Babilon
BABILON.
I. În Vechiul Testament
Cetate situată pe fluviul Eufrat (la 80 km S de actualul
Bagdad, Irak) care a devenit capitala politică şi religioasă a statului Babilon
şi a imperiului şi civilizaţiei babiloniene.
a. Numele
Termenul ebr. Babel este tradus Babilon (excepţie
face Geneza 10:10;11:9, *BABEL), pe baza cuvântului gr. Babylon. Acestea
sunt redări ale termenului babilonian bab-ili; pl. bab-ilani,
care la rândul său este o traducere a numelui sumerian mai vechi ka-dingir-ra,
„poarta zeului". Egiptenii au scris numele b-bi-r’ (= bbr
sau bbl) iar ahemenizii, în persana veche, babirus. Alte nume
obişnuite date cetăţii în textele babaoniene sunt tin-tir (ki),
„viaţa copacilor", adică „sediul vieţii" şi e-ki, „loc cu
canale". Seşac, din Ieremia 25:26; 51:41 se consideră în general o redare
a numelui Babel în scrierea secretă atbash, dar se poate să fie o
apariţie rară a unui nume vechi (ses-ki).
b. Întemeierea
Potrivit cu Geneza 10:10, *Nimrod a întemeiat cetatea ca şi
capitală, în timp ce tradiţiile religioase babiloniene afirmă că a fost
întemeiată de zeul Marduk (în afară de referirea la construirea Turnului *Babel
(ziguratul) nu există nici un document cu privire la întemeierea cetăţii).
c. Istoria
Potrivit tradiţiei, Sargon I din Agade (cca. 2400 î.Cr.) şi
succesorul său, Sharkalisharri, au construit temple pentru zeii Anunitum şi
Amal şi au restaurat templul-turn. Este posibil ca Agade să fi fost construit
în parte pe ruinele vechii cetăţi Babilon. Pe vremea lui Shulgi din Ur (cca.
2000 î.Cr.) Babilonul a fost atacat şi apoi condus de guvernatori (patensi)
numiţi din Ur. O dată cu instaurarea primei dinastii amonte la Babilon,
zidurile cetăţii au fost restaurate în timpul lui Sumuabum, iar Hammurapi şi
succesorii săi au mărit oraşul, care a înflorit ca şi capitală a ţinutului lor,
până în momentul în care aceştia au fost răsturnaţi de hitiţi pe la 1595 î.Cr.
După o perioadă petrecută sub stăpânirea casiţilor cetatea s-a răsculat şi a
fost atacată cu mai multe ocazii, în special de Tiglat-Pilassar I al Asiriei în
jurul anului 1100 î.Cr. Babilonul s-a luptat în repetate rânduri ca să-şi
dobândească independenţa şi într-o împrejurare un conducător caldeu,
Marduk-ipla-iddina II (722-710, 703-702 î.Cr.) a trimis soli pentru a cere
ajutorul regatului Iuda (2 Împăraţi 20:12-18). Relatarea de către Isaia a
soartei cetăţii (Isaia 13) este formulată foarte asemănător cu relatarea de
către Sargon II al Asiriei a jefuirii cetăţii. În încercarea de a-i îndepărta
pe conducătorii rebelilor, unii dintre cetăţenii de vază au fost deportaţi în
Samaria, unde ei au introdus închinarea la zeităţi babiloniene locale (2
Împăraţi 17:24-30). Sanherib l-a făcut pe fiul sau rege al Babilonului, dar
acesta a fost omorât în anul 694 î.Cr. de elamiţi pro-babilonieni. Încercând să
pună capăt acestui val de naţionalism babilonian, Sanherib a jefuit cetatea în
anul 689 î.Cr. şi a luat din cetate statuile sacre. Fiul său, Esar-Hadon a
încercat să restaureze Cetatea Sfântă unde l-a dus prizonier pe Manase (2
Cronici 33:11). El a transformat Babilonul într-o cetate vasală sub conducerea
unui fiu, Samas-sum-ukin, care însă s-a certat cu fratele său, *Asurbanipal al
Asiriei. În războaiele care au urmat între 652-648 î.Cr. Babilonul a fost grav
distrus de foc şi asirienii au încercat din nou să-l instaleze ca şi guvernator
pe un conducător local, Kadalanu.
Declinul Imperiului asirian i-a permis lui Nabopolassar, un
caldeu, să recucerească cetatea şi să înfiinţeze o dinastie nouă în 626 î.Cr.
Eforturile sale de restaurare a cetăţii au fost continuate de succesorii săi,
şi în special de fiul său, Nebucadneţar II, regele Babilonului (2 Împăraţi
24:1), care s-a lăudat cu cetatea mare pe care a reconstruit-o (Daniel 4:30).
Armata babiloniană biruitoare a adus la Babilon pe prizonierii evrei după
războaiele împotriva lui Iuda. Printre aceştia s-a aflat Ioiachin, a cărui
captivitate este confirmată de inscripţii găsite chiar în ruinele Babilonului.
Prada luată din Templul de la Ierusalim, adusă împreună cu regele Zedechia care
a fost orbit (2 Împăraţi 25:7-13), a fost depozitată în templul principal al
cetăţii, probabil în templul zeului Marduk (2 Cronici 36:7). Mai târziu cetatea
a fost condusă de Amel-Marduk (*EVIL-MERODAC) şi a fost locul unde Daniel l-a
slujit pe ultimul rege caldeu, *Belşaţar, care era coregent cu Nabonid.
Aşa cum a fost profeţit de Isaia (14:1-23; 21:1-10; 46:1-2;
47:1- 5) şi de Ieremia (50-51), Babilonul avea să cadă la rândul său şi avea să
devină un morman de ruine (vezi d.). În luna octombrie a anului 539,
perşii conduşi de Cirus au intrat în cetate şi Belşaţar a fost omorât (Daniel
5:30). Clădirile principale au fost cruţate iar templele şi statuile lor au
fost restaurate prin decret regal. Nu există nici un document extra-biblic
despre conducerea cetăţii, care a devenit pe atunci o capitală persană
secundară în care se afla un palat ahemenid. Vasele de la templu au fost date
lui Şeşbaţar pentru a fi readuse la Ierusalim, şi descoperirea înscrisului
oficial despre acest fapt, probabil în cancelaria de la Babilon, în timpul
domniei lui Darius I (Ezra 5:16 ş.urm.) a făcut ca şi mai mulţi exilaţi să se
alăture lui Ezra la Babilon şi să se întoarcă (8:1). Babilonul, ca şi în
vechime, a fost centrul unor serii de revolte, cum au fost cele conduse de
Nidintu-Bel în 522 î.Cr. şi de Araka (521 î.Cr.), de Belshimanni şi
Shamash-eriba în 482 î.Cr. În timpul suprimării acesteia din urmă, Xerxes a
distrus cetatea (478 î.Cr.); deşi Alexandru a plănuit să restaureze cetatea, a
murit înainte ca lucrările să înainteze prea mult, şi după întemeierea
Seleuciei pe fluviul Tigru, ca şi capitala stăpânitorilor seleucizi după
cucerirea Babilonului în 312 î.Cr., cetatea a căzut din nou în paragină şi
ruină, deşi - potrivit textelor cuneiforme - templul lui Bel a continuat să
existe cel puţin până în anul 75 d.Cr.
d. Explorări
Mulţi călători, începând cu istoricul Herodot din Halicarnas
în cca. 460 î.Cr. (History I, 178-188), au lăsat relatări ale vizitelor
lor la Babilon. Beniamin din Tude la (sec. al 12-lea), Rauwolf (1574), Niebuhr
(1764), C. J. Rich (1811-1821) şi Ker Porter (1818) se numără printre cei care
au fost urmaţi de exploratori care au lucrat la un nivel mai ştiinţific făcând
sondaje şi planuri ale ruinelor. Lucrările preliminare ale lui Layard (1850) şi
Fresnel (1852) au fost urmate de o excavare sistematică a cetăţii interioare
făcută de Deutsche Orient-Gesellschaft condusă de Koldeway (1899-1917), iar mai
recent de Lenzen în 1956-1958, iar din 1962 de irakieni (inclusiv conservarea
şi restaurarea templului Ninmah).
Aceste lucrări, combinate cu dovezile din peste 10.000 de
tăbliţe scrise, descoperite de localnici care căutau cărămizi permite formarea
unei imagini destul de bune despre cetatea din zilele lui Nebucadneţar. Stratul
gros de moloz, distrugerile şi reconstruirile frecvente, precum şi schimbarea
cursului Eufratului şi ridicarea pânzei de *apă, au drept consecinţă faptul că
cea mai mare parte a cetăţii din perioada mai veche nu a fost descoperită, cu
excepţia câtorva părţi din ea.
Terenul este acoperit în prezent de o serie de movile
răspândite pe o zona întinsă. Cea mai mare dintre ele, Qasr, acoperă cetăţuia,
Merkes acoperă un cartier din cetate, în partea de N, Bawil acoperă partea de N
a palatului lui Nebucadneţar (sau palatul de vară); Amran ibn ’Ali acoperă
templul lui Marduk, iar Sahn acoperă locul ziguratului sau al templului-turn.
Cetatea era înconjurată de un sistem complex de ziduri
duble, cel exterior având o lungime de 27 km era un zid întărit şi suficient de
lat încât carele de război să poată circula pe el, era fortificat cu turnuri de
apărare şi era străpuns de 8 porţi. În partea de N, porţile masive ale zeiţei
Iştar marcau drumul urmat de procesiunea care mergea spre S la cetăţuia
Esagila, la templul lui Marduk şi la ziguratul Etemenanki din apropiere. Acest
drum pavat era lung de cca. 920 m, pereţii fiind decoraţi cu cărămizi de
faianţă care alcătuiau 120 de lei (simbolul zeiţei Iştar) şi 575 de musrussu
- balauri - (Marduk) şi tauri (Bel), aranjaţi în rânduri alternative. Din
acest drum se desprindea un alt drum spre V şi traversa fluviul Eufrat pe un
pod care făcea legătura între Oraşul Nou, pe malul de V, şi capitala antică.
Principalele palate în care regii care s-au succedat au captivat atenţia
tuturor sunt reprezentate în prezent de complexul de clădiri din cetăţuie,
dintre care sala tronului (52 x 17m) se poate să fi fost folosită în vremea lui
Daniel. În colţul de NE al palatului se află ruinele unor arcade despre care
Koldeway crede că au sprijinit „grădinile suspendate" construite de
Nebucadneţar pentru Amytis, soţia sa din Media, ca o aducere aminte a
ţinuturilor ei natale.
Templul-turn din Babilon a devenit celebru ca Turnul *Babel.
Au fost descoperite multe detalii cu privire la cartierele
cetăţii şi templele lor, dintre care în prezent sunt cunoscute 53. Numele
acestor cartiere au fost folosite uneori pentru a desemna cetatea în întregimea
ei Su’ana (JCS 23, 1970, p. 63), Şuşan, Tuba, Tintir, Kullab. Distrugerile
frecvente ale cetăţii au lăsat prea puţine dintre lucrurile din temple la locul
lor. Luarea în stăpânire a statuii lui Marduk, păstrată la Esagila, era un semn
de victorie şi statuia era dusă de cuceritor în capitala sa. Religia şi
civilizaţia au fost în mare măsură similare cu cele din *Asiria şi *statul Babilon.
BIBLIOGRAFIE
R. Koldeway, The Excavations at Babylon, 1914; E.
Unger, Babylon, Die Heilige Stadt, 1931; art. „Babylon", în Reallexikon
der Assyriologie, 1932, p. 330-369; A. Parrot, Babylon and the Old
Testament, 1958; O. E. Ravn, Herodot’ Description of Babylon, 1932;
I. J. Gelb, Journal of Inst. of Asian Studies 1, 1955.
D.J.W.
II. În Noul Testament
1. Babiloniul de pe Eufrat, cu o referire
specială la Exilul babilonian (Matei 1:11-12, 17 (2); Faptele Apostolilor
7:43).
2. În Apocalipsa 14:8; 18:2: „A căzut, a
căzut Babilonul, cetatea cea mare" este un ecou al cuvintelor din Isaia
21:9 (cf. Ieremia 51:8), dar nu se referă la cetatea de pe Eufrat ci la Roma,
aşa cum se vede limpede din menţionarea celor şapte coline în Apocalipsa 17:9
(cf. şi Apocalipsa 16:19; 17:5; 18:10, 21). Femeia îmbrăcată în purpură din
Apocalipsa 17, întronată pe o fiară cu şapte capete şi purtâmd numele misterios
„Babilonul cel mare", este cetatea Roma, menţinută de Imperiul roman. Cele
şapte capete ale fiarei imperiale pot fi interpretate nu numai ca şi cele şapte
coline ale Romei, ci şi ca şapte împăraţi romani - dintre care cei cinci căzuţi
deja sunt probabil Cezar August, Tiberius, Gaius, Claudius şi Nero, iar cel
care domnea atunci este Vespasian (Apocalipsa 17:10).
3. În 1 Petru 5:13, „Biserica aleasă cu
voi, care este în Babilon", care trimite salutări creştinilor cărora le
este adresată Epistola, este foarte probabil o biserică creştină. „Babilonul”
din acest text a fost identificat cu cetatea de pe Eufrat, şi de asemenea cu o
garnizoană romană de pe Nil (pe locul unde se află Cairo); dar probabil că este
mai bine să îi identificăm cu Roma.
BIBLIOGRAFIE
E.G. Selwyn, The First Epistle of St. Peter, 1946, p.
243, 303 ş.urm.; O. Cullmann, Peter: Disciple, Apostle, Martyr, 1953, p.
70 ş.urm. et passim; R. E. Brown, K. P. Donfried, J. Reumann, Peter
in the New Testament, 1973; I.T. Beckwith, The Apocalypse of John,
1919, p. 284 ş.urm.; 690 ş.urm.; G. B. Caird, The Revelation of St. John the
Divine, 1966, p. 211 ş.urm.
F.F.B.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu