Aristarh
ARISTARH. Nu
încape în îndoială că toate textele se referă la aceeaşi persoană. Primul text,
Faptele Apostolilor 19:29, îl descrie ca pe un tovarăş de călătorie a lui Pavel
când acesta a fost prins de mulţimea din Efes (deşi unii au susţinut că aici
este o profeţie, în Faptele Apostolilor 20:4 el îl însoţeşte pe Pavel la
Ierusalim, probabil ca delegat oficial al bisericii din Tesalonic pentru a
aduce darurile adunate; în Faptele Apostolilor 27:2 el se află pe corabia lui
Pavel de la Cezarea. W. M. Ramsay susţine că el a călătorit, probabil numai în
calitate de sclav al lui Pavel (SPT, p. 315 ş.urm.). Ligthtfoot sugerează că
modul în care se face referirea indică faptul că Aristarh era în drum spre
Tesalonic. Totuşi (presupunând că epistola către coloseni a fost scrisă din
Roma), el s-a alăturat din nou lui Pavel şi a devenit din nou „tovarăşul lui de
temniţă" (Coloseni 4:10), alternând probabil cu Epafra ca şi prizonieri
voluntari (cf. Coloseni 4:10-12 şi Filimon 23-24). În ce priveşte teoria
„întemniţării în Efes" putem spune că el s-a dus acasă după răscoală şi
după scrierea Epistolei către coloseni (cf. G. S. Duncan, St. Paul‘s
Ephesian Ministry, 1929, p. 196, 237 ş.urm.) Menţionarea lui în legătură cu
strângerea de ajutoare a sugerat identificarea lui cu „fratele" din 2
Corinteni 8:18 (Zahn, INT, 1. p. 320). Cea mai firească interpretare a textului
din Coloseni 4:10-11 implică originea lui evreiească.
A F.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu