Palestina
PALESTINA. Termenul
„Palestina" folosit iniţial pentru teritoriul ocupat de duşmanii lui
Israel, filistenii, a fost utilizat pentru prima dată de Herodot pentru a
desemna partea de S a Siriei. A fost folosit şi de către romani, având însă
forma Palaestina. Termenul mai vechi, Canaan, are un trecut similar. În
scrisorile de la *Amarna (din sec. al 14-lea î.Cr.), Canaanul se limita la
câmpiile de pe coastă, apoi, o dată cu cuceririle canaaniţilor în interiorul
continentului, s-a ajuns ca termenul să desemneze toate ţinuturile aşezate la V
de valea Iordanului. Expresia „ţara lui Israel" (1 Samuel 13:19) şi „ţara
făgăduinţei" (Evrei 11:9) vorbesc despre aceeaşi regiune, ultima
referindu-se de obicei la regiunea de la Dan până la Beer-Şeba, la N de Neghev.
Aşezarea la E de Iordan a două triburi şi jumătate a israeliţilor pare să fi
fost rezultatul unor împrejurări neprevăzute, iar păstrarea acelor ţinuturi de
dincolo de Iordan pare să fi fost în general nesigură. După divizarea
împărăţiei, numele Israel a fost folosit de obicei pentru împărăţia de N. În
evul mediu, a fost adoptat adesea termenul „Ţara Sfântă" (cf. Zaharia
2:12).
I. Poziţia geografică şi drumurile Palestinei
Punctul de vedere medieval conform căruia
Ierusalimul trebuie văzut ca centru al universului nu este atât de absurd cum
s-ar crede, căci pe îngustul coridor sirian care uneşte „insula lumii"
formată de Europa, Asia şi Africa, cele cinci mări, şi anume Marea Mediterană,
Marea Neagră, Marea Caspică, Marea Roşie şi Golful Persic îngustează cea mai
mare întindere de uscat al planetei noastre într-un singur istm. Toate rutele
continentale mai importante trebuie să treacă prin acest coridor şi vechile
mari rute maritime din antichitate dintre India şi Mediterana trebuie unite la
rândul lor prin linii de comunicare pe uscat, care să traverseze peninsula
Sinai. Înaltele lanţuri muntoase care se întind din partea de E a Asiei mici şi
până în Kurdistan şi deşerturile de la S şi de la E ajută şi ele ca rutele
comerciale ale „Semilunei fertile" să fie concentrate în această formă de
seceră care începe din Palestina şi din partea de S a Siriei, până în valea
Tigrului şi a Eufratului. Desigur, este „fertilă" numai în comparaţie cu
deşertul din jur şi cu regiunile muntoase, întrucât marea parte a acestei
semiluni este formată ori din vegetaţie mediteraneană ori din stepă. La ambele
capete ale Semilunei fertile s-au dezvoltat civilizaţii locale mari, atât în
bazinul inferior al Mesopotamiei cât şi în valea Nilului de jos. Destinele
acestor două civilizaţii au dominat istoria Orientului Apropiat timp de aproape
două milenii.
Palestina a fost întotdeauna traversată de trei
rute comerciale principale. Drumul Mare, descris probabil în Isaia 9:1 ca
„drumul mării" (vers. Cornilescu: „ţinutul de lângă mare", vers.
Galaction: „calea mării" n.tr.), străbate porţiunea joasă a coastei din
Egipt până în Valea Esdraelonului. Apoi se abate spre interior apropiindu-se de
munţii Siriei, trecând prin partea de V a Lacului Galileii, apoi prin Poarta
Siriei şi prin depresiunea centrală a Damascului, unde se alătură rutelor de
caravană, traversând spre Mesopotamia. Mai există încă două rute foarte vechi,
cu toate că sunt de o importanţă mai mică. Drumul împărătesc trece pe la
extremitatea platoului Transiordaniei, de la Golful Aqaba spre Damasc. El marchează
o zonă cu precipitaţii tot mai bogate şi a fost parcurs în parte de israeliţi
la ieşirea lor din Egipt (Numeri 21-22); toate oraşele enumerate în Numeri 21
şi în Numeri 27-30 sunt situate de-a lungul acestui drum. Cumpăna apelor din
Palestina centrală este parcursă de o altă rută, cea mai scurtă între Sinai şi
Canaan. În partea de N a Negevului această rută face legătura între o serie de
izvoare importante, rămânând la V de depresiunile sterpe şi neumblate ale
Neghevului de E, care sunt greu de traversat. Acest drum face legătura dintre
centrele istorice mai importante, începând cu Cadeş-Barnea şi Beer-Şeba până la
Hebron, Ierusalim, Sihem şi Meghido. Utilizat foarte mult de pe vremea lui
Avraam (Epoca bronzului mijlocie I) încoace, a devenit renumit şi datorită
faptului că a fost parcurs de Iosua şi de celelalte iscoade. Toate aceste rute
au scos în evidenţă poziţionarea pe direcţia N-S a Palestinei care a beneficiat
de pe urma contactelor comerciale şi culturale. Dar rareori a putut Israel să
deţină controlul asupra acestor rute comerciale fără să lezeze interesele
strategice ale marilor puteri care dominau extremităţile lor. Chiar şi în
zilele lui Solomon, drumurile de pe coastă erau prea strâns controlate de
puterile maritime ca să mai permită un amestec (1 Împăraţi 9:11; 10:22;
Ezechiel 27:17), în timp ce Edomul a fost pentru o perioadă destul de lungă
duşmanul de moarte al lui Israel, datorită faptului că a dominat rutele
comerciale care veneau de la Golful Aqaba, de unde Israel îşi aducea cuprul (Obadia
3).
Câteva rute transversale mai mici uneau aceste rute
comerciale principale. Dintre acestea cele mai importante au fost: (1)
Gaza-Beer-Şeba-Petra; (2) Aşcalon-Gat-Helvan; (3) Iopa-Betel-Ierihon; (cf.
Iosua 10:6-14) şi Iope-Sihem-Adam-Ghilead (Iosua 3:16); (4) Valea
Esdraelonului-Meghido-Ghilead. Expusă sedimentărilor de coastă ale Nilului,
coasta Palestinei până la Carmel nu era potrivită pentru construirea unui port,
astfel încât oraşele mai importante au fost centrele comerciale la încrucişarea
drumurilor, atât în câmpia strategică a Esdraelonului cât şi în ţinuturile
deluroase ale Iudeii şi ale Samariei. Marea a fost o cale de comunicaţie
nefamiliară evreilor (cf. Psalmul 107), iar deşertul era de asemenea privit cu
groază ca „un ţinut strâmtorat şi necăjit" (Isaia 30:6; cf. Deuteronom
8:15). Aşezaţi între mare şi deşert, locuitorii evrei ale acestor ţinuturi
deluroase au căutat să stea cât mai izolaţi atât de mediile înconjurătoare
precum şi de oamenii care le populau. Astfel, autonomia spiritului a devenit o
caracteristică majoră a israeliţilor, în ciuda faptului că au fost aşezaţi la
încrucişarea rutelor comerciale din antichitate.
II. Structura geologică şi relieful
Pe o porţiune de 675 km, de la graniţele Egiptului
şi până în Asia Mică, Levantul este constituit din cinci regiuni majore: (1)
litoralul; (2) lanţul muntos din partea de V (înălţimile Iudeii şi ale
Galileii, munţii Libanului şi ai Ansariei); (3) văile de fisură (Valea Arabă şi
valea Iordanului, Biqa şi Ghor); (4) munţii de la E (înălţimile Transiordaniei,
ale Hermonului şi ale Libanului); şi (5) deşerturile Neghevului, al Arabiei şi
al Siriei. Dar contrastul între partea de N şi S a acestor zone explică
caracterul unic al Palestinei. La N de Acra, munţii se ridică abrupt din mare,
împărţind câmpia îngustă de coastă în fişii întrerupte, dar creând condiţii
prielnice construirii unor porturi renumite cum sunt cele din Tir, Sidon,
Beirut, Tripoli şi Ras Şamra. Regiunile limitate care flanchează fiecare din
aceste scurte fişii au încurajat formarea unor oraşe-state de coastă
independente, unde „familiile canaaniţilor s-au împrăştiat" (Geneza
10:18). La S de Muntele Carmel, însă, coasta se deschide într-o câmpie continuă
lipsită de porturi, cu excepţia unor porturi artificiale construite de
filisteni şi ulterior de popoarele mării.
Un al doilea contrast poate fi găsit în regiunea
văii de fisură. În Siria, depresiunea Biqa este o câmpie fertilă, aşezată între
lanţul înalt al Munţilor Libanului, cu acces la alte fişii de câmpie şi presărată
cu centre istorice cum ar fi Cadeş, Homs şi Hamat. Înspre S, depresiunea care
este blocată de straturi vulcanice mai recente, compuse din bazalturi se
îngustează formând trecători adânci înainte de a se deschide şi de a forma
mlaştinile Lacului Huleh, făcând comunicarea între N şi S dificilă. Aceste
particularităţi au izolat oarecum Palestina de teritoriul de la N.
Rocile Palestinei sunt în principal calcaroase,
vulcanice sau formaţiuni mai recente compuse din depuneri de marnă, din
pietrişuri şi nisipuri. Valea de fisură reprezintă o caracteristică planetară
foarte veche, care poate fi urmărită până în regiunea lacurilor din E Africii.
Vorbind la modul general, această vale poate fi comparată oarecum cu o balama,
astfel încât regiunile din V ei sunt în cea mai mare parte sub nivelul mării,
în timp ce blocul arab este în general continental. Astfel, la V de această
vale rocile sunt predominant calcaroase şi s-au depus în special în cretacic şi
în eocen. Unele calcare sunt dure şi dolomitice (cenomanian şi eocen),
explicând forma abruptă a Muntelui Carmel, a munţilor gemeni Ebal şi Garizim
care se înalţă deasupra Sihemului şi în general a întregului relief accidentat
şi înalt al Iudeii şi al Galileii. Dar senonianul este un calcar moale, uşor
erodat şi formează prăpăstii şi văi care despică ţinuturile înalte, mai ales la
Meghido, valea Ailonului sau defileul de la Bet-Şemeş care separă colinele
eocene de la Shepela de platoul Iudeii. Aceste roci calcaroase s-au ridicat
de-a lungul masivului central şi s-au încreţit uşor formând o serie de bolţi
având o formă tot mai complicată mai la N, în Samaria şi în Galilea. Ele sunt
dispuse orizontal în Transiordania, pe blocul continental care se găseşte sub
ele. Masivul vechi se poate vedea în SE în stâncile înalte din Valea Arabă şi
în Peninsula Sinai. Suprapuse peste ele sunt aşa numitele gresii nubiene.
Faptul că ele sunt formate din nisip provenit din deşert care s-a depozitat pe
parcursul unor perioade vaste de timp explică culoarea lor roşiatică, de la
care îşi derivă probabil numele Edom („cel roşu"). În NE, roci de bazalt
formate recent prin revărsări de lavă acoperă formaţiunile calcaroase pe
întinsul şi ondulatul platou al Basanului, întinzându-se până în Iordania, de
jur împrejurul Lacului Galileii. Acestea se erodează datorită condiţiilor
atmosferice şi îmbogăţesc solul care din vremuri străvechi a atras pe ţărmul
Lacului Galileii o populaţie foarte densă.
Palestina suferă de pe urma instabilităţii scoarţei
terestre. Erupţiile vulcanice au continuat din vremurile istorice, în special
în cazul lui Harrat en-Nar, la SE de Golful Aqaba, care a fost activ până în
sec. 8 şi 13 d.Cr. Suntem tentaţi să legăm relatările din Exod 19:18 şi Psalmul
68:8 de activităţi vulcanice, dar locul tradiţional al Sinaiului se găseşte
într-o zonă de roci cristaline şi vechi, unde nu a avut loc nici o activitate
vulcanică recentă. Soarta Sodomei şi a Gomorei (Geneza 14:10; 19:23-28) ne
aduce aminte de un fenomen vulcanic oarecare, în care a fost prezent probabil
atât gazul sulfuros cât şi asfaltul lichid. Mai există de asemenea şi relatări
biblice referitoare la cutremure de pământ (Geneza 19:25; 1 Samuel 14:15; Amos
1:1) şi la dizlocări geologice ale straturilor (Numeri 16:31-35). Toate acestea
sunt asociate cu marea fisură care include Valea Iordanului şi Marea Moartă,
sau cu alunecările transversale care formează Valea Esdraelonului şi împart
Samaria şi Galilea în forme de relief unde alternează masivele înalte şi
depresiunile formate din depuneri sedimentare.
În condiţiile semi-aride, regiunile nefertile sunt
tipice, în special în partea de E şi de S a înălţimilor Iudeii şi la marginea
de V a platoului transiordanian. În adânca vale a Iordanului, marna moale care
a fost depozitată de un lac cu o suprafaţă mai mare decât Marea Moartă a fost
tăiată şi formează aşa-numitul Ghor în mijlocul albiei, situat la mai bine de
365 m sub nivelul mării. Cursurile de apă temporare care se varsă în albia văii
Araba au săpat şi ele taluzurile lor. Astfel, expresia „locuri alunecoase"
pe care o găsim în VA, se referă la un aspect caracteristic a multor părţi ale
Neghevului şi ale Văii Iordanului (Deuteronom 32:35; Proverbe 3:23; Ieremia
23:12; 31:9). Marea parte a Neghevului este un deşert înalt acoperit cu pietre
colţuroase, iar în unele pasaje se fac referiri directe la depuneri de loess
(Exod 10:20-23; Deuteronom 28:24; Naum 1:3).
III. Clima şi vegetaţia
În Levant, se pot distinge trei zone climaterice: o
zonă mediteraneană, o zonă de stepă şi una de deşert, fiecare cu vegetaţia ei
caracteristică. De-a lungul coastei, extremitatea la S a Asiei fiind Gaza, zona
mediteraneană are ierni blânde (temperatura medie a lunii ianuarie la Gaza este
de 12° C) în comparaţie cu temperaturile mai reci din zona deluroasă din
interior (Ierusalim are o temperatură medie de 7° C în ianuarie). Verile însă
sunt toride peste tot (Gaza 26° C în iulie, Ierusalimul 23° C). Stratul extins
de zăpadă care acoperă Munţii Libanului o bună parte a anului (Ieremia 18:14)
este o excepţie, dar zăpada cade în mod regulat şi în Hauran. În celelalte
regiuni, ea este un fenomen rar (2 Samuel 23:20). Din iunie şi până în
octombrie cade mai puţin de 1/15 din nivelul de precipitaţii anuale; aproape
toate precipitaţiile cad iarna, iar nivelul maxim este atins pe la mijlocul
iernii. Precipitaţia anuală variază de la 35-40 de cm anual pe coastă până la
aprox. 75 de cm anual pe Muntele Carmel şi în munţii din Iudea, din Galilea şi
Transiordania. În regiunea Beer-Şebei înspre S şi în regiunea Văii Iordanului,
cât şi în platoul transiordanian avem o climă de stepă, cu numai 20-30 de cm de
precipitaţii pe an, cu toate că temperaturile sunt aproximativ aceleaşi cu cele
din ţinutul muntos al Iudeii. Albia adâncă a Iordanului are o climă
subtropicală, iar căldura verii este sufocantă; la Ierihon, media temperaturii
maxime rămâne peste 38° C din iunie până în Septembrie, ajungând în mod
frecvent la maxime între 43-49° C). Iarna însă are temperaturi mai plăcute
(18-20° C, fiind media temperaturilor maxime zilnice). În Neghev, în partea de
S a Văii Iordanului şi în regiunea de E şi de S a stepei transiordaniene clima
este specifică deşertului, cu precipitaţii anuale de mai puţin de 20 cm.
Nu există nici o mărturie arheologică prin care să
dovedim că din vremurile biblice şi până astăzi s-ar fi produs o schimbare în
clima Palestinei. Aproape de Golful Aqaba, mai multe apeducte romane excavate
mai servesc şi astăzi izvoarelor pentru care au fost construite, şi
pretutindeni unde fântânile bizantine au fost păstrate curate şi s-au folosit
în permanenţă, apa se ridică şi acum la nivelul la care s-a ridicat în
antichitate. Aşadar, textul biblic ne prezintă şi un tablou destul de precis al
climei locale din zilele noastre. Se face o distincţie între anotimpul cald şi
cel rece (Geneza 8:22; Amos 3:15), şi începutul ploilor de toamnă este descris
clar (Deuteronom 11:14; Osea 6:3; Ioel 2:23). Caracterul variabil al cantităţii
şi distribuţiei căderilor de ploaie este un lucrul obişnuit (Amos 4:7), iar
despre secetele prelungite găsim scris în mai multe locuri (1 Împăraţi 17:7;
Ieremia 17:8; Ioel 1:10-12.17-20).
Datorită reliefului foarte variat, de la 1.020 m
deasupra nivelului mării în apropiere de Hebron, până la 390 m sub nivelul
mării la Marea Moartă, flora Palestinei este foarte bogată (aproape 3.000 de
plante din grupul fanerogamelor) (grup de plante cu flori care se înmulţesc
prin seminţe, n.ed.) pentru o suprafaţă atât de mică. Un procent ridicat din
aceste plante sunt plante anuale. Regiunile care au păduri dese (*COPACI, POMI)
sunt foarte puţine, cu toate că au fost păstrate exemplare în Munţii *Hermon şi
în Munţii *Liban unde se găsesc cedri, brazi, stejari şi pini, şi în ţinutul
Golan (Jaulan), unde mai există şi acum păduri de pin şi de stejar. Libanul a
fost întotdeauna vestit pentru cedrii lui. Israeliţii au avut şi contribuţia
lor în de despădurirea ţinuturilor bogate în păduri mediteraneene care
acopereau odată partea centrală (Iosua 17:18), iar astăzi nu a mai rămas nici o
urmă a pădurilor care au existat odată la Betel (2 Împăraţi 2:24), în Efraim (Iosua
17:15) şi în Ghilead, lângă Valea Iordanului.
Pădurile de stejar au existat multă vreme în Şaron,
nume care înseamnă pădure, dar prorocia biblică spune că trei regiuni
împădurite urmau să fie transformate în păşuni pentru turmele de oi: ţinutul de
coastă al Şaronului, partea de N a Ghileadului şi partea de SE a Galileii (vezi
Isaia 65:10). Dezvoltarea creşterii animalelor este cauza principală a
despăduririlor din Palestina (cf. 2 Împăraţi 3:4). Dar în condiţiile
mediteraneene „păşunile din pustie" sunt folosite în funcţie de anotimp,
pe o perioadă scurtă, aşa că Rabi Akiba (cca. 100 d.Cr.) a observat cu agerime
că „cei care se ocupă de creşterea animalelor mici şi taie pomi buni... nu vor
avea parte de binecuvântare". Deteriorarea zonelor împădurite au mers atât
de departe în Palestina înainte de întemeierea statului Israel în 1948, încât
cea mai mare parte a terenului necultivat a ajuns să fie o suprafaţă vastă de
batha, un gen de arbuşti, şi de pietre. Spre stepă şi spre deşert, culoarea
solului este dată mai mult de pietre decât de plantele care îl acopăr, având
ici colo câţiva arbuşti, cum ar fi pelinul, grozama, săricica şi smocuri de
ierburi xerofite. Numai pe malurile Iordanului, există o pădure foarte deasă şi
lată în care se găsesc diferite specii de salcie, plop, tamarisc, leandru, etc.
Dar multe din ţinuturile deluroase ale Palestinei,
erodate de straturile lor fertile, terra vessa, au devenit cimitirul
civilizaţiilor trecute, în special o dată cu încetarea cultivării în terase. Ni
se spune că din vremea ocupaţiei romane şi până în prezent, de pe partea de E a
dealurilor Iudeii au fost erodate între 2.000 şi 4.000 de milioane metri cubi
de sol, un volum suficient pentru a ne da o suprafaţă de 4.000-8.000 km pătraţi
de teren cultivabil. Probabil că la acest pericol al erodării solului se face
aluzie în Iov 14:18-19. Psalmul 83:13-14 vorbeşte despre uşurinţa cu care se
putea răspândi un foc în timpul unei secete din perioada de vară. Aceste
aspecte ale instabilităţii din zona mediteraneană sunt recunoscute implicit în
nevoia de echilibru care există într-o ţară aşezată atât de precar între deşert
şi terenurile cultivate (Exod 23:29-30; Proverbe 24:30-34). (*ROUĂ, *PLOAIE,
*VÂNT.)
IV. Resursele de apă şi agricultura
Nu este un lucru întâmplător că numele a peste 70
de aşezări vechi din Palestina conţin cuvântul ain, „izvor", iar
alte 60 conţin cuvântul bir, „fântână". În afară de Iordan, de
câţiva din afluenţii lui şi de patru sau cinci cursuri mici de apă de pe coastă
care au izvorul lor propriu, toate celelalte râuri ale Palestinei sunt cursuri
de apă temporare. Cursurile de apă alimentate de apa rezultată în urma topirii
zăpezii ating cota maximă în lunile mai şi iunie (Iosua 3:15), dar majoritatea
seacă vara când căldura este mare (1 Împăraţi 17:7; Iov 24:191; Ioel 1:20), în
special în Neghev (Psalmul 126:4). Revărsarea neaşteptată a apelor, cauzată de
ploile de toamnă, este descrisă plastic (Judecători 5:21; Matei 7:27). Aşadar,
„izvoarele de apă vie", constituiau idealul israelitului. Este posibil ca
inventarea unui mortar care putea fi folosit pentru construirea unor
*rezervoare de colectarea a apei deploaie (cca. 1300 î.Cr.) să fi fost factorul
decisiv în colonizarea rapidă a ţinuturilor înalte ale Iudeii de către
locuitori israeliţi. Foarte de timpuriu se face aluzie la fântânile săpate
pentru adăparea animalelor (Geneza 26, etc.), iar irigaţiile au fost şi ele
binecunoscute (Geneza 13:10). De asemenea, sunt menţionate frecvent
rezervoarele de apă pentru nevoile populaţiei de la oraşe (Cântarea Cântărilor
7:14), unele fiind alimentate prin tunete săpate în stâncă (2 Împăraţi 20:20).
Nevoia de apă a constituit deseori o lecţie morală pentru israeliţi (Deuteronom
8:7-10; 11:10-17; 1 Împăraţi 18; Ieremia 2:13; 14:22).
Cel puţin înainte de instaurarea monarhiei,
populaţia din centrul Palestinei care se ocupa cu agricultura era formată din
mici proprietari de pământ, iar produsele agricole specifice sunt descrise prin
darurile pe care Abigail i le dă lui David (1 Samuel 25:18). Importanţa care
era acordată în Iudea mai degrabă orzului decât grâului, datorită nivelului
scăzut de precipitaţii din această regiune, faima Carmelului pentru viile lui
cât şi a Efraimului şi a Galileii pentru măsline, au fost justificate din
timpurile biblice. Dar seceta tinde să aducă datorie şi robie, aşa că în ciuda
democraţiei ideologice preconizate în anul de veselie (Levitic 25), pământurile
împăratului, latifundiile uriaşe şi munca silnică au apărut deja în vremea lui
Saul (1 Samuel 8:16; 22:7; 25:2). Se pare că în Transiordania şi în Neghev
viaţa pastorală a fost suplimentată tradiţional de practicarea agriculturii,
oriunde existau fântâni sau oaze. Dar agricultura a fost ameninţată constant cu
declinul, datorită faptului că terenurile cultivate au ajuns să fie păşunate de
oi şi de capre, ca să nu mai vorbim despre incursiunile şi mai catastrofale
dinspre deşert.
V. Aşezările
O problemă majoră în geografia istorică a
Palestinei a fost identificarea numelor aşezărilor. În Biblie găsim aproximativ
622 de nume date aşezărilor din partea de V a Iordanului. Listele lui Tuthmosis
III, Seti I, Ramses II şi *Şişac I de la Karnak, aruncă o oarecare lumină
asupra topografiei Palestinei. Altă sursă valoroasă este lucrarea Onomasticon
al lui Eusebiu şi Ieronim. Lucrarea lui R. Reland (1714) a pregătit terenul
pentru lucrarea topografică pe care a întreprins-o Edward Robinson când a
vizitat Palestina în 1838. El a identificat 177 de nume ale unor aşezări,
dintre care numai câteva fuseseră schimbate ulterior. În 1865 s-au pus bazele
Fondului pentru Explorarea Palestinei, iar până în 1927 au fost identificate
aproximativ 434 de toponimice; numai Conder a adăugat la listă 147 de nume noi.
Câteva din acestea sunt disputate şi astăzi.
Uimitoarele descoperiri făcute de Kathleen Kenyon
la *Ierihon ne arată că a existat acolo un gen de viaţă urbană începând aprox.
din anii 6.000-8.000 î.Cr., aşezarea având o suprafaţă de aprox. 8 acri şi
fiind locuită de aprox. 3.000 de locuitori (*ARHEOLOGIE). Într-adevăr, Velea
Iordanului pare să fi fost din vremuri străvechi o regiune dens populată. N.
Glueck afirmă existenţa a 70 de aşezări în această regiune, multe dintre
acestea fiind întemeiate cu mai bine de 5.000 de ani în urmă, iar peste 35 din
ele erau încă locuite în timpul israeliţilor. Valea aceasta pe care Lot a
găsit-o atât de bună (Geneza 13:10), a devenit mai târziu pustie, probabil
odată cu malaria care a pătruns în această regiune. S-a sugerat că unele dintre
ridicăturile care conţin în ele ruinele unor aşezări sunt ridicături artificiale
înălţate intenţionat deasupra unor regiuni mlăştinoase, pe care au fost
construite ulterior aşezări. Dar pretutindeni, factorul decisiv care a
contribuit la întemeierea unei aşezări a fost aprovizionarea cu apă. Oraşele
fortificate şi castelele au fost construite lângă cursuri de apă permanente, ca
de exemplu Ierihonul, Bet-Şan şi Afec (vestit din timpul războaielor dintre
israeliţi şi filisteni). Într-adevăr, este firesc să tragem concluzia că
aşezările de pe lângă cursurile de apă s-au bucurat de cea mai mare
continuitate din cele mai vechi timpuri.
De-a lungul câmpiei de coastă, la S de Carmel,
aşezările au fost destul de dese încă din antichitate. Popularea acestei
regiuni a fost favorizată de uşurinţa cu care se puteau săpa fântânile prin
solul nisipos până la straturile concave de argilă care ţin pânzele freatice.
Dar mai departe în N, în Velea Şaronului şi în Galilea de Sus, unde rezervele
de apă sunt bogate, ţinuturile destul de împădurite au împiedicat popularea
regiunii respective până nu demult. În bazinele Galileii de Jos şi în Samaria,
densitatea populaţiei a fost destul de mare de multă vreme, fiind repartizată
în numeroase aşezări, dar la S de Ierusalim numărul aşezărilor rurale este tot
mai mic iar acestea sunt tot mai grupate, până când în jurul Beer-Şebei
aşezările se limitează la nişte fântâni fortificate strategic. În
Transiordania, marginea platoului este marcată de mai multe fortăreţe cum sunt
Petra, Boţra (Buseira) şi Tofel. Dincolo de acestea, înspre E, este o fâşie
îngustă de teren agricol pe care se găsesc sate, aşezate de-a lungul Drumului
împărătesc. În cadrul acestui model de amplasare a satelor, dictat în mare
măsură de posibilităţile de aprovizionare cu apă, oraşele cele mai importante
şi cele strategice s-au dezvoltat la încrucişarea drumurilor, în zonele unde
apropierea unor trecători permitea drumurilor transversale să se unească cu
drumurile principale care făceau legătura între N şi S. Oraşele din timpurile
biblice care intră în această categorie sunt: Beer-Şeba, Hebron, Ierusalim,
Betel, Sihem, Samaria, Meghido, Bet-Şan şi Haţor. Această topografie a stat la
baza afirmaţiei psalmistului: „I-a călăuzit pe drumul cel drept, ca să ajungă
într-o cetate de locuit" (Psalmul 107:7).
VI. Regiunile Palestinei
Geograful poate crea atâtea regiuni câte probleme
doreşte să studieze, aşa că este absurd să sugerăm că delimitarea regiunilor
din Palestina ar avea o valabilitate permanentă. Anumite unităţi regionale,
însă, au apărut din când în când în istoria Palestinei şi acestea ar trebui recunoscute.
Marile diviziuni deja menţionate se disting după cum urmează: câmpiile de pe
coastă, ţinuturile deluroase din centru, valea formtă de fisură, platoul
Transiordaniei şi deşertul.
Câmpiile de coastă se întind pe o distanţă de
aproape 200 de km, de la graniţa cu Libanul şi până la Gaza, fiind întrerupte
în N de Muntele Carmel. La N de acest munte se află Câmpia lui Aşer, lungă de
40 km, până la anticele Trepte ale Tirului, unde dealurile Galileii se
îngrămădesc lângă coastă. Această câmpie nu a jucat nici un rol în viaţa
poporului Israel, dar la SE de ea se află Valea lui Izreel şi Câmpia
Esdraelonului care au avut o semnificaţie majoră. Intinzându-se înspre interior
pe o lungime de 50 de km şi având o lăţime maximă de 20 de km, această câmpie constituia
drumul principal dinspre Egipt spre Damasc şi spre N. De-a lungul ei au fost
aşezate centre strategice cum sunt Meghido, Izreel şi Bet-Şan, renumite în
multe din războaiele purtate de Israel (Judecători 5; 7:1; 1 Samuel 29:1;
31:12) şi probabil locul viitoarelor evenimente apocaliptice (Apocalipsa
16:16). La S de Carmel, care adăposteşte mica câmpie numită Dor, se află Câmpia
Şaronului cu cele cinci mari fortăreţe ale filistenilor şi anume Ecronul,
Aşdodul, Aşcalonul, Gatul şi Gaza, învecinată la E cu dealurile ţinutului numit
Şepela, un tampon între Israel şi Filistia. Aceste dealuri au fost odată pline
de păduri de sicomor (1 Împăraţi 10:27; 2 Cronici 1:15; 9:27) şi sunt tăiate
transversal de văi înguste în care Israel a dat lupte, începând din timpul
judecătorilor şi până în vremea lui David, dintre acestea cele mai cunoscute
fiind valea Aialonului (Iosua 10:10-15; 1 Samuel 14:31), Valea Sorec
(Judecători 16) şi Velea Terebinţilor (1 Samuel 17:1-2).
Ţinutul muntos se întinde pe o lungime de 300 de
km, din partea de N a Galileii până în Peninsula Sinai, şi este format
alternativ din dealuri şi platouri. În partea de S, în Iuda, scoarţa prezintă
ondulaţii, cu excepţia părţii de E unde formaţiunile de calcar brăzdate adânc
ale Deşertului Iudeii coboară abrupt în valea formată de fisură. Acest platou
al Iudeii ajunge în N până în ţinutul muntos al lui Efraim cu pasajele lui
transversale uşor de trecut, dar spre N dealurile Samariei scad în înălţime
ajungând, de la 1000 de m, cât aveau în Iudea, la puţin peste 300 de m în
bazinul central, în care sunt aşezate localităţi biblice cum sunt Ghibea,
Salem, Sihem şi Sihar. Deasupra lui stau munţii Ebal (945 m) şi Garizim (890
m). Împreună cu alte depresiuni fertile, Samaria a fost expusă influenţelor din
afară, iar credinţa locuitorilor ei a fost coruptă foarte timpuriu. La N de
Câmpia Esdraelonului se află Galilea, care poate fi împărţită în Galilea de Jos
(sau de Sud) cu un relief asemănător cu cel al Samariei, şi Galilea de Sus (sau
de Nord), unde munţii ajung la o înălţime de peste 900 de m. Mai multe
depresiuni, cea mai importantă fiind cea a Nazaretului, permit traversarea
uşoară a regiunii şi cultivarea în bune condiţii a regiunii dintre coastă şi
Lacul Galileei, regiune dens populată în zilele Mântuitorului.
Tăind Palestina pe o lungime de peste 100 de km,
Iordanul urmează direcţia văii de fisură. Pe cursul lui superior se află Lacul
Huleh şi Lacul Galileii , înconjurate de munţi înalţi, cel mai important fiind
Hermonul, de unde izvorăşte Iordanul (Deuteronom 3:9; 4:48). Mai jos de Lacul
Huleh, Iordanul a tăiat în barajul de bazalt care bloca odată depresiunea,
formând un defileu care intră în Lacul Tiberiadei sau Marea Galileii la 200 m
sub nivelul mării. Dincolo de acest lac, râul Yarmuk se varsă în Iordan, iar
Valea Iordanului se lărgeşte treptat spre S, până la Marea Moartă unde atinge
lăţimea maximă. La S de stâncile Ain Khaneizer începe Valea Arabă, care se
întinde pe o lungime de 160 de km spre Golful Aqaba, un deşert dominat de
marele zid al podişului transiordanian. La V de aceasta se întinde relieful
deluros dezolant din centrul Negevului, iar către Beer-Şeba stepa. La E, peste
buza platoului transiordanian se întind o serie de regiuni binecunoscute în
vremurile biblice: podişul Basanului, dominat la E de marile peşteri vulcanice
de la Jebel Druze; Ghileadul situat pe un uriaş deal rotunjit de forma unei
cupole, lung de 55 de km şi lat de 40 de km, vestit pentru pădurile lui
(Ieremia 22:6; Zaharia 10:10); stepele plate ale Amonului şi ale Moabului; iar
la S de Valea Zered (Deuteronom 2:13; Isaia 15:7) ţinutul accidentat şi
răscolit al Edomului, cu fortăreţele caracteristice unui astfel de ţinut. Mai
departe spre E şi spre S avem deşertul, podişuri de piatră şi de nisip, bântuit
de vânturile fierbinţi. Vezi de asemenea *IORDAN, *NEGHEV, *SARON, *ŢIN. Pentru
arheologia Palestinei, vezi *ARHEOLOGIE şi articolele care poartă numele
anumitor aşezări, iar pentru istoria Palestinei, vezi *CANAAN, *ISRAEL, *IUDA,
*FILISTENI, etc.
BIBLIOGRAFIE
F.M. Abel, Géographie de la Palestine, 1937
(2 vol.); D. Baly, The Geography of the Bible, 1974; G. Dalman, Sacred
Sites and Ways, 1935; M. du Buit, Géographie de la Terre Sainte,
1958; N. Glueck, The River Jordan, 1946; WJ. Phythian-Adams, „The Land
and the People" în A Companion to the Bible (ed. de T.W. Manson),
1944, p. 133-156; A. Reifenberg, The Struggle between the desert and the
Sown in the Levant, 1956; G.A. Smith, The Historical Geography of the
Holy Land, 1931; National Atlas of Israel (în ebr.), în curs de pub.
din 1958.
J.M.H.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu