, 1958). În urma morţii sale în 669 acest acord
a intrat în vigoare şi a fost respectat sub influenţa reginei mamă. Cu toate
acestea, în anul 652 î.Cr. fratele geamăn din Babilon a pornit o revoltă
deschisă împotriva stăpânirii centrale şi a murit după ce în anul 648 Babilonul
a fost atacat şi jefuit. Assurbanipal a atacat de asemenea Elamul şi a cucerit
Susa, de unde prizonierii luaţi au fost duşi împreună cu rebelii din Babilon ca
să fie colonizaţi în Samaria (Ezra 4:2). Kandalanu a fost făcut vice-rege al
statului Babilon (648-627 î.Cr.), iar *Assurbanipal a menţinut un control
direct asupra centrului religios de la Nippur. Aceste probleme în S au abătut
atenţia asirienilor de la ţările din V şi oraşele-stat din Palestina au putut
păşi spre independenţă în timpul lui *Iosia. Sfârşitul domniei lui Asurbanipal
este obscur, dar se poate să fi urmat la scurtă vreme după moartea lui
Kandalanu. În perioada care a urmat triburile locale s-au unit ca să-l sprijine
pe Nabopolassar din Caldeea împotriva lui Sin-sar-iskun din Asiria.
h. Perioada neo-babiloniană (caldee) (626-539 î.Cr.)
Nabopolassar, un guvernator al „ţinuturilor de la mare"
din apropierea Golfului Persic a fost caldeu (kaldu, de aici derivă
*CALDEEA), el a ocupat tronul Babilonului la 22 noiembrie 626 şi a încheiat
imediat pace cu Elamul. În anul următor el i-a înfrânt pe asirieni la Sallat,
iar până în anul 623 şi Der s-a desprins de sub jugul lor. Cronica babiloniană,
principala sursă istorică demnă de crezare pentru această perioadă, păstrează
tăcere cu privire la anii 623-616 î.Cr., perioadă în care Nabopolassar i-a
învins pe asirieni şi i-a împins de-a lungul fluviilor Tigru şi Eufrat. În anul
614 mezii li s-au alăturat babilonienilor pentru a ataca Assur şi aceiaşi
aliaţi, probabil cu ajutorul sciţilor, au cucerit Ninive în vara anului 612
î.Cr., iar babilonienii i-au urmărit pe fugari înspre apus. Campaniile
babiloniene din Siria au fost urmate de atacul împotriva Haranului în 609 şi de
raiduri, în 609-606 î.Cr. împotriva triburilor aşezate în dealurile din N.
Nabopolassar, fiind deja bătrân, a încredinţat armata babiloniană prinţului
moştenitor Nebucadneţar, care a luptat cu egiptenii la Kumuhi şi Quramati
(Eufratul superior).
În mai-iunie 605 î.Cr. Nebucadneţar a dat un atac prin
surprindere împotriva Carchemişului, a jefuit cetatea şi a anihilat armata
egipteană la Hamat. Astfel babilonienii au cucerit toată Siria, ajungând până
la graniţa cu Egiptul, dar se pare că nu au intrat în ţinutul deluros al lui
Iuda (2 Împăraţi 24:7; Josephus, Ant. 10. 6; cf. Daniel 1:1). Ioiachim, un
vasal al lui Neco II, s-a supus lui Nebucadneţar, care a luat ostateci la Babilon,
printre care şi pe Daniel. În timp ce se afla în Palestina, Nebucadneţar a
aflat despre moartea tatălui său (15 august 605 î.Cr.) şi a traversat îndată
deşertul pentru a „lua mâinile lui Bel", revendicând în felul acesta
tronul, la 6 septembrie 605 î.Cr.
În anul 604 î.Cr. Nebucadneţar a primit tribut de la „toţi
regii din ţara Hatti (Siro-Palestina)", printre care trebuie să fi fost şi
Ioiachim. Aşcalonul însă a refuzat să plătească tribut şi a fost jefuit, iar
acest eveniment a avut un efect profund asupra lui Iuda (Ieremia 47:5-7). O
scrisoare aramaică în care este cerut ajutor de la faraon împotriva armatei
babiloniene care înainta poate fi datată în această perioadă (cf. DOTT, p.
251-255). În anul 601 babilonienii au luptat cu egiptenii şi amândouă părţile
au suferit pierderi grele; în anul care a urmat babilonienii au rămas acasă
pentru a echipa din nou armata. Probabil că datorită acestui fapt Ioiachim,
contrar sfatului lui Ieremia (Ieremia 27:9-11), a jurat credinţă lui Neco II,
după ce fusese supus Babilonului timp de 3 ani (2 Împăraţi 24:1).
Pregătindu-se pentru campaniile de mai târziu, armata
babiloniană a atacat triburile arabe în 599-598 (Ieremia 49:28-33). În luna
Chislev a celui de al şaptelea an al domniei sale (decembrie 598) Nebucadneţar
a strâns din nou armata şi, potrivit Cronicii babiloniene, „a asediat cetatea
lui Iuda, cucerind-o în ziua a doua a lunii Adar. L-a prins pe regele ei, a pus
în locul lui un domnitor ales de el şi, după ce a luat multă pradă din cetate,
a trimis-o la Babilon" (BM 21946). Prin urmare, căderea Ierusalimului la
16 martie 597, luarea lui Ioiachim ca prizonier, numirea lui Matania-Zedechia
domnitor şi începutul exilului iudeilor sunt consemnate la fel ca şi în VT (2
Împăraţi 24:10-17; 2 Cronici 36:8-10).
În anul următor se pare că Nebucadneţar a pornit împotriva
Elamului (cf. Ieremia 49:34-38). Cronica babiloniană lipseşte din anul
595 î.Cr., dar alte atacuri ale Babilonului împotriva lui Iuda, cu ocazia
revoltei lui Zedechia, sunt consemnate de Ieremia (52:3 ş.urm.; 2 Împăraţi
25:7). Ierusalimul a fost distrus în anul 587 î.Cr. şi o altă deportare a avut
loc în 581 (2 Împăraţi 25:8-21), iar Iuda a rămas provincie dependentă, sub
conducerea lui Ghedalia (v. 22-26). Un text babilonian redă un crâmpei dintr-o
invazie a Egiptului în 568-567 (Ieremia 46). Ioiachim, care era în exil şi care
este menţionat în tăbliţele de raţii de la Babilon (datate între 595-570
î.Cr.), a fost tratat bine de succesorul lui Nebucadneţar, Amel-Marduk
(*EVIL-MERODAC, 562-560 î.Cr.; 2 Împăraţi 25:27). Acest rege a fost asasinat de
ginerele lui Nebucadneţar, Neriglissar (*NERGAL-ŞAREŢER, 560-556 î.Cr.), care a
întreprins o campanie în Cilicia, efortul de a stăvili puterea crescândă a
Lidiei. Fiul său, Labasi-Marduk, a domnit numai 9 luni înainte ca Nabonid să ia
tronul şi să pornească imediat spre Cilicia unde, potrivit lui Herodot, a
mediat între lidieni şi mezi. Aceştia din urmă ameninţau acum statul Babilon,
de unde Nabonid a fost silit să plece din cauza refuzului poporului de a accepta
reformele sale. El a întreprins campanii în Siria şi în N Arabiei şi a locuit
la Tema 10 ani, în timp ce fiul său *Belşaţar era co-regent la Babilon. Prin
anul 544 Nabonid s-a întors în capitala sa (AS 8, 1958), poporul său şi regii
Arabiei, Egiptului şi ai Mediei fiindu-i favorabili, dar ţara era deja slăbită
şi divizată.
i. Ahemenizii (539-332 î.Cr.)
Cirus, care cucerise Media, Persia şi Lidia, a intrat în
Babilon la 16 octombrie 539 î.Cr., după cucerirea acestuia de către generalul
său Gobryas. Cursul Eufratului a fost deviat la Opis, pentru a le permite
invadatorilor să penetreze sistemul de apărare pe valea uscată a râului.
Belşaţar a fost omorât (Daniel 5:30) iar Nabonid a fost exilat în Carmania. A
fost propusa identificarea lui *Darius Medul cu Cirus (ca în Daniel 6:28) sau
cu Gubaru.
Domnia lui Cirus în Babilon (539-530 î.Cr.) a fost dreaptă
şi favorabilă evreilor, a căror întoarcere din exil Cirus a încurajat-o (Ezra
1:1-11; cf. Isaia 44:24-28; 45:13; Mica 5). Pentru o perioadă scurtă de timp Cambise,
fiul său, a fost co-regent până când tatăl său a murit luptând în dealurile de
la NE. El a invadat Egiptul, dar moartea sa (522 î.Cr.) a dus la răscoale şi
pretendenţii la tron au pus mâna pe el (ASJL 58, 1941, p. 341 ş.urm.) până ce
în luna decembrie a anului 522 Darius I a restaurat legea şi ordinea. În timpul
domniei sale (522-486 î.Cr.) Darius I le-a permis evreilor să reconstruiască
Templul de la Ierusalim, sub conducerea lui Zorobabel (Ezra 4:5; Hagai 1:1;
Zaharia 1:1).
De atunci încolo statul Babilon a fost condus de regi din
*Persia; Xerxes (*AHAŞVEROŞ, 486-470 î.Cr.), Artaxerxes I (464-423 î.Cr.) şi
Darius II (423-408 î.Cr.), care se poate să fie „Darius Persanul", numit
astfel în Neemia 12:22 pentru a-l deosebi de „Darius Medul".
După cucerirea Babilonului, pe care a intenţionat să-l
reconstruiască, Alexandru III (cel Mare) a domnit în această cetate (331-323
î.Cr.) şi a fost succedat la tron de o dinastie elenistică Filip Arrhidaeus
(323-316 î.Cr.) şi Alexandru IV (316-312 î.Cr.). Ţara a trecut apoi în mâinile
Seleucizilor (312-64 î.Cr.), apoi în mâinile parţilor (Arsacizi) şi
sassanianilor, până când a fost cucerită de arabi în anul 641 d.Cr.
Începând din perioada neo-babiloniană au existat o serie de
aşezări evreieşti în statul Babilon şi aceste comunităţi au menţinut legături
cu Iudea (Faptele Apostolilor 2:9), iar după căderea Ierusalimului în anul 70
d.Cr. aceste comunităţi au deveint influente în diospora.
II. Religia
Începând din mileniul al treilea î.Cr. au fost compilate
liste cu numele zeităţilor, cu titlurile, epitetele şi templele lor. Deşi în
versiunea finală din biblioteca din Ninive, în sec. al 7-lea î.Cr., erau mai
mult de 2500 de zeităţi, multe pot fi identificate ca zeităţi sumeriene vechi
asimilate de semiţi după perioada Primei dinastii din Babilon (cca. 1800
î.Cr.), aşa încât numărul de zeităţi venerate într-o perioadă dată a fost mult
mai redus.
a. Panteonul
Unul dintre zeii supremi a fost Anu (An, la sumerieni), zeul
cerului, având templul său principal E.anna la Uruk (*EREC). El a fost zeul
semitic ’El, iar soţia sa Innana, sau Innin, a fost confundată mai târziu cu
Iştar. Tendinţe sincretiste similare pot fi observate în legătură cu Enlil,
zeul aerului, ale cărui atribute au fost preluate mai târziu de Bel (Baal) sau
Marduk (*MERODAC). Soţia lui, numită Ninlil sau Ninhursag, a fost identificată
mai târziu tot cu Iştar. Al treilea zeu din triada supremă a fost Ea (Enki,
la sumerieni), „domnul apelor adânci", zeul înţelepciunii, arătând
favoruri speciale faţă de oameni, pentru care mijloceşte şi cărora le-a revelat
mijloacele de a cunoaşte gândurile zeilor prin vrăjitorie. Templul său, E.abzu,
se afla la Eridu, iar soţia lui se numea Dam-gal, Nin-mah sau Damkina, marea
soţie a pământului şi cerului.
Între celelalte zeităţi principale se afla zeitatea semitică
Iştar, care probabil că a fost la început o zeitate masculină (cf. arab.
’Athtar). Dar mai târziu, prin însuşirea puterilor lui Innana prin acelaşi
proces de sincretism, Iştar a devenit zeiţa supremă a dragostei şi eroina
războiului, şi era considerată fiica lui Sin. Sin, zeul babilonian al lunii (su’en,
la sumerieni), era venerat împreună cu soţia sa Ningal în templele din Ur şi
Haran. Se spunea că este fiul lui Anu sau al lui Enlil. Shamash, a cărui soţie
a fost şi ea considerată de asemenea mai târziu ca fiind o formă a lui Iştar,
era soarele în plină putere (utu, la sumerieni), fiul lui Sin, zeul al
puterii, justiţiei şi al războiului. Templele sale principale (É.babbar, „Casa
Soarelui") erau la Sippar şi Larsa, deşi la fel ca toate zeităţile
principale şi era venerat la altare aflate şi în alte cetăţi.
Adad, de origine semitică din V, era zeul furtunilor, numele
canaanit-aramaic era Addu sau *Hadad. Nergal şi soţia sa Ereshkigal stăpâneau
peste lumea sub-pământeană şi astfel el era stăpânul plăgilor (Irra), al
frigurilor şi al molimelor. O dată cu ridicarea la putere a amoriţilor,
venerarea lui Marduk (sum. amar.utu, „taurul tânăr al soarelui"?),
fiul cel mai mare al lui Enki, a devenit predominantă în Babilon. Epopeea
Creaţiei (enuma elis) este un poem care se ocupă cu creaţia universului
şi a ordinii restaurate de Marduk; în poem sunt redate cele 50 de titluri ale
acestuia. Nabu (*NEBO), zeul ştiinţei şi al scrisului, avea temple (E.zida) în
multe cetăţi, inclusiv în *Ninive, *Calah şi Borsippa. Multe zeităţi erau
importante în anumite localităţi. Astfel Ashur (an.sar) a devenit zeul
naţional al Asiriei. Amurru (mar.tu, „apusul"), care este
identificat cu Anu, Sin şi Adad, a fost o zeitate semitică din V, la fel ca şi
*Dagon (*TAMUZ). Dummuzi era un zeu al vegetaţiei şi moartea lui, dar nu şi
învierea, constituie subiectul unui mit al lui Iştar, Ninurta era zeul
babilonian şi asirian al războiului şi al vânătorii (probabil reflectat în
personajul biblic *NIMROD).
Lumea de sus era locuită de zei Igigu, iar cea de jos de
Annunaku. Întregul tărâm spiritual şi material era guvernat de legi divine (me),
dintre care sunt cunoscute peste o sută, legi care şi se ocupă de subiecte cum
sunt: „calitatea de zeu", „victorie" şi „un instrument muzical",
adică, caracteristici şi complexe culturale. Zeii erau nemuritori, dar aveau
putere limitată. Miturile, în care apar doar câteva dintre zeităţile
principale, ilustrează caracterul lor antropomorfic precum şi concepţia că
orice obiect (de ex. o piatră) era considerat ca fiind îmbibat cu „viaţă".
Spiritele şi demonii abundă. Sumerienii au căutat să soluţioneze prin diferite
modalităţi teologice problemele inerente din sistemul lor politeist. Astfel,
miturile se ocupă în primul rând de probleme cum sunt originea universului,
întemeierea şi guvernarea lumii, *crearea omului şi căutarea nemuririi, ca de
ex. în Epopeea Potopului, precum şi de relaţia omului cu lumea spirituală.
b. Preoţia
Existau multe categorii de slujitori la templu, iar regele
sau domnitorul era pontiful suprem la anumite sărbători solemne, în perioada
sumeriană veche întreaga economie avea în centru ei templul, unde cel mai înalt
demnitar (enu) era „domnul moşiei". În venerarea lui Sin, marea
preoteasă (entu) era de obicei o prinţesă de neam regal. Marii preoţi (mahhu)
aveau ca ajutoare mulţi preoţi (sangu), bărbaţi sănătoşi la trup şi de
obicei căsătoriţi. Liturgul principal (urigallu) era ajutat de o mulţime
de slujbaşi mai mărunţi care aveau acces la templu (ereb biti). În
cadrul ceremonialului cântăreţii, psalmiştii, bocitorii şi muzicanţii jucau un
rol important.
În acţiunea de apropiere a omului de un zeu puteau avea un
rol important mai mulţi specialişti. Exorcistul (asipu) putea îndepărta
spiritul rău sau o vrajă rea folosind descântece sau ritualuri prescrise în
textele (surpumaqlu) care vorbeau despre substituiri simbolice (kuppuru),
despre purificarea făcută de preoţi (masmasu) sau de cei care curăţeau
cu apă (ramku). Există multe documente care descriu acţiunile care
trebuie întreprinse împotriva duhurilor rele (utukki limnuti), împotriva
demonilor sorţii (namtaru), a demonilor care stăpâneau femeile (lamastu)
sau a tabuurilor. Scrierile medicale extinse din această perioadă de început
erau legate strâns de religie, la fel ca şi astronomia sau astrologia din
timpul dinastiei „caldee". Astrologia era bazată pe identificarea
zeităţilor cu planete sau stele (de ex. Nabu = Mercur) sau cu diferite părţi
ale cerului („Calea lui Anu" = stelele fixe).
Alţii se ocupau cu desluşirea voii zeilor folosind semnele
din ficatul animalelor (preoţii baru sau „văzători"), prin
întrebarea oracolelor (sa’ilu) sau prin rugăciuni. Multe femei, inclusiv
prostituatele sanctuarelor, erau ataşate de temple (H. A. Hoffner, Orient and
Occident, 1973, p. 213-222), şi la Ur s-au găsit altare locale unde se
rugau călătorii (Iraq 22, 1960).
Serviciul obişnuit (dullu) consta în oferte de
mâncare şi băutură aduse zeilor. Statuile erau îmbrăcate şi ornamentate iar
figurine votive ale închinătorilor erau aşezate în apropiere. Jertfele puse pe
altare erau după aceea alocate, în întregime sau în parte, preoţilor. Zeii
aveau propriile lor scaune, trăsuri şi corăbii pentru a fi folosite în
procesiuni.
c. Sărbători
Majoritatea cetăţilor şi templelor aveau propriile lor
sărbători şi zile sacre. La Babilon, Erec şi Ur, cât şi la Assur, Ninive şi
Calah, Sărbătoarea Anului Nou (akitu) era cea mai importantă şi avea loc
de obicei primăvara; existau obiceiuri diferite în diferite centre şi perioade.
La Babilon ceremoniile ţineau 2 săptămâni, cu numeroase ritualuri, inclusiv o
procesiune a zeilor la templul lui Marduk, umilirea şi restaurarea regelui care
apoi „lua mâna lui Bel" pentru a-l conduce în procesiune la casa akitu
din afara oraşului unde avea loc o reconstituire a adunării zeilor, dezbaterea
şi lupta creaţiei (o luptă rituală?) şi stabilirea augurilor pentru anul care
începea. Acest ritual era urmat uneori de „căsătoria sacră" (regele şi o
preoteasă reprezentând pe zei) şi zile de veselie generală. În perioada aceasta
era recitată epopeea creaţiei precum şi în alte ocazii din cursul anului.
Sărbătorile regale includeau şi încoronarea regelui (s-au
păstrat texte despre Ur-Nammu, Nabopolassar, etc.), sărbătorirea victoriilor şi
celebrarea inaugurării unei cetăţi sau a unui templu. Sărbătorile personale
includ celebrarea naşterii, căsătoriei şi celebrarea instalării fetelor ca
preotese.
d. Literatura
Literatura babiloniană era deja bine dezvoltată în tăbliţele
de la Abu Salabîkh (cca. 2800-2500 î.Cr.); există dovezi că scribi semitici au
copiat texte sumeriene mai vechi şi au folosit tehnici literare (colofon, etc.)
predate de obicei în şcoli. În tot cursul istoriei sale îndelungate (până în
anul 100 d.Cr) această literatură a avut influenţă în tot Orientul Apropiat şi
copii ale ei au fost găsite în Anatolia (*HITIT), Siria (*EBLA, *UGARIT),
Palestina (Meghido, Haţor, etc.), Egipt (*AMARNA) şi ulterior chiar în Grecia.
Scrierile originale sau copii au fost duse la bibliotecile regale ale *Asiriei
de la Assur, Ninive şi Cala.
Este vorba de vreo 50 de epopei despre eroi antici şi
miruri, în limba acadiană (unele traduse din sumeriană, care tratează creaţia,
potopul şi constituirea civilizaţiei). Literatura „filozofică" include
compoziţii despre „om şi zeul său", „Iov"-ul babilonian (ludlul
bel nemeqi), teodicei, controverse, dialoguri, îndrumări practice,
proverbe, pilde, fabule, poveşti populare, eseuri scurte şi cântece de
dragoste. Acestea au făcut parte şi din programele şcolare, alături de o serie
de manuale necesare pentru un scrib calificat (liste de semne, silabarii,
reguli de gramatică, cărţi de expresii, dicţionare şi numeroase liste, de ex.
nume de persoane şi de locuri).
Literatura „religioasă" cuprinde psalmi, cântări şi
rugăciuni (către zei şi către unii regi), ritualuri, incantaţii, precum şi
cataloage de literatură religioasă, care este încă în mare parte pierdută.
Literatura „ştiinţifică" include texte de medicină (prognoză, diagnostic,
prescripţii, manuale, texte de chirurgie şi medicină veterinară), chimie (mai
ales despre fabricarea parfumului şi a sticlei), geologie (liste de pietre, cu
culori şi duritate), alchimie, botanică (liste de medicamente şi plante) şi
zoologie (liste de animale). Matematica (inclusiv geometria şi algebra) este
reprezentată atât prin probleme cât şi prin texte practice şi este strâns
legată de astronomie, cu tabele, proceduri, efemeride şi texte cu ani
importanţi, almanahuri şi jurnale . Textele includ prevederea lunilor
intercalate necesare pentru menţinerea *calendarului.
În statul Babilon, Cronica istorică a fost foarte bine
dezvoltată; extrase din aceasta au fost incluse într-o gamă largă de scrieri
(epopei, „profeţii dinastice" şi jurnale astronomice). Colecţii de legi
(dar nu şi coduri de legi) din mileniul al doilea î.Cr. (de ex. Eshnunna,
Hammurapi) sunt binecunoscute şi pot fi comparate cu practica în mai mult de un
sfert de milion de texte - scrisori, formulare legale, economice
administrative, din cca. 3000 până în 300 î.Cr. Începând din secolul al 4-lea
î.Cr. noutăţile includ horoscoape, zodiacul şi texte scrise cu litere greceşti
pe tăbliţe de lut, printre alte *materiale folosite la scris.
III. Explorări şi excavaţii
Mulţi călători din vremea lui Herodot în secolul al 5-lea
î.Cr., au descris călătoriile lor în Babilon. Începând din secolul al 19-lea
d.Cr. interesul pentru localizarea Babilonului şi a „Turnului Babel" a
crescut datorită obiectelor şi desenelor aduse în Europa de călători cum au
fost C. J. Rich (1811-1825), Ker Porter (1818), Costin şi Flandin (1841). Au
urmat curând excavaţii la Babilon, Erec şi Borsippa (Layard, Loftus) iar
rezultatele bune au dus la mai multe expediţii ştiinţifice, începând din 1850,
în special la Erec (Warka), *Chiş, *Babilon, *Ur, Lagash şi Nippur. Excavaţii
mai recente, unele încă în curs de desfăşurare, au mărit considerabil
cunoştinţele noastre despre toate perioadele, de ex. perioada Primei Dinastii;
Erec (Warka), (Abu Salabikh), Girsu (Telloh), Lagaş (Tell Hiba); Ur III (Adab,
Drehem şi Ur); perioada babiloniană Veche (Tell Harmal, Der, Sippar (Abu
Habbah), Larsa, Eshnunna, Umma); perioada casită (Dur-Kurigalzu); perioada
neo-babiloniană (Erec, Nippur, Kutha, Sippar) şi perioade mai târzii (Dilbat,
Seleucia). Rapoarte şi texte sunt publicate cu regularitate în revistele de
specialitate Archiv für Orientforschung, Orientalia, Iraq, Sumer, Journal of
Cuneiform Studies.
BIBLIOGRAFIE
Generalităţi şi istorie: S. N. Kramer, History Begins at
Sumer, 1958; H. W. F. Saggs, The Greatness that was Babylon, 1961; D.
J. Wiseman, Chronicles of Chaldaean Kings, 1956; A.L. Oppenheim, Ancient
Mesopotamia, 1964; J. A. Brinkman, A Political History of Post-Kassite
Babylonia, 1968; W. W. Hallo şi W. K. Simpson, The Ancient Near East,
1971; CAH, 1/2, 1971; 2/2, 1975, 3 (în curs de apariţie). Texte: A. K. Grayson,
Assyrian and Babyionian Chronicles, 1975; Babylonian Historical -
Literary Texts, 1975; ANET pentru traduceri ale textelor istorice,
religioase, legale şi de altă natură. Religie: J. Bottéro, La religion
babylonienne, 1952;T. Jacobsen, Treasures of Darkness, 1976; H.
Ringgren, Religions of the Ancient Near East, 1967. Artă: ANEP; H.
Frankfort, The Art and Architecture of the Ancient Orient, 1954; Seton
Lloyd, The Archaeology of Mesopotamia, 1978. Diverse: R. S. Ellis, A
Bibliography of Mesopotamian Sites, 1972.
D.J.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu