Cartea lui Isaia
CARTEA LUI ISAIA
I. Schiţa conţinutului
a. Profeţii privitoare la vremea lui Isaia, 1:1-35:10
(i) Introducere
(1:1-31). Condamnarea unei închinări pur formale etc. Data este incertă.
(ii) Profeţii din prima perioadă a lui Isaia (în cea mai mare parte) (2:1-5:30). Profeţie despre
viitoarea împărăţie a păcii (2:2-5; cf. Mica 4:1 ş.urm.). Ziua Domnului care
trebuie să înjosească pe oricine care este mândru şi înălţat (2:6-22). Femeile
mândre din Ierusalim („revista de modă a lui Isaia") (3:16-4:1). Cântarea
viei (5:1-7).
(iii) Vedenia inaugurală a lui Isaia (6:1-13).
(iv) Imperiul mondial prezent şi Împărăţia viitoare a lui
Dumnezeu (7:1-12:6). Cap. 7:1-9:7 provin în
principal din perioada războiului dintre Siria şi Efraim. Mustrarea lui Ahaz şi
profeţia despre Emanuel (7:1-25). Retragerea temporară a lui Isaia din viaţa
publică (8:11-22). Naşterea lui Mesia (9:1-7). Mâna întinsă ca să-l lovească pe
Efraim (probabil una dintre cele mai vechi profeţii ale lui Isaia) (9:8-10:4).
Asiria înjosită de Sfântul lui Israel (11:1; 12:6); aici întâlnim un contrast
puternic între imperiul mondial violent şi pacea împărăţiei viitoare. Cap. 12
conţine o cântare de mulţumire; el constituie o concluzie pentru această
secţiune.
(v) Profeţii despre naţiuni străine (13:1-23:18). Babilon (13:1-14:23) (include cântarea
batjocoritoare din 14:4-23). Asiria (14:24-27). Filistenii (14:28-32). Moabul
(15:1-16:14). Aram şi Efraim (17:1-14; probabil că profeţia a fost rostită cu
puţin timp înainte de cap. 7). Etiopia şi Egiptul (18:1-20:6; cap. 20, şi
probabil 18, trebuie datate în cca. 715 î.Cr.; data cap. 19 este incertă).
Babilon (21:1-10). Edom („Străjerule, mai este mult din noapte?") (21:11
ş.urm.). Arabia (21:13-17). Ierusalim (22:1-14). Şebna şi Eliachim (22:15-25).
Fenicia (23:1-18).
(vi) Sfârşitul: „Apocalipsa lui Isaia" (24:1-27:13). Vezi mai jos, secţiunea III. a.
(iv).
(vii) Păcatul Sionului, asuprire şi izbăvire; căderea
Asiriei; ajutorul zadarnic al Egiptului (28:1-33:24). Câteva dintre
profeţiile din aceste capitole trebuie datate între 705 şi 701 î.Cr. Pilda
plugarului (28:23-29). Împărăţia mesianică (32:1-8).
(viii) Două aspecte ale viitorului (34:1-35:10). Judecata Edomului şi a lumii (34:1-17).
Mântuire pentru „răscumpăraţii Domnului" (35:1-10).
b. Capitole istorice,
36:1-39:8
Invazia lui Sanherib (36:1-37:38). Boala şi însănătoşirea
lui Ezechia (38:1-22). Misiunea lui Merodac-Baladan (39:1-8).
c. Profeţii care presupun Exilul babilonian, 40:1- 55:13
Aceste capitole prevestesc eliberarea Israelului din exil şi
restaurarea Sionului, şi proclamă măreţia lui Iahve. Pot fi împărţite după cum
urmează:
(i) Introducere (40:1-31). Este prezentat conţinutul
capitolelor care urmează; constă din patru părţi: v. 1-2, v. 3-5, v. 6-11, v.
12-31.
(ii) Profeţii dintre care se remarcă cele privitoare la
Cirus (41:1-48:22). El este menţionat pe
nume în 44:28; 45:1. Cf. 41:1-16 (activitatea lui Cirus va face popoarele să
tremure, dar Israelul nu trebuie să se teamă), 41:21-29 (activitatea lui Cirus
va produce bucurie Sionului), 43:9-15 (Cirus va înfrânge Babilonul),
44:24-45:13 (victoria lui Cirus va duce la reconstruirea Sionului), 46:8-13
(profeţii despre căderea Babilonului), 48:12-16. Cf. de asemenea profeţiile
despre căderea Babilonului, în special 46:1-47:15. Există un contrast puternic
între „fiica Babilonului" (cap. 47) şi „fiica Sionului" (49:14 ş.urm.
etc.). În toate aceste capitole Israelul este mângâiat în durerea sa şi este
promisă izbăvirea din mâna Babilonului (cf. 41:8-20; 42:8-43:8; 43:16-44:5; 48,
passim), este proclamată măreţia lui Iahve şi este accentuat contrastul dintre
El şi idoli (cf. 42:8-17; 44:6-20; 45:9-25, passim). În 42:1-7 este prezentat
Robul Domnului în primul dintre „Cântecele Robului".
(iii) Capitolele în care este proeminentă restaurarea Sionului (49:1-54:17). Cf. 49:14-50:3; 51:17-52:12; 54. Nu mai auzim
despre cuceririle lui Cirus sau despre ruina Babilonului în consecinţă, se pune
mai puţin accent pe contrastul dintre Iahve şi idoli. În 49:1-9a; 50:4-11 şi
52:13-53:12, al doilea, al treilea şi al patrulea dintre „Cântecele
Robului", alte profeţii despre Robul Domnului, misiunea lui pentru Israel
şi naţiuni, ascultarea şi suferinţa Lui, moartea şi restaurarea (reabilitarea,
repunerea în drepturi) Lui.
(iv) Îndemnuri de a accepta aceste promisiuni prin credinţă (55:1-13).
d. Diferite profeţii,
56:1-66:24
Nu este uşor să rezumăm conţinutul acestor capitole.
Profeţiile pe care le conţin sunt diverse şi s-ar putea să se refere la vremuri
diferite. În unele locuri Israelul pare să fie în exil (57:14; 58:12; 60:10
ş.urm.; 63:18; 64:10 ş.urm.), în alte locuri poporul pare să fie aşezat în
Canaan (de ex. 57:3-7). Multe dintre ideile exprimate în aceste capitole au
apărut deja în secţiunile precedente ale cărţii.
(i) Prozeliţii care respectă legea şi chiar şi famenii au
parte de mântuirea lui Dumnezeu
(56:1-8; vezi în special v. 7).
(ii) Liderii şi poporul sunt mustraţi deopotrivă pentru
păcatele lor, în special pentru idolatrie
(56:9-57:13a). Această secţiune s-ar putea să se refere la domnia lui Manase.
(iii) Mângâiere pentru cei cu inima zdrobită (57:13b-21; vezi în special v. 15); poate fi observată o
afinitate cu cap. 40-55.
(iv) Religia falsă şi cea adevărată (58:1-14). Se menţionează în special postul şi respectarea
Sabatului.
(v) Izbăvirea este condiţionată de pocăinţă (59:1-21). Mustrarea păcatelor (v.1-8); plângere şi
mărturisirea păcatului (v. 9-15a); judecată şi izbăvire (v. 15b-20); legământul
lui Iahve (v. 21).
(vi) Izbăvirea Sionului
(60:1-62:12; observaţi din nou afinitatea mare cu cap. 40-55). Perspectiva
glorioasă pentru mântuirea Sionului include de asemenea binecuvântarea
naţiunilor (60:1-3). Arătarea mesagerului care aduce veşti bune în 61:1 ş.urm.
(cf. 40:9; 41:27; 52:7) devine programul propovăduirii lui Isus în Luca 4:17 ş.urm.
(vii) Răzbunarea lui Iahve împotriva Edomului (63:1-6).
(viii) Căinţă şi implorare. Dumnezeu, care a făcut în trecut
lucrări atât de mari pentru izbăvirea poporului Său, este implorat să intervină
din nou în ajutorul lor (63:7-64:12).
(ix) Rebeli împotriva lui Dumnezeu şi slujitori supuşi (65:1-25). Mustrarea idolatriei (v. 3 ş.urm., 11);
promisiunea unui cer nou şi a unui pământ nou (v. 17).
(x) Cap. 66:1-24.
Iahve respinge formele interzise de închinare sacrificială (v. 1-4), Sionul
este glorificat iar păcătoşii sunt pedepsiţi (v. 5-24).
II. Originea, alcătuirea, autorul
a. Activitatea literară a lui Isaia
Ni se dau puţine informaţii cu privire la activitatea
literară a lui Isaia. În 8:1 este dată doar o inscripţie scurtă
(„Maher-Şalal-Haş-Baz"); 8:16 ar trebui înţeles în sens figurat; 30:8 s-ar
putea referi la scrierea afirmaţiei scurte din v. 7, „Zarvă fără nici o
ispravă", deşi este posibil ca să fi scris un pasaj mai mare. Referirea la
„cartea Domnului" în 34:16 dă de înţeles că profeţia anterioară din cap.
34 a fost scrisă. Stilul personal din cap. 6 şi 8 pledează în favoarea
presupunerii că aceste cap. au fost scrise chiar de Isaia; totuşi, trebuie
remarcat că în cap. 7 se vorbeşte despre Isaia la persoana a treia (cf. cap.
20).
Este foarte probabil ca Isaia însuşi să fi scris mai multe
profeţii decât cele menţionate mai sus. În favoarea acestei concluzii pledează
standardul ridicat cât şi unitatea limbajului şi a stilului care pot fi luate
în consideraţie. Dar dacă Isaia însuşi ar fi avut o contribuţie substanţială la
compunerea cărţii sale, structura ei probabil că ar fi fost mai clară decât
este cazul în prezent.
Cap; 36-39 sunt în esenţă paralele cu 2 Împăraţi
18:13-20:19. În acest context ar trebui avut în vedere că potrivit cu 2 Cronici
26:22; 32:32, Isaia a fost de asemenea un scriitor istoric. Nu se poate spune
cu certitudine dacă Isaia a fost autorul cap. 36-39.
b. Alcătuirea
Cartea lui Isaia nu este un şir de profeţii fără legătură
între ele. Există o anumită aranjare cronologică. Capitolele 2-5 constau într-o
mare măsură din profeţii din prima parte a activităţii lui Isaia. Pasajul
7:1-9:7 provine mai ales din perioada războiului dintre Siria şi Efraim (734
î.Cr.). Cap. 18-20 ne duc la perioada 715-711 î.Cr., iar diferite profeţii din
cap. 28-37 datează din anii 705 la 701 î.Cr. Cea mai mare parte a cap. 40-66
constă din profeţii rostite dintr-un punct de vedere exilic sau poate chiar
post-exilic.
Există de asemenea o anumită aranjare tematică (vezi I.
Schiţa conţinutului). În această privinţă un loc remarcabil îl ocupă
profeţiile privitoare la naţiuni străine. În cap. 13-23; ar trebui remarcat de
asemenea că majoritatea profeţiilor din aceste capitole sunt introduse de
cuvintele: „Profeţie împotriva..." Cap. 40-55, de asemenea, formează
într-o mare măsură o unitate. Un alt aspect: în 39:6 ş.urm. există o tranziţie
clară de la cap. 1-39 la cap. 40-66.
Pe de altă parte, ordinea cronologică nu a fost urmată
pretutindeni în carte. De exemplu, 9:8-10:4 conţine probabil una dintre cele
mai vechi profeţii a lui Isaia; cap. 17 s-ar putea să dateje din perioada
imediat înainte de 734 î.Cr., adică, aproape de data din cap. 7; 28:1-6 conţine
o profeţie de la început. Ar trebui observat de asemenea că deşi profeţiile
rostite din punctul de vedere exilic apar în principal în cap. 40 ş.urm., cap.
35 presupune de asemenea o perioadă de exil; am putea fi obligaţi să tragem
concluzia că şi cap. 56-66 stau alături de alte profeţii a căror perspectivă
este pre-exilică (de ex. 56; 9-57:13), exilică (de ex. cap. 60-62) şi
post-exilică (de ex. cap. 58).
De asemenea, este la fel de clar că aranjarea tematică nu a
fost făcută în mod consecvent în întreaga carte. Aşa cum am văzut, cap. 13-23
conţin în principal profeţii despre naţiuni străine, dar cap. 22 formează o
excepţie şi există alte părţi în care sunt întâlnite profeţii împotriva unor
naţiuni străine (de exemplu, profeţia împotriva Asiriei în 10:5-34 este
similară cu aceea din 14:24-27).
Ar trebui observat de asemenea că în 1:1; 2:1 şi 13:1 există
antete; dar relatarea vedeniei în care Isaia a primit chemarea de a fi profet
nu vine decât în cap. 6.
Situaţia este complicată - mai complicată decât ne putem da
seama din consideraţiile pe care le-am schiţat sumar mai sus. Am putea
considera un lucru cert că toată cartea lui Isaia a fost construită pe baza
unor colecţii mai scurte. Dar în final putem spune doar că istoria compunerii
cărţii nu mai poate fi reconstituită. Cercetătorii au făcut diferite încercări
de a urmări stadiile compunerii ei, dar nu au ajuns la concluzii convingătoare.
Astfel, unii au presupus că la început cap. 1-12,13-23, 24-27, 28-35 au format
iniţial colecţii separate. Trebuie să recunoaştem că aceste acţiuni, în
aranjarea lor actuală, formează nişte unităţi mai mult sau mai puţin
independente. Cântarea din cap. 12 sau promisiunea mântuirii din cap. 35 ar
putea forma o încheiere sau concluzie adecvată pentru o colecţie. Dar trebuie
să admitem posibilitatea ca acest fapt să se datoreze lucrării unui redactor de
mai târziu. În ce priveşte cap. 40-55, probabil că ele conţin o colecţie de
profeţii independente la început: este greu să presupunem că ele au format o
unitate de la bun început. Pe de altă parte, în aceste cap. se repetă mereu
aceleaşi subiecte. Aranjarea lor nu este nicidecum complet arbitrară; adică,
poate fi observată o anumită ordine cronologică (vezi I. Schiţa conţinutului).
Mulţi critici sunt de părere că aceste capitole, cel puţin în esenţă, provin de
la un singur autor.
c. Autorul
Mulţi cercetători din zilele noastre contestă că Isaia ar fi
autorul unor porţiuni mari din cartea sa - nu numai în sensul că nu el le-a
scris, ci în sensul că subiectul lor nu provine de la Isaia. Unii cred că o
mare parte a materialului din cap. 1-35 nu îi aparţine lui Isaia. Unii cercetători
merg mai departe decât alţii, dar în general ei sunt de acord că nu îi pot fi
atribuite lui Isaia pasajele 13:1-14:23; 21; 24-27; 34-35. În plus,
cercetătorii critici la adresa acestei cărţi sunt practic unanimi în ideea că
şi cap. 40-66 nu provin de la Isaia.
Cap. 40-55 sunt considerate în principal ca aparţinând unui
profet căruia i s-a dat numele Deutero-Isaia („Al doilea Isaia"). S-a
susţinut că profeţiile lui trebuie datate între prima victorie a regelui persan
Cirus (cca. 550 î.Cr.) şi cucerirea Babilonului de către Cirus, după care a
urmat decretul său prin care a permis evreilor exilaţi să se întoarcă în ţara
lor (538 î.Cr.). Unii apără părerea că profeţiile lui Deutero-Isaia ar trebui
datate în perioada de după 538 î.Cr. Se crede că terenul de activitate al
acestui profet a fost Babilonul; alţii cred că a fost Palestina, Egiptul sau o
altă ţară.
În ce priveşte cap. 56-66, unii le atribuie de asemenea lui
Deutero-Isaia, în timp ce alţii le atribuie unui autor separat, numit
Trito-Isaia („Al treilea Isaia"), care este datat fie în jurul anului 450
î.Cr., pe vremea lui Maleahi (de ex. B. Duhm), sau prin anul 520 î.Cr., pe
vremea lui Hagai şi Zaharia (de ex. E. Sellin şi K. Elliger). Alţii adoptă
poziţia că profeţiile din cap. 56-66 nu provin din aceeaşi perioadă; unii au
susţinut că profeţiile provin din secolul al 8-lea î.Cr., alţii din secolul al
2-lea.
Următoarele consideraţii sunt relevante pentru problema cu
Deutero-Isaia:
1. Mărturia unanimă a tradiţiei afirmă că Isaia este autorul
întregii cărţi. Cap. 1-39 şi 40-66 ne-au parvenit ca o unitate; cap. 39:6-8 pot
fi privite ca o tranziţie planificată de la prima la a doua parte a cărţii. Din
Eclesiastul 48:24 ş.urm. este clar că Isus ben Şira (cca. 200 î.Cr.) a
considerat că Isaia a fost autorul cap. 40-66 cât şi al cap. 1-39. Manuscrisele
de la Qumran arată că pe vremea când au fost copiate (secolul al 2-lea sau 1
î.Cr.) cartea lui Isaia era considerată ca o unitate. Este adevărat că mărturia
tradiţiei extra-biblice nu este hotărâtoare; după părerea autorului articolului
de faţă nu se poate spune că VT însăşi ar indica în mod neechivoc că Isaia este
autorul întregii cărţi. Totuşi, trebuie luate în considerare două lucruri.
Mai întâi, Deutero-Isaia trebuie considerat unul dintre cei
mai mari profeţi ai lui Israel, dacă nu chiar cel mai mare profet; ar fi
surprinzător dacă orice dovadă despre existenţa acestui profet ar fi fost
ştearsă din tradiţie în aşa măsură încât până şi numele lui să ne fie
necunoscut. În al doilea rând, dovezile din NT ocupă în mod firesc un loc
special în mărturia tradiţiei. Pasajele următoare din cap. 40-66 sunt
prezentate în NT prin expresii de genul: „ce s-a spus prin proorocul
Isaia": 40:3 (în Matei 3:3); 42:1-4 (în Matei 12:17-21); 53:1 (în Ioan
12:38 şi Romani 10:20 ş.urm.); 53:4 (în Matei 8:17); 65:1 ş.urm. (în Romani
10:20 ş.urm.). La aceasta se poate adăuga că aceia care contestă că Isaia a
scris cap. 40 ş.urm., contestă şi cap. 13 pe temeiuri similare; dar antetul
acestui capitol îl atribuie lui „Isaia, fiul lui Amoţ".
2. Argumentul cel mai puternic pentru a atribui capitolele
40 ş.urm. lui Deutero-Isaia este fără îndoială faptul că aceste capitole au ca
şi cadru istoric perioada Exilului babilonian - mai precis, ultimii ani ai
Exilului, începând din 550 î.Cr. De la bun început se spune că Israel „a primit
din mâna Domnului de două ori cât toate păcatele sale" (40:2). Puterea
asupritoare este Babilonul (46-47), nu Asiria, cum era de aşteptat pe vremea
lui Isaia. Regele persan Cirus (559-529 î.Cr.) este menţionat pe nume. În timp
ce cucerirea Babilonului de către Cirus este prezisă în 43:14; 48:14 etc., în
41:1-7, 25 etc., se sugerează că el a avut deja primele succese.
S-ar putea răspunde că Duhul profeţiei le poate revela
profeţilor viitorul şi este adevărat că faptul acesta nu a fost luat în
considerare suficient de către adepţii teoriei despre Deutero-Isaia. Dar chiar
şi cei care acceptă fără rezerve profeţia se văd confruntaţi aici cu câteva
dificultăţi. Este de neconceput ca Isaia să fi stat în curtea Templului ca să
mângâie poporul pentru o calamitate care nu avea să vină asupra lor decât peste
mai bine de un secol. Am putea presupune că Isaia a comunicat aceste profeţii
cercului său de ucenici (cf. 8:16) - sau mai degrabă, că nu le-a rostit, ci
le-a scris. Chiar şi aşa, se ridică întrebarea: Dacă îi atribuim lui Isaia
aceste capitole, oare nu trebuie să presupunem că inspiraţia a luat o formă
foarte „mecanică", fără să aibă nici o legătură cu gândurile care existau
în gândirea conştientă a profetului? Sugestiile de mai jos ne pot ajuta într-o
oarecare măsură să răspundem la aceste obiecţii.
Isaia a scris aceste profeţii în timpul domniei lui Manase.
Isaia a văzut că era imposibil să apară în public în anii aceia (cf. 2 Împăraţi
21:16). Nelegiuirea a atins o asemenea culme încât Isaia şi-a dat seama că
judecata divină trebuia să vină (cf. 2 Împăraţi 21:10-15); de fapt, în ochii
minţii sale el a văzut că judecata a venit deja. Atunci Duhul profeţiei i-a
arătat că această judecată, la rândul ei, va avea un sfârşit (vezi secţiunea III.
a. (ii) „Judecată şi mântuire"). Se mai poate spune că judecata pe
care a văzut-o Isaia împlinită în mintea sa a fost „întârziată" de
pocăinţa lui Manase (2 Împăraţi 22-23). În afară de aceasta, este important să
observăm că, potrivit cu Isaia 39:5-7, Isaia a ştiut că va avea loc o deportare
în Babilon.
Este adevărat că aceste profeţii presupun ca şi cadru
istoric faza finală a Exilului babilonian, iar Cirus este prezentat ca unul
care a intrat deja pe scena istoriei. În alte privinţe autorul se exprimă mult
mai puţin concret cu privire la condiţiile Exilului decât ne-am fi aşteptat de
la cineva care a trăit în Exil.
3. A fost atrasă atenţia asupra diferenţelor dintre cap.
1-39 şi 40-66 în ce priveşte limbajul, stilul şi concepţiile. S-ar putea spune
că în 1-39 limbajul este plastic şi plin de ilustraţii, în timp ce în 40-66
este adesea mai prozaic; în 40-66 aspectul cosmologic al Domniei lui Dumnezeu
este mai proeminent decât în 1-39; în timp ce 1-39 vorbesc despre Mesia-Rege,
în 40-66 El este înlocuit de Robul lui Iahve. Totuşi, aceste diferente nu ne
impun să renunţăm la ideea unităţii cărţii. În afară de aceste diferenţe există
o serie de asemănări izbitoare. Ca exemple de acest gen am putea arăta că în
cap. 1-39 nu este descrisă numai gloria lui Mesia (cf. 11:1 şi 53:2), iar cap.
40-66 nu descriu numai pe Robul care suferă (cf. 42:1-7; 53:11 ş.urm.); în al
doilea rând, apelativul divin „Sfântul lui Israel" apare de 12 ori în 1-39
şi de 13 ori în 40-66 şi de numai cinci ori în restul VT. Vezi de asemenea J.
H. Eaton, VT 9, 1959, p. 138-157.
Paragrafele precedente au fost menite să prezinte direcţiile
în care se desfăşoară discuţiile cu privire la aceste probleme şi argumentele
pe care le aduce fiecare parte. În concluzie, nu este necesar să contestăm sau
să obiectăm la faptul că Isaia a participat la compunerea cap. 40-66. Pe de
altă parte, chiar şi aceia care doresc să accepte în mod necondiţionat mărturia
Scripturii s-ar putea să ajungă la concluzia că în cartea lui Isaia sunt unele părţi
care nu provin de la Isaia. Probabil că aşa stau lucrurile în cap. 1-39. Şi în
special cu privire la cap. 40-66 există motive să acceptăm această sugestie.
După părerea autorului articolului de faţă, este acceptabil să susţinem că în
cap. 40-66 miezul îi aparţine lui Isaia, iar ucenicii profetului (oameni care
s-au simţit strâns legaţi de el) l-au dezvoltat mai târziu în spiritul
autorului original. Totuşi, este imposibil să stabilim ce proporţie face parte
din miezul scris de Isaia şi ce proporţie constituie elaborări mai târzii.
Vom încheia secţiunea de faţă cu două remarci finale.
1. În zilele noastre există o tendinţă dominantă de a pune
un accent mare pe tradiţia orală. Potrivit acestei şcoli de gândire,
cuvântările profetului au fost transmise oral de către cercul lui de ucenici;
în cursul acestui proces ele au fost adaptate în repetate rânduri la
circumstanţele schimbătoare din vremea aceea. Dacă există vreun sâmbure de
adevăr în această teorie ar trebui luată în considerare în orice încercare de a
explica originea capitolelor 40-66. Ne-ar putea duce la concluzia că în cap.
40-66 există un miez care provine de la Isaia, dar acest miez nu mai poate fi
distins.
2. Ar trebui să ne aducem aminte că aceia care contestă că
Isaia a scris în întregime cap. 40-66 presupun adesea că autorul acestor cap. a
provenit din şcoala lui Isaia. Se recunoaşte că în ciuda tuturor argumentelor
despre diversitatea autorilor, există o afinitate strânsă între cap. 1-39 şi
40-66. Vezi, de ex. ce s-a spus mai sus cu privire la apelativul „Sfântul lui
Israei".
III. Mesajul cărţii
Încă din vechime Isaia a fost considerat cel mai mare dintre
profeţii VT. El a fost numit „vulturul între profeţi", „Evanghelistul
Vechiului Legământ" etc. Cartea lui nu numai că are un stil şi o concepţie
înaltă, ci este de asemenea bogată în conţinutul spiritual.
a. Cap. 1-39
În încercarea de a schiţa mesajul acestor capitole am putea
începe cu apelativul divin „Sfântul lui Israel" (care, aşa cum am văzut,
este caracteristic pentru Isaia) şi cu numele unuia dintre fiii lui Isaia,
Şear-Iaşub, „O rămăşiţă se va întoarce".
Faptul că Dumnezeu este Cel Sfânt a fost înscris cu litere
de neşters în inima lui Isaia ca rezultat al vedeniei sale inaugurale (6:3).
După cum Amos a fost numit profetul neprihănirii iar Osea profetul dragostei
pline de bunătate, tot aşa Isaia a fost numit profetul sfinţeniei (cf. 1:4;
5:16, 24; 8:14; 10:17, 20; 12:6; 17:7; 29:23; 30:11 ş.urm.; 31:1; 37:23, etc.).
Dumnezeu este Cel Sfânt; aceasta înseamnă că El este înălţat atât de mult
deasupra creaturilor Sale încât este complet diferit de ele, nu numai prin
perfecţiunea Sa morală (cf. 6:5) ci şi prin puterea Sa, mânia Sa, dragostea Sa,
credincioşia Sa şi toate virtuţile Sale (cf. 29:16; 31:3). Sfinţenia lui Iahve
este însăşi esenţa fiinţei Sale divine, care îi face pe oameni să tremure
înaintea Lui atunci când I se închină.
Acest Dumnezeu sfânt S-a asociat într-un mod special cu
Israel (1:2; 5:1 ş.urm. etc.) şi în mod deosebit cu casa lui David (8:13; 11:1
etc.). El locuieşte în mijlocul lui Israel, pe Mt. Sion (8:18; 11:9 etc.).
Faptul că Dumnezeu este „Sfântul lui Israel" implică o
încordare constantă în relaţia dintre El şi poporul Său. Pe de-o parte, El tună
şi fulgeră împoriva păcatului lui Israel; pe de altă parte, El nu rupe
legământul Său cu Israel. De aceea este dată asigurarea: „O rămăşiţă se va
întoarce". Aceasta înseamnă, mai întâi că va veni o judecată şi va scăpa
numai o rămăşiţă. Dar înseamnă de asemenea că cel puţin o rămăşiţă va
supravieţui, o rămăşiţă se va întoarce (în patria sa), în mânia Sa Dumnezeu Îşi
aduce aminte de îndurarea Sa. Este posibil să traducem de asemenea:
„O rămăşiţă se întoarce la Dumnezeu, îşi schimbă
gândirea"; întoarcerea şi izbăvirea ei au loc pe calea convertirii.
Această doctrină despre o rămăşiţă ocupă un loc proeminent în propovăduirea lui
Isaia încă de la bun început (6:13). Se poate ca el să fi văzut începuturile
rămăşiţei în cercul ucenicilor săi, în mijlocul cărora s-a retras din viaţa
publică pentru o perioadă îndelungată la un stadiu de început al lucrării sale
(8:16-18).
Putem dezvolta acum câteva dintre implicaţiile învăţăturii
lui Isaia pe care am schiţat-o mai sus.
(i) Cerinţele lui Dumnezeu şi păcatul lui Israel. Sfântul lui Israel cere poporului Său să-L sfinţească (8:13)
punându-şi încrederea numai în El, ascultând de poruncile Lui şi luând aminte
la cuvintele profeţilor Săi. Întrucât Iahve a făcut un legământ cu Israel,
păcatul lui Israel este în esenţă apostazie (1:2-4; 30:1-9 etc.). În loc să
păstreze umilinţa care se cuvine să o aibă în prezenţa Sfântului lui Israel, ei
sunt mândri şi frivoli (2:6 ş.urm.; 3:8; 5:1-5 ş.urm.; 22:1 ş.urm.; 28:15
ş.urm.; 29:14 ş.urm.; 32:9 ş.urm. etc.). Isaia a insistat în repetate rânduri
că păcatul, indiferent care este sfera în care este comis, este în primul rând
un păcat împotriva lui Dumnezeu.
Isaia a condamnat închinarea păcătoasă (deşi acest mesaj nu
ocupă un loc atât de proeminent ca şi în propovăduirea lui Osea); el condamnă
ritualul care se limitează la lucruri exterioare (1:10 ş.urm.; 29:13 ş.urm.),
condamnă aducerea jertfelor pe înălţimi (1:29), închinarea păgână (2:6-8; 17:7
ş.urm.; 30:22; 31:7 etc.; vezi şi 8:19).
Mai ales în timpul primilor ani ai propovăduirii sale el a
vorbit cu asprime împotriva păcatelor din domeniul social - asuprirea celor
fără apărare, luxul nesăbuit, beţia etc. (vezi de ex. 1:15-17, 21-23; 3:14
ş.urm., 16 ş.urm.; 5:7-8,11 ş.urm., 14,22 ş.urm.; 10:1 ş.urm.; 28:7 ş.urm.;
32:9 ş.urm.). În acest context ne putem gândi la influenţa posibilă a lui Amos.
În domeniul politic, cerinţa dominantă a lui Isaia este
încrederea în Sfântul lui Israel (7:9 ş.urm.; 8:12 ş.urm.; 10:20; 17:7; 28:16;
30:15 etc.). Care au fost consecinţele în politica practică? Isaia nu a pledat
niciodată în favoarea lipsei de apărare, ci a rostit avertismente repetate
împotriva intrării în alianţe, în special cu Egiptul (14:28-32; 18; 20; 30:1-7;
31:1-3). Abţinerea de la participarea activă în politica modială, în acele
circumstanţe, ar fi fost o cerinţă a diplomaţiei (de ex. 36:5 ş.urm.), dar
avertismentele lui Isaia nu trebuie atribuite percepţiei sale politice extrem
de sensibile, ci revelaţiei divine (vezi de asemenea 30:1). Se poate ca
avertismentele lui Isaia să fi fost urmate uneori; nu am aflat despre nici un
conflict între Asiria şi Iuda în perioada 714-711 î.Cr. Dar adesea oamenii nu
l-au ascultat. Atitudinea lui Ahaz, de pildă, este arătată clar în cap. 7 (cf.
2 Împăraţi 16:7 ş.urm.); cu privire la perioada lui Ezechia, vezi 29:15; 30:1
ş.urm.; 31:1 ş.urm.; 36:4 ş.urm. (cf. 2 Împăraţi 18:7).
(ii) Judecată şi mântuire.
Se obiectează adesea că propovăduirea judecăţii şi mântuirii în Isaia 1-39
conţine contradicţii inerente. De aici se trage concluzia că diferite părţi din
aceste capitole nu ne parvin de la Isaia, sau că părerile lui Isaia au suferit
schimbări; de exemplu, se face distincţie în lucrarea lui între o perioadă pro
şi una anti-asiriană. Dar s-a spus deja că în titlul „Sfântul lui Israel"
este inclusă o tensiune inevitabilă. După cum cere situaţia, aceasta poate
însemna că El protejează Israelul şi Ierusalimul, cetatea Templului, cetatea
regală; poate însemna că El rosteşte o judecată directă împotriva Israelului şi
Ierusalimului. De aceea atunci când Isaia predică judecată şi mântuire nu
trebuie să fim surprinşi dacă Isaia nu pune accentul pe acelaşi aspect (cf.
28:23-29; se poate spune pe bună dreptate că această pildă ocupă un loc central
în propovăduirea lui Isaia). Nota persistentă din propovăduirea sa este cea
care i-a fost revelată la început, în vedenia inaugurală (6:11-13). O judecată
minuţioasă şi completă avea să vină asupra lui Iuda şi asupra Ierusalimului
(3:1-4:1; 5:1-7, 8-24; 32:9-14 etc.); asirienii sunt menţionaţi în acest
context (5:26-30; 7:17 ş.urm.; 8:5-8 etc.).Această judecată este descrisă
uneori ca o judecată purificatoare (1:24 ş.urm.; 4:2 ş.urm.), deoarece prin
această judecată şi în urma ei, o rămăşiţă va fi mântuită şi pentru această
rămăşiţă se întrevede un viitor triumfător (4:2 ş.urm.; 10:20 ş.urm.), etc.).
dar acesta nu este singurul lucru care trebuie menţionat aici. Judecata
minuţioasă şi completă a Ierusalimului nu avea să vină imediat. Lui Isaia i s-a
permis să profeţească faptul că atacul lui Pecah şi Reţin împotriva
Ierusalimului avea să eşueze (7:1-8:4), că asirienii aveau să invadeze Iuda şi
aveau să cauzeze o suferinţă mare pentru Ierusalim, dar la rândul lor ei aveau
să fie loviţi de judecata divină şi nu li se va permite să cucerească
Ierusalimul (8:9 ş.urm.; 10:5-34; 14:24-32; 18; 29:1-8; 31:4 ş.urm.; 37:6
ş.urm., 21-35). O afirmaţie nu o contrazice pe cealaltă. (Trebuie remarcat de
asemenea că înainte de profeţiile întăritoare din 37:6 ş.urm., 21-35, Sanherib
s-a purtat cu viclenie, 30:1 ş.urm.; cf. 2 Împăraţi 18:14 ş.urm., şi a hulit pe
Sfântul lui Israel.) Faptul că profeţiile lui Isaia pe această temă nu se
contrazic în mod inerent este arătat de asemenea de împlinirea lor. Asirienii
au cauzat multă suferinţă Ierusalimului în 701 î.Cr., dar nu l-au putut cuceri;
mai târziu avea să cadă asupra Ierusalimului o judecată completă, prin mâna
babilonienilor. Isaia nu spune nicăieri că asirienii ar fi executorii judecăţii
complete împotriva Ierusalimului; mai târziu el a prezis că aveau să vină
babilonienii (39:5 ş.urm.). În fine, unele profeţii, cum sunt cele din 5:14
ş.urm., îşi găsesc împlinirea completă numai în judecata escatologică (vezi mai
jos, sub-secţiunea (iv)).
În acest context ar trebui menţionate şi chemările
profetului la pocăinţă. Într-un sens, vestirea judecăţii şi mântuirii este
condiţionată; dacă ei îşi împietresc inimile va veni judecata; dacă se
pocăiesc, vor avea parte de iertare şi mântuire (1:16 ş.urm.; 30:15 ş.urm.
etc.). Dar acest anunţ este condiţionat numai într-un sens; deoarece lui Isaia
i s-a revelat încă în vedenia inaugurală că Iahve a hotărât să judece pe Iuda;
masa mare a poporului s-a adâncit atât de mult în păcatele sale încât
propovăduirea lui Isaia nu avea să aibă un alt efect decât să împietrească şi
mai mult inimile lor (6:9 ş.urm.). De asemenea, nu există incertitudine cu
privire la salvarea viitoare. Şi întocmai cum propovăduirea lui Isaia, prin
faptul că a împietrit inimile ascultătorilor săi, a contribuit la pregătirea
Israelului pentru judecată, tot aşa a contribuit la amânarea judecăţii, la
salvarea Ierusalimului şi la formarea unei rămăşiţe asupra căreia Iahve a avut
în plan să reverse mântuirea Sa.
Mântuirea proclamată de Isaia include izbăvirea
Ierusalimului dintr-un necaz mare, dar izbăvirea nu înseamnă salvare deplină.
Salvarea promisă, în sensul cel mai larg, este bazată pe iertarea păcatelor
(cf.1:18; 6:5 ş.urm. etc.) şi consta dintr-o înnoire a inimii (cf. de ex. 32:15
ş.urm.), o viaţă trăită potrivit cu poruncile lui Dumnezeu, o viaţă încununată
cu prosperitate şi glorie. Sionul avea să ocupe un loc central în aceasta
salvare, dar şi celelalte naţiuni aveau să ia parte (cf. 1:19,26 ş.urm.; 2:2-5;
4:2-6; 33:13 ş.urm.). Ar trebui să menţionăm aici în mod special profeţiile
mesianice care sunt de o importanţă deosebit de mare (cf. 9:1-7; 11:1-10, unde
întâlnim un contrast puternic cu imperiul asirian descris în 10:5 ş.urm.; cf.
şi 16:5; 28:16 ş.urm.; 32:1 ş.urm.; 33:17; profeţia despre Emanuel, în 7:14,
este de asemenea mesianică, aşa cum arată citarea ei în Matei 1:22 ş.urm.; cum
indică indirect v. 16). În aceste profeţii Isaia foloseşte în mod firesc
termeni din VT - Mesia este descris ca regele lui Israel şi este enunţată ideea
că El va elibera pe poporul său de asirieni (9:3; cf. 11:1 ş.urm., cu profeţia
anterioară) - dar prin aceşti termeni el face o descriere glorioasă a salvării
viitoare, despre care creştinii recunosc că a început cu prima venire a lui
Cristos, iar împlinirea ei deplină va avea loc la a doua Lui venire (cf. 11:9
etc.).
(iii) Sfântul lui Israel şi naţiunile. Faptul că Iahve este singurul Dumnezeu adevărat este
afirmat mai apăsat în cap. 40 ş.urm. decât în 1-39, dar cu toate acestea este
subliniat destul de clar în prima parte a cărţii (cf. 2:8; 30:22; 37:16 etc.).
Iahve este Domnul întregului pământ (6:3). Tot ce ce întâmplă este lucrarea
Lui, împlinirea hotărârilor Lui (5:12,19; 14:24,26-37:26 etc.). El conduce
istoria lui Israel şi a tuturor naţiuilor. Asiria este toiagul mâniei Sale
(10:5 ş.urm.; cf. 5:26; 7:17 ş.urm.; 8:7 ş.urm. etc.); dar deoarece asirienii
au urmărit propriile lor ambiţii (10:7 ş.urm.), datorită mândriei, violenţei,
cruzimii şi necredinţei lor, datorită hulirii lui Iahve, şi ei aveau să fie
judecaţi (8:9; 10:5 ş.urm.; 14:24-27; 18:4-6; 29:1-8; 30:27-33; 31:8 ş.urm.;
33:1 ş.urm.; 36-37 etc.). Vezi de asemenea profeţiile cu privire la Babilon
(13-14; 21:1-10), Moab (15-16; vezi şi 25:10 ş.urm.), Etiopia şi Egipt (18-20),
Edom (21:11 ş.urm.; 34) şi alte naţiuni. Ar trebui să observăm de asemenea că
Isaia nu prezice numai dezastrul ci şi binecuvântarea naţiunilor - de ex. în
marea profeţie din 19:18-25, unde se face promisiunea că Egiptul, Asiria şi
Israelul vor fi împreună martori pentru Iahve (cf. 16:1 ş.urm.; 18:7; 23:15-18,
cât şi 2:2-5; 11:10 etc.).
(iv) Cap. 24-27.
Aceste capitole, care formează un epilog la cap. 13-23, trebuie menţionate în
mod special pentru descrierea elocventă a judecăţii lumii (24) şi a mântuirii
mari pe care o va realiza Dumnezeu (toate naţiunile vor avea parte în mântuirea
aceasta: „El nimiceşte moartea pe vecie" - cf. 25:6 ş.urm.), şi mai sunt
importante pentru că vorbesc despre învierea celor neprihăniţi (26:19).
b. Capitolele 40-55
Ierusalimul zace în ruină, Israelul este exilat în Babilon
şi Exilul a durat multă vreme. Poporul Israel este într-o strâmtorare mare
(42:22; 51:18 ş.urm.), mânia lui Iahve împotriva lor apasă greu din cauza
păcatelor lor (40:2; 42:24 ş.urm.; 51:17 etc.); ei cred că El a uitat de ei
(40:27; 49:14). Unii dintre ei au ajuns să considere locul exilului ca şi
patria lor (55:2). Dar profetul promite că Iahve este pe punctul să elibereze
pe poporul Său şi îi îndeamnă să creadă în promisiunea Lui.
(i) Sfântul lui Israel poate să ajute (41:14, 16, 20; 43:3, 14 ş.urm.; 45:11; 47:4; 48:17; 49:7;
55:5). Având în vedere ce s-a spus mai sus, nu este surprinzător că nicăieri în
VT nu este accentuat cu mai multă tărie decât în aceste capitole faptul că
Iahve este singurul Dumnezeu adevărat, că numai El poate ajuta (cf. 41:1
ş.urm., 21 ş.urm.; 43:10 ş.urm.; 44:6, 8; 45:5, 14, 18, 21 ş.urm.; 46:9 etc.).
Încrederea în alţi zei este zadarnică, închinarea înaintea idolilor este un
păcat (40:18 ş.urm.; 41:7,29; 42:8,17; 44:6-20,25; 45:20; 46:1 ş.urm.; 47:9
ş.urm.). El este cu mult mai presus decât toate creaturile Sale; El a creat
toate lucrurile (lucrul acesta este accentuat în cap. 40-55 mai mult decât în
1-39) şi El conduce cursul tuturor lucrurilor (cf. 40:12-26) care formează
introducerea la v. 27-31; 41:4; 43:13; 44:7; 48:13 etc.). El este Dumnezeul
etern (40:28; 41:4; 43:10; 44:6; 48:12); El acţionează după buna Sa plăcere
(45:9 ş.urm.) şi este cert că hotărârea Lui se va împlini (44:28; 46:10 etc.).
Cuvântul Său, rostit prin gura profeţilor Săi, nu se va întoarce „fără
rod" - fără să-şi împlinească misiunea (40:6-8; 55:10 ş.urm.). Chiar şi
cuceritorul unei lumi întregi, cum este Cirus, este doar o unealtă în mâna lui
Dumnezeu, pentru împlinirea scopurilor Sale (41:1 ş.urm., 21-29; 43:9-15;
44:24-45:13; 46:8-13; 48:12-16).
(ii) Sfântul lui Israel vrea să ajute. Israel nu a meritat
ajutorul Lui; Israel s-a dovedit nevrednic
(43:22 ş.urm., etc.). Dar Israel este poporul Lui (40:1 etc.; cf. de ex. 43:15;
44:2) şi Numele şi reputaţia Lui este implicată în izbăvirea Israelului
(48:1-11 etc.). Relaţia lui cu Israelul cu Sionul, este comparată cu legătura
stabilită prin căsătorie (50:1; 54:5 ş.urm.). El a ales pe Israel dintre toate
naţiunile (41:8 ş.urm.; 48:10 etc.) şi Israel este slujitorul Lui - un titlu
care implică atât un privilegiu (41:8 ş.urm. etc.) cât şi o misiune (43:10
etc.). Dragostea Lui este îndreptată în mod neschimbător spre Israel, spre Sion
(40:11; 43:3 ş.urm.; 46:3 ş.urm.; 49:15 ş.urm. etc.) şi neprihănirea
(dreptatea) Lui este garanţia eliberării Israelului (de ex. 41:10; 45:24).
(iii) Sfântul lui Israel va ajuta în mod sigur. Mântuirea
viitoare este descrisă în culori luminoase. Temeiul acestei mântuiri şi, în
acelaşi timp, esenţa ei, constă în abaterea mâniei Lui, iertarea păcatului lui
Israel (40:2; 43:25; 44:22; 51:21 ş.urm.,
etc.). El îl foloseşte pe Cirus ca pe un instrument pentru a inaugura salvarea.
Cirus este descris în termeni remarcabili, ca „unsul" lui Iahve (45:1), ca
omul pe care-l „iubeşte" El (48:14 etc.). Babilonul este răsturnat de
Cirus (46-47; cf. 43:14; 48:14); Israelul este eliberat şi copiii lui exilaţi
sunt adunaţi din toate ţările în care au fost împrăştiaţi şi se întorc în Canaan
(43:1-8, 18-21; 48:20 ş.urm.; 49:24-26; 52:11 ş.urm. etc.). Iahve Se întoarce
la Sion (40:9-11; 52:7 ş.urm.), Sionul este locuit din nou (49:17-23; 54:1
ş.urm.), reconstruit (44:28; 45:13; 54:11 ş.urm.) şi ocrotit (54:14-17).
Observaţi în special aspectele următoare:
1. Această lucrare de izbăvire este descrisă ca o nouă
creaţie (41:20; 45:8; cf. 45:18). Minunile care au caracterizat Exodul din
Egipt urmează să fie repetate acum pe o scară mai mare (43:16 ş.urm.; 48:21;
51:9 ş.urm. etc.).
2. Profetul vede tot viitorul ca o unitate. Eliberarea
Israelului din exil este privită ca începutul erei măreţe de mântuire, în care
toate lucrurile vor fi înnoite. Aici se poate menţiona că înaintarea Israelului
spre patrie este însoţită de o serie de minuni în natură (41:17 ş.urm.;
43:18-21; 48:21; 49:9 ş.urm.; 55:12 ş.urm.; cf. 54:13).
3. Se subliniază în repetate rânduri că scopul major al
tuturor acestor lucruri este lauda şi gloria lui Dumnezeu (41:20; 43:21; 44:23;
48:9-11 etc.).
Profetul îşi foloseşte toată energia pentru a convinge
poporul să accepte şi să creadă această promisiune de binecuvântare; vezi în
special sfârşitul cap. 55. El încearcă să-i convingă arătându-le măreţia lui
Iahve în natură şi în istorie. El pune întrebări directe şi îi provoacă să
intre într-o dezbatere (cf. de ex. 40:12-31; 49:14 ş.urm.). El provoacă de
asemenea popoarele păgâne şi zeii lor: oare pot face aceşti zei ceea ce face
Dumnezeul lui Israel? Dumnezeul lui Israel este Cel care l-a chemat în fiinţă
pe Cirus şi l-a ridicat pentru ca să fie instrumentul Lui pentru eliberarea
Israelului. Prin urmare, Dumnezeul lui Israel este singurul care poate prevesti
rezultatul acţiunilor lui Cirus. La fel de sigur cum este faptul că Iahve a
făcut să se întâmple „lucrurile de demult" - adică, la fel de sigur cum a
împlinit lucrurile pe care le-a prevestit în zilele din vechime - la fel de
sigur este că El va face să se împlinească „lucrurile noi", promisiunile
pe care le face acum prin profetul Său (41:1 ş.urm., 21-29; 43:9-15; 44:6-45:25;
46:8-13; 48:12-16; cf. 42:9; 48:1-11). Profetul nu furnizează dovezi în sensul
strict al cuvântului, ci face un apel puternic la minte, inimă şi conştiinţă.
Toate aceste lucruri subliniază universalismul acestor
capitole. Iahve, Creatorul universului, conduce evenimentele din lume, inclusiv
cariera victorioasă a lui Cirus. El mustră naţiunile, în special Babilonul,
pentru ostilitatea lor faţă de Israel şi pentru idolatria lor (41:11-16; 42:13,
17; 46; 47). Scopul spre care îndreaptă El cursul lumii este rezumat în
cuvintele: „Orice genunchi se va pleca înaintea Mea şi orice limbă va jura pe
Mine" (45:23); în această slujire a lui Iahve constă şi mântuirea
naţiunilor pământului; cf. de ex. 42:10-12; 45:6, 22-24; 51:4 ş.urm.
(iv) Cu privire la „Cântările Robului" (42:1-7;
49:1-9a; 50:4-11; 52:13-53:12), vezi *ROBUL DOMNULUI.
c. Capitolele 56-66
În aceste ultime capitole următoarele aspecte sunt demne de
remarcat.
1. Iahve este prezentat ca Dumnezeul cel viu. El este de
temut în mânia Sa (59:16 ş.urm.; 63:1-6), dar El se apleacă cu bunătate spre
poporul Său, arată îndurare faţă de ei şi le redă mângâierea; El îşi găseşte
plăcerea în Sion (57:15 ş.urm.; 60:10; 61:1 ş.urm.; 62:4 ş.urm.; 63:7, 15; 65:1
ş.urm., 8, 19; 66:2, 13). Faptul că El nu este o forţă inflexibilă sau
inexorabilă este arătat în mod emoţionant în felul în care a tratat pe Israel
în zilele din trecut (63:8 ş.urm).
2. Un puternic contrast este realizat între aceia din Israel
care Îl iubesc pe Dumnezeu şi cei care nu ascultă de El (de ex. 57:1; 65:13
ş.urm.; 66:5; cf. 65:8).
3. S-a spus frecvent, dar fără justificare, că cel puţin în
unele părţi din această secţiune finală a cărţii este manifestat un spirit
legalist şi naţionalist. Este adevărat că se afirmă clar necesitatea
neprihănirii pentru ca oamenii să aibă parte de mântuirea viitoare şi uneori
este accentuată importanţa respectării Sabatului (cf. de ex. 56:1-8). Dar
aceasta nu are ca scop impunerea unui spirit de ceremonialism sau legalism;
dimpotrivă, un asemenea spirit este condamnat cu tărie (cf. 58-66:3, 5) iar
atitudinea de umilinţă este lăudată în repetate rânduri (cf. de ex. 57:15; 61:2
ş.urm.; 66:2). În ce priveşte glorificarea Sionului (cf. de ex. 60:4 ş.urm.;
61:5 ş.urm.; 66:20), nu este vorba de o simplă izbucnire de naţionalism. Sionul
nu este doar capitala ţării lui Iuda, ci locuinţa lui Dumnezeu; şi neamurile
care se întorc la El au parte de mântuirea Lui (de ex. 56:1-8; 60:3).
BIBLIOGRAFIE
Vezi Introducerile la VT şi Comentarile - de ex. E. J.
Kissane, The Book of Isaiah, 1, 1941 (1960), 2, 1943; I. W. Slotki, Isaiah,
Soncino Bible, 1949; R. B. Y. Scott, G. D. Kilpatrick, J. Muilenburg, H. S.
Coffin, „Isaiah", IE, 5, 1956; J. Mauchline, Isaiah 1-39, rac,
1962; C. R. North, Isaiah 40-55, 7BC, 1964; D. R. Jones, Isaiah 56-66
and Joel, TEC, 1964; C. R. North, The Second Isaiah, 1964; E. J.
Young, The Book of Isaiah, NIC, 1, 1965, 2, 1969, 3, 1972; H. C.
Leupold, Exposition of Isaiah 1 (cap. 1-39), 1968; J. L. McKenzie, Second
Isaiah, AB, 1968; O. Kaiser, Isaiah 1-12,071, 1972, Isaiah
13-39, OTL, 1974; C. Westermann, Isaiah 40-66, OTL, 1969; C. Westermann,
Isaiah 40-66, OTL, 1969; A. S. Herbert, 1-39, CBC, 1973. Vezi de
asemenea O. T. Allis, The Unity of Isaiah, 1950.
N.H.R.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu