Asiria
ASIRIA.
Numele unei ţări antice ai cărei locuitori erau numiţi
asirieni. Este situată în câmpia superioară a Mesopotamiei, mărginită la V de
deşertul Siriei, la S de Jebel Hamrin şi Babilonia iar la N şi E de dealurile Urartian
(Armenian) şi Persian. Cea mai fertilă şi mai dens populată parte a Asiriei se
află la est de râul central Tigru („Hidechel", Geneza 2:14,). Cuvântul
evreiesc ‘assur (asir. „assur”) este folosit pentru a desemna
atât ţara cât şi locuitorii. Numele Asiria a fost dat uneori acelor teritorii
care au fost supuse regilor care au domnit la Ninive, Asur şi Cala, cetăţile
cele mai importante. La apogeul puterii sale, în secolele al 8-lea şi al 7-lea
î.Cr., aceste teritorii includeau Media şi sudul Anatoliei, Cilicia, Siria,
Palestina, Arabia, Egipt, Elam şi Babilon.
În VT, Asur a fost considerat al doilea fiu a lui Sem
(Geneza 10:22) şi nu a fost unul şi acelaşi cu Asuram („Aşurim"),
un trib arab care descinde din Avram şi Chetura (Geneza 25:3) şi de *Aşuriţii
din 2 Samuel 2:9 (unde probabil ar trebui să citim „Aşeriţi" sau fiii lui
„Aşer" sau „Gheşur"; cf. Judecători 1:31-32). Asiria, care a fost
întotdeauna deosebită cu grijă de Babilonia, desemnează acea putere politică
ale cărei invazii în Israel şi Iuda au fost permise de Dumnezeu, deşi mai
târziu Asiria a fost nimicită datorită nelegiuirii sale. Există referiri
frecvente la această ţară (Isaia 7:18; Osea 11:5) şi la regii Asiriei (Isaia
8:4; 2 Împăraţi 15-19).
I. Istoria
a. Istoria veche, până la anul 900 î.Cr.
Asiria a fost locuită din vremuri preistorice (de ex. Iarmo,
cca. 5000 î.Cr.) şi vase de lut din perioadele cunoscute sub numele de Hassuna,
Samarra, Halaf şi Ubaid (cca. 5000-3000 î.Cr.) au fost găsite într-o serie de
localităţi, între care Assur, Ninive şi Cala, care - potrivit cu Geneza
10:11-12 - au fost întemeiate de emigranţi din Babilon. Deşi originea
asirienilor continuă să fie controversată, se ştie că sumerienii au trăit în
Assur în jurul anului 2900 î.Cr. şi limba şi cultura asiriană sunt îndatorate
într-o mare măsură locuitorilor din sud. Potrivit listei asiriene a regilor,
primii şaptesprezece regi din Asur „au locuit în corturi". Unul dintre
aceştia, Tudiya, a făcut un tratat cu *Ebla în cca. 2300 î.Cr., aşa încât nu
poate fi considerat doar un „strămoş eponim".
Regii Babilonului, inclusiv Sargon din Agade (*ACAD), cca.
2350 î.Cr., au făcut construcţii în Asiria la Ninive, iar la Assur a fost
găsită o inscripţie a lui Amar-Su en din Ur (cca. 2040 î.Cr.). După căderea
cetăţii Ur în mâna invadatorilor amoriţi, potrivit listei asiriene de regi, în
Assur au domnit prinţi independenţi. Aceştia au stabilit legături comerciale cu
Capadocia (cca. 1920-1870 î.Cr.). Samsi-Adad I (1813-1781 î.Cr.) a extins
treptat teritoriile sale, iar fiii săi (Yasmah-Adad) şi Zimrilim au domnit la
*Mari până când cetatea a fost cucerită de *Hammurapi, regele Babilonului.
Odată cu sosirea grupurilor de mitani şi hurieni în regiunea superioară a
Eufratului, influenţa Asiriei a intrat în declin, deşi a continuat să fie o
comunitate agricolă prosperă ale cărei obiceiuri şi fel de viaţă pot fi văzute
în tăbliţele de lut descoperite la *Nuzi. În timpul domniei lui Ashurballit I
(1365-1330 î.Cr.), Asiria a început să câştige din nou ceva din măreţia ei din
trecut. El a trimis scrisori lui Amenophis IV, regele Egiptului; Bumaburias II,
regele Babilonului, s-a opus acestui schimb şi l-a declarat vasal al său
(scrisorile de la Amarna). Totuşi, declinul stăpânirii mitanilor a permis
redeschiderea drumurilor comerciale spre N şi în timpul domniei lui Arikden-ili
(1319-1308 î.Cr.) şi Adadnirari I (1307-1275 î.Cr.) au fost recuperate
teritorii care se întindeau spre V până la Carchemiş şi care fuseseră pierdute
din vremea lui Samsi-Adad.
Salmanaser I (1274-1245 î.Cr.) a întreprins numeroase
expediţii împotriva triburilor din dealurile de E şi împotriva noilor duşmani
din Urartu . De asemenea, el a încercat să stăvilească forţele huriene prin
campaniile sale din NV, în Hanigalbat. El a reconstruit *Cala şi aceasta a
devenit capitala sa. Fiul său Tukulti-Ninurta I (1244-1208 î.Cr.) a trebuit să
acorde o atenţie deosebită Babilonului, peste care a domnit timp de 7 ani, până
când a fost asasinat de fiul său Assurnadinapli. La scurtă vreme după aceea
Babilonia a devenit din nou independentă şi puterea ei s-a întărit pentru o
vreme în timpul lui Tiglat-Pileser I (1115-1077 î.Cr.). El a purtat război cu
(Muski) (*MEŞEC) şi cu triburile subariene, împingându-le spre N până la Lacul
Van şi până la Mediterană, de unde a primit tribut de la Byblos, Sidon şi
Arvad; în efortul său de a stăvili triburile aramee ((Ahlame)) din deşert el a
întreprins expediţii până la Tadmor (Palmyra). Activităţile acestor triburi au
împiedicat expansiunea Asiriei din cca. 1100 până în 940 î.Cr. şi au permis lui
David şi Solomon să atace Siria (Aram).
b. Perioada neo-asiriană (900-612 î.Cr.)
Sub conducerea lui Tukulti-Ninurta II (890-884 î.d. Cr.),
asirienii au început să întreprindă acţiuni militare viguroase împotriva
triburilor care asupreau Asiria . Fiul său, Assurbanipal II (883-859 î.Cr.),
într-o serie de campanii strălucite a supus triburile din regiunea mijlocie a
Eufratului şi a ajuns până în Liban şi Filistia, unde cetăţile de coastă i-au
plătit tribut. El a trimis de asemenea expediţii în N Babilonului şi în
dealurile din E. Domnia lui a marcat începutul unei presiuni puternice a
Asiriei împotriva regiunilor din V şi aceasta avea să ducă la conflictul cu
Israel. Mai mult de 50.000 de prizonieri au fost folosiţi pentru a mări cetatea
Cala, unde Assurbanipal a construit o fortăreaţă nouă, un palat, mai multe
temple, şi a început construirea unui zigurat. El a angajat artişti care să
sculpteze basoreliefuri în sălile sale de audienţă, şi oameni pricepuţi care să
îngrijească o grădină botanică, o grădină zoologică şi un parc.
Salmanaser III (858-824 î.Cr.), fiul lui Assurbanipal, a
continuat politica tatălui său şi a extins considerabil graniţele Asiriei,
devenind el însuşi slăpân de la (Urartu) până la Golful Persic, şi de la Media
până la coasta Siriei şi la Cilicia (Tarsus). În anul 857 î.Cr., el a cucerit
Carchemiş şi atacul său împotriva lui Bit-Adini (*EDEN, CASA LUI) a alertat
oraşele-state importante din SV. Arhuleni, regele Hamatului, şi Hadadezer,
regele Damascului, au format o coaliţie anti-asiriană de 10 regi care au
înfruntat armata Asiriei în lupta decisivă de la Qarqar, în 853 î.Cr. Potrivit
analelor asiriene, „Ahab israelitul (sir’alaia)" a contribuit cu
2.000 de care de război şi cu 10.000 de luptători cu această ocazie. După trei
ani, Salmanaser a întreprins o serie de atacuri îndreptate în principal
împotriva lui Hadadezer (probabil *BEN-HADAD I). În anul 841 î.Cr., al 18-lea
an al lui Salmanaser, coaliţia s-a destrămat, aşa încât toată forţa armatei
asiriene a putut fi îndreptată împotriva lui *Hazael, regele Damascului, care a
purtat un război de hăituială în munţii Antiliban şi s-a retras în Damasc. Când
asediul cetăţii a eşuat, Salmanaser a trecut prin Hauran până la Nahr el-Kelb,
în Liban, şi acolo a primit tribut de la domnitorii Tirului, Sidonului şi de la
„Iehu (Ya-u-a), fiul lui Omri". Acest fapt care s-a petrecut în
timpul domniei lui Iehu, şi nu a lui Ioram, nu este menţionat în VT, dar este
descris pe „Obeliscul negru" al lui Salmanaser de al Nimrud (Cala). El a
poruncit ca diferite scene din campaniile sale să fie gravate pe plăcile de
bronz de pe porţile templului de la Imgur-Bel (Balawat). (Acestea se află în
prezent în Muzeul Britanic.)
Samsi-Adad V (823-811 î.Cr.) a fost obligat să întreprindă
raiduri punitive în Nairi pentru a contracara comploturile rebelului Ispuini
din Urartu; el a lansat de asemenea trei campanii împotriva Babilonului şi a
fortăreţei Der de pe graniţa cu Elamul. (Samsi-Adad) a murit tânăr şi văduva
sa, Sammuramat (Semiramis) a fost regentă până în 805 î.Cr., când fiul lor
Adad-nirari III a fost destul de matur ca să poată prelua domnia. În această
perioadă armata a întreprins expediţii în N şi V, şi Guzana (*GOZAN) a fost
încorporată ca provincie asiriană. În anul 804 î.Cr., Adad-nirari a sprijinit Hamatul
prin atacul împotriva Damascului, unde domnea *Hazael, fiul lui Ben-Hadad II -
pe care el l-a numit cu titlul său aramaic de Mari’. Aceasta a dat
Israelului o perioadă de răgaz când nu a mai fost atacat de Aram (2 Împăraţi
12:17; 2 Cronici 24:23 ş.urm.) şi mulţi domnitori au adus daruri regelui
asirian în semn de recunoştinţă pentru ajutorul său. El spune că între cei care
i-au adus tribut au fost „Hatti (Siria de N), Amurru (Siria de E), Tir, Sidon,
ţara lui Omri (Israel), Edom şi Filistia, până la Mediterană". Stela de la
Rimah (Asiria), cca. 796 î.Cr., îl include şi pe „Ioas, regele Samariei" (Ya’usu
samerinaia) printre aceştia. Acţiunea Asiriei se pare că i-a permis lui
Ioas să recucerească cetăţile de la graniţa de N care fuseseră ocupate de
Hazael (2 Împăraţi 13:25). Se pare că nu au existat probleme interne, deoarece
regele Asiriei a construit un palat nou în afara zidurilor fortăreţei din Cala.
Salmanaser IV (782-773 î.Cr.), deşi a fost hărţuit la
graniţa de N de Argistis I, regele din Urartu, a menţinut presiunea asupra
Damascului şi faptul acesta l-a ajutat pe Ieroboam II să extindă graniţele lui
Israel până la Beqa’ („poarta Hamatului", 2 Împăraţi 14:25-28). Dar
Asiria era slăbită de lupte interne, întrucât succesiunea la tron era incertă,
deoarece Salmanaser a murit tânăr, fără să aibă urmaşi. În 763 î.Cr., o dată
importantă în cronologia asiriană, a avut loc o înfrângere remarcabilă în N,
marcată de acel „semn de rău augur", o eclipsă de soare. Încă o dată
ţările din V au putut să se regrupeze ca să reziste la atacurile viitoare, aşa
cum indică tratatul aramaic al lui Mati’el din Bit-Agusi (Arpad) cu Barga’ayah.
Cronicile lui Tiglat-Pileser III (744-727 î.Cr.) sunt
fragmentare şi ordinea evenimentelor din domnia lui este incertă. Totuşi, el a
fost un domnitor puternic care şi-a propus să recucerească şi chiar să extindă
teritoriile care erau fidele zeului naţional Asur. În prima parte a domniei
sale, el a fost proclamat rege al Babilonului, cu numele local Pul (u) (2
Împăraţi 15:19; 1 Cronici 5:26). În N el a luptat cu Sardur II, regele din
Urartu, care a complotat cu statele siriene. Prin campanii neîncetate
Tiglat-Pileser i-a înfrânt pe rebelii din cetăţile de-a lungul munţilor
Antitaurus (Kashiari) până la Kummuh, a organizai ţările cucerite în provincii
loiale regelui. Cetatea *Arpad a fost asediată timp de 2 ani (742-740 î.Cr.) şi
în aceaslă perioadă Rezin, regele Damascului, şi alţi domnitori locali au adus
tributul lor. În 738, în timp ce Tiglat-Pileser se afla în dealurile din N, o
revoltă a fost instigată de „Azriau din Yaudi" în alianţă cu Hamatul.
Yaudi era un oraş-stat mic din N Siriei; există totuşi posibilitatea ca
referirea să fie la Azaria, regele lui Iuda. În această perioadă Tiglat-Pileser
pretinde că a primit tribut de la Menahem (Meni himmu), regele Samariei,
şi de la Hiram, regele Tirului. Acest eveniment nu este menţionat în VT, care
menţionează însă o altă plată a tributului. În contractele asiriene
contemporane se vede că suma de 50 de sicli de argint, cerută de la israeliţii
bogaţi, era preţul unui sclav. Este evident că aceasta a fost o plată de
răscumpărare, ca să evite deportarea (2 Împăraţi 15:20).
O serie de campanii întreprinse 2 ani mai târziu s-a
încheiat cu cucerirea Damascului în 732 î.Cr. Potrivit analelor sale,
Tiglat-Pileser a înlocuit pe Pecah, asasinul lui Pecahia, fiul lui Menahem, cu
’Ausi (Osea; cf. 2 Împăraţi 15:30). Probabil că aceasta s-a petrecut în 734
î.Cr., când armata asiriană a înaintat pe coasta Feniciei şi pe la „graniţa lui
Israel" până la Gaza, al cărei rege, Hanunu, a fugit peste „Râul
*Egiptului". Această acţiune în Palestina a fost, cel puţin în parte, un
răspuns la apelul lui Iauhazi ((Ieho)Ahaz), regele lui Iuda (al cărui
tribut este înscris alături de cel al lui Amon, Moab, Aşcalon şi Edom), care a
cerut ajutor împotriva lui Reţin, regele Damascului, şi împotriva lui Pecah,
regele lui Israel (2 Împăraţi 16:5-9). Israel Bit-Humria a fost atacat;
cetatea Haţor din Galilea a fost distrusă (2 Împăraţi 15:29) şi mulţi
prizonieri au fost duşi în exil. Ahaz a trebuit să plătească scump acest ajutor
şi a trebuit să accepte obligaţii religioase (2 Împăraţi 16:10 ş.urm.); altarul
străin a fost doar unul dintre simbolurile vasalităţii, celălalt fiind statuia
regelui Tiglat- Pileser, înălţată în celatea cucerită Gaza.
Salmanaser V (726-722 î.Cr.), fiul lui Tiglat-Pileser III, a
purtat de asemenea război cu ţările din V. Când Osea, vasalul Asiriei, nu a
plătit tribul ca urmare a promisiunilor de ajutor din partea Egiptului (2
Împăraţi 17:4), Salmanaser a asediat Samaria (v. 5). După 3 ani, potrivii
Cronicii babiloniene, „el a zdrobii rezistenţa cetăţii Samara’in"
(Samaria?) aşa încât „regele Asiriei (care) a cucerit Samaria" (v. 6) şi
i-a dus pe israeliţi în exil în regiunea superioară a Eufratului şi în Media,
se poate să fie acelaşi rege asirian. Totuşi, întrucât succesorul său, Sargon
II, spune mai târziu că el a cucerit Samaria, se poate ca acest rege care nu
este numit în v. 6 să fi fost Sargon, care se poate să fi fost asociat cu
Salmanaser în timpul asediului şi se poate să fi încheiat operaţiunea după
moartea acestuia.
Sargon II (721-705 î.Cr.) a fost un conducător energic, la
fel ca şi Tiglat-Pileser III. El scrie că atunci când locuitorii Samariei au
fost îndemnaţi de Iau-bi’di, regele Hamatului, să nu plătească tributul,
el a luat 27.270 (sau 27.290) de oameni din ţinutul Samariei, „împreună cu zeii
lor în care s-au încrezut". Data exactă a acestui exil, care a zdrobit
Israelul ca naţiune independentă, nu poate fi stabilită cu certitudine din cronica
asiriană. Hanunu, regele din Gaza, s-a întors din Egipt cu ajutor militar şi de
aceea Sargon a înaintat spre Rafia unde, în prima luptă dintre armatele celor
două naţiuni puternice, el i-a înfrânt pe egipteni. În ciuda acestui fapt,
conducătorii şi popoarele din Palestina au continuat să se bazeze pe Egipt
pentru ajutor militar şi istoria acestei perioade constituie fundalul
profeţiilor lui Isaia. În 715, Sargon a intervenit încă o dată, a jefuit
Aşdodul şi Gatul şi a declarat că „a subjugat Iuda"; dar în VT nu există
nici o dovadă că el ar fi ocupat ţara cu această ocazie. Sargon l-a înfrânt pe
Pisiris din Carchemiş în 717 şi a condus o campanie în Cilicia. El a continuat
raidurile asiriene împotriva lui Mannai şi a triburilor din regiunea Lacului Van
(714 î.Cr.) care se agitau sub presiuni din partea cimerienilor. În S, el a
invadat Elamul, a jefuit Susa şi l-a împins pe Marduk-apla-iddina II
(*MERODA-BALADAN) în ţinuturile mlăştinoase de la Golful Persic. Sargon a murit
înainte de încheierea lucrărilor la noul său palat din Dur-Sarrukin
(Khorsabad).
În primii ani ai domniei sale, Sanherib (704-681 î.Cr.) a
fost preocupat de înăbuşirea revoltelor care au izbucnit la moartea tatălui
său. Pe când era prinţ moştenitor el a fost răspunzător pentru apărarea
graniţei de N şi cunoştinţele dobândite în această perioadă s-au dovedit
preţioase în relaţiile cu Urartu şi Media, şi în expediţiile sale militare care
au ajuns în V până în Cilicia, unde cetatea Tarsus a fost cucerită în 698 î.Cr.
Marduk-apla-iddina a ocupat tronul Babilonului (703-701 î.Cr.) şi pentru a-l
detrona a fost nevoie de o expediţie militară puternică. Probabil că aceasta
este perioada în care caldeii (haldeii) au cerut ajutorul lui Ezechia (2
Împăraţi 20:12-19). Împotrivirea lui Isaia faţă de această alianţă a fost
justificată, deoarece în 689 î.Cr. asirienii l-au alungat pe Merodac-Baladan
din ţară şi au jefuit Babilonul. O operaţiune navală care a fost planificată
pentru a traversa Golful în urmărirea rebelului a fost anulată în urma primirii
veştii că el a murit în Elam. În afară de aceasta, în anul 701 î.Cr. Sanherib a
pornit împotriva Siriei, a asediat Sidonul şi s-a îndreptat spre S pentru a
ataca Aşcalonul care s-a răzvrătit. Probabil că în această perioadă asirienii
au asediat şi au cucerit Lachişul (2 Împăraţi 18:13-14), o victorie zugrăvită
în basoreliefurile din palatul lui Sanherib de la Ninive. După aceea armata a
înaintat să lupte cu egiptenii la Eltekeh. În timpul acestor deplasări de trupe
în Iuda, Ezechia a plătit tribut (2 Împăraţi 18:14-16), fapt care este înscris
în analele asiriene. Părerea celor mai mulţi cercetători este că mai târziu în
cursul acestei campanii Sanherib „l-au închis pe Ezechia, iudeul, în Ierusalim,
ca pe o pasăre în colivie" şi au cerut capitularea lui (2 Împăraţi 18:17
-19:9). Fără nici o explicaţie, asirienii au întrerupt pe neaşteptate asediul
şi s-au retras (2 Împăraţi 19:35-36; cf. Herodot, 2. 141). Alţii sunt de părere
că asediul Ierusalimului a avut loc în cursul unei alte campanii, probabil în
timpul campaniei împotriva arabilor, în 686 î.Cr. Această datare presupune că
nu sunt perioade neexplicate în cronologie şi că asediul a avut loc Între
întoarcerea la Ninive şi asasinarea lui *Sanherib de către fiii săi, în luna
Tebet din anul 681 î.Cr. (Isaia 37:38; 2 Împăraţi 19:37). Cronica
babiloniană spune că Sanherib a fost omorât de „fiul său", şi că
Esar-Hadon, fiul său mai tânăr care l-a succedat la tron, i-a urmărit pe fraţii
săi rebeli în S Armeniei (pentru o discuţie mai completă cu privire la discrepanţa
aparentă dintre VT şi textele asiriene în ce priveşte locul şi numărul
asasinilor, vezi DOTT, p. 70-73).
Sanherib şi soţia sa Naqi’a-Zakutu, de origine semitică
apuseană, au reconstruit în mare măsură Ninive, palatele, porţile şi templele,
iar pentru a asigura aprovizionarea cu apă au fost construite apeducte (Jerwan)
şi baraje. Acestea au fost folosite şi pentru a iriga parcurile întinse din
jurul cetăţii. Prizonierii din campaniile sale, inclusiv evreii, au fost
folosiţi la aceste lucrări şi sunt zugrăviţi în basoreliefurile de la palat.
Esar-Hadon (680-669 î.Cr.) a fost numit de tatăl său prinţ
moştenitor cu 2 ani înainte de a ajunge la tron şi a fost vice-rege al
Babilonului. Când babilonienii din S s-au răsculat, a fost suficientă o singură
campanie pentru înfrângerea lor, iar Na’id-Marduk a fost instalat în 678 ca şi
conducător al lor. O serie de campanii au fost necesare pentru a contracara
maşinaţiile vecinilor lor, elamiţii. În zonele deluroase din N, raidurile
periodice au menţinut tribul Zamua şi pe locuitorii din câmpia Mediei în
supunere faţă de stăpânirea asiriană. Triburile din N au fost mai agitate,
datorită uneltirilor lui Teuspa şi ale cimerienilor. Esar-Hadon a ajuns în
conflict şi cu triburile sciţilor (lsguzai).
În partea de V, Esar-Hadon a continuat politica tatălui său
de a cere tribut de la oraşele state, inclusiv de la cele din Cilicia şi Siria.
Baal, regele Tirului, a refuzat să plătească şi a fost atacat, iar Abdi-Milki a
fost asediat în Sidon timp de 3 ani, începând din 676. Această opoziţie faţă de
dominaţia asiriană a fost instigată de Tirhaca, regele Egiptului, şi a atras o
reacţie imediată. Esar-Hadon a mărit tributul, a adunat lemn, piatră şi alte
materiale pentru noul său palat din *Cala şi pentru reconstruirea Babilonului.
Se poate ca Manase să fi fost dus la Babilon tocmai în legătură cu aceste
lucrări (2 Cronici 33:11). „Manase (Menasi), regele lui Iuda" este
printre cei de la care Esar-Hadon a cerut tribut. Cei care au plătit tribut au
fost „Baal din Tir, Qaus-(Chemoşh)-gabri din Edom, Muşuri din Moab, Şili-Bel
din Gaza, Metinti din Aşcalon, Ikausu din Ecron, Milki-asapa din Gebel, ...
Ahi-Milki din Aşdod cât şi 10 regi din Cirpu (Iad-nana)".
Întrucât aceste state îi datorau cel puţin o supunere
formală, calea era deschisă pentru ca Asiria să-şi împlinească ambiţia de a
stăpâni Delta Egiptului, de unde a fost îndreptată atât de multă împotrivire.
Lucrul acesta a fost realizat printr-o expediţie majoră din 672 î.Cr., în urma
căreia au fost instalaţi guvernatori asirieni la Teba şi Memphis. În acelaşi an
Esar-Hadon i-a chemat pe vasalii săi să asiste la declararea lui Asurbanipal ca
prinţ moştenitor al Asiriei şi a lui (Samas-sum-ukin) ca prinţ moştenitor al
Babilonului. În felul acesta el a sperat să evite tulburări de felul celor care
au marcat urcarea sa pe tron. Copii ale condiţiilor şi jurămintelor impuse cu
prilejul acestei ceremonii prezintă interes pentru noi întrucât ne dau
informaţii despre *”legământul" şi relaţiile pe care le stabilea între un
suzeran şi vasalii săi. Pot fi făcute multe paralele între acest legământ şi
terminologia din VT (D. J. Wiseman, Vassal-Treaties of Esar-Hadon,
1958). El arată că Manase, la fel ca şi ceilalţi conducători, a trebuit să jure
loialitate veşnică lui Aşur, zeul naţional al suzeranului său (2 Împăraţi
21:2-7, 9). Sfârşitul domniei lui Esar-Hadon a fost marcat tocmai de revoltele
pe care aceste „legăminte" erau menite să le prevină. Faraonul Tirhaca a
instigat pe stăpânitorii băştinaşi din Egiptul Inferior să rupă tratatul. Esar-Hadon
a murit la Hara, pe când mergea să înfrângă această insurecţie, şi a fost
succedat de fiii săi, aşa cum a planificat.
Assurbanipal (668-cca. 627 î.Cr.) a continuat imediat
campania neterminată a tatălui său şi a pornit împotriva lui Tirhaca (Tarqu);
dar pentru a redobândi controlul asupra Egiptului a fost nevoie de trei
campanii dificile şi de jefuirea Tebei în 663 (Naum 3:8, cetatea
„No-Amon"). În timpul domniei sale, Asiria a atins cea mai mare extindere
teritorială. Raidurile punitive împotriva rebelilor din Tir, Arvad şi Cilicia
au făcut ca Asiria să intre în contact cu o altă putere politică în ascensiune
- Lydia, al cărei rege Gyges a trimis emisari la Ninive ca să facă o alianţă
împotriva cimerienilor. Raidurile asupra triburilor arabe şi restaurarea lui
Manase, regele lui Iuda, numit Minse de Assurbanipal, probabil că a avut
ca scop menţinerea unei căi libere spre Egipt. Cu toate acestea, Asiria a fost
sortită să cadă cu repeziciune. Mezii şi-au întărit stăpânirea asupra
triburilor învecinate şi au ameninţat teritoriul Asiriei. În anul 652 î.Cr.
(Samas-sum-ukin) s-a răsculat şi lupta care a urmat cu Babilonul a împiedicat
armata să lupte în ţinuturile mai îndepărtate şi s-a încheiat cu jefuirea
capitalei de S în 648 î.Cr. Această răzvrătire a fost sprijinită de Elam şi de
aceea Assurbanipal a înaintat împotriva capitalei *Susa în 645 şi a
transformat-o în provincie asiriană. În absenţa incursiunilor frecvente ale
armatei asiriene în sprijinul guvernatorilor locali şi a colectorilor de
impozite, oraşele-state din V s-au îndepărtat treptat de Asiria, iar în Iuda
această libertate s-a reflectat în reformele iniţiate de Iosia. Egiptul a
devenit din nou independent şi a instigat din nou popoarele din Palestina.
Data morţii lui Assurbanipal este incertă (cca. 631-627
î.Cr.) şi au fost găsite foarte puţine texte istorice pentru această perioadă.
Hoardele de sciţi (Umman-manda) au început să domine zona Eufratului Mijlociu
şi Kyaxares, Medul, a asediat Ninive. Se poate ca Assurbanipal să fi delegat
puterea fiilor săi Assur-etel-ilani (632-628 î.Cr.) şi Sin-sar-iskun (628-612
î.Cr.). Assurbanipal a fost interesat de artă. El a construit foarte mult în
*Ninive, iar în palatul său şi în templul lui Nabu a adunat colecţii de tăbliţe
(vezi secţiunea III. de mai jos, Literatura).
Odată cu ridicarea la putere a lui Nabopolasar, *haldeii
i-au izgonit pe asirieni din Babilon în 625 î.Cr. Babilonienii s-au unit cu
mezii pentru a cuceri Assur (614 î.Cr.) iar în iulie/august 612 î.Cr., aşa cum
au prezis Naum şi Ţefania, Ninive a căzut în urma atacurilor lor. Aceste
campanii sunt descrise în detaliu în Cronica babiloniană. Zidurile au fost
sparte de inundaţii (Naum 1:8; Xenophon, Anabasis 3. 4) iar
Sin-sar-ilkun) (Sardanapalus) a murit în flăcări. Timp de 2 ani guvernul lui
(Assur-uballit) a rezistat la Haran, dar nu a primit nici un ajutor din Egipt,
întrucât Neco a pornit prea târziu ca să împiedice căderea cetăţii în mâinile
babilonienilor şi sciţilor, în 609 î.Cr. Asiria a încetat să existe şi
teritoriul ei a fost ocupat de babilonieni.
Mai târziu „Asiria" a constituit o parte a Imperiului
Persan, a Imperiului Elen (Seleucid) şi a Imperiului Parţilor; în această
perioadă numele „Asiria" (Athura, în limba persană) a continuat să
fie folosit ca un nume geografic general pentru a descrie fosta ţară (Ezechiel
16:28; 23:5-23).
II. Religia
Regele asirian era considerat regentul pe pământ al zeului
naţional Assur, căruia îi raporta cu regularitate activităţile sale. Astfel,
campaniile asiriene erau concepute, cel puţin în parte, ca un război sfânt
împotriva celor care refuzau să recunoască suveranitatea lui sau care au
încălcat graniţele ţării lui, şi erau urmăriţi fără milă dacă se răsculau.
Templul principal al lui Assur era în capitala Assur şi se credea că diferite alte
zeităţi protejau interesele altor cetăţi. Anu şi Adad locuiau la Assur şi aveau
acolo temple şi zigurate, în timp ce Iştar, zeiţa războiului şi a dragostei,
era venerată la Ninive, deşi fiind „Iştar din Arbela" ea stăpânea peste
Erbil. Nabu, zeul înţelepciunii şi patronul ştiinţelor, avea temple atât la
Ninive cât şi la Cala (Nimrud) unde existau biblioteci cu documente
colecţionate de oficiali regali şi erau găzduite în parte în templul lui Nabu
(*NEBO). Sin, zeul lunii, şi preoţii şi preotesele lui aveau un templu şi
chilii la Ehulhul în Haran şi era în strânsă legătură cu omologul său din Ur.
În general, consoartele divine şi zeităţile mai puţin proeminente aveau locuri
de închinăciune în templele majore; astfel, la Cala, unde au fost descoperite
temple ale lui Ninurta, zeul războiului şi al vânătoarei, ale lui Iştar şi
Nabu, existau locuri pentru zeităţi cum sunt Shala, Gula, Ea şi Damkina. În
cele mai multe privinţe, religia asiriană se deosebea prea puţin de cea
babiloniană, din care a derivat, în ce priveşte rolul religiei în viaţa de
fiecare zi, vezi secţiunea următoare.
III. Literatura
Viaţa de fiecare zi şi felul de gândire al asirienilor pot
fi văzute în sutele de scrisori, documente economice şi administrative şi texte
literare descoperite în cursul excavaţiilor. Astfel, prima parte a mileniului
al 2-lea î.Cr. este înţeleasă din scrisorile de la Mari şi Şemşara, iar
perioada din jurul anului 1500, sub influenţă huriană, apare în scrisorile de
la *Nuzi. Perioada cel mai bine cunoscută, însă, este cea a Imperiului
neo-asirian; multe texte, inclusiv unele copiate în perioada asiriană mijocie,
permit reconstituirea administraţiei şi a serviciului public. Astfel, analele
istorice, înscrise pe prisme, cilindri şi tăbliţe de lut, au fost concepute iniţial
ca introducere la inscripţiile care descriau lucrările de construcţie ale
regelui; ele pot fi completate de texte care conţin cererile făcute de rege
unei zeităţi (adeseori Şamaş) pentru semne care să-l îndrume în decizii cu
privire la problemele militare sau politice. O serie de scrisori şi documente
legale, cât şi analele, menţionează Israelul, Iuda şi oraşele-state din V (DOTT
p. 46-75; Iraq 17, 1955, p. 126-154).
Asurbanipal, un om educat, a creat o bibliotecă prin
importarea sau copierea textelor din arhivele existente la Ninive, Assur şi
Cala, şi din centrele religioase babiloniene. În excavaţiile făcute în 1852-53
în palatul lui Assurbanipal din Ninive şi în templul lui Nabu, Layard şi Rassam
au descoperit 26.000 de tăbliţe fragmentare, reprezentând aproape 10.000 de
texte diferite. Această descoperire şi publicarea ei ulterioară a pus bazele
studiului limbii semitice asiriene şi babiloniene, de care se deosebeşte mai
ales ca un dialect. Scrierea cuneiformă, folosind vreo 600 de semne ca ideografe,
silabe sau determinative, a fost preluată de la sumerieni. În prezent, cea mai
mare parte a inscripţiilor semitice antice sunt în asiro-babiloniană
(acadiană). Întrucât unele texte aveau traduceri sumeriene interliniare,
această descoperire este importantă pentru studiul Umbii non-semitice care a
supravieţuit pentru scopuri religioase, la fel cum este limba latină în Anglia.
Descoperirea în colecţia de la Ninive (Kuyunjik), aflată în
prezent la Muzeul Britanic, a unei relatări babiloniene despre potop (Ghilgameş
XI), publicată ulterior de George Smith în decembrie 1872, s-a dovedit a fi un
stimulent pentru noi excavaţii şi s-a scris mult cu privire la relevanţa
acestor descoperiri pentru VT. Textele din bibliotecă sunt manuale, vocabulare,
liste de semne şi cuvinte, şi dicţionare. Textele mitologice, scrise în formă
poetică, includ seria de douăsprezece tăbliţe numite în prezent „Epopeea lui
Ghilgameş ", care descrie căutarea lui după viaţă eternă şi povestea pe
care i-a spus-o Uta-napishtim despre felul în care a supravieţuit *potopul
într-o corabie construită într-un mod aparte. Epopeea *creaţiei, numită Enuma
elis, după expresia cu care începe, se ocupă în principal cu înălţarea lui
Marduk în fruntea panteonului babilonian. O epopee babiloniană veche (Atra-hasis)
descrie creaţia omului, după un atac împotriva zeilor, şi descrie şi Potopul.
Acest text furnizează paralele mai apropiate cu VT decât Enuma elis sau
Epopeea lui Ghilgameş . Alte epopei includ Coborârea lui Iştar în lumea
subpământeană, în căutarea soţului ei Tammuz. Contrar multor teorii recente, nu
a fost descoperit încă nici un text care să descrie învierea lui Tammuz. Unele
legende au fost comparate cu incidente din VT; astfel, legenda despre Sargon
din Agade spune că el a fost salvat la naştere prin punerea lui într-un coş de
trestie pe râul Eufrat, de unde a fost salvat de un grădinar care l-a crescut
să devină rege. Aceste texte literare acadiene conţin de asemenea legenda lui
Etana, care a zburat la cer pe aripile unui vultur, şi legenda zeului plăgilor,
Era, care a luptat împotriva Babilonului. Literatura de înţelepciune include
poemul neprihănitului care suferă (Ludlul bel nemeqi), aşa numitul „Iov
babilonian", teodicee babiloniană, precepte şi îndemnuri, între care sunt
sfaturile înţelepciunii, zicători şi dialoguri ale unui pesimist şi sfaturi
date unui prinţ; aceste scrieri fac parte din acelaşi gen literar cu scrierile
de înţelepciune din VT, dar nu sunt scrise în acelaşi spirit. Există de
asemenea colecţii de cântări, fabule, zicători populare, pilde, proverbe şi
povestiri („Săracul din Nippur"), care sunt precursoarele formelor
literare de mai târziu. Literatura religioasă este de asemenea bine
reprezentată de tăbliţe grupate în serii de până la 90, având numele şi titlul
scrise într-o notă finală (colofon). Majoritatea sunt preziceri bazate pe
observarea ficatului sau măruntaielor animalelor de jertfă, sau bazate pe
mişcările şi trăsăturile oamenilor, animalelor, păsărilor, obiectelor şi
planetelor. Multe tăbliţe dau instrucţiuni pentru ritualuri menite să asigure
bunăstarea regelui şi a ţării sale. Strâns legate de aceste texte sunt
observaţiile atente care au constituit baza ştiinţei acadiene, în special a
medicinei (prognoză şi diagnostic), a botanicii, geologiei, chimiei, matematicii
şi care au stat la baza legilor. Pentru scopuri cronologice, listele care
acoperă perioada de la cca. 1100 î.Cr. până la 612 î.Cr. dau numele eponimului limmu-oficial
prin care era desemnat fiecare an. Acestea, împreună cu listele de regi şi
datele astronomice furnizează un sistem de datare care are o precizie de câţiva
ani.
IV. Administraţia
Ţara era condusă de rege, care era în acelaşi timp liderul
religios şi comandantul suprem. El îşi exercita autoritatea direct, deşi în
unele cazuri delega jurisdicţia locală unor guvernatori provinciali (de ex.
*RABŞACHE, *RAB-SARIS) şi guvernatori de districte care strângeau tributul şi
impozitele, plătite de obicei în natură. Ei erau sprijiniţi de expediţiile
armatei asiriene, al cărei nucleu îl constituia un detaşament bine pregătit şi
bine echipat de care de război, asediatori, arcaşi , suliţaşi şi prăştiaşi.
Teritoriile cucerite deveneau supuse vasale zeului Assur printr-un jurământ şi
erau obligate la loialitate politică şi religioasă faţă de Asiria. Cei care
încălcau jurământul erau pedepsiţi prin represalii şi invazii, care aveau ca
rezultat jefuirea şi distrugerea cetăţilor lor, omorârea liderilor rebeli şi
sclavie şi exil pentru locuitorii în stare să lucreze. Cei care rănuneau erau
puşi sub supravegherea unor lideri pro-asirieni. Lucrul acesta ne ajută să
explicăm atât atitudinea profeţilor evrei faţă de Asiria cât şi teama statelor
mici, Israel şi Iuda, de acest „cazan clocotind, dinspre miazănoapte", cf.
Ieremia 1:13).
V. Arta
În cursul excavaţiilor au fost scoase la lumină multe
exemple de artă asiriană, picturi murale, panouri smălţuite, basoreliefuri,
statui, ornamente, sigilii cilindrice, sculpturi în fildeş, în bronz şi metal.
Unele dintre basoreliefuri prezintă un interes deosebit deoarece stela şi
obeliscul lui Salmanaser în din Nimrud menţionează Israelul şi s-ar putea să-l
portretizeze pe Iehu. Sanherib, în sculpturile din palatul său din Ninive,
zugrăveşte asediul Lachişului şi folosirea prizonierilor iudei la lucrările
sale de construcţie; porţile de bronz de la Balawat arată armata asiriană
luptând în Siria şi Fenicia. Alte basoreliefuri ale lui Assurnasirpal II la
Nimrud şi ale lui Assurbanipal în „Vânătoarea de lei", la Ninive, oferă
informaţii despre îmbrăcămintea, obiceiurile, operaţiunile militare şi civile
ale asirienilor din secolul al 9-lea până în secolul al 7-lea î.Cr.
VI. Excavaţii
Primii exploratori au căutat cetatea biblică *Ninive
(Kuyunjik şi Nebi Yunus) lângă Mosul; măsurători topografice au fost făcute de
C. J. Rich în 1820, iar excavaţii au fost conduse în 1842-43 de Botta, în
1846-47,1849-51 şi 1853-54 de Layard şi Rassam, în 1903-5, 1927-32 de Muzeul
Britanic, şi apoi de arheologi irakieni. Alte cetăţi majore excavate includ
Assur Qala’at Shergat, excavată de expediţii germane (1903-14); *Cala (Nimrud),
excavată de britanici - Layard (1842-52), Loftus (1854-5), Mallowan şi Oates
(1949-63) - şi de irakieni şi polonezi; (Dur-Sharrukin) (Khorsabad), excavată
de francezi (1843-45) şi americani (1929-35). Locuri preistorice au fost
excavate la Jarmo, Hassuna, Thalathat, Umm, Dabaghiyah, Arpachiyah şi Tepe
Gawra. Principalele localităţi din perioada asiriană mijlocie care au fost
descoperite, în afară de Assur, sunt Tell Rimah şi Billa (Shibaniba). Între
localităţile din perioada asiriană târzie includem Balawat (Imgur-Bel).
Pentru localităţi explorate între 1842-1939, vezi S. A.
Pallis, The Antiquity of Iraq, 1956; pentru perioada 1932-56, vezi M. E.
L. Mallowan, Twenty-Five Years of Mesopotamian Discovery, 1956; şi
comunicările mai recente din revistele Iraq, Sumer (passim).
BIBLIOGRAFIE
Istorie: CAH, 1, 1971, p. 729-770; 2, 1975, p. 21-48,
274-306; 443-481; 3, 1978. Inscripţii: A. K. Grayson, Assyrian Royal
Inscriptions, 1975-76; W. W. Hallo şi W. K. Simpson, The Ancient Near East;
A History, 1971, cap. 5; A. L. Oppenheim, Letters from Mesopotamia,
1967; Ancient Mesopotamia, 1964; în ce priveşte raporturile cu VT: ANET,
DOTT. Bibliografie generală: Reallexikon der Assyriologie, 1932-78.
Artă: R. D. Barnett, The Assyrian Palace Reliefs, 1976; The
Sculptures of Ashurbanipal, 1976; M. E. L. Mallowan, Nimrud and Its
Remains, 1966; Diverse: G. van Driel, The Cult of Assur,
1976; J. N. Postgate, Taxation and Conscription in the Assyrian Empire,
1974.
D.J.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu