cartea lui Ezra
CARTEA LUI EZRA
I. Schiţa conţinutului
a. 1:1-11 Cirus le permite
evreilor să se întoarcă din exil sub conducerea lui Şeşbaţar. 537 î.Cr.
b. 2:1-70 Registrul celor care
s-au întors.
c. 3:1-13 Este ridicat altarul şi
este pusă temelia Templului. 536 î.Cr.
d. 4:1-5, 24 Duşmanii împiedică
lucrările până în vremea lui Darius.
e. 4:6-23 Alte împotriviri la
construirea zidurilor cetăţii în timpul domniei lui Asuerus (Xerxes, 485-465
î.Cr.) şi Artaxerxe (464-424 î.Cr.) au avut ca rezultat un decret pentru
încetarea completă a lucrărilor de construcţie.
f. 5:1-6:22 Reluarea construirii Templului
la îndemnul profeţilor Hagai şi Zaharia. În ciuda protestelor adresate lui
Darius, lucrarea este încheiată. 520-516 î.Cr.
g. 7:1-28 Ezra este trimis din
Persia ca să impună respectarea Legii. 458 î.Cr.
h. 8:1-36 Călătoria lui Ezra şi
sosirea lui în pace.
i. 9:1-10:44 Ezra şi evreii
abordează problema căsătoriilor mixte.
În această schiţă se presupune că autorul a colectat
exemplele de împotrivire în 4:6-23. Sunt unii care cred că Asuerus din v. 6
este Cambise (529-522 î.Cr.) iar Artaxerxe din v. 7 este uzurpatorul Gaumata,
sau Pseudo-Smerdis, care a domnit câteva luni în 522-521 î.Cr. Dar subiectul la
care se referă v. 7-23 este zidul cetăţii şi nu Templul, şi este probabil că
daunele menţionate în v. 23 sunt cele despre care vorbeşte Neemia 1:3.
II. Autorul şi data scrierii
Vezi nota generală din *CRONICI, din care este probabil că a
făcut parte cartea lui Ezra şi cea a lui Neemia. Potrivit tradiţiei, autorul
este Ezra însuşi, dar unii susţin că data scrierii este în jur de 330 î.Cr.Fie
că Ezra a fost sau nu editorul final, cap. 7-9 par să fie scrise de mâna lui şi
o mare parte a acestei secţiuni este scrisă la persoana întâi singular.
Relatarea din cap. 1-6 este compilată din documente scrise, care includ decrete
(1:2-4; 6:3-12), genealogii şi liste de nume (2) şi scrisori (4:7-22; 5:6-17).
Există două secţiuni care s-au păstrat în aramaică (4:8-6:18; 7:12-26). Limba
aramaică era limba diplomatică din zilele acelea şi era potrivită pentru
secţiunile care se ocupă cu scrisorile şi decretele care au circulat între
Palestina şi Persia.
III. Credibilitatea
Nu există nici o dificultate în armonizarea documentelor
care sunt găsite în cartea lui Ezra cu datele cunoscute din istoria seculară.
Putem observa următoarele:
a. Decretul lui Cirus (1), în care-L
recunoaşte pe Iehova, este în armonie cu referirile favorabile ale lui Cirus la
zeităţi în scrierile contemporane. Acesta este un decret public, în termeni
care să fie pe placul evreilor. Decretul oficial din 6:3-5 este scris în
cronici şi dă dimensiunile maxime ale Templului pentru care regele era pregătit
să ofere un ajutor financiar.
b. Se arată că din Hagai 2:18 aflăm că
temelia Templului a fost pusă în 520 î.Cr., în timp ce Ezra 3:10 arată că
temelia a fost pusă în 536 î.Cr. De fapt, atât de puţin s-a lucrat în perioada
dintre cele două date încât este probabil ca trezirea spirituală să fi început
cu o nouă ceremonie de punere a temeliei. Cronicile arată că pentru clădirile
importante existau mai multe pietre oficiale de temelie.
c. Data venirii lui Ezra este legată de
cartea lui Neemia şi este examinată separat în articolul *EZRA, de mai sus.
Vezi de asemenea *NEEMIA, *ŞEŞBAŢAR, *ZOROBABEL.
IV. Cartea lui Ezra şi 1 Esdra
Esdra este echivalentul grec pentru Ezra şi Apocrifele
noastre conţin 1 Esdra, o carte care este foarte asemănătoare cu Ezra, deşi
există anumite diferenţe izbitoare. 1 Esdra cuprinde material începând cu 2
Cronici 35:1 până la sfârşitul cărţii lui Ezra, după care continuă cu Neemia
8:1-12. Istoria este încurcată. Astfel, Cirus permite întoarcerea sub
conducerea lui Şeşbaţar, în timp ce Darius l-a însărcinat pe Zorobabel să
meargă şi să construiască Templul şi cetatea; totuşi, în 5:70-73 afirmă că
Zorobabel a lucrat în Iuda „cât timp a trăit Regele Cirus". Astfel, deşi o
comparaţie a celor două versiuni poate fi utilă, dintre acestea cartea lui Ezra
este fără îndoială versiunea cea mai credibilă. Faimoasa povestire despre cei
trei păzitori vine din 1 Esdra 3.
BIBLIOGRAFIE
J. Stafford Wright, The Building of the Second Temple,
1958; L.W. Batten, Ezra and Nehemiah, ICC, 1913; J. M. Myers, Ezra,
Nehemiah, AB, 1965; A. C. Welch, Post-Exilic Judaism, 1935; L. E.
Browne, Early Judaism, 1920; K. Galling, „The Gola-list in Ezra ii/Neh.
vii", JBL 70, 1951, p. 149 ş.urm.; F. D. Kidner, Ezra and Nehemiah,
TOTC, 1979.
J.S.W.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu