lapte
LAPTE (ebr. halab; gr. gala).
Laptele a făcut parte din hrana evreilor încă din vremurile patriarhale şi
acolo unde a existat lapte din belşug (Isaia 7:22) oamenii au putut savura
delicateţea smântânii şi untului (ebr. hem’a, „unt"). De aici vine
atracţia ţării Canaan ca şi ţara în care curge lapte şi miere (Exod 3:8),
deoarece abundenţa laptelui era un indiciu al păşunilor disponibile. halab
poate fi lapte de vacă sau de oaie (Deuteronom 32:14; Isaia 7:22), de capră
(Proverbe 27:27) şi poate, în vremurile patriarhale, lapte de cămilă (Geneza
32:15). Laptele era păstrat în găleţi (dacă aceasta este traducerea corectă a
termenului din Iov 21:24) şi în burdufuri de piele (Judecători 4:19), din care
putea fi turnat cu uşurinţă ca o băutură răcoritoare pentru străini (Geneza
18:8) sau pentru a fi servită la masă (Ezechiel 25:4). Laptele este menţionat
frecvent alături de miere şi vin (Geneza 49:12; Isaia 55:1; Ioel 3:18), cu care
probabil că era amestecat uneori ca o delicatesă (Cântarea Cântărilor 5:1). Expresia:
„Miere şi lapte se află sub limba ta" (Cântarea Cântărilor 4:11) se referă
la o conversaţie drăgăstoasă cu un om iubit.
Sensul metaforic folosit pentru a descrie ţara
Canaan a fost menţionat deja; Egiptul a fost descris în aceiaşi termeni de
israeliţii amărâţi de anii de pribegie (Numeri 16:13). În altă parte apare ca
un simbol al prosperităţii şi abundenţei (Isaia 60:16; Ioel 3:18) şi de aceea
nu este surprinzător că iudaismul de mai târziu l-a comparat cu Tora. Kimchi
spune despre Isaia 55:1: „La fel cum laptele hrăneşte un copil, tot aşa legea
hrăneşte sufletul". Aceasta este o expresie similară cu cea folosită în NT
cu privire la noii convertiţi care sunt îndemnaţi să dorească „laptele
duhovnicesc şi curat" (1 Petru 2:2), deşi Pavel duce metafora mai departe
şi afirmă că laptele nu este o mâncare potrivită pentru ucenicii maturi (1
Corinteni 3:2; cf. Evrei 5:12 ş.urm.).
Interdicţia mozaică ciudată de a nu fierbe un ied
în laptele mamei sale (Exod 23:19; 34:26; Deuteronom 14:21) probabil că se referă
la un ritual canaanit. Pe baza acestui verset, însă, a fost elaborat întregul
sistem de legi dietetice evreieşti care interzic consumarea laptelui la orice
masă la care se consumă carne; separarea între aceste două categorii de
alimente este atât de mare încât evreii ortodocşi impun folosirea unor vase şi
instrumente de bucătărie separate pentru pregătirea şi gătirea mâncărurilor cu
lapte şi a celor cu carne.
J.B.Tr.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu