cronologia Noului Testament
CRONOLOGIA NOULUI TESTAMENT.
Primii creştini au fost prea puţin interesaţi de cronologie
şi de aceea cronologia NT este un subiect spinos datorită numărului redus de
date din scrierile NT şi datorită incertitudinii cu privire la interpretarea
celor mai multe date pe care le furnizează. În afară de aceasta, este un
subiect neterminat întrucât unele clarificări pot veni din direcţii
neaşteptate. În prezent noi putem în cele mai multe probleme doar să cumpănim
probabilităţile şi să spunem în care parte s-ar părea să încline balanţa.
I. Cronologia vieţii lui Isus
a. Naşterea Lui
Naşterea lui Isus a avut loc înainte de moartea lui Irod cel
Mare (Matei 2:1; Luca 1:5), deci nu mai târziu de anul 4 î.Cr. (Josephus, Ant.
17.191; 14. 389, 487).
Conform cu Luca 2:1-7, Isus S-a născut pe vremea unei
înscrieri făcute pe când Quirinius era guvernator al Siriei. Quirinius nu se
poate să fi fost guvernator al Siriei decât după ce i-a expirat mandatul de
consul în anul 12 î.Cr. şi în scrierile lui Josephus sau ale istoricilor romani
nu ni se spune să fi făcut lucrul acesta în perioada 11-4 î.Cr. El a fost
guvernator al Siriei în 6/7 d.Cr. şi a făcut atunci o înscriere în Iudea, cu
ocazia căreia a avut loc revolta lui Iuda Galileanul (Josephus, Ant. 18.
ş.urm.). Lucrul acesta i-a făcut pe unii să creadă că înscrierea făcută la
naşterea lui Isus a fost confundată cu această înscriere de mai târziu care a
fost mai bine cunoscută. Este posibil, însă, ca *Quirinius să fi guvernat Siria
din anul 11 î.Cr. până la venirea lui Titus ca guvernator în anul 9 î.Cr.
(vezi, Marsh, Founding of the Roman Empire, p. 246, n. 1) şi este
posibil ca Cezar August să fi decis să facă o înscriere după o consultare cu
Irod, când acesta l-a vizitat în anul 12 î.Cr. Prin urmare, naşterea lui Isus
se poate să fi avut loc în anul 11 î.Cr. Încercările de a determina luna şi
ziua naşterii nu au dat nici un rezultat.
Cometa Halley a fost văzută în anul 12 î.Cr. şi a fost un
spectacol strălucitor, potrivit pentru a vesti naşterea Celui care era Lumina
lumii. Dar în antichitate cometele erau privite de obicei ca vestitoare de
nenoriciri. Concluzia astronomului italian Argentieri că această cometă a fost
steaua magilor se bazează pe două presupuneri îndoielnice: el a presupus că
Isus S-a născut într-o duminică şi că S-a născut la 25 decembrie.
Observarea faptului că termenul tradus „stea" în Matei
2 înseamnă o singură stea, i-a făcut pe adepţii teoriei binecunoscute care
susţinea că steaua magilor a fost o conjuncţie între Saturn şi Jupiter să se
despartă în două şcoli: unii care susţin că steaua lui Israel era Saturn (vezi
Gerhardt, Das Stern des Messias) şi alţii care susţin că era Jupiter
(vezi Voit, Die Geschichte Jesu und die Astrologie). Dar pare improbabil
ca o conjuncţie a acestor două planete să fi avut pentru astrologi semnificaţia
naşterii unui rege.
b. Începutul propovăduirii lui Isus
Între naşterea lui Isus şi începutul propovăduirii Sale a
fost o perioadă de „aproape treizeci de ani" (Luca 3:23). Dar începutul la
care se referă aici se poate să nu fie începutul propovăduirii şi nu se ştie
cât înseamnă „aproape". Afirmaţia: „N-ai nici cincizeci de ani" (Ioan
8:57) sugerează că în cursul propovăduirii Sale Isus era trecut de patruzeci de
ani şi potrivit lui Irenaeus exista printre bătrânii din Asia o tradiţie în
sensul acesta. Dar observaţia iudeilor s-ar putea să facă aluzie la vârsta
levitică de pensionare (Numeri 4:3). Este ca şi cum i-ar spune lui Isus: „Dacă
tu eşti încă în slujba lui Dumnezeu, aşa cum pretinzi, nu poţi avea mai mult de
50 de ani".
Isus Şi-a început propovăduirea după ce Ioan Botezătorul o
începuse pe a sa, deci nu înainte de anul al cincisprezecelea al domniei lui
Tiberius (Luca 3:1). Pentru mai multe motive temeinice a trebuit să fie
abandonată ideea că anul acesta ar trebui socotit de când Tiberius a devenit
co-regent cu Cezar August. Întrucât Cezar August a murit în 19 august, anul 14,
al doilea an de domnie al lui Tiberius a început la 1 octombrie 14, după
calendarul sirian, sau la 1 Nisan, anul 15, după calendarul evreiesc. În
consecinţă, în Luca 3:1 anul al cincisprezecelea al domniei înseamnă fie 27 (1
oct.) - 28, fie 28 (2 Nisan) - 29. Ultima variantă este mai probabilă deoarece
se pare că Luca foloseşte aici informaţii obţinute de la ucenicii lui Ioan
Botezătorul şi în muite scrieri vechi - păgâne, creştine şi evreieşti -anul al
cincisprezecelea al lui Tiberius a inclus o parte a anului 29.
Luca 3:21 arată că a trecut câtva timp de la chemarea Botezătorului
şi până la botezul lui Isus, dar nu putem stabili cât timp. Botezul lui Isus a
fost urmat de 40 de zile petrecute în pustie, chemarea primilor ucenici, nunta
din Cana şi o şedere scurtă în Capernaum. După aceste întâmplări care au luat
cel puţin 2 luni, Isus S-a dus la Ierusalim pentru primul Paşte din timpul
propovăduirii Sale (Ioan 2:13). Data s-ar părea să fie indicată de o afirmaţie
a iudeilor: „Au trebuit patruzeci şi şase de ani ca să se zidească templul
acesta" (Ioan 2:20); din scrierea lui Josephus, Ant. 15. 380 ştim că în
anul al optsprezecelea al domniei sale (20/19 î.Cr.) Irod „a început să
construiască" acest templu. Dar el a adunat mult material înainte să
înceapă construcţia şi timpul petrecut pentru acest scop se poate să nu fie inclus
în cei 46 de ani. În afară de aceasta, afirmaţia iudeilor s-ar putea să dea de
înţeles că construirea templului se încheiase deja cu câtva timp înainte de
Paşte.
c. Sfârşitul propovăduirii Lui
Isus a fost crucificat pe vremea când Pontius Pilat era
procurator al Iudeii (toate cele patru evanghelii, Tacitus, Ann. 15. 44, şi
poate Josephus, Ant. 18. 63 ş.urm.) şi deci între anii 26-36. Au fost făcute
diferite încercări de a afla data cea mai probabilă.
(i) Din Luca 13:1 şi 23:12 se poate deduce că Pilat era
procurator de mai mult timp înainte de răstignirea lui Isus şi de aceea
răstignirea nu poate fi plasată în anii 26 sau 27.
(ii) În multe scrieri autoritare din antichitate răstignirea
este plasată în timpul consulatului Gemenilor, adică, în anul 29. Dar această
datare nu a fost acceptată pretutindeni în biserica primară; nu există nici o
dovadă, cum cred unii, că ar fi bazată pe o tradiţie demnă de crezare.
Scriitorii care o menţionează, dintre care cel mai vechi este Tertullian (cca.
200 d.Cr.), aparţin în principal Apusului latin. Data răstignirii dată de
Hippolytus, Tertullian şi alţii - 25 martie - a fost într-o zi de vineri în
anul 29; dar răstignirea a avut loc în timp de lună plină pascală, iar în anul
29 luna plină pascală a fost aproape cu certitudine în aprilie.
(iii) Când Pilat a fost procurator el i-a jignit pe iudei
prin punerea unor scuturi votive în palatul de la Ierusalim. Irod Antipa a avut
un rol important în aducerea cererii înaintea lui Tiberius pentru îndepărtarea
lor. Unii crecetători cred că faptul acesta explică duşmănia menţionată în Luca
23:12. Tiberius a dat curs cererii lor; iar faptul acesta, susţin aceiaşi
cercetători, nu se poate să fi fost făcut cât timp el se afla sub influenţa
consilierului său Sejanus, un duşman înfocat al evreilor. De aceea se trage
concluzia că răstignirea trebuie să fi avut loc după moartea lui Sejanus în
luna octombrie a anului 31, deci nu înainte de anul 32. Duşmănia (între Pilat
şi Irod) se poate să fi fost cauzată de măcelul menţionat în Luca 13:1 sau de
vreo altă neînţelegere care nu este menţionată în istorie.
(iv) Keim, în scrierea sa Jesus of Nazareth, 2, p.379
ş.urm., determină „marele an din istoria omenirii" pe baza afirmaţiei lui
Josephus (Ant. 18. 116) potrivit căreia înfrângerea lui Antipa de către Aretas
în anul 36 a fost considerată de unii că a venit „de la Dumnezeu, şi pe drept,
ca pedeapsă pentru ce a făcut el cu Ioan, care era numit Botezătorul".
Keim trage concluzia că execuţia lui Ioan trebuie să fi avut loc cu doi ani mai
devreme, în anul 34, iar răstignirea în anul 35. Dar pedeapsa nu vine
întotdeauna imediat după nelegiuire; în timp ce cauza ostilităţii dintre Antipa
şi Aretas se poate să fi fost divorţul lui Antipa de fiica lui Aretas, din
scrierile lui Josephus avem indicii că a trecut un oarecare interval de timp de
la divorţ până la războiul din anul 36.
(v) Dintre încercările de a determina anul răstignirii cele
mai rodnice au fost cele făcute cu ajutorul astronomiei. Potrivit celor patru
evanghelii, răstignirea a avut loc într-o vineri; dar în timp ce sinopticii
spun că acea vineri a fost ziua a 15-a a lunii Nisan, în Ioan este 14 Nisan.
Prin urmare, problema trebuie rezolvată cu ajutorul astronomiei, pentru a
determina în care dintre anii 26-36 ziua a 14-a şi a 15-a a lunii Nisan a căzut
într-o vineri. Dar întrucât în vremea NT luna evreiască era bazată pe ciclul
lunii şi începutul era stabilit prin observarea lunii noi, problema se reduce
în esenţă la a stabili când a devenit vizibilă luna nouă. Studiind această problemă
Fotheringham şi Schoch au ajuns fiecare la o formulă prin aplicarea căreia au
aflat că 15 Nisan a fost într-o vineri numai în anul 27, iar 14 Nisan a fost
într-o vineri numai în anul 30 şi 33. Întrucât anul 27 nu poate să fi fost anul
răstignirii, ne rămâne să alegem între anul 30 (7 aprilie) şi anul 33 (3
aprilie).
În cronologia sinoptică a săptămânii patimilor, în ziua de
15 Nisan sunt prezentate o serie de evenimente care sunt improbabile în ziua
aceea de adunare sfântă. Cronologia dată de Ioan pentru săptămâna aceea pare să
fie mai probabilă şi cel puţin până la începutul secolului al 3-lea a fost
acceptată în general de biserică, încercările de a reconcilia evangheliile în
privinţa aceasta nu au dus la consens şi discuţiile continuă. Este demn de remarcat
faptul că socotelile astronomilor nu indică un an al răstignirii care să poată
fi acceptat pe alte temeiuri şi în care 14 Nisan să fi fost într-o zi de joi.
d. Durata propovăduirii lui Isus
Este mai important să cunoaştem durata propovăduirii lui
Isus decât să ştim când a început şi când s-a sfârşit. Există trei teorii
principale cu privire la durata ei.
(i) 1 an.
Adepţii acestei teorii consideră că Isus confirmă ideea lor prin faptul că a
aplicat la Sine pasajul din Isaia care prevesteşte „un an de îndurare al
Domnului" (Isaia 61:2; Luca 4:19). Teoria a fost acceptată pe larg în
perioada anti-niceeană. Oarecare intreres a fost manifestat din nou începând
din secolul al 17-lea. Vezi scrierile interesante ale lui van Bebber, Zur
Chronologie des Lebens Jesu, 1898 şi Belser, în Biblische Zeitschrift
1, 1903; 2, 1904.
(ii) 2 ani.
Adepţii acestei teorii, dintre care cel mai vechi a fost Apollinarie din
Laodicea, susţine că în intervalul dintre botezul lui Isus şi răstignirea Lui
numai trei sărbători ale Paştelor sunt menţionate explicit în Ioan (2:13; 6:4;
11:55). Deşi această teorie nu a fost acceptată în Evul Mediu, în prezent a
găsit mai mulţi adepţi.
(iii) 3 ani. Cel
mai vechi adept cunoscut a acestei teorii a fost Melito din Sardis. Totuşi,
acceptarea generală în perioada post-niceneană şi în tot cursul Evului Mediu se
datorează în principal influenţei lui Eusebius. El a respins interpretarea
literală a cuvântului „an" în expresia „un an de îndurare al
Domnului" şi a arătat în mod convingător că numai o propovăduire de 3 ani
împliniţi satisface cerinţele celei de-a patra evanghelii. În vremea noastră
această teorie a găsit de asemenea mulţi adepţi.
Datorită Paştelor din Ioan 6:4, un verset care are
autoritate foarte bună pe baza manuscrisului, teoria cu 1 an trebuie respinsă.
Pentru a lua o decizie cu privire la teoria despre 2 sau 3 ani trebuie să
examinăm cu atenţie intervalul dintre Paştele din Ioan 2:13 şi 6:4.
Întrucât în mod obişnuit treceau 6 luni de la semănat până
la recoltat, cuvintele: „Nu ziceţi voi că mai sunt patru luni până la
seceriş" (Ioan 4:35) nu se poate să fie un proverb, ci trebuie să se
refere la împrejurările când au fost rostite. Aşadar, întoarcerea lui Isus în
Galilea, menţionată în Ioan 4:43, trebuie să fi avut loc iarna. Potrivit lui
Kepler şi mai multor adepţi ai teoriei despre 2 ani, este puţin probabil că
sărbătoarea din Ioan 5:1, al cărei nume nu ne este dat, să fi fost Purim.
Sărbătoarea Purim era ţinută în februarie/martie, deci la scurtă vreme după
întoarcerea lui Isus. Dar cuvintele: „după aceea" (Ioan 5:1) arată că a
trecut un interval de timp considerabil între întoarcerea Sa şi vizita
următoare la Ierusalim. Sărbătoarea al cărei nume nu ne este dat este probabil
să fi fost Paştele următor din martie/aprilie sau Rusaliile sau Sărbătoarea
Corturilor. Unii adepţi ai teoriei despre 2 ani, în timp ce sunt de acord că
sărbătoarea a fost Paştele următor, îl identifică cu Paştele din Ioan 6:4 şi
unii susţin că expresia „Paştele erau aproape" înseamnă „tocmai au trecut",
iar alţii spun că Ioan 6 ar trebui încadrat imediat înainte de Ioan 5. Dar
expresia din Ioan 6:4: „Paştele erau aproape" nu poate să însemne „tocmai
au trecut" întrucât, aşa cum arată clar cuvintele „după aceea" din
Ioan 6:1, între evenimentele din Ioan 5 şi cele din Ioan 6 s-a scurs un
interval de timp considerabil. În afară de aceasta, nu există nici o dovadă din
text care să sprijine rearanjarea capitolelor care este propusă. Prin urmare,
s-ar părea că a existat un Paşte între cele din Ioan 2:13 şi 6:4 şi în
consecinţă durata propovăduirii lui Isus a fost trei ani împliniţi.
Potrivit primeia dintre teoriile menţionate mai sus, primul
şi ultimul Paşte din cursul propovăduirii lui Isus au fost cele din anii 29 şi
30; potrivit celei de-a doua teorii au fost cele din anii 28 şi 30, iar
potrivit celei de-a treia teorii, cele din anii 30 şi 33.
II. Cronologia erei apostolice
a. De la Rusalii până la convertirea lui Pavel
La 3 ani după covertirea sa (Galateni 1:18), când Pavel a
fugit din Damasc, un dregător de acolo, „etnarhul regelui Aretas păzea cetatea
Damascului" ca să-l prindă (2 Corinteni 11:32 ş.urm.). Potrivit unor
cercetători, acest dregător a fost şeicul unei cete de arabi, supuşi ai lui
Areta, care îşi aveau tabăra în afara zidurilor cetăţii. Dar modul în care îl
menţionează Pavel sugerează că ar fi fost un dregător care a acţionat în
interiorul cetăţii. Potrivit altor cercetători, Damascul era sub conducerea
directă a Romei şi acest dregător era reprezentantul comunităţii arabe din
cetate (cf. etnarhul evreilor din Alexandria, Josephus, Ant. 14.117). Dar acest
reprezentant nu ar fi avut puterea să păzească cetatea. Se pare că în perioada
aceasta Aretas avea stăpânire asupra Damascului şi acest dregător era
vice-regele său acolo. Există monede care arată că Damascul a fost în mâinile
romanilor până în anul 33. În anul 37, când Vitellius, guvernatorul Siriei, a
pornit împotriva lui Aretas, el nu a trecut prin Damasc, ci a mers spre S, spre
Petra. El nu ar fi făcut lucrul acesta decât dacă Damascul s-ar fi aflat încă
în mâinile romanilor. Prin urmare, Aretas - care a murit în anul 40 - trebuie
să fi cucerit Damascul între 37 şi 40, iar convertirea lui Pavel trebuie datata
între 34 şi 37.
Nu există nici o indicaţie dară cu privire la lungimea
intervalului de timp în discuţie. Împroşcarea lui Ştefan cu pietre a fost, după
părerea unora, un act ilegal pe care evreii nu ar fi îndrăznit să-l facă în
timpul când a Pilat a fost procurator şi în consecinţă nu ar trebui datată
înainte de anul 36. Dar nimeni nu poate spune cu certitudine când putea avea
loc o asemenea izbucnire de fanatism şi când nu. Alţii au remarcat că încă
înainte de convertirea lui Pavel creştinismul se răspândise în Damasc. Dar se
pare că în afara Ierusalimului nu existau comunităţi creştine organizate,
înaintarea rapidă în acele zile după Rusalii este probabilă; o tradiţie
păstrată în scrierile lui Ireneu şi în înălţarea lui Isaia, potrivit căreia
acest interval a fost de 18 luni, este îndoielnică. Convertirea lui Pavel este
mai probabil să fi avut loc în 34 sau 35 decât în 36 sau 37.
b. De la prima vizită la Ierusalim a lui Pavel, după
convertire, până la vizita prilejuită de ajutoarele pentru foamete
În anul 37 sau 38 Pavel a vizitat Ierusalimul pentru prima
dată după convertirea sa, a stat acolo timp de 15 zile şi apoi, a plecat spre
Siria şi Cilicia, a rămas acolo până când a fost chemat de Barnaba să-l ajute
la Antiohia. În Faptele Apostolilor 11:29 ş.urm. şi 12:25 găsim că un an mai
târziu cei doi au făcut o vizită la Ierusalim aducând ajutoare pentru cei ce
sufereau de foamete.
Întrucât în Faptele Apostolilor 12:1-24 Luca întrerupe
relatarea acestei vizite pentru a aduce la zi istoria bisericii din Ierusalim
până la această vizită, rezultă că el datează vizita după moartea lui Agripa I.
Detaliile date de Josephus arată că el a murit în anul 44, probabil înainte de
1 Nisan. Persecuţia bisericii pe care a iniţiat-o el, care a avut loc în
perioada Paştelor, ar putea fi datată în anul 43, dar nu mai devreme, întrucât
se pare că nu a trecut mult timp de la persecuţie până la moartea lui.
Foametea prezisă de Agab s-a abătut asupra Iudeii când era
procurator Tiberius Alexandru (46-48). Condiţiile au fost cât se poate de rele
în anul care a urmat după ce recolta a fost slabă şi imediat înainte de recolta
nouă. Tocmai atunci a venit la Ierusalim regina din Adiabene şi a adus
locuitorilor lui grâu din Egipt. Aşa cum arată papirusurile, foametea a cuprins
Egiptul în partea a doua a anului 45. Probabil că slujitorii reginei Elena nu
au găsit grâu decât, cel mai devreme, după secerişul din anul 46. Recolta slabă
din Palestina trebuie să fi fost cea din anul 46 sau 47. Ajutoarele strânse la
Antiohia probabil că au fost predate numai când iudeii creştini au început să
simtă nevoia lor, deci către sfârşitul anului 45 sau 46. Cea mai timpurie
dintre aceste date este de preferat întrucât lasă mai mult timp pentru
evenimentele care aveau să urmeze.
c. Prima călătorie misionară
Pavel şi Barnaba s-au întors la Antiohia, probabil la
începutul anului 46, şi curând după aceea au început prima călătorie misionară.
Au navigat la Salamis în Cipru şi au traversat insula la Pafos, unde l-au
întâlnit pe proconsulul lui Sergius Paulus. Nu se ştie cu certitudine dacă este
acelaşi Sergius Paulus pe care Pliniu îl menţionează în Historia Naturalis
ca unul dintre experţii săi. O inscripţie de la Roma menţionează un oarecare L.
Sergius Paulus, curator al Tibrului în timpul domniei lui Claudius, dar nu se
ştie dacă după aceea el a fost guvernator în Cipru. O inscripţie găsită la
Soloi, în Cipru, se sfârşeşte cu data „anul 13, luna Demarchousios 25",
dar are ca postscript propoziţia: „El (Apollonius din inscripţie) a revizuit de
asemenea senatul când Paulus a fost proconsul". Acest Paulus se poate să
fie Paulus din Faptele Apostolilor. Dar se poate ca Apollonius să nu fi
revizuit senatul în anul 13; în afară de aceasta, nu se ştie cu certitudine ce
înseamnă „anul 13". O altă inscripţie arată că anul proconsulatului lui
Paulus nu a fost 51 sau 52, dar pe baza informaţiilor furnizate de inscripţiile
cunoscute în prezent nu se poate stabili cu precizie anul.
Când au înaintat spre V de la Salamis probabil că misionarii
au propovăduit în localităţile prin care au trecut. Se poate să fi ajuns la
Pafos toamna şi, după ce au trecut la Perga, au început misiunea în Pisidia şi
Licaonia înainte de lăsarea iernii, întrucât 12 luni pare un timp suficient
pentru acea misiune, întoarcerea lor la Antiohia poate fi datată în toamna
anului 47.
d. Conciliul apostolic
La începutul anului 48, la 14 ani după convertirea sa, Pavel
împreună cu Barnaba a paticipat la Conciliul apostolic din Faptele Apostolilor
15.
Unii identifică acest Conciliu cu conferinţa menţionată în
Galateni 2:1-10, întrucât ei cred că este neîntemeiată obiecţia că Pavel nu ar
fi putut lăsa nementionată în Galateni vizita pe care a făcut-o la Ierusalim şi
care este amintită în Faptele Apostolilor 11:30, deoarece el menţionează vizita
din Galateni 1:18 pentru un scop, iar pe cea din Galateni 2:1 pentru un alt
scop. Pentru a arăta că el era „apostol, nu de la oameni, nici printr-un
om", Pavel spune că nu a avut nici o legătură cu apostolii până la 3 ani
după convertirea sa. Când menţionează vizita mai recentă la Ierusalim, scopul
său este să-i asigure pe galateni că apostolia sa pentru neamuri a fost
recunoscuta de către liderii bisericii. (*CONCILIUL DIN IERUSALIM şi *GALATENI,
EPISTOLA CĂTRE.)
Unii plasează vizita din Faptele Apostolilor 11:30 înainte
de persecuţia împotriva bisericii declanşată de Agripa şi susţin că Conciliul
din Faptele Apostolilor 15 (= Galateni 2:1-10) a avut loc atunci. Dar faptul
acesta este dificil din punct de vedere cronologic, deoarece convertirea lui
Pavel ar trebui datată nu mai târziu de anul 30. Alţii susţin că Conciliul a
avut loc după prima călătorie misionară şi că atunci, şi nu mai devreme, a fost
adus la Ierusalim ajutorul strâns la Antiohia pentru cei ce sufereau de
foamete. Se presupune că Luca a avut două relatări ale acestei vizite, o
relatare din Antiohia şi una din Ierusalim şi a crezut, în mod greşit, că era
vorba de vizite diferite. J. Knox, în cartea sa Chapters in a Life of Paul
(1954) nu numai că a condensat activitatea evanghelistică a lui Pavel la o
singură perioadă (40-51), ci a plasat şi Conciliul apostolic după această
perioadă. Totuşi, revizuirea radicală a cronologiei activităţii lui Pavel nu a
găsit acceptare.
e. A doua călătorie misionară
Se pare că Pavel a început a doua călătorie misionară la
sfârşitul primăverii anului 48. După ce a vizitat bisericile din Siria şi Cilicia
şi cele care erau înfiinţate deja în Asia Mică, el a întrat într-un ţinut nou,
„ţinutul Frigiei şi Galatiei" (Faptele Apostolilor 16:6). Această lucrare
misionară nu ne este descrisă acolo, dar trebuie să fi inclus înfiinţarea
bisericilor cărora le-a fost adresată mai târau Epistola către galateni, dacă
(potrivit teoriei general acceptate până în secolul al 19-lea) aceste biserici
erau în Galatia în sens etnografic. Este posibil ca înfiinţarea lor să fi ţinut
până în prima parte a anului 49. Misiunea care a urmat în Macedonia şi Ahaia
s-a sfârşit la scurtă vreme după incidentul cu Galio (Faptele Apostolilor
18:12-17) şi data acestui incident poate fi stabilită destul de precis cu
ajutorul unei inscripţii. În această inscripţie, o scrisoare a lui Claudius
către locuitorii din Delfi şi datată la „a 26-a aclamare imperatorială a
sa", Galio este menţionat ca proconsul. Alte inscripţii (CIL, 3. 476 şi 6.
1256) arată că împăratul Claudius a fost aclamat a 23-a oară la o dată după 25
ianuarie 51 şi pentru a 27-a oară înainte de 1 august 52. Prin urmare, este
foarte probabil că el a fost aclamat pentru a 26-a oară în prima jumătate a
anului 52 şi, deci, inscripţia datează din acel an. Dar încă înainte de această
dată Galio a cercetat problema de frontieră cu care se ocupă scrisoarea şi a
corespondat cu Claudius cu privire la ea. Prin urmare, scrisoarea trebuie să
fie din anul al doilea de proconsulat al lui Galio şi anul acela trebuie să fi
început în vara anului 51. Faptele Apostolilor 18:12 sugerează că Galio era în
funcţie de mai multă vreme când a avut loc acţiunea evreilor. Dar nu este
probabil ca ei să fi aşteptat, să zicem, mai mult de două luni. Întrucât Pavel
a fost la Corint timp de 18 luni înainte de acest incident, el trebuie să fi
sosit acolo la începutul anului 50; şi după acest incident el a mai zăbovit la
Corint „destul de multă vreme" (Faptele Apostolilor 18:18), o expresie
care nu poate indica aici mai mult de 1 sau 2 luni, probabil că el s-a întors
în Siria înainte de iarna anului 51/52.
Când a ajuns la Corint Pavel a întâlnit pe Acuila şi
Priscila care veniseră recent din Roma deoarece Claudius a poruncit ca toţi
evreii să părăsească cetatea. Orosius plasează ordinul de expulzare a evreilor
în anul al nouălea al lui Claudius, 49 (25 ianuarie) - 50. Deşi nu se ştie de
unde a obţinut Orosius această dată, s-ar putea să fie bazată pe informaţii
demne de încredere. Data se potriveşte bine cu concluzia că Pavel a ajuns la
Corint la începutul anului 50.
f. De la începutul celei de-a treia călătorii misionare a
lui Pavel până la sosirea sa la Roma
Este puţin probabil ca a treia călătorie a lui Pavel să fi
început mai devreme de anul 52; întrucât a inclus o şedere de 3 ani în Efes
(Faptele Apostolilor 20:31) şi 3 luni petrecute în Grecia (Faptele Apostolilor
20:3), sfârşitul ei poate fi datat cel mai devreme în anul 55. Sosirea lui
Festus ca procurator în locul lui Felix la 2 ani după aceasta (Faptele
Apostolilor 24:27) trebuie datată cel mai devreme în anul 57. Întrucât
succesorul lui Festus se afla în Palestina la Sărbătoarea Corturilor din anul
62 (Josephus, BJ 6. 300 ş.urm.), Festus, care a murit pe când era procurator,
trebuie să fi sosit cel mai târziu în anul 61. Dintre datele posibile între
57-61, majoritatea cercetătorilor resping anii 57 şi 58 ca fiind prea devreme
şi acceptând anii 59 sau 60, plasează sosirea lui Pavel la Roma în 60 sau 61.
În timp ce era procurator, Festus a permis unei delegaţii să ducă o cerere la
Roma şi acolo cererea le-a fost aprobată „ca să facă pe placul lui Poppeea, soţia
lui Nero" (Josephus, Ant. 20. 195). Întrucât Nero s-a căsătorit cu Poppeea
în luna mai a anului 62, se poate ca Festus să fi fost încă în viaţă în aprilie
62.0 nouă ediţie monetară provincială introdusă în Iudea în anul 59 d.Cr.
(ultima înainte de revolta din anul 66) s-ar putea să indice instalarea lui
Festus în acel an.
Întoarcerea lui Pavel de la Corint în Siria se poate să fi
fost prilejuită de boală şi se poate ca el să nu fi început a treia sa
călătorie până în anul 53. Când s-a întors în Frigia şi Galatia, el a intrat de
data aceasta prin Galatia (Faptele Apostolilor 18:23) şi a ajuns la Efes în
toamna anului 54, după ceea ce Faptele Apostolilor 1:9 prezintă ca o misiune
considerabilă în partea centrală a Asiei Mici. În anul 57, după răscoala de la
Efes el a plecat spre Troa. A trecut în Europa la începutul anului 58 şi l-a
întâlnit pe Tit, care i-a liniştit îngrijorarea cu privire la biserica din
Corint. După aceea a lucrat în Macedonia şi Ahaia şi poate în Iliria (Romani
15:19) şi s-a întors la Ierusalim în anul 59. În anul 61, după 2 ani de
închisoare la Cezarea, el a făcut apel la Cezar şi în toamna acelui an (Faptele
Apostolilor 27:9) a plecat cu corabia spre Roma, ajungând acolo în anul 62.
Potrivit lui Josephus, când Felix s-a întors la Roma el a
scăpat de pedeapsă pentru relele făcute în Palestina datorită intervenţiei
fratelui său, Pallas, „care în vremea aceea se bucura de mare trecere înaintea
lui (Nero)". Tacitus ne spune că Nero l-a îndepărtat din funcţie pe Pallas
la scurtă vreme după urcarea sa pe tron. Ţinând seamă de aceste fapte, cât şi
de Cronica lui Eusebius (versiunea Hieronymiană), instalarea lui Festus ca
procurator trebuie plasată în al 2-lea an al lui Nero şi considerând de
asemenea perioada de 2 ani din Faptele Apostolilor 24:27 ca fiind timpul cât
Felix a fost procurator, anumiţi cercetători susţin ca Festus l-a succedat pe
Felix în anul 55 sau 56. Obiecţiile aduse acestei cronologii „ante-datate"
sunt că lasă prea puţin timp pentru întâmplările din a treia călătorie a lui Pavel
şi presupune o interpretare mai puţin firească a textului din Faptele
Apostolilor 24:27 şi Josephus însuşi plasează în timpul domniei lui Nero
evenimentele petrecute când Felix a fost procurator.
g. De la sosirea lui Pavel la Roma până la sfârşitul erei
apostolice
Timp de cel puţin 2 ani, adică până în anul 64, anul
persecuţiei declanşate de Nero, Pavel a rămas arestat la Roma. Nu se ştie cu
certitudine ce s-a întâmplat cu el atunci.
Petru a fost izbăvit în mod miraculos din mâinile lui Agripa
(Faptele Apostolilor 12:3 ş.urm.). Maitirziu el a participat la Conciliul
apostolic şi după aceea a vizitat Antiohia (Galateni 2:11 ş.urm.). Menţionarea
unei partide a lui Chifa în Corint (1 Corinteni 1:12) nu este o dovadă absolută
că Petru ar fi ajuns acolo. Există dovezi suficiente că el a ajuns în cele din
urmă la Roma, dar în ce priveşte asocierea lui cu acest oraş singurul lucru
cert este martirajul său.
Iacov, fratele Domnului, a fost omorât prin împroşcare cu
pietre în anul 62, potrivit cu Jos, Ant. 20.200, un pasaj care s-ar putea să
fie o interpolare. Cu puţin timp înainte de Războiul evreiesc (66-70) creştinii
din Ierusalim s-au refugiat la Pella. Persecuţiile creştinilor din timpul
domniei lui Domiţian (81-96) se pare că s-au datorat în mai mare măsură
duşmăniei personale şi furiei populaţiei locale şi nu unei acţiuni a statului.
Există prea puţine dovezi că apostolul Ioan ar fi fost martirizat alături de
fratele său Iacov (Faptele Apostolilor 12:2). Este mai probabil că, aşa cum
scrie Ireneu (Adv. Haer. 2.22.5), Ioan a trăit până în timpul lui Traian.
Moartea lui cca.100) marchează sfârşitul erei apostolice.
În ce priveşte datarea cărţilor NT, vezi articolele despre
fiecare carte în parte.
BIBLIOGRAFIE
Ginzel, Handbuch des mathematischen und technischen
Chronologie, 1906-14; Cavaignac, Chronologie, 1925; J. Finegan, Handbook
of Biblical Chronology, 1964; U. Holzmeister, Chronologia Vitae Christi,
1933; J. K. Fotheringham, „The Evidence of Astronomy and Technical Chronology
for the Date of the Crucifixion" în JTS, 35, 1934, 146 ş.urm.; E. F.
Sutcliffe, A Two Year Public Ministry, 1938; G. Ogg, The Chronology
of the Public Ministry of Jesus, 1940; The Chronology of the Life of
Paul, 1968; L. Girard, Le Cadre chronologique du Ministere de Jésus,
1953; A. Jaubert, La Date de la Cene, 1957; D. Plooij, De Chronologie
van het Leven van Paulus, 1918; U. Holzmeister, Historia Aetatis Novi
Testamenti, 1938; J. Dupont, Les Problems du Livre des Actes, 1950;
G. B. Caird, The Apostolic Age, 1955, Appendix A; J. J. Gunther, Paul,
Messenger and Exile: A Study in the Chronologie of his Life and Letters,
1972; J. A. T. Robinson, Redating the New Testament, 1976.
G.O.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu