ticălos
TICĂLOS. Putem reţine termenul acesta ca
un termen general pentru a include în cadrul lui mai multe cuvinte ebr. şi gr.
echivalente care prezintă ideea cercetării divine care duce la respingere
datorită unui păcat de neşters. Prorocii din VT compară păcatul lui Israel cu
zgura din metal (Isaia 1:22; Ieremia 6:30; Ezechiel 22:19-20). În Ieremia 6:30
citim: „De aceea se vor numi argint lepădat, căci Domnul i-a lepădat";
termenul ebr. ma’as este tradus „lepădat", adică, „testat şi respins
de Iahve din cauza unui păcat de neşters". În Isaia 1:22 LXX traduce
termenul ebr. sigim cu adjectivul adokimos, care apare de opt ori
în NT cu înţelesul de „respins după ce a fost testat".
În Romani 1:28 întâlnim un joc de cuvinte dokimazein
şi adokimos care poate fi redat „întrucât ei nu au găsit potrivit să-L
păstreze pe Dumnezeu în gândirea lor El i-a lăsat pradă minţii lor
nepotrivite" unde „nepotrivit" („minte blestemată") înseamnă
„incapabilă să judece", în sensul activ sau pasiv, din cauza răutăţii,
etc. (v. 29-30).
În 1 Corinteni 9:27 Pavel conchide „un îndemn la
lepădare de sine şi străduinţă" (Hodge), dat în metafore atletice, prin
atribuirea disciplinei trupeşti personale la teama de descalificare, „ca nu
cumva să fiu lepădat" (adokimos). Dar de la ce? De la mântuire sau
de la răsplata pentru slujire? Contextul sugerează răsplata (cf. 3:10-15) şi
pune accentul pe vigilenţa neîncetată faţă de păcat (cf. 10:12). Celelalte
locuri unde apare adokimos sunt în 2 Corinteni 13:5-7, unde testul propus
este „dacă sunteţi în credinţă" şi contextul sugerează că această credinţă
are dovezi empirice, în lipsa cărora corintenii sunt un eşec şi Pavel însuşi ar
fi un eşec, întrucât nu ar putea demonstra autoritatea sa apostolică; în 2
Timotei 3:8 şi Tit 1:16, unde adokimos înseamnă „dovedit nevrednic din
punct de vedere moral"; şi în Evrei 6:8, unde pământul „sterp" adokimos
ilustrează situaţia celor care au dat înapoi în credinţă şi sunt înrăiţi. Nici
unul dintre aceste cazuri nu implică o condamnare la *pierzare, dar totuşi sunt
în armonie cu o asemenea doctrină: în fiecare caz respingerea urmează după
greşeli care pot fi demonstrate; în unele cazuri testul este dat de Dumnezeu,
alteori este dat de oameni. Verdictul uman anticipează verdictul divin.
BIBLIOGRAFIE
Arndt. (s.v. adokimos); J. Denney în HDB
pentru o bibliografie completă; E. K. Simpson, Words Worth Weighing in the
Greek New Testament, 1946, p. 17 ş.urm.; H. Haarbeck, NIDNTT 3, p. 808-810.
M.R.W.F.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu