Pentateuh
PENTATEUH. Primele cinci
cărţi ale VT (Geneza, Exod, Levitic, Numeri, Deuteronom) constituie prima şi
cea mai importantă secţiune a canonului evreiesc format din trei părţi. Numit
de regulă de către evrei (seper hattora), „cartea Legii", sau „hattora"
„Legea" (vezi KB, p. 403, pentru sugestii cu privire la originea
cuvântului, care pare să însemne „învăţătură" sau „instrucţie").
Pentateuhul (în gr. pentateuchos, „în cinci volume", este cunoscut
şu sub denumirea „cele cinci cincimi ale Legii". În ultimul secol, mulţi
critici care au urmat exemplul lui Alexander Geddes (cca. 1800) au avut
tendinţa de a ignora împărţirea tradiţională a Pentateuhului în cinci cărţi, şi
au considerat că avem de fapt un Hexateuh alcătuit din actualul Pentateuh plus
cartea lui Iosua (cf. J. Wellhausen, Die Composition des Hexateuchs,
1876-77). Pe de altă parte, I. Engnell a sugerat că avem un „Tetrateuh",
separând Deuteronomul de primele patru cărţi ale Bibliei (Gamla Testamentet,
1, 1945). Argumentele critice care stau la baza acestor sugestii sunt analizate
mai jos.
Vechimea acestei diviziuni în cinci părţi este
atestată de Pentateuhul Samaritean şi de LXX, în care cărţile apar cu numele
lor tradiţionale; iudeii le identificau după primul cuvânt sau după prima
expresie. Împărţirea între cărţi a fost făcută după consideraţii topice şi
practice: sulurile de papirus puteau conţine numai aproximativ o cincime din tora.
Tradiţia evreiească cerea ca în fiecare săptămână să fie citită în sinagogă o
secţiune din Lege. Pentru ca Pentateuhul să fie citit în întregime în Palestina
se cereau trei ani; cartea de citanii din zilele noastre, după care Pentateuhul
este citit în întregime într-un an provine de la cea folosită în Babilon. Este
posibil ca un psalm să fi fost citit împreună cu citaniile tradiţionale din
scrierile profetice (haptara). Cele cinci cărţi ale Psaltirei au fost
probabil structurate după Pentateuh (cf. N.H. Snaith, Hymns of the Temple,
1951, p. 18-20).
În VT, referirile la Pentateuh sunt limitate în
mare măsură la cartea Cronicilor care foloseşte pentru acesta mai multe nume:
Legea (Ezra 10:3; Neemia 8:2, 7, 14; 10:34, 36; 12:4-4 13:3; 2 Cronici 14:4;
31:21; 33:8); cartea Legii (Neemia 8:3); cartea Legii lui Moise (Neemia 13:1; 2
Cronici 25:4; 35:12); Legea Domnului (Ezra 7:10; 1 Cronici 16:40; 2 Cronici
31:3; 35:26); Legea lui Dumnezeu (Neemia 10:28-29); cartea Legii lui Dumnezeu
(Neemia 8:18); cartea Legii Domnului (2 Cronici 17:9; 34:14); cartea Legii
Domnului, Dumnezeului lor (Neemia 9:3); Legea lui Moise, slujitorul lui
Dumnezeu (Daniel 9:11; cf. Maleahi 4:4). Nu se poate afirma cu precizie dacă
aceste pasaje din scrierile istorice se referă: la întregul Pentateuh sau la
anumite părţi ale Legii lui Moise, de ex. Legea (Iosua 8:34); cartea Legii
(Iosua 1:8; 8:34; 2 Împăraţi 22:8); cartea Legii lui Moise (Iosua 8:31; 23:6; 2
Împăraţi 14:6); cartea Legii lui Dumnezeu (Iosua 24:26).
NT foloseşte nume similare: cartea Legii (Galateni
3:10); cartea lui Moise (Marcu 12:26); Legea (Matei 12:5; Luca 16:16; Ioan
7:19); Legea lui Moise (Luca 2:22; Ioan 7:23); Legea Domnului (Luca 2:23-24).
Descrierea Pentateuhului în ambele Testamente subliniază faptul că autorul lui
este atât Dumnezeu cât şi omul, că autoritatea lui este Legea şi că forma lui
de prezentare este o carte.
I. Conţinutul
Pentateuhul prezintă modul de acţionare al lui
Dumnezeu cu lumea, în special cu familia lui Avraam, începând cu creaţia şi
până la moartea lui Moise. El se împarte în şase secţiuni mari. Prima tratează
originea lumii şi a naţiunilor (Geneza 1-11). Această secţiune descrie
*creaţia, căderea omului în păcat, începuturile civilizaţiei, potopul, lista
naţiunilor şi naraţiunea referitoare la Turnul Babel. A doua secţiune se referă
la perioada patriarhală (Geneza 12-50) şi zugrăveşte chemarea lui Avraam,
încheierea legământului avramic, viaţa lui Isaac, a lui Iacov şi a lui Iosif,
şi stabilirea familiei legământului în Egipt. A treia secţiune ni-l prezintă pe
Moise şi ieşirea din Egipt (Exod 1-18). A patra descrie, Legea care a fost dată
la Sinai (Exod 19:1-Numeri 10:10), care include expunerea Legii, zidirea
Cortului întâlnirii, stabilirea sistemului levitic şi pregătirile finale pentru
călătoria de la Sinai spre Canaan. În al cincilea rând, secţiunea care prezintă
călătoria prin pustie (Numeri 10:11-36:13). Această secţiune descrie plecarea
de la Sinai, acceptarea raportului adus de cele zece iscoade, judecata care a
venit de la Dumnezeu ca şi o consecinţă, episodul cu Balaam, numirea lui Iosua
ca succesor al lui Moise şi împărţirea ţării celor 12 seminţii. A şasea
secţiune cuprinde cuvântările finale ale lui Moise (Deuteronom 1:34), care sunt
o recapitulare a evenimentelor exodului, o repetare şi elaborare a poruncilor
de la Sinai, o clarificare a problemelor legate de ascultare şi neascultare.
Tot aici, Moise rosteşte binecuvântarea asupra seminţiilor care sunt pe punctul
de a intra în Canaan. Această secţiune se încheie cu descrierea morţii şi
îngropării lui Moise.
II. Autorul şi unitatea Pentateuhului
Secole de-a rândul, atât iudaismul cât şi
creştinismul au acceptat fără discuţie tradiţia biblică potrivit căreia Moise a
fost cel care a scris Pentateuhul. Ben-Sira (Eclesiasticul 24:23), Filon (Viaţa
lui Moise 3.39), Josephus (Ant. 4. 326), Mişna (Pirqe Aboth
1. 1) şi Talmudul (Baba Bathra 14b) mărturisesc în unanimitate că Moise
este autorul. Singurul detaliu asupra căruia au existat controverse este
naraţinea privitoare la moartea lui Moise, din Deuteronom 34:51 ş.urm. Filo şi
Josephus afirmă că Moise şi-a descris propria moarte, în timp ce Talmudul (loc.
cit.) pretinde că Iosua a scris opt versete din cară, referindu-se probabil la
ultimele opt.
a. Critica Pentateuhului înainte de 1700
Tradiţia exprimată în 2 Ezdra 14:21-22, şi anume că
sulurile Pentateuhului care au fost arse cu ocazia împresurării Ierusalimului
de către Nebucadneţar, au fost rescrise de către Ezra, se pare că a fost
acceptată de mai mulţi părinţi ai Bisericii primare, de ex. Irenaeu,
Tertullian, Clement din Alexandria, Ieronim. Ei însă nu au respins faptul că
Moise este cel care a scris iniţial Legea. Prima respingere a acestui fapt o
constituie o afirmaţie a lui Ioan din Damasc pe care o face cu privire la
nasareeni, o o grupare a creştinilor iudei (cf. PC 94. 688-689). Homiliile lui
Clement ne învaţă că în Pentateuh au fost făcute interpolări diabolice, care au
căutat să-l pună pe Adam, pe Noe şi pe patriarhi într-o lumină proastă. Orice
pasaj care nu era în armonie cu presupunerile ebioniţilor cu privire la autor
era suspectat şi acuzat de această „critică superioară" timpurie. Printe
„pietrele de poticnire" care stăteau în calea credinţei şi pe care a
încercat să le dea la o parte Anastasiu din Sinai, patriarhul al Antiohiei
(sec. al 7-lea, d.Cr.) erau probleme legate de faptul că Moise a fost autorul
Genezei şi anumite pretinse discrepanţe în această carte (cf. PG 89, 284-285).
În timpul erei medievale, erudiţii evrei şi
musulmani au început să indice presupuse contradicţii şi anacronisme în
Pentateuh. De pildă, Ibn Ezra (dec. în 1167), urmând o sugestie a rabinului
Isaac ben Jasos (dec. 1057) care spunea că Geneza 36 a fost scris cel mai
devreme în timpul domniei lui Iosafat, datorită menţionării numelui lui Hadad
(cf. Geneza 36:35; 1 Împăraţi 11:14), a susţinut că pasaje cum sunt Geneza
12:6; 22:14; Deuteronom 1:1; 3:11 au fost interpolări.
Neobservând nici o schimbare în stilul literar al
Deuteronoroului înainte şi după moartea lui Moise, reformatorul A.B. Carlstadt
(1480-1541), a negat faptul că Moise a scris Pentateuhul. Un belgian
romano-catolic pe nume Andreas Masius a scris un comentariu al cărţii lui Iosua
(1574) în care susţine că Ezra a scris unele pasaje care mai târziu au fost
interpolate în Pentateuh. Puncte de vedere similare au fost susţinute de doi
erudiţi iezuiţi, Jacques Bonfrere şi Benedict Pereira. Doi filozofi renumiţi au
ajutat la pavarea căii pentru „critica superioară", făcând în scrierile
lor foarte circulate remarci critice la adresa unităţii Legii: Thomas Hobbes
(Leviathan, 1651) considera că Moise a scris tot ceea ce i se atribuie în
Pentateuh, dar a sugerat că alte părţi ale Pentateuhului au fost scrise mai
degrabă despre Moise decât de către Moise; Benedict Spinoza (Tractatus
Theologico-politicus, 1670) a dus mai departe observaţia făcută de Ibn
Ezra, însemnând dubluri şi pretinse contradicţii, şi a tras concluzia că Ezra,
care a scris el însuşi Deuteronomul, a compilat Pentateuhul din mai multe
documente (unele aparţinându-i lui Moise). Critica literară pe marginea
Pentateuhului a ajuns în sec. al 17-lea la apogeu, în lucrările scriitorului
romano-catolic, Richard Simon şi a scriitorului arminian Jean LeClerc. În 1685.
LeClerc a reacţionat la punctul de vedere exprimat de Simon, şi anume că
Pentateuhul este o compilare care s-a bazat pe mai multe documente, atât de
origine divină cât şi de origine umană, afirmând că autorul ar fi trăit în Babilon,
între 722 î.Cr. şi vremea lui Ezra.
b. Critica Pentateuhului între 1700 şi 1900 d.Cr.
(i) Problema autorului. În ciuda
obiecţiunilor ridicate de catolici, protestanţi şi de evrei în perioada
discutată mai sus, marea majoritate a cercetătorilor Scripturii cred cu
fermitate că Moise este autorul Pentateuhului. O piatră de hotar în critica
Pentateuhului a fost pusă în 1753, când fizicianul francez Jean Astruc şi-a
publicat teoria conform căreia Moise a compus Geneza, bazându-se pe două
tradiţii vechi şi pe mai multe documente mai scurte. Criteriul după care a
identificat cele două tradiţii a fost utilizarea a două nume pentru Dumnezeu: o
tradiţie a folosit numele Elohim; cealaltă, Iahve. Astruc a susţinut că Moise
este autorul Genezei, dar a propus teoria aceasta a surselor multiple pentru a
explica unele repetări şi pretinse discrepanţe consemnate de critici. J.G.
Eichhorn (Einleitung, 1780-83) a elaborat punctul de vedere al lui
Astruc şi a elaborat ceea ce numim „prima teorie documentară". Abandonând
punctul de vedere conform căruia Moise este autorul Genezei, el a susţinut că
forma finală a documentelor care provin din cele două tradiţii (Elohim şi
Iahve) şi care alcătuiesc cartea Genezei şi Exodul 1-2 a fost dată de un
redactor necunoscut. K.D. Ilgen (Die Urkunden des Jerusalemischen
Tempelarchivs in ihrer Urgestalt, 1798) a mai făcut un pas în dezvoltarea
teoriei documentare când a descoperit în Geneza 17 unele surse interdependente
care pornesc de la trei autori, dintre care doi au folosit numele Elohim iar al
treilea numele Iahve.
Un preot romano-catolic din Scoţia, Alexander
Geddes, s-a bazat pe identificarea mai multor tradiţii pe care a făcut-o Astruc
şi a elaborat (între 1792 şi 1800) teoria fragmentară care susţine că
Pentateuhul a fost compus de un redactor necunoscut din mai multe fragmente
care au diferite provenienţe - unul elohist, celălalt iahvist. Doi savanţi
germani au îmbrăţişat şi au elaborat teoria fragmentară: J.S. Vater (Kommentar
über den Pentateuh, 3 vol., 1802-1805) a încercat să arate că Pentateuhul
provine din mai bine de treizeci de fragmente; W.M.L. De Wette (Beiträge zur
Einleitung in das Alte Testament, 1807) a subliniat vechimea destul de mare
a celor mai multe materiale care stau la baza legii şi, semnificativ pentru
cercetătorii de mai târziu, a identificat cartea Legii din timpul lui Iosia cu
Deuteronomul (lucru pe care l-a făcut Ieronim cu 1400 de ani înainte de el).
Teoria lui De Wette care a subliniat existenţa unui
singur document de bază însoţit de mai multe fragmente a fost preluată de H.
Ewald, care în 1831 a sugerat că documentul principal este sursa elohistă care
conţine naraţiuni începând cu creaţia şi până în cartea lui Iosua şi care a
fost suplimentată de naraţiuni din sursa iahvistă, redactorul iahvist fiind de
asemenea cel care a redactat documentul final. Cu toate că mai târziu Ewald s-a
îndepărtat de această „teorie a suplimentării", ea a supravieţuit în
scrierile lui F. Bleek (de libri Geneseos origine, 1836) şi ale lui F.
Tuch (Genesis, 1838).
Autorul „Noii teorii documentare" a fost H.
Hupfeld (Die Quellen der Genesis und die Art ihrer Zusammensetzung,
1853), care, ca şi Ilgen, a găsit în Geneza trei surse separate - sursa
elohistă originară (E1), o sursă elohistă ulterioară (E2) şi sursa iahvistă
(J). După un an, când în 1854 E. Riehm şi-a publicat lucrarea Die
Gesetzgebung Mosis im Lande Moab, care şi-a propus să demonstreze
caracterul independent al cărţii Deuteronomului, au fost identificate deci
patru documente care au fost datate în ordinea următoare E1, E2, I şi D.
K.H. Graf (în 1886) a elaborat ceea ce a sugerat
E.G. Reuss, J.F.L. George şi W. Vatke şi a afirmat că E1 (simbolizat prin
litera P - de la codul preoţesc - de către erudiţii din zilele noastre) nu este
cel mai vechi document ci, dimpotrivă, este cel mai recent. Problema care se
punea atunci era să se decidă care este ordinea cronologică corectă, E2
(E)IDP(E1) sau IEDP. Lucrarea lui A. Kuennen, The Religion of Israel
(1869-1870) a făcut ca cea de-a doua ordine să câştige supremaţie şi a pregătit
scena pentru apariţia celui care avea să devină o figură centrală în critica
Pentateuhului, Julius Wellhausen.
(ii) Punctele de vedere ale lui Wellhausen.
Articolele scrise de Wellhausen în perioada 1876-1884 au conferit teoriei
documentare cele mai convingătoare argumente şi cea mai mare popularitate.
Enunţată simplu, această teorie susţine că I (cca. 850 î.d. Cr.) şi E (cca. 750
î.Cr.) au fost combinate de către un redactor (RIE) în jurul anului 650 î.Cr.
Când D (legile deuteronomice, cca. 621 î.Cr.) au fost adăugate de către un alt
redactor RD (cca. 550 î.Cr.) şi P (cca. 500-450 î.Cr.) de către RP la cca. 400
î.Cr., Pentateuhul a fost complet. Prezentarea lui Wellhausen cuprindea mai
mult decât o simplă analiză documentară. El a făcut o legătură între studiile
sale critice şi o abordare evoluţionistă a istoriei lui Israel care a
minimalizat istoricitatea perioadei patriarhale şi a avut tendinţa de a
distrage atenţia de la Moise ca personaj proeminent. Religia lui Israel a
evoluat de la jertfe simple aduse pe altarele din familie în zilele stabilirii
în Canaan până la structura cu totul legalistă a Leveticului (P), care provine
din vremea lui Ezra (*PREOŢI ŞI LEVIŢI). În mod similar, conceptul lui Israel
de Dumnezeu a evoluat de la animism şi politeism în era patriarhală, la
henoteism în vremea lui Moise, la monoteismul etic în vremea prorocilor din
sec. al 8-lea şi până la conceptul de Domn suveran din Isaia 40 ş.urm.
Atât de fundamentale au fost ideile lui Wellhausen
pentru cei care au urmat după el, încât influenţa lui în studiile biblice a
fost asociată cu influenţa lui Darwin în ştiinţele naturale. Datorită
scrierilor lui W. Robertson Smith şi ale lui S.R. Driver, analiza documentară a
lui Wellhausen a ajuns să fie acceptată pretutindeni unde se vorbeşte limba
engleză. Conform şcolii wellhauseniene, următorul rezumat (oarecum simplificat)
enumera caracteristicile de bază ale documentelor care alcătuiesc Pentateuhul.
Se spune că naraţiunea autorului iahvist (I)
datează din perioada de început a monarhiei (cca. 950-850 î.Cr.). Aluziile la
expansiunea teritorială (Geneza 15:8-27:40) şi ascendenţa lui Iuda (Geneza
49:8-12) sunt un indiciu, ni se spune, că această naraţiune a fost scrisă pe
vremea lui Solomon. Documentul I ni-L prezintă pe Dumnezeu în legăturile Sale
cu omul, începând cu creaţia şi până la intrarea lui Israel în Canaan.
Combinaţia de măreţie şi simplitate pe care o găsim în I îi dă o notă de
literatură epică demnă de a fi comparată cu Iliada lui Homer. Originând în
Iuda, pe lângă faptul că preferă folosirea numelui Iahve documentul iahvist şi
anumite caracteristici literare distincte; termenul ’sipha,
„slujitoare" este preferat în locul termenului ’ama (E); în loc de
Horeb (E), în I este preferat numele Sinai; apar frecvent etimologii populare,
de ex. Geneza 3:20;11:9; 25:30; 32:27.
Având un caracter profund naţionalist, naraţiunile
care aparţin documentului J prezintă în detaliu întâmplări care au avut loc în
familiile patriarhale, chiar şi pe cele care nu sunt lăudabile. Din punct de vedere
teologic, I se remarcă prin antropopatismele (cuvinte care atribuie unei
zeităţi sentimente omeneşti, n.tr.) şi antropomorfismele (cuvinte care atribuie
unei zeităţi însuşiri omeneşti, n.tr.). Dumnezeu care ia forme cvasiumane umblă
printre oameni şi vorbeşte cu ei, cu toate că nu se pune niciodată la îndoială
transcendenţa Lui. Biografiile sincere ale patriarhilor, narate cu îndemânare
şi simplu, sunt un aspect remarcabil al documentului I.
Naraţiunea scrisă de autorul elohist (E) este
datată de obicei cu un secol după documentul I, adică 850-750 î.Cr. S-a
considerat că documentul E provine din N (din Efraim), şi aceasta pe baza
faptului că omite relatările despre Avraam şi Lot, care au fost populare în
Hebron şi în cetăţile din câmpie, şi se acordă o atenţie deosebită oraşelor
Betel şi Sihem (Geneza 28:17; 31:13; 33:19-20). Iosif, strămoşul seminţiilor
din N, Efraim şi Manase, joacă un rol proeminent. Mult mai fragmentat decât I,
documentul E are totul particularităţile lui caracteristice: „râul” este
Eufratul; în vorbirea directă este folosită repetiţia (cf. Geneza 22:11; Exod
3:4); cuvântul „Iată-mă" (hinneni) este folosit ca răspuns la
chemarea pe care o face Dumnezeu.
Cu toate că nu este o compoziţie literară atât de
remarcabilă cum este I, documentul E se distinge pentru sublinierea aspectelor
morale şi religioase. Sensibil la păcatele patriarhilor, E încearcă să le dea o
explicaţie raţională, în timp ce antropomorfismele din I sunt înlocuite cu
revelaţii divine prin vise sau mijlociri ale îngerilor. O contribuţie
remarcabilă a documentului E este relatarea despre încercarea la care l-a supus
Dumnezeu pe Avraam atunci când i-a poruncit să-l jertfească pe Isaac (Geneza
22:1-14). Tabloul conflictului dintre dragostea de tată şi ascultarea de Dumnezeu
este zugrăvit cu o simplitate profundă, iar lecţia cu privire la caracterul
lăuntric al adevăratei jertfe este redată cu o forţă profetică.
În studiile privitoare.la Pentateuh, Documentul
deuteronomist (D), corespunde aproximativ cu cartea *Deuteronomului. Esenţial
pentru ipoteza documentară este punctul de vedere conform căruia cartea Legii
găsită pe vremea lui Iosia (2 Împăraţi 22:3-23:25) a conţinut, cel puţin
parţial, cartea Deuteronomului. Legătura dintre documentul D şi reforma din
zilele lui Iosia este demnă de menţionat: închinarea este centralizată în
Ierusalim (2 Împăraţi 23:4-11, 24; Deuteronom 16:21, 22; 17:3; 18:10-11).
Documentul D pune un accent mare pe dragostea lui Dumnezeu pentru Israel şi pe
obligaţia lui Israel de a răspunde ca atare, un principiu al istoriei care
clarifică condiţiile binecuvântării din partea lui Dumnezeu şi a judecăţii pe
care o face El, precum şi necesitatea unui simţ puternic al dreptăţii sociale
în condiţiile legământului. Fiind mai degrabă o colecţie de predici decât
naraţiuni, D este o colecţie de materiale juridice şi omiletice compilate în
timpul situaţiei critice din timpul domniei lui Manase şi a fost combinat cu IE
după perioada domniei lui Iosia.
Documentul preoţesc (P) conţine legi şi obiceiuri
din diferite perioade ale istoriei lui Israel şi le codifică în aşa fel încât
organizează structura legală a iudaismului post-exilic. Documentul P conţine
unele naraţiuni, dar are de-a face mai mult cu genealogiile şi cu originea
patriarhală a ritualurilor şi a practicilor legale. Se crede că unele diviziuni
cum ar fi cele zece „generaţii" din *Geneza şi legămintele făcute cu Adam,
Noe, Avraam şi Moise aparţin documentului P. Complexitatea structurii legale şi
ritualistice a documentului P este de obicei interpretată ca un semn că
documentul a fost scris în perioada postexilică, în special atunci când P (de
ex. Exod 25-31; 35-40; Levitic; legile din Numeri) este comparat cu ritualismul
simplu din Judecători şi din 1 Samuel. Ca şi document literar, P nu poate fi
comparat cu sursele mai vechi, deoarece slăbiciunea pentru detaliile laborioase
(de ex. genealogiile şi descrierea detaliată a cortului întâlnirii) tinde să
descurajeze creativitatea literară. Preocuparea mişcării preoţeşti cu sfinţenia
şi transcendenţa lui Dumnezeu apare în acest document P, unde întreaga
legislaţie este privită ca un instrument al harului prin care Dumnezeu întinde
o punte de la Sine spre Israel.
c. Critica Pentateuhului după 1900
Analiza documentară nu s-a oprit la cercetările lui
Wellhausen. Elaborând o sugestie făcută în 1883 de către Karl Budde, Rudolf
Smend a încercat să împartă documentul iahvist în I1 şi I2, în întregul
conţinut al Hexateuhului (Die Erzählung des Hexateuch auf ihre Quellen
untersucht, 1912). Documentul pe care Smend l-a numit I1 a fost privit de
Otto Eissfeldt ca o sursă laică (L), pentru că este pusă în contrast direct cu
documentul preoţesc P şi subliniază idealul nomadic în contrast cu modul de
viaţă al canaaniţilor. Documentul Chenit (K) al lui Julian Morgenstern, care,
după cum se afirmă, are de-a face cu biografia lui Moise şi cu relaţiile dintre
Israel şi cheniţi (HUCA 4, 1927, p. 1-138), documentul S (Sud or Seir) pe care
îl identifică R.H. Pfeiffer în Geneza şi care corespunde într-un fel cu
documentul L (ZAW 48, 1930, p. 66-73) identificat de Eissfeldt, precum şi
împărţirea documentului preoţesc de către Gerhard von Rad în PA şi P8 (Die
Priesterschirift im Hexateuch, 1934) sunt alte rafinamente ale criticii
documentare care a atins apogeul în disecţiile detaliate ale documentului P în
lucrarea lui B. Baentsch cu privire la Leviticul (1900), unde şapte surse ale
documentului P sunt modificate prin descoperirile făcute de unul sau mai mulţi
redactori. Această tendinţă de a diseca poate fi văzută cel mai clar în lucrările
lui C. A. Simpson (în special în The Early Traditions of Israel: a Critical
Analysis of the Pre-Deuteronomic Narrative of the Hexateuch, 1948).
d. Reacţii la teoria Graf-Wellhausen
Conservatorii, convinşi că în joc se află doctrina
cu privire la inspiraţia Scripturilor şi întreaga structură a teologiei clădită
pe această doctrină, s-au unit imediat şi au luptat împreună împotriva acestori
critici ale Pentateuhului. Printe cei care au constituit avangarda acestei
reacţii se numără E.W. Hengstenberg (Dissertations on the Genuineness of the
Pentateuch, 1847) şi C.F. Keil. După apariţia sintezei monumentale a lui
Wellhausen, lupta a fost continuată de W.H. Green (The Higher Criticism of
the Pentateuch, 1895) şi de James Orr (The Problem of the Old Testament,
1906), a cărui examinare atentă a teoriei documentare a găsit că aceasta lasă
de dorit atât în ceea ce priveşte dovezile literare cât şi presupunerile
teologice. Modelul propus de aceşti cercetători ai Scripturilor a fost
continuat în lucrările de cercetare ale următorilor erudiţi: R.D. Wilson (A
Scientific Investigation of the Old Testament, 1926, retipărită în 1959),
G.Ch. Aalders (A Short Introduction to the Pentateuch, 1949), O.T. Allis
(The Five Books of Moses, 1943) şi E J. Young (IOT, 1949).
(i) Utilizarea numelor pentru divinitate. Atacurile
conservatorilor asupra teoriei lui Wellhausen au luat următoarele direcţii:
Folosirea numelor divine ca şi criteriu de separare a documentelor a fost
contestată în patru puncte:
(1) Dovezile de care dispune critica textuală, în
special din Pentateuhul Septuagintei (LXX) sugerează că în manuscrisele mai
vechi ale Pentateuhului a existat mai puţină uniformitate decât în TM, care în
mod tradiţional a fost folosit ca baza analizei documentare (cu toate că lucrarea
The Divine Names in Genesis, 1914 a lui J. Skinner a slăbit forţa
acestui argument).
(2) Studiul numelor divine făcut de R.D. Wilson în
Coran (PTR 17, 1919, p. 644-650) au scos la lumină faptul că anumite capitole
din Coran preferă numele Allah (4; 9; 24; 33; 48, etc.), în timp ce
altele preferă numele Rab (18; 23; 25-26; 34, etc.), exact în acelaşi
fel în care anumite capitole din Geneza folosesc numele Elohim (de ex.
Geneza 1:1-2:3; 6:9-22; 17:2 ş.urm., 20, etc.), iar altele preferă Iahve
(de ex. Geneza 4; 7:1-5; 11:1-9; 15;18:1; 19:28, etc.), cu toate că, în
general, criticii literari nu sprijină ideea unei analize documentare a
Coranului, bazată pe numele divine utilizate.
(3) Folosirea combinaţiei Iahve Elohim
(Geneza 2:4-3:24; cf. de asemenea cu Exod 9:30) constituie o problemă reală
pentru teoria lui Wellhausen, întrucât o astfel de combinaţie cuprinde nume
care ar trebui să fie „cifrul" a două documente separate; LXX cuprinde
mult mai multe cazuri în care apare această combinaţie (de ex. Geneza 4:6, 9;
5:29; 6:3, 5), în timp ce există dovezi ample cu privire la folosirea unor nume
compuse pentru zeităţi în literatura ugarită, egipteană şi grecească (cf. C.H.
Gordon în Christianity Today, 23 Nov. 1959).
(4) Este posibil ca folosirea alternativă a numelor
Iahve şi Elohim în Pentateuh să reflecte o încercare a autorului de a sublinia
ideea pe care o exprimă fiecare nume (cf. I. Engnell, Gamla Testamentet,
1, 1945, p. 194 ş.urm.). Aceste probleme şi altele similare care au de-a face
cu numele divine, i-au determinat pe criticii literari care s-au împotrivit
teoriei documentare să minimalizeze ceea ce odată era punctul de pornire al
întregului proces al analizei documentare.
(ii) Dicţiunea şi stilul. Diferenţele în
dicţiune şi în stil, o verigă foarte importantă în seria de dovezi care vin în
sprijinul teoriei lui Wellhausen, au fost contestate de mai mulţi critici
conservatori. S-a subliniat faptul că relatările din Pentateuh sunt prea
fragmentate ca să ne dea posibilitatea de a califica în mod adecvat vocabularul
autorului şi că prea puţină atenţie s-a acordat faptului că diferitele tipuri
de literatură impun fiecare un vocabular diferit. Când într-o altă sursă apar
cuvinte care par să aparţină unui anumit document, ele sunt atribuite uneori
unui redactor. Recurgerea repatată la un redactor, de fiecare dată când
dovezile pun sub semnul întrebării teoriile critice, pare a fi o metodă prea
convenabilă de a aborda dificultăţile. În ceea ce priveşte stilul,
conservatorii şi alţii au arătat frecvent subiectivitatea unor astfel de
verdicte şi marea dificultate de a supune astfel de opinii unei examinări
ştiinţifice. Ceea ce pentru un critic este o naraţiune expresivă, vibrantă,
pentru altul nu este decât o naraţiune searbădă sau bombastică. În cartea sa, Stylistic
Criteria and the Analysis of the Pentateuch, 1955, W. J. Martin a subliniat
câteva dificultăţi de care se lovesc criticii literari, cu toate că se impune o
atenţie maximă atunci când folosim analogii din literatura occidentală în
studiul literaturii orientale.
(iii) Naraţiuni duble. Apariţia unor
naraţiuni duble (uneori denumite dublete) a fost considerată ca o dovadă de
bază în sprijinul existenţei mai multor surse. Aalders (op.cic., p. 43-53) şi
Allis (op. cit., p. 94-110, 118-123) au analizat mai multe repetiţii de acest
fel (de ex., Geneza 1:1-2:4a; 2:4b-25; 6:1-8, 9:13; 12:10-20; 20; 26:6-11) şi
au căutat să arate că prezenţa lor în text nu trebuie interpretată ca o dovadă
a existenţei mai multor surse. Dimpotrivă, repetiţia în cadrul prozei ebraice
poate fi asociată cu caracteristica acestei limbi (ca şi a celorlalte limbi
semitice) de a folosi repetiţia pentru a sublinia un anumit aspect. În
literatura ebr. ideile sunt subliniate nu printr-o legătură logică cu alte
idei, ci printr-un gen creativ de repetiţie care caută să-l convingă pe
cititor, (Cf. J. Muilenburg, „A Study in Hebrew Rethoric: Repetition and Style”
în VT Supp 1, 1953, p.97-111- J. Pedersen, Israel, 1-2, 1926, p. 123.).
Repetiţia se mai poate datora şi folosirii în liturghii atât a naraţiunilor din
Pentateuh cât şi a porţiunilor care cuprind Legea.
În ceea priveşte Geneza, o contribuţie de pe
poziţii conservatoare a fost adusa de P.J. Wiseman în New Discoveries in
Babyionia about Genesis, 1977. El a afirmat că pasajele (toledot) (cele
care încep sau care se sfârşesc cu expresia „Acestea sunt generaţiile..."
ne arată diferitele surse care i-au stat lui Moise la îndemână pentru a compila
naraţiunile mai vechi. Acest mod de a aborda problema a fost popularizat de J.
Stafford Wright în How Moses Compiled Genesis: A suggestion, 1946.
Pentru o replică la teoria lui Wellhausen cu privire la dezvoltarea sistemului
levitic, vezi *Preoţi şi leviţi.
Conservatorii s-au grăbit să se folosească de
concluziile neconservatorilor atunci când acestea au avut tendinţa de a
contesta valabilitatea ipotezei documentare. Atacul susţinut asupra teoriilor
lui Wellhausen şi a discipolilor lui, lansat de B.D. Eerdmans este un caz care
reflectă acest punct de vedere. Cu toate că a respins ideea că Moise este autorul
Pentateuhului, Eerdmans a apărat cu încăpăţânare autenticitatea naraţiunilor
care tratează viaţa patriarhilor şi şi-a exprimat convingerea că documentul
preoţesc P împreună cu aspectele ritualistice ale lui este foarte vechi. Mai
departe, T. Oestreicher şi A.C. Welch şi-au propus să năruie teoria documentară
prin îndepărtarea cheii de boltă a acesteia - identificarea documentului D cu
cartea legii găsită pe vremea lui Iosia. E. Robertson (The Old Testament
Problem, 1950) consideră că Deuteronom a fost compilat la iniţiativa lui
Samuel ca o carte a Legii pentru „întreg Israelul", că aceasta a încetat
să mai fie folosită atunci când naţiunea dezintegrată nu s-a mai putut folosi
de ea şi că a fost găsită la momentul oportun în timpul domniei lui Iosia, o
vreme când Israelul putea fi considerat din nou o „singură naţiune".
Decalogul şi Cartea legământului cu care au intrat israeliţii în Canaan, au
fost păstrate în perioada care a urmat imediat după aşezarea în Canaan în
diferite sanctuare locale şi li s-au adăugat legi şi tradiţii diferite, dar
totuşi înrudite cu ele; începuturile unei unităţi naţionale în zilele lui
Samuel a necesitat compilarea, pe baza acestui material, a unei cărţi a legii
pentru administrarea centralizată. R. Brinker, un elev al lui E. Robertson, a
elaborat anumite aspecte ale acestei teorii în The Influence of Sanctuaries
in Early Israel, 1946. Folosind criterii lingvistice şi stilistice, R.
Cassuto (La Questione della Genesi, 1934) a argumentat în favoarea
unităţii Genezei, în timp ce F. Dornseiff (ZAW 52-53, 1934-35) a apărat
unitatea literară a întregului Pentateuh; cf. lucrarea lui, intitulată Antike
und Alter Orient, 1956.
(iv) Critica formelor. Fără să
abandoneze ipoteza documentară, pionierii criticii formelor, H. Gunkel şi H. Gressmann,
au pus accentul atât pe calităţile literare cât şi pe procesul îndelungat al
tradiţiei orale care a dat formă diferitelor naraţiuni, făcând din acestea
capodopere estetice. Această eliberare fericită de recea abordare analitică a
criticilor documentari care au îmbrăţişat ipoteza documentară şi care în
analiza exagerat de detaliată a Pentateuhului au neglijat profunzimea şi
frumuseţea povestirilor, a pavat calea pentru cercetările întreprinse de un
grup de cercetători scandinavi care au renunţat la abordarea documentară,
subliniind mai degrabă rolul tradiţiei orale. Urmându-l pe J. Pedersen care în
1931 a respins teoria documentară (ZAW 49, 1931, p. 161-181), I. Engnell (Gamla
Testamentet, 1, 1945) a afirmat că, departe de a fi rezultatul unei compilări
a unor documente scrise, Pentateuhul este o combinaţie de tradiţii orale
credibile, colectate şi finisate în cadrul a două cercuri de tradiţie: „cercul
P" care a dat naştere Tetrateuhului şi „cercul D" care a dat naştere
cărţilor Deuteronom, Iosua, Judecători, Samuel şi Împăraţi. Se consideră că
aceste cărţi au fost scrise în perioada exilului sau în perioada postexilică.
Factorii de bază în dezvoltarea acestei şcoli tradiţional-istorice sunt
cunoaşterea avansată a psihologiei evreieşti şi o înţelegere tot mai profundă a
literaturii orientale. Conform celor afirmate de Engnell, discipolii lui
Wellhausen tind să interpreteze VT folosindu-se de metodele literare europene
şi de logica occidentală. Vezi Eduard Nielsen, Oral Tradition, 1954,
pentru o prezentare concisă a punctelor de vedere pe care le îmbrăţişează
Şcoala scandinavă.
Aşa după cum preocuparea lui H. Gunkel faţă de
diverse unităţi literare (ce pot fi identificate în Pentateuh după forma lor
literară) a reprezentat un fel de întoarcere la abordarea fragmentară a lui
Geddes, Vater şi De Wette, tot aşa şi P. Volz (şi într-o anumită măsură W.
Rudolph) au pledat pentru renaşterea unei ipoteze suplimentare, minimalizând
importanţa autorului elohist, care în cel mai fericit caz, consideră Volz, este
un editor de mai târziu al marelui autor al Genezei, adică a autorului Iahve.
Oarecum într-un mod asemănător, G. von Rad (The Problem of the Hexateuch and
Other Essays, E.T. 1966) a subliniat rolul dominant pe care l-a avut
autorul iahvist, atât ca şi unul care a colectat materialele Pentateuhului cât
şi ca autor al acestora, materiale care au luat formă în decursul unei perioade
mari de timp şi care au în spatele lor o bogată istorie a tradiţiei. Conform
celor susţinute de von Rad, datele care sunt acceptate în general sunt foarte
aproximative şi reprezintă faza finală de compilare a materialelor.
Aplicaţia teologică a teoriilor lui von Rad cu
privire la Pentateuh trebuie găsită în cartea sa, Old Testament Theology,
1, E.T. 1962. Teoria lui conform căreia Pentateuhul s-a dezvoltat în jurul unei
profesiuni de credinţă cum e cea din Deuteronom 26:5 ş.urm. a fost modificată
recent, sugerându-se că profesiunile de credinţă nu sunt sursa naraţiunii
Pentateuhului ci rezumatul acestora (J.A. Soggin, IOT, E.T. 1976, p. 93). M.
Noth (The Laws in the Pentateuch and Other Essays, E.T. 1966) a
aproximat unele rezultate ale Şcolii din Uppsala, îmbrăţişate de Engnell şi
alţii, fără să abandoneze abordarea documentară. Dimpotrivă, el a acordat o
atenţie deosebită istoriei tradiţiilor orale care stau la baza documentelor,
susţinând existenţa documentelor I, E şi P, punct de vedere destul de
convenţional. Poate că depărtarea lui de tradiţia wellhauseniană poate fi
văzută cel mai bine în refuzul lui de a recunoaşte un „Hexateuh" şi în
scoaterea celei mai mari părţi a Deuteronomului de sub tirul criticilor
Pentateuhului.
Aşa cum ne indică studiile recente ale VT, în
general, cercetătorii contemporani acordă o mai mare atenţie formelor
naraţiunilor, a materialului liturgic, contractual sau legislativ, decât
pretinselor surse ale ipotezei documentare; Cf. O. Kaiser, IOT, E.T. 1975, care
conţine următoarele titluri de capitole: Literary Types of Israelite
Narrative, Literary Types of Israelite Law, The Growth of the Pentateuchal Narrative
at the Pre-Literary Stage; de asemenea J.A. Soggin, op. cit. Legătura
precisă pe care o are critica formelor cu critica surselor, care este mai
tradiţională, constituie încă subiectul unor controverse. Ceea ce este clar
este că mult mai multă atenţie trebuie acordată criticii redactării, studiului
originii şi a scopului celor cinci cărţi luate individual şi a Pentateuhului ca
întreg, oricare ar fi procesul lor de alcătuire.
(v) Dovezile arheologice. Progresul pe
care l-a cunoscut arheologia modernă a contribuit la reevaluarea ipotezei
documentare. Caracterul demn de încredere al naraţiunilor istorice a fost
confirmat din nou, în special al naraţiunilor care se referă la perioada
patriarhală, (vezi H.H. Rowley, „Recent Discovery and the Patriarchal Age"
în The Servant of the Lord, 1965.) Reconstituirea evoluţiei istoriei şi
a religiei lui Israel a fost contestată de mai multe ori de către arheologi
renumiţi ca W.F. Albright (de ex. From the Stone Age to Christianity,
1957, p. 88 ş.urm., 282) şi C.H. Gordon (de ex. Ugaritic Literature,
1949, p. 5-7; „Higher Critics and Forbidden Fruit", Christianicy Today,
23 Nov. 1959). O reevaluare radicală a ipotezei documentare de pe poziţia
religiei lui Israel se găseşte în lucrările de cercetare ale lui Yehezkel Kaufmann,
care susţine vechimea documentului P precum şi faptul că acesta P a existat
înaintea documentului D. Mai departe, el separă Geneza de restul Pentateuhului,
susţinând că această carte constituie „o formaţiune în sine, al cărei material
este cel mai vechi" (The Religion of Israel, 1960, p. 208).
e. Poziţia prezentă
Înţelegerea pe care o dobândim din criticile aduse
ipotezei lui Graf-Wellhausen, împreună cu cercetările continuie ale
exponenţilor acestei ipoteze, au avut ca rezultat modificarea în mare măsură a
teoriei vechi. S-a renunţat la concepţiile simple care văd istoria şi religia
lui Israel ca o evoluţie. Autenticitatea povestirilor legate de viaţa
patriarhilor este recunoscută de mulţi cercetători ai Scripturilor, întrucât
descoperirile arheologice au adus lumină asupra cadrului în care au avut loc
aceste întâmplări. Mediul social din Egipt în care a trăit Iosif şi relatările
cu privire la Exod sunt aspecte ce au fost lămurite definitiv luându-se în
calcul criterii arheologice, literare şi lingvistice (cf. A.S. Yahuda, The
Language of the Pentateuch in its Relation to Egyptian, 1931; C.H. Gordon,
The World of the Old Testament, 1958, p. 139). Rolul lui Moise ca un mare
legislator şi ca o personalitate dominantă în religia lui Israel a fost confirmat.
Cu toate că nu s-a renunţat complet la teoria
documentară, aceasta a fost modificată de cercetătorii din zilele noastre.
Dezvoltarea fiecărui document este deosebit de complexă şi, în general, se
consideră că fiecare document reprezintă o întreagă „şcoală", nu numai un
singur autor. Diferite documente au apărut şi evoluat nu consecutiv ci în
paralel, întrucât în fiecare din ele se găsesc elemente vechi, aşa cum ne
indică faptul că prorocii s-au folosit de elemente din Pentateuh (cf. Aalders, op.
cit., p. 111-138). A fost abandonată disecarea exagerată a versetelor şi
atribuirea unor părţi ale acestora unor surse diferite. Aceste modificări în
ipoteza documentară ar trebui privite de către conservatori ca o diagramă
medicală, nu ca un anunţ funebru. Teoria lui Wellhausen este încă destul de vie
şi continua sa fie o problema constantă pentru cercetătorii conservatori, care
uneori s-au mulţumit să reacţioneze împotriva ipotezei documentare, fără a
elabora însă un studiu atotcuprinzător al Pentateuhului care să aducă dovezi în
sprijinul unităţii Legii şi în acelaşi timp să ia în considerare dovezile cu
privire la diversitatea pe care se bazează teoria documentară. Informaţiile tot
mai bogate cu privire la literatura Orientului Mijlociu - datorate descoperirilor
din "Mari, *Nuzi, *Ugarit, Hatti, *Sumer şi *Egipt - vor constitui în şi
mai mare măsură în această privinţă. Întrucât textele din *Ebla (Tell Mardikh)
par a fi din aceeaşi perioadă cu primele capitole ale istoriei biblice, există
posibilitatea ca ele să arunce o lumină atât asupra literaturii Pentateuhului
cât şi asupra contextului lui cultural.
Studiile întreprinse de Aalders au adus lucruri noi
şi au arătat direcţia în care trebuie să se îndrepte cercetăţirile în viitor.
De un interes deosebit este faptul că el recunoaşte în Pentateuh elemente care
nu îi aparţin lui Moise sau elemente dintr-o perioadă de după Moise (de ex.
Geneza 14:14; 36:31; Exod 11:3; 16:35; Numeri 12:3; 21:14-15; 32:34 ş.urm.;
Deuteronom 2:12; 34:1-12) şi faptul de a fi fost conştient că nici unul din
cele două testamente nu atribuie întregul Pentateuh lui Moise, deşi ambele îi
atribuie părţi însemnate din această lucrare. Marile coduri legale, de exemplu,
îi sunt atribuite specific lui Moise (de ex. Exod 20:2-23:33; 34:11-26; Deuteronom
5-26; cf. Deuteronom 31:9, 24), cât şi itinerarul israeliţilor care este
menţionat în Numeri 33:2. În ceea ce priveşte povestirile din Geneza, este
posibil ca Moise să fi fost sau să nu fi fost cel care le-a compilat, după ce
le-a colectat în forma scrisă sau orală în care se găseau. Dovezi cu privire la
editarea Pentateuhului în perioada de după Moise se găsesc în citatele de mai
sus şi mai ales în versete cum este Numeri 21:14, unde sunt menţionate
documente vechi cum ar fi „Cartea războaielor Domnului". Este dificil să
datăm redactarea finală a Pentateuhului. Opinia lui Aalders că aceasta a avut
loc în perioada domniei lui Saul sau a lui David este credibilă, cu toate ca,
probabil a avut loc şi mai târziu, timp care ar fi permis modernizarea vocabularului
şi a stilului.
III. Mesajul religios al Pentateuhului.
„Pentateuhul trebuie definit ca un document prin
care îl înţelegem pe Israel, care îi conferă acestuia etiologia vieţii. Prin
naraţiuni, poezie, prorocie şi Lege, voia lui Dumnezeu cu privire la rolul lui
Israel în lume este descoperită în el" (A. Bentzen, IOT, 1952, 2, p. 77).
Ca un document ce conţine revelaţia lui Dumnezeu şi răspunsul lui Israel la
această revelaţie, Pentateuhul depune mărturie cu privire la acţiunile
mântuitoare ale lui Dumnezeu care este Domn suveran al istoriei şi al naturii.
Actul central al lui Dumnezeu în Pentateuh (ba chiar în întreg VT) este *Exodul
din Egipt. Prin acest act, Dumnezeu S-a întipărit în conştiinţa lui Israel şi
S-a descoperit pe Sine ca un Dumnezeu care izbăveşte. Înţelegerea pe care au
dobândit-o ei din această revelaţie le-a dat posibilitatea ca, sub conducerea
lui Moise, să reevalueze tradiţiile strămoşilor lor şi să vadă în ele
începuturile legăturii pe care a stabilit-o Dumnezeu cu ei şi care a culminat
atât de strălucitor în eliberarea lor din Egipt.
Dovedindu-Se cu putere şi atât de clar ca Domn în
timpul Exodului, Dumnezeu i-a făcut pe israeliţi să înţeleagă că El este
Creatorul şi Susţinătorul universului cât şi Conducătorul istoriei. Ordinea
este importantă: faptul că L-au cunoscut pe Izbăvitorul i-a ajutat să-L
cunoască pe Creatorul; faptul ca L-au înţeles pe Dumnezeul harului, i-a ajutat
să-L înţeleagă pe Dumnezeul naturii. Este posibil ca dovada puterii lui
Dumnezeu asupra naturii în timpul plăgilor, la trecerea mării, şi în felul în
care i-a hrănit în pustie să-i fi determinat pe israeliţi să-L vadă pe Dumnezeu
ca un Stăpân al naturii şi al istoriei.
Harul lui Dumnezeu este descoperit nu numai în
faptul că i-a izbăvit şi i-a călăuzit, ci şi în faptul că le-a dat Legea şi a
încheiat cu ei un legământ. Angajamentul lui Israel de a asculta, jurământul de
loialitate faţă de Dumnezeu şi voia Lui este răspunsul lui faţă de acest har;
dar chiar răspunsul lui Israel este un dar al harului lui Dumnezeu, căci El
este cel care, fără să fie obligat, a fixat termenii legământului şi le-a pus
la îndemână sistemul jertfelor ca un mijloc prin care să facă o punte peste
prăpastia dintre Sine şi poporul Său. Harul lui Dumnezeu cerea o recunoştere
totală a faptului că El este Domn, o ascultare completă de voia Lui în orice
domeniu al vieţii. Această cerinţă este generoasă, pentru că ea vizează ce este
spre binele lui Israel, ceea ce îl va ajuta pe Israel să-şi realizeze
adevăratul lui potenţial şi ceea ce el nu putea descoperi fără revelaţia
divină.
Indiferent care este originea Pentateuhului, el
este un document ce posedă un conţinut bogat şi unitar. Este consemnarea
revelaţiei lui Dumnezeu în istorie şi a conducerii istoriei de către El.
Pentateuhul este o mărturie atât cu privire la răspunsul lui Israel cât şi cu
privire la incapacitatea lui de a răspunde pozitiv. El mărturiseşte despre
sfinţenia lui Dumnezeu, lucru ce îl pune pe El în contrast cu oamenii, şi
despre dragostea Lui binevoitoare, care îl obligă faţă de Israel conform
condiţiilor impuse de El însuşi. (*GENEZA, *EXODUL, *LEVITICUL, *NUMERI,
*DEUTERONOM.)
BIBLIOGRAFIE
U. Cassuto, The Documentary Hypothesis and the
Composition of the Pentateuch, E.T., 1961; A.T. Chapman, An Introduction
in the Pentateuch, 1911; I. Engnell, Critical Essays on the Old
Testament, 1970; H.F. Hahn, The Old Testament in Modern Research,
1956; K. Koch, The Growth of the Biblical Tradition, 1969 – J.A. Motyer,
The Revelation of the Divine Name, 1959 - A. Noordtzy, „The Old
Testament Problem", BS 97, 1940, p. 456-475- 98, 1940, p. 99-120, 218-243;
C.R. North, „Pentateuchal Criticism", OTMS, p. 48-83; M. Noth, A
History of Pentateuchal Traditions, 1972; N.H. Ridderbos, „Reversals of Old
Testament Criticism", în Revelation and the Bible, ed. C.F.H.
Henry, 1958; H.H. Rowley, „Moses and the Decalogue", BJRL 34, 1951, p.
81-118; idem, The Biblical Doctrine of Election, 1950; W. Rudolph, Der
„Elohist" von Exodus bis Josua, BZAW 68, 1938; R.de Vaux, The Bible
and the Ancient Near East, 1971; P. Volz and W. Rudolph, Der elohist als
Erzähler: ein Irrweg der Pentateuchkritik?, BZAW 63, 1933; G.E. Wright, God
Who Acts, 1952; idem, The Old Testament against its Environment,
1950.
D.A.H.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu