vânătoare, vânător
VÂNĂTOARE, VÂNĂTOR. Naraţiunile
despre perioada patriarhală îi descriu pe evrei ocupându-se în principal de
creşterea animalelor şi de alte activităţi agricole semi-sedentare. Vânătoarea
era rareori o activitate de recreere şi, în general, oamenii vânau numai când
erau împinşi de foame sau când *animalele sălbatice aflate din abundenţă în
Palestina antică (Exod 3:24) ameninţau securitatea lor sau a turmelor
(Judecători 14:5; 1 Samuel 17:34). Anumiţi indivizi, însă, erau renumiţi pentru
iscusinţa lor de vânători, inclusiv Ismael (Geneza 21:20) şi Esau (Geneza
25:27).
Spre deosebire de evrei, mesopotamienii şi
egiptenii antici au petrecut mult mai mult timp în urmărirea vânatului. Multe
monumente şi basoreliefuri asiriene descriu scene de vânătoare, indicând o
tradiţie îndelungată de activitate sportivă care s-ar putea să dateze din
vremea lui Nimrod, vânătorul celebru din antichitate (Geneza 10:8) care a
colonizat Asiria. În timp ce mesopotamienii vânau lei şi alte animale feroce,
egiptenii preferau să prindă vânat şi păsări de pradă. Câinii şi pisicile erau
folosiţi adesea pentru urmărire.
Austeritatea regimului alimentar al evreilor în
vremurile antice era uşurată uneori de delicatese cum sunt potârnichile (cf. 1
Samuel 26:20), căprioarele, gazelele sau cerbii (Deuteronom 12:15). Pentru masa
lui Solomon erau aduşi şi cerbi (1 Împăraţi 4:23). Dat fiind caracterul general
al referirilor VT despre vânătoare, numai puţine animale sunt menţionate şi nu
se spune practic nimic despre metodele folosite sau despre echipamentul vânătorului.
La Hassuna în Iraq a fost descoperită tabăra unui vânâtor şi au fost găsite
arme, vase pentru conservare şi unelte care datează din cca. 5000 î.Cr. Textele
biblice fac referiri la arcuri şi săgeţi (Geneza 27:3), ciomege (Iov 41:29),
prăştii (1 Samuel 17:40), plase (Iov 19:6), *curse de păsărari (Psalmul 91:3)
şi gropi pentru animale mai mari cum sunt urşii (Ezechiel 19:8).
Deşi vânătoarea nu a fost o ocupaţie comună în
Palestina antică, procedurile folosite erau suficient de familiare încât să fie
incluse în figuri de stil (Iov 18:10; Ieremia 5:26). NT foloseşte câteva
metafore asociate cu vânătoarea (Luca 11:54; Romani 11:9; Matei 22:15).
BIBLIOGRAFIE
E. W. Heaton, Everyday life in Old Testament
Times, 1956, p. 112 ş.urm.
R.K.H.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu