smochin
SMOCHIN (Ebr. te’ena , „smochină,
smochin"; ebr. pag, „prima smochină necoaptă", numai Cântarea
Cântărilor 2:13; gr. olynthoi, „smochină necoaptă", sezon
nespecificat, numai Apocalipsa 6:13; gr. sykon, „smochină", gr. syke,
„smochin".
Originar din Asia Mică şi din E regiunii
mediteraneene, smochinul (Ficus carica) este un pom care ajunge până la
o înălţime de 11 m deşi în ţinuturile pietroase creşte adesea ca un arbust cu
mai multe tulpini. A început să fie cultivat devreme în Palestina, ca şi
viţa-de-vie şi măslinul (de ex. Judecători 9:1 ş.urm.) cu care este asociat în promisiunile
lui Dumnezeu de prosperitate şi în avertismentele profetice (Ieremia 5:17; Osea
2:12; Ioel 1:7, 12; Habacuc 3:17). Smochinul este plantat adesea împreună cu
viţa-de-vie (Luca 13:6), aşa încât ramurile lui şi bolta viţei-de-vie au dus la
bine-cunoscuta expresie „a locui sub via lui şi sub smochinul lui" (1
Împăraţi 4:25; Mica 4:4; Zaharia 3:10; cf. 2 Împăraţi 18:31; Isaia 36:16 - deşi
unele cazuri s-ar putea să se refere doar la preferinţa rurală de a cultiva
smochini care înconjurau casa).
Pierderea sau distrugerea acestor pomi care
creşteau încet, care necesitau ani de muncă răbdătoare (Proverbe 27:18; Luca
13:7) era o calamitate naţională (Ieremia 5:17; Habacuc 3:17; cf. Psalmul
105:33), în timp ce productivitatea lor erau un însemn al păcii şi al favoarei
divine. Smochinele sunt menţionate adesea în legătură cu viţa-de-vie, palmierul
şi rodia (ex. Deuteronom 8:8) şi absenţa lor a format o parte din plângerea
israeliţilor din Numeri 20:5).
Se spune că Adam şi Eva au fost îmbrăcaţi cu
cingători făcute din frunze late de smochin (Geneza 3:7) şi frunzele de smochin
mai sunt încă cusute împreună în Orient şi folosite pentru învelirea fructelor
proaspete trimise pe pieţe, unde acestea reprezintă un produs comercial căutat.
Turtele sau prăjiturile cu smochine uscate (din ebr. debela, „presate
împreună" erau o hrană excelentă, erau uşor de transportat şi constituiau
un dar acceptabil (1 Samuel 25:18; 1 Cronici 12:40). O asemenea turtă de
smochine a fost prescrisă de Isaia drept cataplasmă pentru umflătura lui
Ezechia (2 Împăraţi 20:7; Isaia 38:21).
Biologia complicată a smochinului i-a pus în
încurcătură pe autorii care sunt nefamiliarizaţi cu el. Smochinul primitiv
trebuie polenizat de viespea de smochin care se strecoară în partea superioară
a orificiului smochinei tinere. Insecta îşi are istoria vieţii în interiorul
smochinelor necomestibile de parte bărbătească, smochine care apar de câteva
ori pe an. Smochinele comestibile de parte femeiască sunt polenizare de
insectele acestea, dar speciile de smochin cultivate în mod obişnuit îşi rodesc
fără ajutorul insectelor polenizatoare. Astfel, smochinele menţionate în
Ieremia 8:13; Apocalipsa 6:13 nu aparţin unei recolte definite, în timp ce
smochinele rele ar putea fi smochine necomestibile (Ieremia 24:2b; 29:17). În
Cântarea Cântărilor 2:13 se face referire la smochinele comestibile din prima
recoltă (ebr. pag, încă necopt); Isaia 28:4; Ieremia 24:2; Osea 9:10;
Mica 7:1; Naum 3:12. Ciudatul incident când Isus a blestemat smochinul (Matei
21:21:18-22; Marcu 11:12-14) poate fi explicat prin frunzişul lui din afara
sezonului, cu mult înainte ca fructele să se maturizeze în mod normal.
Smochinul a inspirat numeroase comparaţii, metafore
şi proverbe (de ex. Ieremia 21:1 ş.urm.; Mica 7:1; Matei 7:16; Iacov 3:12). În
peroada elenistică smochinii erau consideraţi atât de importanţi pentru
economia naţională, încât grecii au dat legi speciale pentru a reglementa
exportul lor.
Sicomorul (gr. sykomoraia; Lat. Ficus
sycomorus), asociat cu Zacheu în Luca 19:4, este cunoscut adesea ca
smochinul-dud, deoarece are caracteristici comune cu cele ale dudului.
BIBLIOGRAFIE
A. Goor şi M. Nurock, Fruits of the Holy Land,
1968, p. 54-69; J. A. Motyer, NIDNTT 1, p. 72-725.
J.D.D.
F.N.H.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu