nomazii
NOMAZII. Sunt un grup de oameni care îşi
schimbă ocazional rezidenţa, având însă şi un teritoriu mai mare care este ţara
de baştină.
I. În Biblie
Cuvântul „nomad" nu apare în versiunile
româneşti ale Bibliei, ci pentru ele sunt folosite alte nume.
Primul nomad a fost Cain, care a fost izgonit de
cei din familia lui ca un pribeag (Geneza 4). În lista naţiunilor din Geneza 10
sunt menţionate mai multe grupuri nomade (*LISTA NAŢIUNILOR). Printre urmaşii
lui *Iafet se numără *Gomer (cimerienii), Madai (*MEZII), Meşec (probabil
frigienii) şi *Aşchenaz (sciţii), toate acestea fiind popoare care probabil că
iniţial au venit din stepa de N. Het, urmaşul lui Ham, este probabil tatăl
*hetiţilor din Asia Mică, cu toate că probabilitatea este şi mai mare ca aluzia
să fie făcută la neo-hetiţii din nordul Siriei. Printre urmaşii lui Sem sunt
enumeraţi *Aram (popoarele aramaice) şi mai multe triburi arabe. Unele dintre
acestea care au original în Peninsula Arabiei au fost nomade şi în timpurile
istorice.
Epoca patriarhală a fost în mare măsură pentru
rămăşiţa aleasă de Dumnezeu o perioadă de migraţie. Nu este sigur dacă la
vremea când Dumnezeu la chemat Avraam ducea o viaţă stabilă în cetatea Ur. Mai
târziu el este numit „evreul" (Geneza 14:13) şi lucrul acesta poate fi un
indiciu că el era unul dintre Habiru (*EVREI) care trăiau afară din cetate şi
care aveau un statut de protejat. Într-o situaţie de felul acesta el putea fi
totuşi un om înstărit, cum fără îndoială şi era. Nu ni se spune de câtă vreme
locuia la Ur împreună cu tatăl său, dar când a plecat de acolo a început o
viaţă de nomad care a fost continuată de Isaac şi de Iacov, timp de două
generaţii şi înainte de stabilirea copiilor lui Israel în Egipt, unde au dus o
viaţă stabilă (cf. Evrei 11:9). Aceste mutări ale lor nu au fost mişcările
ciclice ale unui grup nomad într-un teritoriu stabilit, ci o pribegie din loc
în loc; şi, cu toate că Avraam a avut cămile (de ex. Geneza 24; pentru punctul
de vedere al unor cercetători care consideră că existenţa cămilelor în epoca
patriarhală este ceva anacronic, vezi *CĂMILA), turmele lui erau formate în
bună parte din oi şi din capre, inclusiv măgari (Geneza 22:3), aşa că unii l-ar
categorisi ca fiind un seminomad sau un nomad pe măgari. Un stil de viaţă de
felul acesta s-ar potrivi cu perioada în care a trăit Avraam, aşa cum putem
vedea din arhivele *Mari. Terah şi fii lui, Nahor şi Haran, rămânând la Haran
au stabilit legături cu un alt trib de nomazi, Arameii, aşa cum ni se arată de
o aluzie ce se face la un „arameu pribeag" care era strămoşul israeliţilor
(Deuteronom 26:5).
După ce au beneficiat de confortul unei vieţi stabile în Egipt, chiar dacă au fost asupriţi, israeliţii la ieşirea lor din Egipt au avut o reţinere de a se întoarce la o viaţă aspră a pribegiei. Cei 40 de ani prin pustie a fost un episod unic, căci fără hrana care le-a fost furnizată în mod miraculos de Dumnezeu, numărul poporului ar fi fost mult prea mare pentru a supravieţui pe baza resurselor naturale ale regiunii respective.
După stabilirea în ţara promisă, adevărata viaţă de
nomazi a încetat pentru israeliţi, dar anumite reminiscenţe ale acesteia au
supravieţuit în VT. De exemplu, în multe cazuri casa unui om este numită
„cort" (de ex. Judecători 20:8; 1 Samuel 13:2; 2 Sara. 20:1; 1 Împăraţi
12:16). Pentru a exprima ideea sculării dis-de-dimi-neaţă, se foloseşte verbul sakam
(având rădăcina Hipha’l), care înseamnă „a încărca spatele (animalelor
de povară)" (de ex. Judecători 19:9; 1 Samuel 17:20). Anumite metafore
folosite în poezie ne sugerează un cadru al vieţii de nomad: în Iov 4:21 (VSR)
smulgerea sforii cu care era întins cortul simboliza moartea; în Ieremia 10:20,
ruperea unei sfori de cort însemna dezolare, şi invers, un cort bine închegat
este simbolul siguranţei (Isaia 33:20); în Isaia 54:2, simbolul unui popor
prosper este spaţiul lărgit al unui cort.
După ce s-au stabilit în ţară, israeliţii au venit
în contact cu diferite grupuri de nomazi. În primul mileniu, arameii s-au
stabilit în general în oraşele cetăţi ale Siriei, aşa încât pericolul
popoarelor migratoare a venit în cea mai mare măsură din E şi din S, unde bene
qedem, „copiii Răsăritului" (cf. Ezechiel 25:4) şi alte popoare cum
sunt *madianiţii, *amaleciţii, *moabiţii, *edomiţii, *amoniţii şi *chedariţii
profitau întotdeauna de slăbiciunea popoarelor stabile. Expansiunea comercială
a lui Solomon din cel de-al 10-lea secol î.Cr. a făcut posibile contactele cu
Arabia şi cu negustorii care umblau prin regiune cu caravanele. În cel de-al
9-lea secol î.Cr., Iosafat a reuşit să ia tribut de la arabi (2 Cronici 17:11),
dar familia lui Ioram a fost alungată de acest popor cu prilejul unei
incursiuni (2 Cronici 21:16-17). În întreaga perioadă monarhică, arabii sunt
menţionaţi în situaţii diferite (de ex. Isaia 13:20; 21:13; Ieremia 3:2;
25:23-24; Ezechiel 27:21).
După reîntoarcerea din exil, negustorii nomazi care
s-au stabilit la graniţa de E dintre Palestina şi Siria sunt reprezentări prin
Gheşem arabul, care a încercat să zădărnicească reclădirea Ierusalimului (Neemia
2:19; 6:6). Aceste popoare au fost urmate în perioada NT de către *nabateeni.
Odată cu corupţia morală care a însoţit aşezarea
poporului în ţară, prorocii s-au folosit de idealul vieţii de nomad ca de un
simbol al sănătăţii spirituale. Ei au condamnat luxul vieţii de la oraş (Amos
3:15; 6:8) şi au vorbit de întoarcerea la simplitatea zilelor de mai înainte a
Israelului din pustie (Osea 2:14-15; 12:9). Este posibil că această chemare la
viaţa din pustiu a fost pusă în practică din când în când, lucru pus în lumină
de comunitatea de la Qumran (*MANUSCRISELE DE LA MAREA MOARTĂ) din perioada
intertestamentală, de Ioan Botezătorul, de Isus Cristos şi de ucenicii Lui, în
perioada NT. Cu toate că aceasta nu a fost o viaţă de nomad în adevăratul sens
al cuvântului, a fost o manifestare a valorii vieţii de nomad care a fost
privită întotdeauna ca o ţintă pentru poporul lui Dumnezeu - aceea de a fi
pelerini în lumea aceasta şi de a evita strângerea comorilor pe pământ.
(*RECABIŢII; *CHENIŢII.)
II. Modul de viaţă
Un popor nomadic depinde în ce priveşte viaţa de
toate zilele de animale cum ar fi cai, cămile, oi, capre sau boi, şi el se
deplasează în funcţie de cum găseşte păşune sau hrană pentru aceste animale.
Acest mod de viaţă este cerut de terenul populat, care de obicei constă în
principal dintr-o regiune de stepă sau câmpie care asigură temporar păşune în
anotimpul rece sau răcoros, sau din oaze sau ţinuturi înalte spre care se
retrag nomazii cu turmele în anotimpul uscat. În condiţii normale, un trib nomad
avea un teritoriu recunoscut ca teritoriul lor natal, dar vizitau ciclic
diferite regiuni în funcţie de anotimpuri. Aşadar, fiecare trib, sau în
ţinuturi mai sterpe un grup mai mic, vizitează anual păşunile pe unde trecuse
mai înainte şi se întoarce la oaza lui sau în ţinutul înalt. Locuinţele
portabile au constat din corturi de piei, de pâslă sau de lână, iar tot
echipamentul purtat era redus la minimum necesar. Există diferenţe de la
regiune la regiune. Unele grupuri, mai ales crescătorii de cămile, părăseau
câmpia şi se îndreptau spre o oază sau spre un ţinut mai înalt numai atunci
când erau forţate de secetă - altele, în special păstorii, locuiau aproape tot
timpul la oaze unde se ocupau chiar de agricultură, şi se îndreptau spre câmpie
numai când erau forţaţi de nevoia de a găsi păşune pentru oi. Popoarele din
categoria aceasta de pe urmă se numesc uneori popoare seminomade.
O economie de felul acesta este echilibrată fin şi
creşterea naturală a populaţiei produce dezechilibru. În consecinţă, este posibil
ca un grup mai numeros să intre într-un teritoriu care prin tradiţie este al
vecinului şi în acest caz, grupul mai slab este alungat, cauzând poate o
reacţie în lanţ care va forţa grupurile de la periferie să caute să se
stabilească în ţinuturi străine. Comunităţile fermierilor stabili cad pradă
uşoară în mâinile surplusului de nomazi care nu mai încăpeau în teritoriile lor
şi care supuneau popoarele mai slabe ca o aristocraţie militară. Erau însă
suficiente câteva generaţii ca invadatorii să fie absorbiţii de cultura
dominantă - deşi mai puţin agresivă - a popoarelor stabile.
Situaţia cea mai avantajoasă pentru un grup nomad
se găsea într-un ţinut mixt unde oraşele-state şi împrejurimile lor erau
răspândite în regiunile mai puţin populate unde nomazii puteau să-şi aşeze
corturile şi să exploateze aşezările vulnerabile. Acest lucru putea fi făcut
ori prin incursiuni ori prin faptul că se angajau ca mercenari sau ca
muncitori.
Viaţa de nomad prezintă anumite valori morale.
Dependenţa reciprocă a membrilor unui trib, împreună cu conştienţa că aparţin
aceleiaşi linii genealogice, a dus la o mare solidaritate (*FAMILIE) şi,
simultan, la practici cum ar fi răzbunarea sângelui (*RĂZBUNAREA SÂNGELUI)
pentru crimă sau omor prin imprudenţă. Nevoia de a se deplasa a atras după sine
reducerea proprietăţii la articolele portabile, bogăţia fiind acumulată în
numărul de animale. Rigorile vieţii i-au făcut pe aceşti oameni să fie
ospitalieri faţă de călători şi să dea dovadă de spirit cavaleresc, atitudini
care uneori i se păreau ciudate agricultorului băştinaş.
III. Orientul Apropiat în antichitate
Au existat două regiuni mai principale în Orientul
Apropiat care au fost prielnice populaţiilor nomade din antichitate, regiuni de
unde au pornit hoardele de jefuitori spre regiunile mai populate. Aceste
regiuni au fost Peninsula arabică şi regiunile din S Rusiei. Nomazii din Arabia
au putut pătrunde mai uşor în Orientul Apropiat decât cei din N, întrucât
această regiune de la N se întindea dincolo de lanţul muntos, dar pentru
nomazii din N Arabiei unele oaze pe care ei le vizitau anual erau aşezate chiar
la periferia regiunilor populate ale Palestinei şi ale Siriei.
a. Nomazii din sud
Este posibil ca Arabia să fi fost ţinutul natal al
semiţilor (a popoarelor care vorbeau o limbă semitică) şi întrucât din cele mai
vechi timpuri semiţii acadieni au format o parte a populaţiei Mesopotamiei,
este posibil că a avut loc un influx continuu de nomazi din Peninsula Arabiei.
Informaţiile cu privire la sosirea nomazilor din Arabia depind foarte mult de
dovezile care ne-au rămas. Dovezile scrise din Palestina sunt foarte sărace,
cele din Siria ocazionale, dar cele mai numeroase provin din Mesopotamia. Cele
mai complete relatări din Mesopotamia ne parvin însă din perioadele când aceasta
era o putere politică, când putea ţine cel mai bine piept nomazilor invadatori,
şi într-adevăr, conform acestor dovezi, ruta pe care se intra făţiş în
Mesopotamia care era cea mai bine atestată era cea din N, cu toate ce putem să
presupunem că a fost posibilă şi o infiltraţie paşnică în Babilonia din V.
Prima parte a celui de-al doilea mileniu î.Cr.,
după căderea celei de-a 3-a dinastii din Ur, a fost o perioadă când Babilonia
era slabă şi, în consecinţă, o perioadă în care invadatorii nomazi din N, în
special *amoriţii, s-au instaurat ca dinastii conducătoare în cetăţile
Babiloniei. Din perioada celei mai mari dinastii dintre acestea, a primei
dinastii babiloniene, arhivele diplomatice descoperite în cetatea *Mari de pe
cursul mijlociu al Eufratului ne dă câteva informaţii privitoare la situaţia
din Mesopotamia-Siria de N, unde oraşele state erau dispersate în teritoriile
ocupate de grupurile nomade. Unul dintre aceste grupuri, numit Hanu, a
pus la dispoziţia regelui din Mari mercenari şi, cu toate că locuiau în
corturi, unii dintre aceştia au început să locuiască în locuinţe permanente. Un
grup care a cauzat mai multe probleme a fost cel al yaminiţilor (uneori
se citeşte Bini-Yanun - este mai plauzibil însă ca scrierea să fi fost maru
yamin; *BENIAMIN, TUR [pl]-ya-mi-in), care s-au răspândit în
regiunea de stepă dintre râul Habur şi Eufrat şi mai departe spre V, mai precis
în vecinătatea Haranului, despre care se spune în mod frecvent că au făcut
incursiuni în aşezările dimprejur şi au atacat chiar şi oraşele.
La fel, sutuanii (Sutu) au făcut incursiuni
şi mai departe în S, atăcând în special rutele comerciale care legau Eufratul
de Siria. Un alt popor, Habiru (*EVREII), care este menţionat în cea de-a doua
jumătate a mileniului al doilea în documente de la Nuzi, Alalah, Hattusas,
Ugarit, el-Amarna şi din Egipt, a fost deja menţionat mai devreme (în cel de-al
18-lea secol î.Cr.) în scrisorile de la Mari şi în documente din aceeaşi
perioadă care au fost găsite la Alalah, Capadocia şi Mesopotamia de S. Aceste
popoare par să fi dus o viaţă de nomazi sau de seminomazi pe care-i găsim când
făcând incursiuni, când locuind în oraşe, slujind uneori ca mercenari, iar
alteori ca mercenari sau chiar ca şi sclavi.
Acestea sunt principalele grupuri nomade menţionate
în arhivele de la Mari din această perioadă, dar fără îndoială că în alte
perioade acest mod de viaţă a fost tipic şi altor popoare care ameninţau
oraşele-state, în special din N Mesopotamiei şi din Siria-Palestina. Unele
grupuri nomade au fost formate mai mult din meşteşugari itineranţi decât din
prădători. Un grup de felul acesta este zugrăvit într-o pictură de pe un perete
din secolul al 19-lea î.Cr., la Beni Hasan în Egigt (vezi IBA, fig. 25).
În secolele care s-au perindat, un alt grup nomad
care s-a răspândit în Siria-Palestina şi în Egipt a fost poporul numit Hyksos,
iar în timpul celui de-al 2-lea mileniu, un alt grup nomad, arameii, împreună
cu un grup înrudit Ahlamu, au început să se remarce. Pe la încheierea celui
de-al 2-lea mileniu î.Cr. şi începerea primului mileniu î.Cr., acest popor
împreună cu confraţii lui au invadat Asia de V, punând capăt stăpânirii
asiriene care era în creştere şi formând oraşe state în regiunea Siriei şi a
Mesopotamiei de N.
Acestea sunt principalele grupuri nomade cunoscute
din documentele scrise, care au venit probabil în cele din urmă din Peninsula
Arabiei. Direct din peninsulă au fost grupuri de arabi (*ARABIA), care sunt
menţionate în inscripţiile asiriene şi zugrăvite în bazoreliefuri, ca trăind în
corturi şi călărind pe cămile. Mai târziu în cel dintâi mileniu, aşezări de la
marginea terenurilor cultivate cum au fost Petra şi Palmira, au fost populate
de triburi arabe care au reuşit să profite de pe urma caravanelor ce treceau
prin regiune.
b. Nomazii de la N
Accesul spre Orientul Mijlociu a fost mai dificil
pentru nomazii din N care au populat stepa rusă. Principala lor rută de intrare
a fost între Marea Caspică şi Marea Neagră, şi ducea în Asia Mică şi în Iran.
Dovezi privitoare la pătrunderea nomazilor de N în aceste teritorii ne parvin
de pe la mijlocul celui de-al 3-lea mileniu şi s-au găsit în Mormintele
împărăteşti de la Alaca Huyuk, în centrul Asiei Mici, unde o aristocraţie
războinică a subjugat populaţia formată din ţărani. Aceştia sunt strămoşii
hetiţilor care vorbeau o limbă indo-europeană şi care în cel de-al 2-lea
mileniu au stabilit un imperiu în Asia Mică. Este clar că, asemenea hetiţilor,
mulţi invadatori de la N au vorbit o limbă indo-europeană. În cel de-al 2-lea
mileniu, casiţii în Babilonia şi conducătorii mitanilor din N Mesopotamiei
şi-au trădat originea indo-europeană, prin numele lor şi prin anumite elemente
din vocabularul lor. Aceste popoare au fost printre primele care au introdus
*calul şi *carul în partea de V a Asiei, şi este posibil ca aceasta să fi fost
o combinaţie caracteristică stepei. În ultima parte a mileniului al 2-lea,
frigienii din Asia Mică au repetat modelul istoric al unei aristocraţii
dominante de războinici, iar mai târziu îi găsim pe cimerieni ca năvălitori
războinici. În primul mileniu, mezii şi perşii au ajuns să predomine în Iran,
ultimii întemeind în cele din urmă un imperiu care a dominat întregul Orient
Mijlociu. În inscripţiile asiriene, primele grupuri de năvălitori războinici
sunt cunoscute sub numele de Ummanmanda (*ASIRIA).
BIBLIOGRAFIE
Generală: C.D. Forde, Habitat, Economy and
Society, 1942, p. 308-351; Biblie: R. de Vaux, Ancient Israel, 1961,
p. 3-15, 519-520; D. J. Wiseman, The Word of God for Abraham and Today,
1959, p. 10-12; DBS 6, col. 541-550;
Orientul Apropiat în antichitate: F. Gabrieli
(ed.), L’Antica Societa Beduina, 1959; J.R. Kupper, Les nomades en
Mésopotamie au temps des rois de Mari, 1957; S. Moscati, The Semites in
Ancient History, 1959; T.T. Rice, The Scythians, 1958, esp. p.
33-55; M.B. Rowton, „Autonomy and Nomadism in Western Asia", Or 42, 1973,
p. 247-258; „Dimorphic Structure and the Problem of the ’Apiru-’Ibrim",
JNES 35, 1976, p. 13-20.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu