bunătate
BUNĂTATE. În
Galateni 5:23 „bunătatea" (praytes) face parte din „roada
Duhului". În 2 Corinteni 10:1 Pavel îi îndeamnă pe cititorii săi cu
„blândeţea" epieikeia lui Cristos, cuplată cu „bunătatea" praytes)
Lui. Cuvântul epieikeia sugerează cedarea din partea unui judecător
care, în loc să ceară pedeapsa exactă impusă de dreptatea strictă, ţine seama
de circumstanţele care cer milă. Astfel, concesia în sfera unui drept legal
poate evita perpetuarea unui rău moral (vezi R. C. Trench, Synonyms of the
New Testament, p. 153-157). În mod similar, în VT cuvântul ebr. ’ana,
„a fi umil", şi substantivul înrudit cu acesta este folosit cu privire la
Dumnezeu): „Tu ajungi mare prin bunătatea Ta" (2 Samuel 22:36; Psalmul
18:35). Deşi cuvântul în sine este folosit rareori, el exprimă bunăvoinţa
tipică a Judecătorului divin, al cărui refuz de a impune rigorile stricte ale
legii îi ridică pe aceia care de altfel ar fi zdrobiţi sub condamnarea ei.
Adjectivul epieikes descrie una dintre calităţile credinciosului care se
aseamănă cu Cristos. Observări celelalte calităţi cu care este asociată în 1
Timotei 3:3; Tit 3:2; Iacov 3:17; 1 Petru 2:18. Cuvântul epieikeia este
folosit în sens retoric formal în Faptele Apostolilor 24:4.
J.C.C.
Mulțumesc frumos pentru articol. Îmi e util. Dumnezeu să vă binecuvânteze!
RăspundețiȘtergereAndrei