revelaţie
REVELAŢIE.
I. Ideea revelaţiei
Termenul „a revela", din lat. revelo,
este redarea obişnuită a termenului ebr. gala şi a celui gr. apokalypto
(subst. apokalypsis, care îi corespunde lui gala din LXX şi din
NT. Atât gala, apokalypto, cât şi revelo exprimă
deopotrivă aceeaşi idee - aceea de a dezvălui ceva ascuns, cu scopul de a fi
văzut şi cunoscut ca atare. Prin urmare, când Biblia vorbeşte despre revelaţie,
ideea pe care intenţionează să o confere este aceea de Dumnezeu Creator, care
le dezvăluie în mod activ oamenilor puterea, gloria, natura, şi caracterul,
voinţa, calea şi planurile Lui - pe scurt, pe Sine Însuşi, pentru ca oamenii
să-L cunoască. Vecabularul revelaţional este foarte amplu în ambele Testamente,
cuprinzând noţiunea de a clarifica lucruri obscure, de a aduce la lumină
lucruri ascunse, de a arăta semne, a rosti cuvinte şi de a face persoanele care
sunt obiectul acelei revelaţii, să audă, să perceapă, să înţeleagă, şi să
cunoască. Nici unul din termenii VT nu este un termen specific teologic -
fiecare din ei are utilizarea sa profană - însă în NT apokalypto şi apokalypsis
sunt termeni folosiţi numai în context teologic, neapărând şi o utilizare
obişnuită, profană a acestora, chiar şi acolo unde, poate ar fi fost de
aşteptat (cf. 2 Corinteni 3:13 ş.urm.), ceea ce denotă că pentru scriitorii NT
ambii termeni deţineau un statut de termeni cvasiconsacraţi.
Alţi termeni din NT care exprimă ideea revelaţiei
sunt phaneroo, a manifesta a clarifica; epiphaino „a arăta"
(subst. epiphaineia, „manifestare"); deiknuo, „a
arăta"; exegomai, „a dezvălui, a explica prin naraţiune", cf.
Ioan 1:18; chrematizo, „a povăţui, a dojeni, a avertiza" (folosit
în greaca laică, în oracolele divine, cf. Arnt, MM, s.v.; substantiv, chrematismos,
„răspuns al lui Dumnezeu", Romani 11:4).
Din punctul de vedere al conţinului ei, revelaţia
divină este atât indicativă cât şi imperativă precum şi normativă din toate
punctele de vedere. Dezvăluirile pe care le face Dumnezeu sunt efectuate de
fiecare dată în contextul solicitării încrederii şi a supunerii faţă de cele
dezvăluite - reacţie pe deplin determinată şi controlată chiar de conţinutul
revelaţiei. Cu alte cuvinte, revelaţia lui Dumnezeu îi parvine omului nu ca o
informaţie fără obligaţie, ci ca o regulă obligatorie în ceea ce priveşte
credinţa şi conduita. Viaţa omului trebuie să fie guvernată nu de toane şi de
fantezii personale, nici de bâjbâiri cu privire la lucrurile divine nerevelate,
ci de o credinţă plină de reverenţă a ceea ce Dumnezeu i-a spus, care să
conducă la o conformare conştientă cu toate imperativele pe care le conţine
revelaţia (Deuteronom 29:29).
Revelaţia are două puncte centrale: (1) scopurile
lui Dumnezeu; (2) persoana lui Dumnezeu.
1. Pe de o parte, Dumnezeu le spune oamenilor
despre Sine Însuşi - cine este El, ce a făcut, ce face şi va face, precum şi
ceea ce cere El de la ei. Astfel El S-a încrezut în Noe, în Avraam, şi Moise,
spunându-le ceea ce plănuise El şi care avea să fie rolul lor în planul Lui
(Geneza 6:13-21; 12:1 ş.urm.; 15:3-21; 17:15-21; 18:17 ş.urm.; Exod 3:7-22).
Apoi, El a enunţat în faţa lui Israel legile şi promisiunile legământului Lui
(Exod 20-23 etc.; Deuteronom 4:13 ş.urm.; 28 etc.; Psalmul 78:5 ş.urm.;
149:19). El a dezvăluit scopurile Lui prorocilor (Amos 3:7). Cristos le-a spus
ucenicilor Săi „tot ce am auzit de la Tatăl Meu" (Ioan 15:15) şi le-a
promis că Duhul Sfânt va completa lucrarea de instruire a lor (Ioan 16:12
ş.urm. Dumnezeu i-a revelat lui Pavel „taina" planului Său etern în
Cristos (Efeseni 1:9 ş.urm.; 3:3-11). Cristos i-a revelat lui Ioan „lucrurile
care au să se întâmple în curând" (Apocalipsa 1:1). Din acest punct de
vedere, ca dezvăluire exactă de către Dumnezeu a planului şi a lucrării Lui de
mântuire, Pavel denumeşte Evanghelia „adevărul" în contrast cu rătăcirea
şi minciuna (2 Tesaloniceni 2:11-13; 2 Timotei 2:18; etc.). Aceasta este originea
expresiei „adevăr revelat" folosită în teologia creştină pentru a denota
ceea ce le-a spus Dumnezeu oamenilor despre Sine.
2. Pe de altă parte, când Dumnezeu le trimite oamenilor Cuvântul Său El de asemenea îi confruntă cu Sine. Biblia nu concepe revelaţia ca o simplă difuzare de informării, garantate în mod divin, ci ca pe o venire personală a lui Dumnezeu la oameni (cf. Geneza 35:7; Exod 6:3; Numeri 12:6-8; Galateni 1:15 ş.urm.). Aceasta este lecţia care trebuie învăţată din teofaniile Vechiului Testament (cf. Exod 3:2 ş.urm.; 19:11-20; Ezechiel 1, etc.) şi din rolul jucat de enigmaticul înger (mesager) al lui Iahve care este o manifestare atât de evidentă a lui Iahve Însuşi (cf. Geneza 16:10; Exod 3:2 ş.urm.; Judecători 13:9-23), şi anume, lecţia prin care învăţăm că Dumnezeu nu reprezintă doar autorul şi subiectul acestor mesaje, ci că El este propriul Său mesager. Când un om întâlneşte Cuvântul lui Dumnezeu, indiferent cât de ocazională sau de incindentală ar fi întâlnirea respectivă, Dumnezeu îl întâlneşte pe omul acela, adresându-i Cuvântul în mod personal, şi solicitându-l să-I dea un răspuns personal Lui ca autor.
În general teologii protestanţi mai vechi au
analizat revelaţia în lumina comunicării de către Dumnezeu a adevărurilor cu
privire la Sine Însuşi. Desigur că ei au ştiut că Dumnezeu este autorul
istoriei biblice şi că acum El îi luminează pe oameni pentru ca ei să accepte
mesajul biblic, dar ei au tratat această istorie în funcţie de providenţă, iar
mesajul biblic în funcţie de iluminare, nelegând conceptul revelaţiei de nici
unul din aceste două elemente. Centrul doctrinei revelaţiei văzute de ei era
Biblia; ei au conceput Sfânta Scriptură ca adevărul revelat în scris, iar
revelaţia ca activitatea divină care a condus la producerea ei. Ei au corelat
revelaţia cu inspiraţia, definind-o pe prima ca o comunicare a lui Dumnezeu
adresată scriitorilor biblici care au redat un adevăr cu privire la El, adevăr
care în alte condiţii ar fi fost inaccesibil; în acelaşi timp, inspiraţia au
definit-o ca o împuternicire dată de Dumnezeu de a scrie totul în mod real, în
conformitate cu voinţa Lui. (Această formulare îşi găseşte, evident, rădăcinile
în cartea lui Daniel: cf. Daniel 2:19, 22, 28 ş.urm., 47; 7:1; 10:1; 12:4.)
Mulţi teologi moderni care reacţionează împotriva
acestei concepţii sub presiunea unei presupuse necesităţi de a abandona
conceptul de Scriptură ca adevăr revelat, vorbesc despre revelaţie ca fiind
doar istoria biblică dirijată de Dumnezeu şi o acţiune prin care El i-a făcut
pe oameni conştienţi de prezenţa, de activitatea şi de cerinţele Sale. Centrul
doctrinei cu privire la revelaţie este deplasat astfel la istoria răscumpărării
pe care o consemnează Biblia. Împreună cu aceasta se asociază şi afirmaţia că
nu există, la drept vorbind, un adevăr comunicat („o revelaţie
prepoziţională") de la Dumnezeu; revelaţia este, în esenţă, neverbală în
caracter. Dar aceasta înseamnă că ideea biblică despre Dumnezeu care vorbeşte
(actul revelator cel mai obişnuit şi cel mai fundamental pe care I-l atribuie
Scriptura) este doar o metaforă derutantă; ceea ce pare implauzibil. Bazat pe
acestea, se mai susţine că Biblia nu este propriu-zis, revelaţie, ci o reacţie
umană la revelaţie. Această ipoteză pare, oricum, nebiblică întrucât NT citează
constant afirmaţii din VT - profetice, poetice, juridice, istorice, faptice şi
de avertizare - ca afirmaţii ale lui Dumnezeu, pline de autoritate (cf. Matei
19:4 ş.urm.; Faptele Apostolilor 4:25 ş.urm.; Evrei 1:5 ş.urm.; 3:7 ş.urm.;
etc.). Punctul de vedere biblic este că Dumnezeu Se revelează atât prin fapte
cât şi prin cuvinte, întâi concepând istoria răscumpărării, apoi, inspirând o
relatare explicativă scrisă a acelei istorii, pentru a da generaţiilor
ulterioare „înţelepciunea care duce la mântuire" (2 Timotei 3:15 ş.urm.; 1
Corinteni 10:11; Romani 15:4), şi în final, luminându-i pe oamenii din toate
epocile să discearnă semnificaţia şi să recunoască autoritatea revelaţiei
astfel date şi consemnate (cf. Matei 16:17; 2 Corinteni 4:6). Aşadar, accentele
pozitive în cele două grupuri de idei prezentate anterior în contrast sunt mai
curând complementare decât contradictorii; ambele trebuie combinate pentru a
acoperi întregul domeniu al coneptului biblic cu privire la revelaţie.
II. Necesitatea revelaţiei
Biblia implică pe tot cuprinsul ei că Dumnezeu
trebuie să Se dezvăluie pe Sine pentru ca oamenii să ajungă să-L cunoască.
Conceptul aristotelian cu privire la un Dumnezeu inactiv pe care oamenii pot
să-L descopere pe baza unui argument, este cu totul nebiblic. Este nevoie întâi
de o iniţiativă revelatoare, deoarece Dumnezeu este transcendent. În
starea Lui de existenţă El este atât de departe de om, încât acesta nu poate
să-L vadă (Ioan 1:18; 1 Timotei 6:16; cf. Exod 33:20) nici să-L găsească în
urma căutării (cf. Iov 11:7; 23:3-9), şi nici să-I ghicească gândurile (Isaia
55:8 ş.urm.). Prin urmare, chiar dacă omul nu ar fi păcătuit, el nu ar fi putut
să-L cunoască pe Dumnezeu fără revelaţie. Citim, de fapt, cum Dumnezeu îi
vorbea lui Adam în Eden înainte de Cădere (Geneza 2:16). Există, totuşi încă un
motiv pentru care cunoaşterea omului trbuie să depindă de iniţiativa
revelatoare a lui Dumnezeu. Omul este păcătos. Capacitatea lui de a
percepe în domeniul lucrurilor divine a fost redusă atât de mult de către Satan
(2 Corinteni 4:4) şi de păcat (cf. 1 Corinteni 2:14), iar mintea lui este atât
de preposedată de propria sa „înţelepciune" imaginată, care este contrară
adevăratei învăţături a lui Dumnezeu (Romani 1:21 ş.urm.; 1 Corinteni 1:21),
încât este peste puterile lui normale să-L înţeleagă pe Dumnezeu, oricum i-ar
fi prezentat El. De fapt, după cum spune Pavel, Dumnezeu Se prezintă în mod
constant fiecărui om, prin lucrarea creaţiei Sale precum şi prin providenţa Sa
(Romani 1:19 ş.urm.; Faptele Apostolilor 14:17; cf. Psalmul 19:1 ş.urm.), şi
prin manifestările spontane ale conştiinţei naturale (Romani 2:12-15; cf.
1:32), totuşi El nu este recunoscut sau cunoscut. Presiunea acestei continue
autodezvăluiri din partea lui Dumnezeu generează idolatrie, deoarece în
perversitatea ei mintea căzută caută să stingă lumina întorcându-se la
întuneric (Romani 1:23 ş.urm.; cf. Ioan 1:5), însă ea nu duce la cunoaşterea
lui Dumnezeu sau la o viaţă de evlavie. „Revelaţia generală" a lui
Dumnezeu, după cum este numită de obicei) cu privire la eternitatea, la puterea
şi la gloria Lui (Romani 1:20; cf. Psalmul 19:1), bunătatea Sa faţă de oameni
(Faptele Apostolilor 14:17), Legea Lui morală (Romani 2:12 ş.urm.), cererea Lui
ca oamenii să I se închine şi să I se supună (Romani 1:21) nu fac decât să-i
lase pe oameni „fără nici o scuză" pentru „nelegiuirea şi răutatea"
lor (Romani 1:18-20).
Aceasta arată că necesitatea omului căzut de a
primi o revelaţie merge dincolo de Adam în două privinţe. În primul rând, el
are nevoie de revelaţia lui Dumnezeu ca şi Cel care are capacitatea de a mântui
şi de a reface, Cel care îşi arată mila faţă de păcătoşi. Revelaţia lui
Dumnezeu prin creaţie şi prin conştiinţă vorbeşte despre lege şi despre
judecată (Romani 2:14 ş.urm.; 1:32), însă nu despre iertare. În al doilea rând,
presupunând că Dumnezeu oferă o astfel de revelaţie (Biblia reprezintă o lungă
proclamaţie pe care o face El), omul căzut are totuşi nevoie de o iluminare
spirituală, înainte de a putea percepe revelaţia, în caz contrar, el o va
perverti, după cum a pervertit revelaţia Sa naturală. Iudeii au avut o
revelaţie a milei Lui în VT, care i-a îndreptat spre Cristos, dar pe
majoritatea inimilor lor a existat un văl, care i-a împiedicat să înţeleagă (2
Corinteni 3:14 ş.urm.), astfel au căzut victime ale unei interpretări legaliste
a acesteia (Romani 9:31-10:4). Chiar şi Pavel, care ne atrage atenţia asupra
acestor adevăruri, cunoscuse Evanghelia creştină înainte de convertirea lui -
şi a încercat să o nimicească; până când „Dumnezeu a găsit cu cale... să descopere
în mine pe Fiul Său" - în, adică printr-o iluminare lăuntrică, - abia
atunci a recunoscut-o Pavel ca fiind cuvântul lui Dumnezeu. Necesitatea
iluminării divine pentru a le descoperi oamenilor realitatea, autoritatea şi
semnificaţia revelaţiei date în mod obiectiv şi pentru a-i ajuta să-şi modeleze
viaţa conform ei este indicată ocazional în VT (Psalmul 119:12, 27, etc.;
Ieremia 31:33 ş.urm.); în NT este subliniată cel mai mult de Pavel şi în
învăţăturile lui Cristos consemnate de evanghelişti (Matei 11:25; 13:11-17;
Ioan 3:3 ş.urm.; 6:44 ş.urm., 63 ş.urm.; 8:43-47; 10:26 ş.urm. cf. 12:37
ş.urm.).
III. Conţinutul revelaţiei
a. Vechiul Testament
Fundamentul şi cadrul concepţiei religioase a
poporului Israel a fost legământul pe care Dumnezeu l-a încheiat între El şi
sămânţa lui Avraam (Geneza 17:1 ş.urm.) Un *legământ este o relaţie definită a
unei promisiuni şi a unei obligaţii care leagă două părţi între ele. Acest
legământ era o impunere împărătească prin care Dumnezeu S-a declarat Dumnezeul
neamului lui Avraam, dându-i acestuia, aşadar, autoritatea de a-L numi
Dumnezeul nostru şi Dumnezeul meu.
Faptul că Dumnezeu Şi-a făcut cunoscut numele
(Iahve) în poporul Israel (Exod 3:11-15; 6:2 ş.urm.; prin exegeză, cf. J.A.
Motyer, The Revelation of the Divine Name, 1960) a fost o mărturie a
relaţiei Sale. „Numele" reprezintă tot ceea ce este o persoană, şi faptul
că Dumnezeu le-a spus israeliţilor numele Său, a însemnat că aşa cum era El, în
toată puterea şi gloria Sa, El angaja pe Sine Însuşi pentru ei şi pentru
bunăstarea lor. Scopul pe care l-a avut relaţia dintre El şi Israel era chiar
perfectarea relaţiei; şi anume, ca Dumnezeu să binecuvânteze sămânţa lui Avraam
cu plinătatea darurilor Sale, şi ca sămânţa lui Avraam să-l binecuvânteze în
mod desăvârşit pe Dumnezeu printr-o închinare şi o supunere perfectă. Prin
urmare, Dumnezeu a continuat să Se descopere acestei colectivităţi de care era
unit prin legământ, şi a realizat această descoperire prin cuvintele Legii şi a
promisiunii Sale, precum şi prin faptele Sale cu caracter de răscumpărare
înfăptuite de El ca Domn al istoriei, pentru realizarea acestei escatologii a
legământului.
Dumnezeu a făcut caracterul împărătesc al
legământului Său şi mai explicit pe Mt. Sinai, unde după ce Şi-a arătat în mod
dramatic forţa Lui salvatoare în exodul din Egipt, a fost recunoscut oficial ca
Suveranul lui Israel (Exod 19:3-8; Deuteronom 33:4 ş.urm.), şi a promulgat
Legea legământului, prin gura lui Moise, prototipul prorocului (cf. Deuteronom
18:15), arătând clar că pentru a beneficia de binecuvântările legilor
legământului ei trebuiau să le respecte (Exod 19:5; cf. Levitic 26:3 ş.urm.;
Deuteronom 28). Aceste legi au fost puse în scris, în primul rând Decalogul,
chiar de către Dumnezeu (Exod 24:12; 31:18; 32:15 ş.urm.), iar întregul cod,
ulterior, de către Moise, dictat de Dumnezeu, (Exod 34:27 ş.urm.; Deuteronom
31:9 ş.urm., 24 ş.urm.; cf. Exod 24:7). Este demn de remarcat că Dumnezeu a
vorbit ulterior prin Osea despre întreaga scriere a Legii ca fiind opera Sa,
deşi după tradiţie, Legea i-a fost atribuită în unanimitate lui Moise (Osea
8:12); iată câteva fundamentări ale ideii *inspiraţiei biblice. Odată scrisă,
Legea a fost considerată ca o revelaţie definitivă şi permanent valabilă a
voinţei lui Dumnezeu cu privire la viaţa poporului Său, iar preoţii au avut
responsabilitatea permanentă de a învăţa poporul această Lege (Deuteronom 31:9
ş.urm.; cf. Neemia 8:1 ş.urm.; Hagai 2:11 ş.urm.; Maleahi 2:7 ş.urm.).
Dumnezeu le-a interzis israeliţilor să practice
vrăjitoria şi farmecele pentru a dobândi o orientare în problemele lor
cotidiene, cum făcea canaaniţii (Deuteronom 18:9 ş.urm.; ei trebuiau să caute
călăuzirea numai de la El (Isaia 8:19). El le-a promis o succesiune de proroci,
bărbaţi în a căror gură El avea să pună chiar cuvintele Lui (Deuteronom 18:18;
cf. Ieremia 1:9; 5:14; Ezechiel 2:7; 3:11; Numeri 22:35. 38; 23:5), pentru a da
poporului său călăuzirea periodică necesară (Deuteronom 18:15 ş.urm.). Prorocii
din Israel au îndeplinit o lucrare de slujire de importanţă vitală. La porunca
lui Iahve, marii proroci au rostit cuvântul lui Dumnezeu şi au dat o
interpretare gândirii Lui atât înaintea împăraţilor cât şi a poporului; ei au
expus şi au aplicat Legea Lui, pledând pentru pocăinţă şi ameninţând cu
judecata în numele Lui şi declarând totodată ce avea să facă El în judecată,
precum şi în împlinirea escatologici legământului prin instaurarea Împărăţiei
Lui după terminarea judecăţii. Este posibil ca prorocii să mai fi avut şi rolul
de prevăzători, de bărbaţi care au putut să dea răspunsuri de la Dumnezeu
oamenilor care puneau întrebări specifice cu privire la călăuzire şi la viitor
(cf. 1 Samuel 9:6 ş.urm.; 28:6-20; 1 Împăraţi 22:5 ş.urm.; vezi A.R. Johnson, The
Cultic Prophet in Ancient Israel, 1944). Un alt mijloc de călăuzire în
poporul lui Israel înainte de perioada de exil a fost tragerea sacră la sorţi,
*Urim şi Tumim, îndeplinită de preoţi (Deuteronom 33:8 ş.urm.; cf. 1 Samuel
14:36-42; 28:6). Călăuzirea divină cu caracter general pentru viaţă era de
asemenea furnizată şi cu ajutorul maximelor rostite de „înţelepţi", a
căror înţelepciune se considera că vine de la Dumnezeu (cf. Proverbe 1:20; 8).
Pe lângă aceste mijloace de comunicare verbală sau
cvasiverbală provenită de la Dumnezeu, Israel a mai cunoscut anumite
manifestări teofanice şi experimentale care au marcat apropierea lui Dumnezeu:
*„gloria" (cf. Exod 16:10; 40:43; Numeri 16:19; 1 Împăraţi 8:10 ş.urm.;
Ezechiel 1 etc.); vijelia (Psalmul 18:6-15;29); vederea „feţei" Lui şi
bucuria cauzată de „prezenţa" Sa la care au aspirat închinătorii
credincioşi (Psalmul 11:7; 16:11; 17:15; 51:11.).
În revelaţia lui Dumnezeu din VT principalele
accente se pun pe următoarele: a) unicitatea lui Dumnezeu, în calitate de
Creator şi Conducător al tuturor lucrurilor; b) sfinţenia Lui, adică
totalitatea caracteristicilor Sale copleşitoare care îl separă de om -
majestatea, măreţia şi puterea pe de o parte, şi puritatea, dragostea faţă de
neprihănire precum şi ura faţă de nelegiuire, pe de altă parte; c) credincioşia
legământului Lui, răbdarea, compasiunea, şi loialitatea manifestată în
împlinirea scopurilor Sale faţă de poporul cu care a încheiat un legământ.
b) Noul Testament
În NT Cristos şi apostolii sunt organele care
transmit noua revelaţie, corespunzătoare lui Moise şi prorocilor din
escatologia legământului VT. Împlinirea escatologici legământului VT se găseşte
în Împărăţia lui Cristos şi în speranţa creştină a slavei. Dumnezeul VT este
revelat ca şi Treimea, întâi prin venirea lui Cristos, apoi prin cea a Duhului
Sfânt, şi prin dezvăluirea scopului divin de răscumpărare, în care colaborează
toate cele trei Persoane ale Dumnezeirii (cf. Efeseni 1:3-14; Romani 8). Două
evenimente care vor aduce planul lui Dumnezeu cu privire la istoria omenirii la
punctul culminant sunt descrise ca acte de revelaţie care se vor împlini în
viitor (apariţia lui Anticrist, 2 Tesaloniceni 2:3,6, 8, şi cea a lui Cristos,
1 Corinteni 1:7; 2 Tesaloniceni 1:7-10; 1 Petru 1:7,13). NT afirmă că revelaţia
din VT a crescut în două aspecte principale:
(i) Revelaţia lui Dumnezeu în Cristos. NT afirmă că
„...Dumnezeu, la sfârşitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul” (Evrei 1:1
ş.urm.). Aceasta este revelaţia finală şi supremă a lui Dumnezeu, ultimul Său
cuvânt adresat omului. Prin cuvintele şi faptele Sale, prin caracterul general
al vieţii şi al lucrării Sale de slujire, Isus Cristos L-a revelat în mod
perfect pe Dumnezeu (Ioan 1:18; 14:7-11). Viaţa Lui personală a fost o perfectă
revelare a caracterului lui Dumnezeu; căci Fiul este chipul lui Dumnezeu (2
Corinteni 4:4; Coloseni 1:15; Evrei 1:3), logos-ul („Cuvântul" Lui
care este Cel care exprimă gândirea Lui (Ioan 1:1 ş.urm.), în care, întrupat, a
locuit toată plinătatea divină (Coloseni 1:19; 2:9). Tot astfel, lucrarea
mesianică a revelat în mod perfect scopul mântuitor al lui Dumnezeu; căci
Cristos este înţelepciunea lui Dumnezeu (1 Corinteni 1:24), prin care ca şi
Mijlocitor (1 Timotei 2:5), sunt împlinite toate planurile de mântuire ale lui
Dumnezeu şi în care se găseşte toată înţelepciunea de care are nevoie omul
pentru a fi mântuit (Coloseni 2:3; 1 Corinteni 1:30; 2:6 ş.urm.). Revelaţia
Tatălui prin Fiul, pe care iudeii L-au condamnat ca impostor şi hulitor, pentru
că afirmase că este Fiul lui Dumnezeu, constituie o temă majoră în Evanghelia
lui Ioan.
(ii) Revelaţia planului lui Dumnezeu prin Cristos.
Pavel afirmă că „taina" voinţei lui Dumnezeu de a mântui Biserica şi de a
restaura universul prin Cristos este dezvăluită acum, după ce a fost ţinută
ascunsă până la vremea întrupării (Romani 16:25; 1 Corinteni 2:7-10; Efeseni
1-9 ş.urm. 3:3-11; Coloseni 1:19 ş.urm.). El arată felul în care această
revelaţie abrogă vechiul zid de despărţire dintre iudei şi Neamuri (Romani 3:29
ş.urm.; 9-11; Galateni 2:15-3:29; Efeseni 2:11-3:6); în mod similar, scriitorul
Espistolei către evrei arată felul în care ea desfiinţează vechiul cult ebraic
preoţesc şi sacrificial (Evrei 7-10).
IV. Natura revelaţiei
Din cele menţionate mai sus este dar că Biblia
concepe revelaţia ca o comunicare verbală primordială şi fundamentală - tora
(învăţătura, instrucţiunile, legea) sau debarim (cuvintele) lui Dumnezeu
în VT, şi logos-ul, sau rhema „cuvântul", sau
„rostirea" Lui în NT. Concepţia despre Dumnezeu aşa cum este revelat în
acţiunile Sale este de ordin secundar, şi pentru a fi validată, ea depinde de
supoziţia unei revelaţii verbale. Căci oamenii pot „şti că El este Iahve"
văzând lucrările Lui în istorie, numai dacă El vorbeşte pentru a arăta în mod
clar că acestea sunt lucrările Lui, şi pentru a explica însemnătatea lor. Tot
astfel, oamenii nu ar fi putut să ghicească niciodată cine este şi ce
reprezintă Isus din Nazaret, dacă nu ar fi existat declaraţiile lui Dumnezeu
din VT cu privire la El, precum şi mărturia personală a lui Isus din NT (cf.
Ioan 5:37-39; 8:13-18). (*INSPIRAŢIE, *PROROCIE).
BIBLIOGRAFIE
Arndt; Oepke, TDNT 3, p. 563-592; C.F.D. Moule, IDE
4, p. 54-58; B.B. Warfield, The Inspiration and Authority of the Bible,
1951; H.H. Rowley, The Faith of Israel, 1956; L. Kohler, Old
Testament Theology, E.T. 1953; H.W. Robinson, Inspiration and Revelation
in the Old Testament, 1946; E. F. Scott, Revelation in the New Testament,
1935; J. Orr, Revelation and Inspiration, 1910; B. Ramm, Special
Revelation and the Word of God, 1961; G. C. Berkouwer, General
Revelation, 1955.
J.I.P.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu