Împăraţi, cărţile
ÎMPĂRAŢI,
CĂRŢILE. Partea finală a naraţiunii care începe în Geneza şi se concentrează asupra
istoriei Israelului de la originile sale în Egipt până la sfârşitul
independenţei sale în urma cuceririi babilonienilor. Despărţirea cărţilor împăraţilor
de cărţile lui Samuel este artificială, la fel ca şi împărţirea Împăraţilor în
două cărţi, împărţire făcută de LXX.
I. Schiţa
conţinutului
Cărţile
împăraţilor constau dintr-o relatare a monarhiei israelite scrisă dintr-o
perspectivă teologică şi prezentând istoria de la apogeu, sub monarhia
regatului unit, până la declinul ei în exil.
(a) Domnia lui
Solomon (1 Împăraţi 1-11): ascensiunea lui (1-2), succesele lui (3-10),
eşecurile lui (11).
(b) Divizarea
împărăţiei (1 Împăraţi 12 - 2 Împăraţi 17): Iuda sub conducerea lui Roboam în
majoritatea triburilor de N sub conducerea lui Ieroboam, păstrând titlul de
Israel, s-au separat. Israel a fost supus de la început unor influenţe păgâne
puternice şi a trecut prin numeroase lovituri de stat sângeroase până când în
cele din urmă a fost dus în exil. Iuda a fost păgânizat mai puţin, dar a fost
păstrat numai datorită credincioşiei lui Iahve faţă de promisiunea sa făcută
lui David. Profeţii Ilie şi Elisei participă foarte activ, în special în
istoria Israelului.
(c) Împărăţia lui
Iuda (2 Împăraţi 18-25): în ciuda reformelor lui Ezechia şi Iosia, politica de
păgânizare a lui Manase a dus în cele din urmă la căderea lui Iuda. Dar
încheierea cărţilor se face pe un ton care poate fi considerat optimist (25:27-30).
II. Originea
Ultimul
eveniment la care se referă cărţile împăraţilor este eliberarea din închisoarea
din Babilon a împăratului exilat Ioiachin în anul 561 (2 Împăraţi 25:27) şi
este clar că forma finală a cărţilor trebuie să dateze din această perioadă.
S-ar putea să fie referiri şi la situaţii mai târzii: este de remarcat datarea
construirii Templului (1 Împăraţi 6:1) care s-ar putea să reflecte o schemă
cronologică în care evenimentul acela este plasat la jumătatea timpului dintre
Exod şi reconstruirea Templului după Exil.
Totuşi, cea mai
mare parte a lucrării a fost compusă mai devreme. Se poate ca aceasta să fi
avut loc în primii ani ai exilului (P. R. Ackroydo, Exile and Restoration,
OTL, 1968, cap. 5). De asemenea, se poate să fi avut loc după eliberarea lui
Ioiachin în anul 561 (R. K. Harrison, IOT, 1970, p. 730 ş.urm., urmând ideea
lui M. Noth). O altă părere datează „prima ediţie" a cărţilor împăraţilor
în timpul domniei lui Iosia (J. Gray, I and II Kings, OTL, 1970). Dar
deşi o mare parte a materialului din cărţile împăraţilor poate fi datat cu mult
timp înainte de Exil şi reflectă perspectiva pre-exilică, există prea puţine
dovezi pentru datarea „primei ediţii" a cărţilor împăraţilor în timpul
domniei lui Iosia sau pentru o versiune mai veche predeuteronomistă.
Orice scriere
pre sau post-exilică a cărţilor trebuie să fi avut loc în Palestina. Scrierea
în timpul perioadei exilice se poate să fi avut loc în Babilon sau în Palestina
(argumentele pentru fiecare localizare sunt discutate de Ackroyd, p. 65-68 şi
de E. W. Nicholson, Preaching to the Exiles: A Study of the Prose Tradition
in the Book of Jeremiah, 1970, p. 117-122).
Nu cunoaştem numele autorului sau autorilor cărţilor împăraţilor, deşi grupul care a fost răspunzător pentru această lucrare este descris adesea ca „deuteronomişti". Această descriere reflectă ideia că Împăraţi nu este doar ultima parte a istoriei începute în Geneza; este de fapt ultima parte a „istoriei deuteronomice", care începe cu cartea Deuteronomului. Potrivit acestei concepţii, istoria de la Iosua la împăraţi, cunoscută în Biblia ebraică sub numele „Profeţii vechi", a fost scrisă sau editată ca un întreg pentru a arăta că principiile proclamate în Deuteronom au funcţionat în istoria lui Israel de la cucerirea Canaanului, în toată perioada judecătorilor şi a monarhiei unitare, până la exil. Concepţia aceasta presupune de obicei că Deuteronomul a fost scris în perioada târzie pre-exilică, deşi această presupunere nu este necesară. Trebuie observat, însă, că accentul legii deuteronomice nu coincide nicidecum cu cel din Împăraţi. Pe de o parte, preocupările umanitare, sociale şi morale din Deuteronom nu sunt reflectate în Împăraţi. Dimpotrivă, în timp ce Deuteronomul pune accentul pe sanctuarul central (fără a se referi în mod specific la Ierusalim) şi se referă la monarhie (fără a-i atribui însă semnificaţia teologică pe care o primeşte în Iuda), aceste aspecte nu au importanţa primordială pe care o primesc în cărţile împăraţilor.
III.
Caracteristici literare
Structura
formală a cărţilor împăraţilor este furnizată de tratarea istoriei ca o
succesiune de domnii. În timpul perioadei monarhiei separate, relatările despre
împăraţii din N şi S se întrepătrund uneori pentru a păstra o tratare
cronologică generală. Fiecare împărat este descris sumar şi evaluat potrivit cu
un model consecvent, care poate fi observat prin examinarea relatărilor scurte
despre domniile lui Iosafat (1 Împăraţi 22:41-50) sau Amon (2 Împăraţi
21:19-26). De obicei, însă, descrierea sumară şi evaluarea constituie cadrul în
care este prezentat materialul, aşa încât elementele de început şi sfârşit pot
fi separate de mai multe capitole (vezi de ex. relatarea domniei lui Ezechia, 2
Împăraţi 18-20). Relatările despre Solomon, Roboam, Ahab, Ioram, Iehu şi Ioas,
de exemplu, includ mult material narativ care se referă la probleme regale şi
politice. Alte naraţiuni se concentrează asupra profeţilor, în special Ilie,
Elisei şi Isaia. Uneori aceşti profeţi sunt implicaţi în problemele regale şi
politice (relatările sunt revelatoare: împăratul israelit nici măcar nu este
numit în 2 Împăraţi 5 -7: nu el este în centrul atenţiei). Alte naraţiuni se
ocupă cu viaţa şi lucrarea personală a profeţilor (de ex. 2 Împăraţi 4).
Perspectiva „deuteronomică" despre lucrare ca un întreg este dezvoltată
mai sistematic în Împăraţi, într-un comentariu teologic extensiv cu care se
încheie istoria regatului de N (2 Împăraţi 17).
Au fost
exprimate diferite păreri cu privire la valoarea istorică a cărţilor
împăraţilor. Este clar că nu avem de-a face cu o încercare de a scrie o istorie
„obiectivă" sau „critică" de gen post-Iluminist. Este istorie cu un
mesaj şi evenimentele pe care le relatează sunt alese potrivit cu relevanţa lor
pentru acel mesaj. Prin urmare, nu este o istorie politică iar unele perioade
de semnificaţie istorică deosebită (cum este domnia lui Omri) sunt prezentate
relativ sumar pentru că au prea puţină semnificaţie în raport cu preocuparea
scriitorului cu relaţia dintre istoria Israelului şi Iahve.
Totuşi, în
cadrul deuteronomic este inclus material de o valoare istorică recunoscută.
Cadrele sumare menţionate îl trimit pe cititor la „Cartea faptelor lui
Solomon" şi la analele împăraţilor lui Iuda şi Israel pentru a obţine mai
multe informaţii despre diferitele domnii şi pare probabil că acestea au fost
sursele multor fapte istorice comunicate în cărţile împăraţilor (de ex. numele
mamei unui împărat şi referiri scurte la evenimente specifice). Probleme
cronologice complexe sunt ridicate de datele furnizate pentru Împăraţi (o
soluţie fundamentală pentru acestea este oferită de E. Thiele, The
Mysterious Numbers of the Hebrew Kings, 1965; cf. *CRONOLOGIA VT). În afară
de aceste anale este general acceptat faptul că 1 Împăraţi 1-2 constituie
finalul original al unei relatări despre modul în care s-a urcat pe tron
Solomon, relatare care îşi are începutul în 2 Samuel 9; în ce priveşte
celelalte naraţiuni incluse în cărţile împăraţilor, Gray (de pildă) acceptă
valoarea istorică fundamentală atât a materialului care se ocupă de evenimentele
politice şi militare cât şi cel care se ocupă de profeţi, deşi el consideră că
naraţiunile mai personale despre Ilie şi Elisei din 1 Împăraţi 17 şi 2 Împăraţi
1-6 sunt parte din folclor; ideea lui este bazată în parte pe faptul că ele
conţin un element miraculos. Nu se ştie exact care au fost sursele exacte ale
autorului, afară de analele la care se referă (cf. Gray, p. 14-35). Mult
material arheologic din Epoca Fierului în Israel şi Iuda este relevant pentru
cărţile împăraţilor (*ARHEOLOGIE).
Metoda de
compunere a autorilor face ca lucrarea lor să nu fie o lucrare literară
omogenă, dar ne dă acces la materialul pe care-l transmit de la sursele lor
într-o formă prea puţin alterată şi ne dă impresia unui anumit grad de unitate
a întregului prin cadrul distinctiv în care este plasat acest material. Uneori
materialul-sursă sau forma în care a fost colectată o anumită parte a
materialului poate fi tratat cu succes prin metoda criticii literare şi
probabil că acesta va constitui obiectul unui studiu şi mai aprofundat în
viitor (Semeia 3, 1975; 8, 1977).
Textul cărţilor
împăraţilor în MT prezintă relativ puţine probleme. Descoperirile de la Qumran
(combinate cu dovezile din Cronici şi LXX) au implicaţii cu privire la starea
tradiţiilor textuale preMT, la fel ca şi în cazul altor cărţi (*TEXTE ŞI
VERSIUNI).
IV. Accente
(a) Am văzut că
Împăraţi începe la apogeul perioadei relatate de istoria deuteronomică,
monarhia unitară. Faptul că acesta constituie apogeul reflectă importanţa
monarhiei davidice şi a Templului lui Solomcn. Legământul lui Iahve cu David (2
Samuel 7:11-16) este menţionat adesea de Iahve şi de narator pentru a explica
fidelitatea lui Iahve faţă de Iuda şi faţă de succesorii lui David (1 Împăraţi
6:12; 11:12-13, 36; 2 Împăraţi 8:19; 19:34), iar loialitatea lui David faţă de
Iahve este frecvent (şi puţin surprinzător) un standard pe baza căruia sunt
judecaţi împăraţii de mai târziu (de ex. 1 Împăraţi 9:4; 2 Împăraţi 22:2). Dar
repercursiunile domniei unui împărat asupra vremurilor de mai târziu pot fi şi
negative: păcatetelui Manase sunt în ultimă instanţă cauza Exilului (2 Împăraţi
24:3-4). Prin urmare, bunăstarea poporului în general este legată de
comportarea împăratului (2 Împăraţi 21:11-15).
Construirea
Templului este punctul culminant al primelor capitole din cărţile împăraţilor,
1 Împăraţi 8 se concentrează asupra teologiei Templului în cartea împăraţilor,
Templul fiind locuinţa numelui lui Iahve. W. Eichrodt (Theology of the OT,
2, 1967, p. 23-45) consideră că numele lui Iahve este cea mai sofisticată formă
în VT de „spiritualizare a teofaniei" - un mod de a vorbi despre prezenţa
revelatoare a lui Dumnezeu fără a compromite transcendenţa Lui. Importanţa
Templului face să fie un criteriu crucial pentru evaluarea împăraţilor. Ieroboam
I este condamnat pentru că a conceput locuri şi forme alternative de închinare
pentru împărăţia de N (1 Împăraţi 12-13) iar succesorii lui sunt condamnaţi
pentru că au continuat să le folosească. Iosia, un personaj complet opus lui
Ieroboam, apare aproape de sfârşitul naraţiunii la fel cum Ieroboam apare la
începutul ei, dar Iosia este lăudat pentru reforma închinării la templu şi
pentru distrugerea înălţimilor şi în special a altarului de la Betel (2
Împăraţi 22-23).
(b) Atitudinea
cărţilor împăraţilor faţă de monarhie şi faţă de Templu arată că acestea nu
trebuie privite ca nişte absoluturi. Acestea sunt supuse, întâi de toate, faţă
de Tora. „Deuteronomistul consideră că problema principală a istoriei lui
Israel stă în stabilirea unei relaţii corecte în raport cu Moise şi David"
(G. von Rad, Old Testament Theology, 1, 1968, p. 339). Ei se pot baza pe
promisiunea davidică numai câtă vreme este acceptată cerinţa legământului
mozaic. Astfel, personajul cel mai negativ din istoria lui Iuda relatată în
cartea împăraţilor este Manase; lista acţiunilor sale corespunde îndeaproape cu
ceea ce spune Deuteronomul că nu ar trebui să facă Israel (vezi 2 Împăraţi
21:2-9 şi Deuteronom 17:2-4; 18:9-12). De asemenea, în povestea marelui erou,
Iosia, cartea împăraţilor pune accent pe semnificaţia descoperirii „cărţii
legământului" prin faptul că este primul lucru menţionat din domnia lui
(în contrast cu relatarea din 2 Cronici 34), iar lista faptelor sale corespunde
îndeaproape cu ceea ce spune Deuteronomul să ar trebui să facă Israelul.
Astfel, cerinţele şi sancţiunile din Tora (în special Deuteronomul) oferă
principiile pentru înţelegerea istoriei Israelului. Când împăraţii au respectat
Tora (în special cerinţa ei de închinare fidelă la un singur altar central), ei
au prosperat în general. Când au ignorat-o nu au prosperat.
Cuvintele
rostite de profeţi sunt privite ca o continuare şi un sprijin pentru cuvântul
scris al lui Moise (cf. rolul lui Hulda după descoperirea cărţii legii în 2
Împăraţi 22:13-20) şi ca un mijloc de a atrage atenţia regelui şi a poporului.
„Am putea spune că lucrul care l-a fascinat (pe Deuteronomist) a fost
funcţionarea cuvântului divin în istorie" (cf. 1 Împăraţi 8:24) (G. von
Rad, „The Deuteronomistic theology of history in the books of Kings", în
„Studies in Deuteronomy", SBT 9, 1961, p. 91). Cărţile împăraţilor descriu
„un curs al istoriei modelat şi dus la împlinire printr-un cuvânt de judecată
şi de salvare care a fost injectat în el în permanenţă" (von Rad, Old
Testament Theology, 1, p. 344). Ideea aceasta este subliniată prin
includerea unor povestiri lungi despre diferiţi profeţi, în special cu privire
la participarea lor în viaţa politică a naţiunii. „În evenimentele politice
decisive iniţiativa vine de la profeţi, care schimbă cursul istoririi cu un
cuvânt de la Dumnezeu" (ibid, p. 342). Acelaşi lucru este realizat prin
presărarea naraţiunii cu profeţii şi cu împlinirea lor (de ex. 1 Împăraţi
11:29-39 şi 12:15; 2 Împăraţi 13:1-10 şi 2 Împăraţi 23:15-18; 2 Împăraţi
20:16-17 şi 24:13). Accentul pus pe modul în care s-au împlinit profeţiile
adevărate ar putea reflecta preocuparea cu profeţiile false în timpul Exilului.
Astfel, atitudinea unui împărat faţă de cuvântul profetului constituie un alt
indicator pentru atitudinea lui faţă de Dumnezeu (Ezechia, Iosia).
(c) Unul dintre
accentele caracteristice ale legământului prezentat în Deuteronom este că
Dumnezeu binecuvântează pe cei care sunt credincioşi faţă de El, dar aduce
necaz peste cei care nu ascultă de El (Deuteronom 28-30). Astfel, în cartea împăraţilor
materialul privitor la domnia lui Solomon este aranjat în aşa fel încât
insuccesele lui să fie văzute ca şi consecinţe ale asocierii lui cu femei
străine (1 Împăraţi 11). Pe de altă parte, cartea împăraţilor recunoaşte faptul
că justiţia lui Dumnezeu nu lucrează în felul acesta în fiecare domnie. Manase
s-a bucurat de o domnie lungă iar rezultatul apostaziei lui s-a văzut abia
peste câteva decenii (2 Împăraţi 21; 24:3-4). Iosia a fost receptiv faţă de
cuvântul lui Iahve, dar a murit în mod tragic la o vârstă tânără (2 Împăraţi
23:29).
V. Mesajul şi
scopul
Funcţia
recapitulării istoriei până la Exil făcută în cărţile împăraţilor este să
explice de ce a avut loc Exilul şi să recunoască faptul că Dumnezeu a avut
motive suficiente ca să judece pe Israel. Este o formă de mărturisire, sau „un
act de laudă a justeţei judecăţii lui Dumnezeu"; „Această afirmaţie şi
aparenta ei lipsă de speranţă pentru viitor pune singura fundaţie posibilă
pentru viitor" (Ackroyd, p. 78, pe baza ideii lui von Rad) deoarece pune
poporul lui Dumnezeu în mod absolut la dispoziţia harului lui Dumnezeu.
Posibilitatea
unei speranţe pentru viitor este sugerată în modul în care accentele teologice
descrise mai sus rămân deschise pentru viitor. Poate că promisiunea lui
Dumnezeu faţă de David continuă să fie valabilă; poate că eliberarea lui
Ioiachin, relatată în ultimul paragraf din cartea împăraţilor, concretizează
această speranţă. Deşi Templul a fost jefuit şi ars, rugăciunea continuă să fie
posibilă în Templu, iar oamenii care sunt departe de Templu se pot ruga cu faţa
spre el şi Dumnezeu s-a angajat să asculte asemenea rugăciuni (vezi 1 Împăraţi
8-9). Deşi judecata a venit potrivit cu sancţiunile legământului, acelaşi
legământ acceptă posibilitatea pocăinţei şi restaurării după judecată (vezi 1
Împăraţi 8:46-53; cf. Deuteronom 30). Deşi cuvintele profetice pe care le-a
ignorat Israel constituie un alt motiv pentru judecata poporului, faptul că
acele cuvinte profetice de judecată s-au împlinit încurajează speranţa că şi
promisiunea profetică a restaurării se va împlini (de ex. profeţiile lui
Ieremia).
Scopul cărţii
împăraţilor este în parte didactic, „pentru a prezenta concepţia divină despre
istoria israelită" (R. K. Harrison, p. 722). În afară de aceasta, există
cel puţin câteva indicii kerygmatice (cf. E. W. Nicholson, p. 75). Cărţile
împăraţilor deschid posibilitatea ca Israelul să aibă un viitor. Pe baza
acestei posibilităţi caută să fie ca o paranteză, în sensul că provoacă
generaţia din Exil să se întoarcă la Iahve cu pocăinţă, credinţă şi supunere
(cf. 1 Împăraţi 8:46-50). „Judecata din anul 587 nu a însemnat sfârşitul
poporului lui Dumnezeu: numai refuzul de a se întoarce (la Dumnezeu) ar fi
sfârşitul" (von Rad, Old Testament Theology, 1, p. 346).
VI. Contextul
şi implicaţiile
Cartea
împăraţilor constituie aşadar unul din mai multe răspunsuri la căderea şi
exilul lui Iuda. Poate fi comparată cu *Plângerile (cinci psalmi care exprimă
sentimentele şi speranţele poporului din Iuda după căderea Ierusalimului) şi cu
cartea lui Ieremia (al cărei material a fost colectat şi asamblat în aceeaşi
perioadă şi care prezintă multe puncte de contact în plan literar şi teologic
cu cartea împăraţilor; vezi E. W. Nicholson, op. cit.). Cartea împăraţilor
poate fi studiată în lumina tratării paralele a evenimentelor pe care le
narează aşa cum sunt relatate în Cronici, Isaia şi Ieremia (vezi de ex. B. S.
Childs, „Isaiah and the Assyrian Crisis", SBT 2.3, 1967). Într-un volum de
expuneri despre pasaje din 2 Împăraţi, The Politics of God and the Politics
of Man (1972, p. 13-21), J. Ellul sugerează că Împăraţi este o carte care
are două contribuţii distincte la Canonul Scripturii. În primul rând, prezintă
participarea lui Dumnezeu în viaţa politică, şi astfel avertizează, atât
împotriva subevaluării importanţei politicii, cât şi împotriva absolutizării
acestui domeniu (întrucât arată că Dumnezeu judecă politica). În al doilea
rând, arată întrepătrunderea voinţei libere a omului (care în diferite situaţii
politice ia decizii şi pune în aplicare politica sa) şi decizia liberă a lui
Dumnezeu (care îşi împlineşte voia Sa prin aceste acţiuni ale oamenilor sau
chiar în ciuda lor).
Ca o reacţie la
un accent prea mare pus în studii biblice recente pe ideea că Dumnezeu este cel
care acţionează în istorie, există pericolul subestimării acestui motiv în
Biblie. Cartea împăraţilor este o carte care pune un accent deosebit pe acest
motiv (vezi J. E. Goldingay, „That you may know that Yahweh is God: A Study in
the relationship between theology and historical truth in the Old
Testament", TynB 23, 1972, p. 58-93; cu privire la aplicarea acestei idei
în zilele noastre, vezi D. N. Freedman, „The biblical idea of history; Int 21,
1967, p. 32-49). Dumnezeu este Cel care îşi împlineşte scopul în istorie, iar
poporul Său poate folosi urmele paşilor Lui în istoria trecută pentru a vedea
ce s-ar putea să facă El în prezent.
BIBLIOGRAFIE
Vezi lucrările
menţionate mai sus. Pentru studiu textual detaliat continuă să fie utile
lucrările de mai jos: C. F. Keil, The Books of the Kings (în C. F. Keil
şi F. Delitzsch, Commentary on the Old Testament), 1872; C. F. Burney, Notes
on the Hebrew Text of the Books of Kings, 1903; J. A. Montgomery (ed. H. S.
Gehman), The Books of Kings, ICC, 1951.
J.E.G.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu