Isahar
ISAHAR.
1. Al cincilea fiu al lui Iacov şi Lea şi
al nouălea fiu al lui Iacov (Geneza 30:18; 35:23). Numele ar putea fi derivat
de la termenii ebr. is, „bărbat" şi sakar, „plată",
adică, „lucrător plătit", deşi alţii arată o legătură mai puţin probabilă
cu o formă verbală care înseamnă „Fie ca (Dumnezeu) să arate îndurare".
Porţiunea tribală a lui Isahar a fost între Mt. Ghilboa şi dealurile din
Galilea inferioară, la extremitatea de E a Văii Izreel, dar graniţele nu pot fi
trasate cu precizie. În unele liste (de ex. Judecători 1:30) Isahar nu este
menţionat şi se poate să fi fost inclus alături de Zabulon (la fel cum Simeon a
fost încorporat în Iuda). De asemenea, se pare că Manase s-a întins spre N în
teritoriul lui Isahar. Şaisprezece cetăţi şi satele asociate cu ele au fost
date lui Isahar (Iosua 19:17-23; cf. 17:10-11).
Legătura strânsă dintre Zabulon şi Isahar este arătată în
faptul că sunt incluşi într-o binecuvântare comună (Deuteronom 33:18-19). Nu
încape îndoială că muntele menţionat este Tabor, unde se afla un sanctuar
comun.
Isahar a luat parte la campania condusă de Debora, care se
poate să fi provenit din tribul său (Judecători 5:15), deşi nu este menţionat
în naraţiunea în proză (cap. 4). Bătălia a început în teritoriul lui Isahar şi
a zdrobit complet stăpânirea canaanită în ţinuturile de câmpie. Un judecător,
Tola, a fost din tribul lui Isahar (Judecători 10:1) la fel ca şi uzurpatorul
Baeşa (1 Împăraţi 15:27). Isahar (a fost unul dintre cele douăsprezece
districte administrative stabilite de Solomon (1 Împăraţi 4:17).
Binecuvântarea dată de Iacov (Geneza 49:14-15) a fost
privită ca dovadă că o parte din Isahar locuia în ţară în perioada Amarna,
menţinându-şi poziţia prin efectuarea unor munci forţate pentru stăpânitorii
canaaniţi. Dar mustrarea subînţeleasă s-ar putea să fie o simplă afirmare a
faptului că prosperitatea materială l-a făcut supus şi decadent. Pe vremea lui
David, însă, tribul a dobândit o reputaţie de înţelepciune (1 Cronici 12:32),
un fapt întâlnit din nou în afirmaţia talmudică potrivit căreia cei mai
înţelepţi membri ai Sanhedrinului au provenit din Isahar.
2. Al şaptelea fiu al lui Obed-Edom, un
levit păzitor al porţii din perioada lui David (1 Cronici 26:5).
BIBLIOGRAFIE
LOB, p. 200, 212, 223, 232 ş.urm.; A. Alt, PJB 24, 1928, p.
47 ş.urm.; W. F. Albright, JAOS 74, 1954, p. 222 ş.urm.; S. Yeivin, Mélanges
A. Robert, 1957, p. 100 ş.urm.
A.E.C.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu