genealogie
GENEALOGIE.
I. În Vechiul Testament
a. Generalităţi
O genealogie, în sensul VT, este o listă de nume care indică
strămoşii sau descendenţii uneia sau mai multor persoane, sau este o simplă
listă cu numele oamenilor implicaţi într-o anumită situaţie. Cuvântul
„genealogie" (în trad. rom. „spiţa neamului") redă cuvintele ebr. yahas,
care apare numai în Neemia 7:5, seper hayyahas, „cartea genealogiei"
(„cartea spiţei de neam") şi se referă la o înşiruire a numelor celor care
s-au întors la Ierusalim împreună cu Şeşbaţar. Este clar că termenul
„genealogie" nu este folosit aici în sensul strict din limba modernă, în
care înseamnă o prezentare a descendenţei dintr-un strămoş, prin enumerarea
persoanelor intermediare, deşi acesta este lucrul avut în vedere. Genealogiile
din VT se găsesc în principal în Pentateuh şi în Ezra-Neemia şi Cronici, şi
numai în ultimele trei cărţi apare forma verbală a cuvântului yahas,
fiind întotdeauna în forma reflexivă tare (hityahes), „a se înrola pe
sine prin genealogie" (Ezra 2:62; 8:1, 3; Neemia 7:5, 64; 1 Cronici 4:33;
5:1, 7,17; 7:5, 7,9,40; 9:1,22; 2 Cronici 12:15; 31:16-19). Termenul toledot,
„generaţii" este folosit în Geneza în sensul de „istorie genealogică"
(*GENERAŢIE).
(i) Tipuri de genealogii. Genealogiile date în
scrierile biblice variază de la o simplă listă de nume, cum este cea din 1
Cronici 1:1, până la o relatare istorică dezvoltată care este bazată pe cadrul
constituit de nume, cum este în cărţile Împăraţilor; totuşi, tipul cel mai
obişnuit este acela în care numele sunt legate printr-o formulă standard şi
informaţii suplimentare sunt inserate pentru unele nume, dar nu pentru toate
(de ex. Geneza 5 şi vezi v. 24).
În VT sunt întâlnite două forme de genealogii. Genealogiile
„ascendente" conţin de obicei formula de legătură „x fiul (ben) lui
y”(1 Cronici 6:33-43; Ezra 7:1-5); genealogiile „descendente"
conţin adesea formula „x a născut (yalad) pe y" (Geneza
5; Rut 4:18; 23). Genealogiile descendente pot conţine multe informaţii despre
vârsta şi acţiunile persoanelor de legătură, în timp ce genealogiile ascendente
sunt folosite de obicei pentru a trasa linia genealogică a unei persoane până
la un personaj important din trecut, şi acţiunile personajelor intermediare nu
afectează ideea principală.
(ii) Genealogiile ca surse pentru cronologie. Faptul
că unele genealogii din Biblie omit unele generaţii poate fi demonstrat
(comparaţi Matei 1:1 cu 1:2-17). De exemplu, lista urmaşilor lui Aaron din Ezra
7:1-5 omite şase nume care sunt date în 1 Cronici 6:3-14. (Vezi de asemenea
*CRONOLOGIA VECHIULUI TESTAMENT, III. a.). Lucrul acesta poate fi
înţeles uşor din formule, deoarece cuvântul ben poate însemna nu numai „fiu"
ci şi „nepot" şi „descendent"; tot astfel, este probabil că verbul yalad
poate însemna nu numai „a naşte", în sensul fizic nemijlocit, cât şi „a
deveni strămoşul lui" (substantivul yeled derivat de la acest verb
are înţelesul de „descendent" în Isaia 29:23). Factori cum sunt includerea
vârstei fiecărui membru la naşterea urmaşului său şi numărul anilor trăiţi după
aceasta (Geneza 5:6) nu pledează împotriva interpretării acestor genealogii ca
fiind variante prescurtate. După cum au sugerat Green şi Warfield că este
posibil ca scopul menţionării vârstei să fi fost acela de a accentua
mortalitatea, în ciuda longevităţii viguroase a acestor Patriarhi, arătând în
felul acesta un rezultat al căderii în păcat.
(iii) Folosirea în Orientul Apropiat antic. Genealogiile au fost o caracteristică a tradiţiei istorice antice. Cum este şi firesc, arborii genealogici ai famililor regale oferă cele mai bune exemple, dar scrierile despre judecăţi cu privire la proprietatea pământului arată că mai existau mulţi alţi oameni care deţineau astfel de informaţii. Scribii asirieni din mileniul 1 î.Cr. au întocmit liste de regi ai Asiriei din vremuri îndepărate, cu o linie aproape neîntreruptă pe o durată de 1.000 de ani (ANET, p. 564-566). A fost notată relaţia dintre regi şi lungimea domniei fiecăruia. În capul listei sunt numele a „şaptesprezece regi care au trăit în corturi"; multă vreme au fost consideraţi personaje legendare, personificări ale triburilor, sau personaje fictive, dar acum, o dată cu descoperirea la *Ebla a unui tratat care îi menţionează, se pare că există o bază istorică pentru existenţa lor. Din secolul al 17-lea î.Cr. s-a păstrat o listă a regilor Babilonului, strămoşii şi predecesorii lor, iar unii dintre ei poartă aceleaşi nume cu regii din prima parte a Listei regilor asirieni. Şi mai veche este o Listă de regi sumerieni, întocmită prin 1800 î.Cr., care dă numele regilor din Babilonul de S mergând în urmă până la Potop şi înainte de acesta (ANET, p. 265-266). Scribii hitiţi, ugaritici şi egipteni ne-au lăsat de asemenea liste de regi de lungimi diferite şi având scopuri diferite.
Unele dintre caracteristicile particulare ale genealogiilor
biblice pot fi observate şi în aceste texte. Listele de nume sunt intercalate
cu notele istorice sau personale, comparabile cu cele din Geneza 4:21, 23;
36:24; 1 Cronici 5:9-10 etc. Lista de regi sumerieni menţionează pe un oarecare
Mes-kiaga-nuna, rege din Ur, fiul lui Mes-ane-pada, dar scrierile contemporane
sugerează că el a fost de fapt nepotul lui Mes-ane-pada, tatăl său fiind un
anume A-ane-pada. Este posibil ca scribul să fi omis numele tatălui din
greşeală deoarece se asemăna atât de mult cu numele bunicului, sau ca termenul
„fiu" să fi fost folosit într-un sens mai larg decât în limbile moderne.
Folosirea în sensul mai larg era obişnuită în limba babiloniană şi în toate
limbile semitice, în sensul de „membru al unui grup specific" iar începând
din anul 1500 î.Cr. termenul maru („fiu") a fost folosit în sensul
de „descendentul lui". Un caz interesant este întâlnit în Obeliscul Negru
al lui Salmanaser III care se referă la *Iehu ca fiind „fiul (mar) lui
Omri", când de fapt ei nu au fost înrudiţi, ci doar au domnit în acelaşi
stat. Un exemplu egiptean remarcabil este găsit într-un text scurt în care
regele Tirhaca (cca. 670 î.Cr.) îl onorează pe „tatăl" său Sesostris III
(cca. 1870 î.Cr.) care a trăit de fapt cu vreo 1200 de ani mai înainte. În mod
asemănător, regele Abdul Aziz al Arabiei Saudite este numit Ibn (fiul lui)
Saud, deşi el a fost de fapt fiul lui Abder Rahman, iar Saud, al cărui nume l-a
purtat, a murit în 1724. În interpretarea oricăror genealogii antice trebuie
avută în vedere folosirea cuvintelor care indică înrudire în legătură cu numele
de familie sau numele dinastice, cât şi mulţi alţi factori.
Prin urmare, nu există nici un motiv să presupunem că toate
genealogiile din Biblie sunt complete, întrucât scopul lor nu a fost calcularea
unor cronologii exacte (*CRONOLOGIE), ci stabilirea descendenţei dintr-un
anumit strămoş sau strămoşi, iar acest scop nu este afectat de omiterea unor
nume. De asemenea, este greşit să afirmăm că anumite părţi ale lor sunt
legendare sau pură ficţiune doar pentru că există dovezi tot mai numeroase că
alte scrieri similare au o bază reală.
b. Genealogiile din Vechiul Testament
Principalele liste genealogice din VT sunt:
(i) De la Adam la Noe (Geneza 5; 1 Cronici 1:1-4). Sunt date
zece nume, fiecare fiind introdus cu formula: „A a trăit x ani şi a născut (yalad)
pe B; după ce a născut pe B, A a trăit y ani şi a născut fii şi fiice, şi toate
zilele lui A au fost z ani, şi a murit". Cifrele x şi y diferă într-o
oarecare măsură între MT, Pentateuhul Samaritean (SP) şi LXX, deşi există în
general un acord bun în privinţa totalului (z), după cum urmează: Adam, 930;
Set, 912; Enos, 905; Cainan, 910; Mahalaleel, 895; Iared, 962 (TM, LXX), 847
(SP); Enoh, 365; Metusala, 969 (TM, LXX), 720 (SP); Lameh, 777 (TM), 635 (SP),
753 (LXX); vârsta lui Noe la Potop, 600. Este probabil ca această listă să fie
prescurtată, aşa încât nu poate fi folosită ca bază temeinică pentru o
*cronologie. Aceasta genealogie ne aduce aminte de prima parte a Listei de regi
sumerieni, care menţionează zece „oameni mari" care au domnit înainte de
Potop. În una dintre variante totalul domniei lor se ridică la 43.200 de ani.
(ii) Descendenţii lui Cain (Geneza 4:17-22).
(iii) Descendenţii lui Noe (Geneza 10; 1 Cronici 1:1-23). Lista popoarelor care au descins din Sem, Ham şi Iafet (*TABELUL NAŢIUNILOR).
(iv) De la Sem la Avraam (Geneza 11:10-26; 1 Cronici
1:24-27). Zece nume. O genealogie expusă în aceeaşi termeni ca şi (i) mai sus,
cu excepţia faptului că în timp ce Pentateuhul Samaritean dă numărul total de
ani (z), TM şi LXX dau numai cifrele x şi y. Totalul dat de Pentateuhul
Samaritean şi cel calculat din MT şi LXX este dat mai jos, şi în majoritatea
cazurilor TM şi Pentateuhul Samaritean sunt în armonie, şi uneori se deosebesc
de LXX. Sem, 600; Arpacşad, 438 (TM, SP), 565 (LXX); LXX intercalează aici pe
Cainan, 460, care este omis de TM şi Sp; Şela, 433 (TM, SP), 460 (LXX); Eber,
464 (TM), 404 (SP), 504 (LXX); Peleg, 239 (TM, SP), 339 (LXX); Reu, 239 (TM,
SP), 339 (LXX); Serug, 230 (TM, SPJ, 330 (LXX); Nahor 148 (TM, SP), 208 (LXX);
Terah, 205 (TM, LXX), 145 (SP); Avraam.
(v) Descendenţii lui Avraam prin Chetura (Geneza 25:1-4; 1
Cronici 1:32-33). (*ARABIA.)
(vi) Descendenţii lui Nahor (Geneza 22:20-24).
(vii) Descendenţii lui Lot (Geneza 19:37-38).
(viii) Descendenţii lui Ismael (Geneza 25:12-18; 1 Cronici
1:29-31).
(ix) Descendenţii lui Esau (Geneza 36; 1 Cronici 1:35-54).
(x) Descendenţii lui Israel (Iacov; Geneza 46), 1-6, prin
Lea; 7-8, prin Bilha, 9-10, prin Zilpa, 11-12 prin Rahela.
1. Ruben (Geneza 46:9; Exod 6:14; Numeri 26:5-11; 1 Cronici
5:1-10).
2. Simeon (Geneza 46:10; Exod 6:15; Numeri 26:12-14; 1
Cronici 4:24-43).
3. Levi (Geneza 46:11; Exod 6:16-26; 1 Cronici 6:1-53).
Aceasta a fost o genealogie importantă deoarece preoţia ereditară s-a transmis
prin această linie de descendenţă şi marii preoţi au descins din Aaron, a cărui
genealogie este dată într-o formă condensată în Exod 6:16-22. Descendenţa lui
Samuel din Levi este dată în 1 Cronici 6, iar descendenţa lui Ezra din Aaron în
Ezra 7:1-5. Vezi de asemenea (xi) mai jos.
4. Iuda (Geneza 46:12; Numeri 26:19-22; 1 Cronici 2:3-4:22;
9:4). Aceasta a fost linia genealogică a lui David (1 Cronici 2-3), din care a
descins linia de regi de la Solomon la Iosia (1 Cronici 3:10-15).
5. Isahar (Geneza 46:13; Numeri 26:23-25; 1 Cronici 7:1-5).
6. Zabulon (Geneza 46:14; Numeri 26:26-27).
7. Dan (Geneza 46:23; Numeri 26:42-43).
8. Neftali (Geneza 46:24; Numeri 26:48-50; 1 Cronici 7:13).
9. Gad (Geneza 46:16; Numeri 26:15-18; 1 Cronici 5:11-17).
10. Aşer (Geneza 46:17; Numeri 26:44-47; 1 Cronici 7:30-40).
11. Iosif (Geneza 46:20; Numeri 26:28-37; 1 Cronici
7:14-27), prin cei doi fii ai săi, Manase şi Efraim, care au fost acceptaţi de
Iacov pe treaptă de egalitate cu proprii săi fii (Geneza 48:5, 12; *ADOPTARE).
12. Beniamin (Geneza 46:21; Numeri 26:38-41; 1 Cronici
7:6-12; 8:1-40; 9:7, 35-44). Aceasta a fost linia genealogică a lui Saul (1
Cronici 8-9).
În afară de aceste liste care stabilesc relaţiile
genealogice există o serie de alte liste de persoane date într-un context sau
altul, menţionate în legătură cu anumite perioade din istoria VT.
(xi) Liste de leviţi (vezi de asemenea (x) 3 de mai sus).
Din timpul lui David (1 Cronici 15:5-24), Iosafat (2 Cronici 17:8), Ezechia (2
Cronici 29:12-14; 31:12-17), Iosia (2 Cronici 34:8-13; 35:8-9), Zorobabel şi
Ioiachim (Neemia 12:1-24), Neemia (Neemia 10:2-13).
(xii) Listele domniei lui David. Recruţii lui David la
Ţiclag (1 Cronici 12:3-13, 20), vitejii săi (2 Samuel 23:8-39; 1 Cronici
11:11-47), ofiţerii peste triburi (1 Cronici 27:16-22) şi funcţionarii săi
administrativi (1 Cronici 27:25-31).
(xiii) Liste de familii şi persoane din vremea întoarcerii
şi din vremea lucrărilor lui Ezra şi Neemia. Cei care s-au întors cu Zorobabel
(Neemia 7:7-63; Ezra 2:2-61), cei care s-au întors cu Ezra (Ezra 8:2-14),
constructorii zidului Ierusalimului (Neemia 3:1-32), cei care au avut soţii
străine (Ezra 10:18-43), cei care au semnat legământul (Neemia 10:1-27), cei
care au locuit în Ierusalim (Neemia 11:4-19; 1 Cronici 9:3-17).
II. În Noul Testament
În NT există două genealogii (Matei 1:1-17; Luca 3:23-38) şi
amândouă redau strămoşii umani ai lui Isus, Mesia (*GENEALOGIA LUI ISUS
CRISTOS).
În afară de cuvântul genesis din Matei 1:1, care este
tradus „genealogie" (în rom. „spiţa neamului"), termenul gr. genealogia
apare în 1 Timotei 1:4 şi Tit 3:9 (în rom. „neamuri"). Verbul
corespunzător, genealogeo, „a stabili descendenţa", apare în Evrei
7:6, cu referire la Melhisedec, care nu s-a considerat un descendent al lui
Levi. În pasajele din Timotei şi Tit cuvintele „genealogie" sunt folosite
într-un sens peiorativ, în Timotei în legătură cu cuvântul mythos, „mit,
poveste", iar în Tit în legătură cu „întrebări nebune". Se poate ca
atunci când Pavel a vorbit despre acestea el s-a gândit la istorisirile
mitologice bazate pe VT întâlnite în cărţile evreieşti apocrife cum sunt cartea
Jubileelor sau poate s-a referit la arborii genealogici ai eonilor
găsiţi în literatura gnostică. Este evident că el nu se referă la genealogiile
din VT.
BIBLIOGRAFIE
E. L. Curtis, HDB, 2, p. 121-137; P. W. Crannel, ISBE, 2, p.
1183-1196; W. H. Green, „Primeval Chronology", Bibliotheca Sacra
1890, p. 285-303; B. B. Warfield, „On the Antiquity... of the Human Race",
PTR 9, 1911, p. l-17; E. J. Young, WTJ 12-13, 1949-51, p. 189-193; W. G.
Lambert, JCS 11, 1957, p. 1-14, 112; A. Malamat, JAOS, 88, 1968, p. 163-173; R.
R. Wilson, Genealogy and History in the Biblical World, 1977; M. D.
Johnson, The Purpose of Biblical Genealogies, 1969. Pentru Noul
Testament, vezi D. Guthrie, The Pastoral Epistles, 1957, p. 58,208.
T.C.M.
A.R.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu