cronologia Vechiului Testament
CRONOLOGIA VECHIULUI TESTAMENT
Scopul unei asemenea cronologii este să determine cât mai
exact posibil datele corecte ale evenimentelor şi personajelor din VT, ca să
putem înţelege mai bine semnificaţia lor.
I. Sursele şi metodele cronologiei
a. Metode vechi
Până în urmă cu aproape un secol datele din VT au fost calculate
aproape în întregime pe baza afirmaţiilor biblice (aşa a făcut Ussher). Această
metodă întâmpină două dificultăţi. În primul rând, VT nu furnizează toate
detaliile necesare în acest scop şi unele secvenţe de evenimente se poate să
fie concomitente şi nu succesive. În al doilea rând, versiunile antice, de ex.
LXX, oferă uneori cifre diferite. De aceea schemele de acest fel sunt supuse în
mare măsură incertitudinii.
b. Metode actuale
Cercetătorii moderni încearcă să coreleze datele culese atât
din Biblie cât şi din surse arheologice pentru a obţine date absolute pentru
evrei şi pentru vecinii lor. Din cca. 620 î.Cr. încoace Canonul lui Ptolomeu şi
alte surse clasice (de ex. Manetho, Berossus) furnizează un cadru care poate fi
completat şi corelat în detaliu pe baza tăbliţelor babiloniene şi a
papirusurilor egiptene, etc., pentru cele două state mari riverane. Eroarea
aproape că nu depăşeşte niciodată un an, iar în unele cazuri este redusă la o
săptămână din lună sau chiar la zero.
Începând din cca. 1400 î.Cr., avem la dispoziţie date bune,
bazate pe informaţii mesopotamiene. Asirienii desemnau în fiecare an un
funcţionar oficial să fie limmu sau eponim, numele său fiind dat anului
în care deţinea funcţia. Ei au păstrat liste cu aceste nume şi deseori au notat
evenimente care s-au petrecut în fiecare an, de ex. urcarea pe tron a unui rege
sau o campanie militară în străinătate. Astfel, dacă un an oarecare poate fi
datat prin socoteli independente, întreaga serie este determinată. O eclipsă de
soare din anul eponim Bur-Sagale este cea din 15 iunie 763 î.Cr. şi în felul
acesta putem stabili o serie de ani şi evenimente din 892 până în 684 î.Cr.,
iar unele informaţii ne duc în urmă până la 911 î.Cr. Alături de aceste liste-limmu,
listele de regi care dau numele şi perioadele de domnie duc istoria Asiriei
până aproape în 2000 î.Cr., cu o eroare maximă de circa un secol, dar eroarea
se reduce la circa un deceniu din cca. 1400 până în cca. 1100 î.Cr. Listele
babiloniene de regi şi „istoriile sincrone" care narează contactele dintre
regii asirieni şi babilonieni ne ajută să stabilim istoria celor două regate
între cca. 1400 şi cca. 800 î.Cr. În fine, informaţii disparate din tăbliţe
contemporane şi din analele diferitelor domnii furnizează informaţii directe pentru
anumite perioade.
Date bune pentru perioada cca. 2100 î.Cr. până în cca. 1200
î.Cr. pot fi obţinute din surse egiptene. Aici se includ liste de regi, ani şi
date de pe monumente contemporane, date comune cu Mesopotamia şi alte ţări, şi
câteva fenomene astronomice datate exact în anumite domnii. Pe baza acestora,
Dinastiile a 11-a şi a 12-a pot fi datate între cca. 2134-1786 î.Cr.,
Dinastiile a 18-a până la a 20-a între cca. 1552-1070 î.Cr., eroarea maximă
fiind vreo 10 ani; Dinastiile a 13-a la a 17-a se încadrează între aceste două
grupe cu o eroare maximă de 15 sau 20 de ani în perioada de mijloc. Datele
mesopotamiene din perioada 2000-1500 î.Cr. se bazează în mare măsură pe datele
care sunt atribuite domniei lui Hammurapi din Babilon: în prezent se încadrează
între 1850-1700 î.Cr., iar datarea între 1792-1750 î.Cr. (S. Smith) este la fel
de bună ca şi celelalte.
Între 3000 şi 2000 î.Cr. toate datele din Orientul Apropiat
sunt supuse la multă incertitudine, până la două secole, şi lucrul acesta se
datorează în mare măsură legăturilor inadecvate cu datele mai recente. Înainte
de 3000 î.Cr. toate datele sunt estimate în limite rezonabile şi sunt supuse
unei erori de câteva secole, eroarea crescând cu cât ne îndepărtăm mai mult în
timp. Metoda de datare cu „Carbon-14" calculează vârsta materiei organice
din antichitate şi este de folos pentru perioada dinainte de 3000 î.Cr., iar
datarea are o limită de eroare de ± 250 ani. Prin urmare, această metodă este
de prea puţin folos pentru cronologia biblică; sursele posibile de eroare
pentru această metodă impun ca datele calculate pe bază de „Carbon-14" să
fie privite cu rezerve.
Cadrul istoriei din Mesopotamia şi Egipt ne ajută să
stabilim datele descoperirilor din Palestina şi ale evenimentelor şi
personajelor din Biblie; istoria regatelor evreieşti permite unele conexiuni cu
Asiria şi Babilonia. Nivelele succesive de locuire observate de arheologi în
oraşele îngropate („tell") din Palestina antică conţin deseori obiecte
care pot fi datate şi care leagă o serie de asemenea nivele cu datele
corespunzătoare din istoria egipteană până în secolul al 12-lea î.Cr. După
această dată schimbările în ce priveşte ocuparea pot fi corelate uneori cu
istoria israelită, cum este cazul cu *Samaria, *Haţor şi *Lachiş. Datele israelite
pot fi stabilite cu o eroare de circa 10 ani pentru perioada lui Solomon, iar
eroarea se reduce aproape la zero pe măsură ce ne apropiem de căderea
Ierusalimului în 587 î.Cr. Limitele de eroare menţionate mai sus se datorează
diferenţelor mici în numele sau datele listelor paralele de regi,
întreruperilor din aceste liste, domniilor de durată necunoscută şi limitărilor
anumitor date astronomice. Ele pot fi eliminate numai prin descoperirea în
viitor a unor date mai detaliate.
Alte complicaţii în cronologie provin din modurile diferite
de calculare a calendarului folosite în antichitate pentru calcularea anilor de
domnie ai monarhilor. În sistemul „anul urcării pe tron", acea parte a
anului civil scursă între urcarea pe tron şi Anul Nou următor nu era socotită
ca primul an de domnie, ci ca „anul urcării pe tron" (anul acela era
socotit în domnia regelui precedent), iar primul an de domnie era socotit din
prima zi a Anului Nou. Dar un alt sistem de calcul socotea partea de an dintre
urcarea pe tron şi Anul Nou următor ca primul „an" de domnie, iar anul al
doilea era socotit din prima zi a Anului Nou. Prin urmare, tipul de calcul
folosit, persoanele care l-au folosit, timpul când a fost folosit devin
deosebit de importante pentru înţelegerea datelor cronologice din Împăraţi şi
Cronici.
II. Antichitatea veche dinainte de Avraam
Creaţia este atât de îndepărtată în timp încât este datată
suficient prin expresia aceea nemuritoare: „La început...". Perioada de la
Adam la Avraam cuprinde mai multe genealogii în mijlocul cărora are loc
Potopul. Totuşi, încercările de a folosi aceste informaţii pentru a obţine date
pentru perioada de la Adam la Avraam sunt împiedicate de lipsa de certitudine
cu privire la interpretarea corectă. O interpretare literală a cifrelor date
duce la date prea recente pentru evenimentele înscrise, de ex. Potopul. De
exemplu, dacă data naşterii lui Avraam este stabilită la circa 2000 î.Cr.
(perioada probabilă cea mai veche), cifrele din Geneza 11:10-26 ar da o dată a
Potopului curând după 2300 î.Cr.; o dată atât de târzie încât ar fi la câteva
secole după data nivelului potopului descoperit de Sir Leonard Wooley la Ur,
deşi această dată este prea recentă pentru a fi potopul din scrierile ebr. sau
bab. Dificultăţi similare se nasc dacă data vieţii lui Adam este calculată în
felul acesta pe baza datelor din Geneza 5.
Prin urmare, încercarea de interpretare trebuie făcută după
alte criterii. Documentele antice din Orientul Apropiat trebuie înţelese mai
întâi aşa cum le-au înţeles scriitorii şi cititorii lor. În cazul
genealogiilor, se subînţelege posibilitatea abrevierilor prin omiterea unor
nume dintr-o serie. Obiectivul principal al genealogiilor din Geneza 5 şi 11 se
pare că nu este atât să dea o cronologie completă cât să furnizeze o legătură
între omul din vechime şi criza potopului şi apoi de la potop prin linia lui
Sem până la Avraam, strămoşul naţiunii evreieşti. Abrevierea unei *genealogii
prin omisiuni nu afectează valoarea ei ideologică de legătură, aşa cum se poate
demonstra cu uşurinţă din surse analoage din Orientul Apropiat. De aceea,
genealogiile, inclusiv cele din Geneza 5 şi 11, trebuie folosite întotdeauna cu
reţinere ori de câte ori se pare că ele pot primi mai multe interpretări.
III. Date dinainte de monarhie
A. Patriarhii
Pentru datarea patriarhilor pot fi folosite trei abordări:
menţionarea evenimentelor externe din vremea lor, afirmaţii cu privire la
timpul scurs din vremea lor până la un punct ulterior din istorie şi dovezile
despre perioada respectivă care pot fi deduse din condiţiile sociale în care au
trăit.
Singurele evenimente externe remarcabile menţionate sunt
raidul celor patru regi împotriva altor cinci, în Geneza 14 (*ARAMFEL, *ARIOC,
*CHEDORLAOMER) şi distrugerea cetăţilor din câmpie, în Geneza 19 (*CÂMPIE,
CETĂŢILE DIN), şi amândouă se încadrează în timpul vieţii lui Avraam.
Nici unul dintre regii din Geneza 14 nu a fost identificat
încă cu certitudine cu vreun anumit individ din mileniul al 2-lea î.Cr., dar
numele pot fi identificate cu nume cunoscute din perioada aceea generală, între
1900 şi 1500 î.Cr. Alianţele formate de grupuri rivale de regi din Mesopotamia
şi Siria sunt deosebit de caracteristice pentru perioada 2000-1700 î.Cr.: o
scrisoare faimoasă de la Mari, pe Eufratul mijlociu, spune despre această
perioadă: „Nu există nici un rege care să fie singur cel mai puternic: zece sau
cincisprezece regi îl urmează pe Hammurapi din Babilon, acelaşi număr îl
urmează pe Rim-Sin din Larsa, acelaşi număr îl urmează pe Ibal-pi-El din
Eshnunna, acelaşi număr a urmează pe Amut-pi-El din Qatna şi douăzeci de regi
îl urmează pe Yarim-Um din Yamkhad". Tot în această perioadă Elam a fost
unul dintre regatele proeminente.
Glueck s-a străduit să dateze campania din Geneza 14 pe baza
presupuselor ei rezultate arheologice: el pretinde că linia de aşezări întărite
de-a lungul „Şoselei Regelui" a fost locuită la începutul mileniului al
2-lea (până în secolul al 19-lea î.Cr., după datarea modernă), dar că la scurtă
vreme după aceea ţinutul a încetat să mai fie locuit până prin 1300 î.Cr., cu
excepţia unor nomazi, când au fost întemeiate de fapt regatele din Epoca
Fierului în Edom, Moab şi Amon.
Un raţionament similar a fost aplicat pentru datarea căderii
cetăţilor din câmpie, deşi rămăşiţele lor se pare că sunt în prezent imposibil
de recuperat (fiind probabil sub apele Mării Moarte).
Ideea unei întreruperi în ocuparea regiunii între secolele
al 19-lea şi al 13-lea î.Cr. a fost criticată de Lankester Harding în lumina
anumitor descoperiri recente din Transiordania, între care sunt morminte din
Epoca Bronzului şi un templu important de la mijlocul sau sfârşitul Epocii
Bronzului. Totuşi, nici părerea lui Glueck şi nici cea a lui Harding nu trebuie
împinse la extrem; după toate probabilităţile, ideea unei reduceri a densităţii
populaţiei între secolele al 19-lea şi al 13-lea este corectă în general şi în
special cu privire la cetăţile de-a lungul Şoselei, în timp ce anumite puncte
izolate se poate să fi fost locuite fără întrerupere.
Există două afirmaţii importante care fac legătura între
vremea patriarhilor şi vremurile de mai târziu. În Geneza 15:13-16 Avraam este
avertizat că urmaşii lui aveau să locuiască într-o ţară străină timp de patru
secole. Expresia „a patra generaţie", în v. 16, este greu de înţeles; dacă
o „generaţie" este echivalentă cu un secol (cf. Exod 6:16-20), sensul
acesta ar fi neobişnuit. O alternativă posibilă, dar dubioasă, este să
considerăm v. 16 ca o aluzie profetică la călătoria lui Iosif în Canaan pentru
a-l înmormânta pe Iacov (Iosif fiind „a patra generaţie" de la Avraam).
Intrarea lui Iacov în Egipt (Geneza 46:6-7) a fost începutul pentru cele patru
secole din Geneza 15:13, cât şi pentru perioada mai specifică de 430 de ani din
Exod 12:40. Forma ebr. TM din Exod 12:40, care stabileşte 430 de ani pentru
şederea lui Israel în Egipt, este de preferat faţă de varianta LXX, care
include în cei 430 de ani şederea atât în Canaan cât şi în Egipt, deoarece Exod
12:41 lasă să se înţeleagă dar că „ziua aceea în care Israelul", după 430
de ani, a ieşit din Egipt a fost aniversarea acelei zile îndepărtate când
Patriarhul Israel şi familia sa au intrat în Egipt. Prin urmare, pare clar că
intervalul de 430 de ani este de la intrarea lui Iacov până la plecarea lui
Moise şi a Israelului. Genealogia din Exod 6:16-20, care ar putea acoperi cu
greu cei 430 de ani dacă ar fi luată literal, este supusă aceleiaşi
posibilităţi de selectivitate ca şi cele din Geneza 5 şi 11, şi de aceea nu
trebuie să ridice nici o dificultate esenţială. Există trei idei care merită
atenţie. În primul rând, deşi se pare că Moise este a patra generaţie de la
patriarhul Iacov, prin Levi, Cohat şi Amram (Exod 6:20; 1 Cronici 6:1-3),
contemporanul lui Moise, Beţaleel, este a şaptea generaţie de la Iacov, prin
Iuda, Pereţ, Heţron, Caleb, Hur şi Uri (1 Cronici 2:18-20), iar contemporanul
său mai tânăr, Iosua, este a douăsprezecea generaţie de la Iacov, prin Iosif,
Efraim, Seria, Refah, Reşef, Telah, Tahan, Laedan, Amihud, Elişama şi Nun (1
Cronici 7:23-27). Prin urmare, există posibilitatea ca genealogia lui Moise să
fie abreviată în comparaţia cu cea a lui Iosua sau chiar a lui Beţaleel. În al
doilea rând, Amram, tatăl lui Moise, şi fraţii săi au dat naştere familiilor
Amramiţilor, Izhariţilor, etc. care numărau deja 8.600 de bărbaţi la un an după
Exod (Numeri 3:27-28), o situaţie greu de explicat afară de cazul că Amram şi
fraţii săi au avut urmaşi mult mai devreme decât Moise. În al treilea rând,
expresia că Iochebed a „născut" lui Amram pe Moise, Aaron şi Maria (Exod
6:20; Numeri 26:59), la fel ca şi expresiile „a fost tatăl", sau „a
născut", în Geneza 5 şi 11, nu este necesar să implice paternitate directă
ci doar descendenţa. Comparaţi cu Geneza 46:18, unde versetele precedente arată
că strănepoţii Zilpei sunt incluşi printre cei pe care „i-a născut ea lui
Iacov". În privinţa acestor trei observaţii, vezi şi WDB, p. 153. Pentru
datarea Exodului pe temei independent la 430 de ani după perioada lui Iacov, pe
care o considerăm a fi ultima parte a secolului al 18-lea, vezi mai jos.
Condiţiile sociale din naraţiunile patriarhale nu permit o
datare mai exactă, dar se încadrează în datele generale care pot fi obţinute
din Geneza 14 şi 19 şi din folosirea cifrei de 430 de ani pentru Exod.
Obiceiurile sociale de adoptare şi moştenire din Geneza 15-16; 21, etc.,
prezintă afinităţi cu obiceiurile observate în documente cuneiforme din Ur,
etc., datând din secolul al 18-lea până în secolul al 15-lea î.Cr.
Libertatea mare de a călători la distanţe mari - ca mărturie
este călătoria lui Avraam în Ur şi în Egipt - este carcateristică pentru
această perioadă generală: comparaţi cu trimişii de la Babilon care au trecut
prin Mari în drum spre Haţor, în Palestina, cât şi la întoarcerea lor. Pentru
alianţele din această perioadă, vezi mai sus. În secolele al 20-lea şi al
19-lea î.Cr. În special, ţinutul Neghev („Sudul") din Iudea de mai târziu
arată ocupare temporară, aşa cum indică Avraam prin călătoriile sale periodice
în „Sud". Dacă ţinem cont de cifrele tradiţionale pentru durata vieţii,
pentru naşterea şi moartea patriarhilor, rezultatul general este că perioada
lui Avraam poate fi plasată între 2000-1850, a lui Isaac între 1900-1750, a lui
Iacov între 1800-1700 şi a lui Iosif între 1750-1650; aceste date sunt
rotunjite în mod intenţionat ca să permită ajustarea ulterioară. Ele se
potrivesc cu dovezile arheologice limitate dar sugestive, cât şi cu o
interpretare plauzibilă a informaţiilor biblice.
Datarea intrării în Egipt a lui Iacov şi a familiei sale în
jur de 1700 î.Cr. ar plasa acest eveniment şi slujba lui *Iosif în perioada
dinastiei Hyksos din istoria egipteană, în timpul căreia în Egipt au fost
instauraţi conducători de origine semitică în funcţia de faraoni pentru Egipt;
îmbinarea caracteristică de elemente egiptene şi semitice în Geneza 37:1 este
în armonie cu această interpretare.
b. Exodul şi Cucerirea
(Pentru date egiptene alternativ pentru aceasta secţiune,
vezi Tabelele cronologice.) Următorul contact între Israel şi vecinii săi are
loc în Exod 1:11, când evreii construiau cetăţile Pitom şi Ramses, pe vremea
lui Moise. Ramses a fost capitala Egiptului în zona Deltei, numită şi
construită în mare măsură de Ramses II (cca. 1290-1224 î.Cr.), care a continuat
lucrarea tatălui său Sethos I (cca. 1304-1290 î.Cr.); lucrul acesta este
valabil şi cu privire la Qantir, locul cel mai probabil al cetăţii Ramses.
Ramses I (cca. 1305-1304 î.Cr.) a domnit ceva mai mult de un an şi de aceea nu
este luat în considerare. Înainte de Sethos I şi Ramses II nici un alt faraon
nu a construit o capitală în Deltă încă din vremea hicsoşilor (din zilele lui
Iosif); cetatea Ramses este cu adevărat o lucrare originală a acestor doi regi
şi nu au schimbat doar numele unei cetăţi existente, aşa cum au sugerat unii.
Prin urmare, pe baza acestei dovezi, Exodul trebuie să fi avut loc după 1300
î.Cr. şi înainte de 1290 î.Cr. (urcarea pe tron a lui Ramses II). Limita
inferioară pentru datarea Exodului este indicată probabil de aşa-numită Stelă
Israel, o inscripţie triumfală a lui Merenptah, datată în anul al cincilea al
domniei sale (cca. 1220 î.Cr.) şi care menţionează înfrângerea mai multor
cetăţi şi popoare din Palestina, inclusiv a Israelului. Unii contestă că
Merenptah ar fi invadat vreodată Palestina; Drioton, în La Bible et l’Orient,
1955, p. 43-46, crede că popoarele din Palestina au fost doar impresionate
peste măsură de marea victorie a lui Merenptah în Libia, pe care o comemorează
stela; menţionarea Israelului ar fi doar o aluzie la dispariţia Israelului în
pustie pentru a pieri acolo, aşa cum credeau egiptenii, vezi de asemenea, C. de
Wit, The Date and Route of the Exodus, 1960. Exodul ar putea fi încadrat
în primii cinci ani ai lui Merenptah (cca. 1224-1220 î.Cr.). Totuşi, pot fi
ridicate câteva obiecţii la această părere. O inscripţie a lui Merenptah
într-un templu din Amada, în Nubia, îl numeşte în propoziţii strict paralele
„Cel care a legat Ghezerul" şi „Cel care a cucerit Libia". „Cel care
a cucerit Libia" se referă fără îndoială la marea victorie libiana a lui
Merenptah în anul al 5-lea al domniei sale, victorie descrisă pe larg în Stela
Israel. Prin urmare, titlul foarte specific şi strict paralel „Cel ce a legat
Ghezerul" trebuie să se refere la o intervenţie militară reuşită a lui
Merenptah în Palestina, chiar dacă a avut o amploare limitată. Această
interpretare ar fi în armonie cu înţelesul direct al afirmaţiilor despre
Aşcalon, Ghezer, Ienoam, Israel şi Khuru despre care se spune în Stela Israel
că sunt „cucerite", „legate", „anihilate", roadele ei nu mai
sunt" şi, respectiv, „lăsată văduvă". Aşadar, afirmaţia: „Israel, roadele
(lit. „sămânţa") lui nu mai sunt", poate ilustra obiceiul egiptenilor
de a da foc holdelor duşmanilor lor - un lucru care poate fi aplicat Israelului
care începea să se aşeze în Palestina, dar nicidecum Israelului care înainta
prin pustie. Prin urmare, o interpretare mai probabilă a Stelei Israel pe care
o prezentăm aici este că Israel trebuie să fi intrat în Palestina înainte de
1220 î.Cr., iar Exodul care a avut loc cu 40 de ani mai devreme poate fi plasat
înainte de 1260 î.Cr. În felul acesta data probabilă a Exodului este limitată
la perioada 1290-1260 î.Cr. Dacă luăm o dată de mijloc, Exodul şi rătăcirea în
pustie pot fi încadrate în perioada 1280-1240 î.Cr. În ce priveşte teoriile
care postulează mai multe exoduri sau că anumite triburi nu au intrat niciodată
în Egipt, nu există nici o urmă de dovezi externe obiective care să le susţină,
iar tradiţiile biblice sunt împotriva unor asemenea sugestii.
Cifra de 40 de ani pentru călătoria evreilor prin pustie
este privită prea adesea ca o cifră rotundă care s-ar putea să nu însemne
nimic. Perioada de 40 de ani trebuie să fie luată în serios aşa cum este
prezentată, în baza următoarelor dovezi. Poporului Israel i-a trebuit ceva mai
mult de un an ca să meargă de la Ramses la Cadeş-Barnea; ei au plecat din
Ramses în ziua a cincisprezecea a „lunii întâi", Numeri 33:3; au plecat de
la Mt. Sinai în ziua a douăzecea a lunii a doua din anul al doilea, Numeri
10:11. La perioada aceasta adăugaţi cel puţin: 3 zile, Numeri 10:33; probabil o
lună întreagă, Numeri 11:21; şi 7 zile, Numeri 12:15; în total, 1 an şi 2 1/2
luni de călătorie; au urmat apoi 38 de ani de la Cadeş-Barnea până la trecerea
pârâului Zered (Deuteronom 2:14 şi Numeri 21:12), iar Moise a vorbit poporului
Israel pe câmpia Moabului în luna a unsprezecea a anului al patruzecilea
(Deuteronom 1:3). Rolul celor 40 de ani de a înlocui o generaţie (rebelă) cu
alta este enunţat clar în Deuteronom 2:14.
Afirmaţia potrivit căreia Hebronul a fost întemeiat cu 7 ani
înainte de Ţoan din Egipt (Numeri 13:22) este legată uneori cu era contemporană
cu Ramsesul din Egipt, acoperind 400 de ani din circa 1720/1700 până prin
1320/1300 î.Cr. Această eră ar fi paralelă cu cei 430 de ani ai tradiţiei
evreieşti. Ideea aceasta, însă, este interesantă, dar mai puţin convingătoare.
Dovezile din Palestina sunt în acord general cu datele
egiptene. Dacă acceptăm ideea că anumite aşezări s-au dezvoltat mai devreme (de
ex. locul templului din Amman, descoperit de Lankester Harding), ocuparea
intensivă a regatelor Edom şi Moab, din Epoca Fierului, înconjurate cu
fortăreţe de graniţă puternice sau cu case de piatră datează în principal din
jurul anului 1300 î.Cr. Prin urmare, înainte de cca. 1300 î.Cr. aceste regate
nu ar fi putut să se opună cu putere Israelului (ca în Numeri 20). Astfel, şi
pe acest temei Exodul este preferabil să fie datat după 1300 î.Cr. şi nu
înainte.
Diferite oraşe-state din Palestina prezintă dovezi dare de
distrugere în a doua jumătate a secolului al 13-lea, fapt care concordă cu
începutul ocupaţiei israelite începând în jur de 1240 î.Cr. Asemenea localităţi
sunt Tell Beit Mirsim (s-ar putea să fie localitatea biblică
Debir/Chiriat-Sefer), Lachiş, Betel şi Haţor. Sunt doar două localităţi care au
dat naştere la controversă: Ierihon şi Ai.
La Ierihon adevărul este că Iosua şi Israelul şi-au
îndeplinit lucrarea atât de bine încât ruinele Ierihonului au rămas descoperite
pentru ravagiile naturii şi ale omului vreme de cinci secole, până în zilele
lui Ahab (cf. 1 Împăraţi 16:34), aşa încât nivelele din ultima parte a Epocii
Bronzului fiind la suprafaţă au fost dezgolite aproape în întregime şi au fost
afectate chiar şi nivelele mai vechi. Prin urmare, în unele părţi ale movilei
nivelele superioare datează din prima parte a Epocii Bronzului (mileniul al
3-lea î.Cr., dar dovezile din alte părţi şi din morminte demonstrează dar
existenţa unei aşezări mari la mijlocul Epocii Bronzului, aşezare care a fost
dezgolită prin eroziune. Relicvele extrem de rare din ultima parte a Epocii
Bronzului la Ierihon (adică, din vremea lui Iosua) sunt atât de puţine la număr
tocmai pentru că au fost supuse eroziunii pentru o perioadă şi mai lungă de
timp, din zilele lui Iosua până în timpul domniei lui Ahab; locurile care nu au
fost ocupate de aşezarea din Epoca Fierului din vremea lui Ahab şi după aceea
au fost supuse eroziunii până în zilele noastre. De aici rezultă pierderea
aproape totală a Ierihonului Epocii Bronzului din secolul al 14-lea î.Cr. şi
probabilitatea unei pierderi totale a oricărei aşezări din secolul al 13-lea
î.Cr.
Zidurile atribuite de Garstang ultimei părţi a Epocii
Bronzului s-au dovedit, în urma unei examinări detaliate, că aparţin
începutului Epocii Bronzului, cca. 2300 î.Cr., aşa încât încetează să fie
relevante pentru victoria lui Iosua. Aparenta lipsă la Ierihon de scarabei ai
regilor Egiptului după Ameonphis III (mort în cca. 1353 î.Cr.) nu dovedeşte
prin sine că Ierihonul a căzut atunci, ci este doar o mărturie despre eclipsa
influenţei egiptene directe în Palestina în timpul acelui rege şi al
succesorilor săi, fapt cunoscut şi din alte surse. În ce priveşte vasele de
olărit miceniene (importate în mod obişnuit în Siria şi Palestina în secolele
al 14-lea şi al 13-lea î.Cr.), numărul lor redus la Ierihon nu dovedeşte că
Ierihonul a căzut în secolul al 14-lea şi nu mult după începutul secolului al
13-lea. Până acum a fost trecut cu vederea faptul că aceste vase importate erau
uneori foarte rare în ţinuturile din interiorul Siriei şi Palestinei, în timp
ce ele sunt lucruri obişnuite în aşezările de pe coastă sau în cele care aveau
acces uşor la coastă. Astfel, se ştie că oraşul Hama din Siria, aflat la fel de
departe în interiorul ţării ca şi Ierihonul, a fost ocupat în secolul al 13-lea
î.Cr., dar aici au fost descoperite numai două cioburi de ulcioare miceniene - mult
mai puţine decât cele câteva descoperite la Ierihon; despre Hama, vezi G.
Hanfmann, recenzie de P. J. Riis, „Hama II", punct 3, în JNES 12, 1953, p.
207-207. Rezultatul net al tuturor acestor fapte este că o cucerire a
*Ierihonului de către Israel nu poate fi dovedită clar pe baza dovezilor
arheologice din prezent, dar nici nu poate fi contrazisă pe baza lor.
*Ai prezintă o problemă care necesită mai multe cercetări pe
teren; părţile din movila Et-Tell care au fost excavate până în prezent au
încetat să fie ocupate în jur de 2300 î.Cr. S-ar putea ca aşezarea din ultima
parte a Epocii Bronzului să fie în apropiere, dar în prezent nu se ştie cu
certitudine unde se află.
Din tăbliţele de la Tell el-Amarna se ştie că habiru/apiru
au fost activi în Palestina în jur de 1350 î.Cr. şi uneori sunt identificaţi cu
israeliţii („evreii") care au invadat sub conducerea lui Iosua. Dar 1350
î.Cr. este o dată prea timpurie pentru cucerirea ţării, aşa cum am arătat deja
mai sus. În afară de aceasta, termenul habiru/apiru este folosit pentru multe
alte popoare în afara evreilor biblici, în documente datând din 1800 până în
1150 î.Cr. şi într-un ţinut care se întinde până în Mesopoptamia, Egipt, Siria
şi Asia Mică. Se poate ca israeliţii să fi fost consideraţi habiru/apiru, dar
este evident că ei nu pot fi identificaţi cu nici unul dintre aceste grupuri
dacă nu există dovezi suplimentare.
(Pentru o expunere recentă a dovezilor arheologice şi de
altă natură pentru secolul al 15-lea î.Cr. până la Exod şi Cucerire, vezi J. J.
Bimson, Redating the Exodus and Conquest, 1978.)
c. De la Iosua până la urcarea lui David pe tron
Această perioadă prezintă o problemă de detaliu care nu
poate fi soluţionată fără mai multe informaţii. Dacă cei 40 de ani ai
călătoriilor Exodului, cei 40 de ani ai domniei lui David şi primii 3 ani ai
domniei lui Solomon sunt scăzuţi din totalul de 480 de ani de la Exod şi până
la anul al 4-lea al domniei lui Solomon (1 Împăraţi 6:1), obţinem 397 de ani
pentru perioada lui Iosua, a bătrânilor, a judecătorilor şi a lui Saul.
Dovezile arheologice indică aproximativ anul 1240 î.Cr. ca începutul cuceririi
(vezi mai sus), lăsând numai vreo 230 de ani până la 1010 î.Cr., data probabilă
a urcării lui David pe tron. Cu toate acestea, dacă adunăm toate perioadele scrise
în Iosua, Judecători şi Samuel, ajungem nu la 397 de ani, nici la 230 de ani,
ci la 470 + x + y + z ani, unde x reprezintă
perioada conducerii de către Iosua şi de către bătrâni, y numărul de ani
în afara celor 20 în care Samuel a fost judecător, iar z domnia lui Saul
- şi toate aceste cifre sunt necunoscute. Se poate totuşi ca punctul principal
al problemei să nu fie în mod neapărat greu de soluţionat în principiu, dacă
examinăm informaţiile în cadrul normal al modului oriental de socotire a
timpului.
Nicăieri nu se afirmă explicit că cei 397 de ani obţinuţi
folosind 1 Împăraţi 6:1 sau cei mai mult de 470 de ani de la Iosua la Samuel
trebuie să fie socotiţi consecutiv, şi acest lucru nici nu este necesar să fie
presupus. Este dar că despre anumite grupe de judecători şi asupritori ni se
spune că au fost succesive („şi după el..."), dar această afirmaţie nu
este făcută despre toţi: cel puţin trei grupuri principale se poate să fi fost
în parte contemporane. Astfel, între cei 230 de ani consecutivi obţinuţi pe
baza datelor arheologice şi cei peste 470 de ani, în parte concomitenţi, este o
diferenţă de peste 240 de ani care poate fi absorbită. Cei 397 de ani, ar
reprezenta atunci o simplă selecţie făcută pe baza unui principiu încă dar (cum
este omiterea unor asupritori sau ceva similar) din cei peste 470 de ani
disponibili.
În lucrările din Orientul Apropiat care includ cronologie,
este important să ştim că scribii antici nu întocmeau liste sincrone cum se
face în zilele noastre. Ei nu au făcut decât să înşire fiecare serie de
domnitori şi domnii separat şi în succesiune pe papirusuri sau pe tăbliţe.
Sincronismul trebuia derivat din lucrări istoriografice speciale, nu din
listele de regi sau din naraţiunile care serveau alte scopuri. Un exemplu
excelent în privinţa aceasta este Papirusul de la Turin al Regilor din Egipt.
Acesta înşiră în detaliu toate cele cinci dinastii de la a 13-a la a 17-a, în
grupe succesive, totalizând peste 150 de domnitori, iar domniile lor ocupă cel
puţin 450 de ani. Totuşi, se ştie din alte surse că cele cinci dinastii, cei
150 de domnitori şi cei 450 de ani de domnie, trebuie încadraţi în cei 234 de
ani de la cca. 1786 la cca. 1552 î.Cr.: se ştie că rareori au fost mai puţin de
două serii, iar uneori au fost chiar trei serii de domnitori contemporani.
Lipsa unor corelaţii între contemporani (de ex. între judecători) este similară
cu lipsa unor asemenea corelaţii pentru cea mai mare parte a perioadei din
istoria Egiptului menţionată mai sus.
O situaţie similară poate fi observată în listele de regi şi
în istoria oraşelor-state sumeriene şi babiloniene din Mesopotamia. Prin
urmare, nu există nici un motiv pentru care asemenea metode să nu fie aplicate
într-o lucrare cum este Cartea Judecătorilor. Trebuie subliniat că în nici un caz,
fie biblic, fie extra-biblic, nu este vorba de inexactitate, ci de metode
folosite curent în antichitate. Este posibil ca toate trei cifrele să fie
corecte în ele însele - interpretarea lor este cea care trebuie făcută cu
grijă. Folosirea selectivă a datelor, prin omisiune - aşa cum s-a sugerat mai
sus cu privire la originea celor 397 (din 480) de ani - este cunoscută atât din
listele egiptene şi din analele mesopotamiene, cât şi din altă parte. Cifrele
biblice şi datele arheologice încep să capete sens împreună când sunt avute în
vedere obiceiurile relevante din antichitate; orice soluţie definitivă în
problemele de detaliu necesită informaţii mult mai complete.
IV. Monarhiile evreieşti
a. Moharhia unitară
Faptul că domnia lui David a durat 40 de ani este arătat
prin însumarea unor numere: 7 ani la Hebron, 33 de ani la Ierusalim (1 Împăraţi
2:11). Domnia de 40 de ani a lui Solomon a început cu o scurtă coregenţă cu
tatăl său, poate numai câteva luni; cf. 1 Împăraţi 1:37-2:11; 1 Cronici 28:5;
29:20-23, 26-28. Întrucât se pare că domnia lui Solomon s-a încheiat în cca.
931/30 î.Cr., el s-a urcat pe tron în cca. 971/70 î.Cr., iar David în cca.
1011/10 î.Cr.
Domnia lui Saul poate fi doar estimată, întrucât s-a
întâmplat ceva cu textul ebraic din 1 Samuel 13:1; dar cei 40 de ani din
Faptele Apostolilor 13:21 trebuie să fie o cifră corectă, întrucât cel de-al
patrulea fiu al lui Saul, Iş-Boşet, nu avea mai puţin de 35 de ani la moartea
lui Saul (şi a murit la 42 de ani, peste nu mai mult de 7 ani, 2 Samuel 2:10).
De aceea, dacă fiul cel mai mare, Ionatan, avea vreo 40 de ani când a murit,
Saul nu se poate să fi fost mai tânăr de 60 de ani când a murit. Dacă el a
devenit rege la scurtă vreme după ce a fost uns ca „tânăr" (1 Samuel 9:2;
10:1,17 ş.urm.), probabil că el nu a fost mai tânăr de 20 de ani şi nici mai în
vârsta de 30 de ani, aşa încât practic îi era garantată o domnie de 30 sau 40
de ani. Dacă luăm cifra de mijloc, dacă a avut 25 de ani la urcarea pe tron şi
a avut o domnie de cel puţin 35 de ani, datele biologice se potrivesc, la fel
ca şi Faptele Apostolilor 13:21, fie că este o cifră exactă, fie că este
rotunjită. Prin urmare, urcarea lui Saul pe tron probabil că s-a petrecut în
jur de 1045 sau 1050 î.Cr.
b. Monarhia divizată
(i) Până la căderea Samariei. Prin compararea listelor eponime sau limmu din
Asiria, a listelor de regi şi a textelor istorice, anul 853 î.Cr. poate fi
stabilit ca data când a avut loc bătălia de la Qarqar, moartea lui Ahab şi
urcarea lui Ahazia pe tronul lui Israel; la fel poate fi stabilită şi urcarea
pe tron a lui Iehu în urma morţii lui Ioram în 841 î.Cr. Domniile lui Ahazia şi
Ioram completează exact acest interval dacă socotim potrivit cu metodele
folosite atunci pentru calcularea domniilor. Un calcul similar făcut cu atenţie
prin metode antice duce la armonie deplină între datele domniilor pentru ambele
regate până la urcarea pe tron a lui Roboam în Iuda şi a lui Ieroboam în
Israel, în anul 931/930 î.Cr. Pe această bază sunt oferite datele de mai sus
pentru Monarhia unitară.
În mod asemănător, datele pentru ambele seturi de regi pot
fi calculate până la căderea Samariei, nu mai târziu de 720 î.Cr. Lucrul acesta
a fost arătat clar de E. R. Thiele, Mysterious Numbers of the Hebrew Kings,
1965. Este posibil să demonstrăm, aşa cum a făcut el, co-regenţe ale lui Asa şi
Iosafat, Iosafat şi Ioram, Amaţia şi Azaria (Ozia), Azaria şi Iotam, şi Iotam
şi Ahaz. Totuşi, obiecţiile lui Thiele la sincronismul din 2 Împăraţi 17:1
(anul al 12-lea al lui Ahaz este acelaşi cu anul urcării pe tron a lui Osea, în
Israel), 2 Împăraţi 18:1 (anul al 3-lea al lui Osea şi urcarea pe tron a lui
Ezechia în Iuda) şi 2 Împăraţi 18:9-10 (anul al 4-lea şi al 6-lea al lui
Ezechia şi anul al 7-lea şi al 9-lea al lui Osea) nu sunt valabile. Thiele a
considerat că aceşti ani reprezintă domnii independente şi a comis o eroare de
12/13 ani. Totuşi, adevărul este că aceste patru referiri continuă sistemul de
co-regenţă: Ahaz a fost co-regent cu Iotam 12 ani, iar Ezechia a fost co-regent
cu Ahaz. Practicarea co-regenţei în Iuda trebuie să fi contribuit în mod
semnificativ la stabilitatea acelui regat; prin urmare, David şi Solomon au
stabilit un precedent valoros.
(ii) Iuda până la căderea Ierusalimului. De la domnia lui Ezechia până la cea a lui Ioiachin, datele
pot fi calculate cu precizie de un an, culminând cu cucerirea Ierusalimului în
597 î.Cr., datată în ziua de 15/16 martie (a 2-a zi a lunii Adar) a anului 597
în tăbliţele Cronicii Babiloniene care cuprind această perioadă. Dar de aici şi
până la căderea finală a Ierusalimului, există oarecare incertitudine cu
privire la modul exact de calculare a anului civil evreiesc şi a diferiţilor
ani de domnie ai lui Zedechia şi Nebucadneţar în 2 Împăraţi şi Ieremia. În
consecinţă, în prezent sunt oferite două date pentru căderea Ierusalimului: 587
şi 586 î.Cr. Noi preferăm 587, la fel ca şi Wiseman şi Albright (spre deosebire
de Thiele care preferă 586).
V. Exilul şi perioada după exil
Majoritatea datelor din domniile regilor babilonieni şi
persani menţionaţi în pasajele biblice care se ocupă cu această perioadă pot fi
determinate cu precizie. Timp de mai bine de o jumătate de secol au existat
păreri împărţite cu privire la ordinea relativă a sosirii lui Ezra şi Neemia la
Ierusalim. Ordinea biblică a evenimentelor care arată că *Ezra a ajuns la
Ierusalim în 458 î.Cr., iar *Neemia a ajuns acolo în 445 rezistă la o cercetare
amănunţită (cf. J. S. Wright).
Perioada intertestamentală este suficient de clară; pentru
datele principale, vezi tabelul cronologic.
BIBLIOGRAFIE
Cronologia Orientului Apropiat:
W. C. Hayes, M. B. Rowton, F. Stubbings, CAW, 1970, cap. VI:
Cronologie; T. Jacobsen, The Sumerian King List, 1939 - se ocupă cu
domnitorii mesopotamieni din vechime; R. A. Parker şi W. H. Dubberstein, Babylonian
Chronology 626 BC - AD 75, 1956 - date complete pentru regi babilonieni şi
persani şi pentru regi din perioada 626 î.Cr.- 75 d.Cr, cu tăbliţă; A. Parrot, Archéologie
Mesopotamienne, II, 1953 - Partea a Doua: II se ocupă cu Hammurapi şi
probleme înrudite şi discută listele asiriene de regi; S. Smith, Alalakh and
Chronology, 1940 - se ocupă cu Hammurapi şi folosirea critică a listelor
asiro-babiloniene de regi; E. R. Thiele, Mysterious Numbers of the Hebrew
Kings, 1965. A. Jepsen şi A. Hanhart, Untersuchungen zur Israelitisch-Jüdischen
Chronologie, 1964; J. Finegan, Handbook of Biblical Chronology,
1964; V. Pavlovsky, E. Vogt, Bib. 45, 1964, p. 321-347, 348-354. A Ungnad, Eponymen,
în E. Ebelingand şi B. Meissner, Reallexikon der Assyriologie, 2, 1938,
p. 412-457 - prezentarea completă a textului listelor eponime asiriene.
Egipt: É. Drioton şi
J. Vandier, L’Égypte (Coll. Clio, I: 2), 1962, lucrare standard
de referinţă pentru istoria şi cronologia egipteană; Sir A. H. Gardiner, în JEA
31, 1945, p. 11-28 - anii civili şi anii de domnie egipteni; R. A. Parker, The
Calendars of Ancient Egypt, 1950 - lucrare de referinţă; R. A Parker, în
JNES 16, 1957, p. 39-43 - pentru date despre Tuthmosis III, Dinastia a 18-a şi
Ramses II, Dinastia a 19-a; W. G. Waddell, Manetho, 1948 - lucrare de
referinţă; R. J. Williams, în DOTT, p. 137-141 - prezintă Stela Israel.
Palestina: W.
F. Albright, Archaeology of Palestine, 1956 - o schiţă foarte
convenabilă a subiectului; N. Glueck, Rivers in the desert, 1959 - un
rezumat popular al lucrării sale despre ocuparea temporară a Neghevului în
secolul al 20-lea î.Cr., o continuare a articolelor sale din BASOR, nr. 131,
137, 138, 142, 145, 149,150, 152 şi 155; N. Glueck, The Other Side of the
Jordan, 1940, 21970 - cu privire la problema aşezărilor din Transiordania
datând de la jumătatea Epocii Bronzului şi din Epoca Fierului, cu privire la
datele pentru Avraam şi pentru Exod; G. L. Harding în PEQ 90, 1958, p. 10-12 -
împotriva ideilor lui Glueck despre aşezarea din Transiordania; H. H. Rowley, „The
Chronological Order of Ezra and Nehemiah", în The Servant of the Lord
and Other Essays on the Old Testament, 1952, p. 129 ş.urm.; J. S. Wright, The
Building of the Second Temple, 1958 - pentru date post-exilice; idem, The
Date of Ezra’s Coming to Jerusalem, 1958.
Căderea lui Iuda: D. J. Wiseman, Chronicles of Chaldaean
Kings (626-556 BC), 1956 - lucrare fundamentală pentru această perioadă;
comparaţi cu următoarele: W. F. Albright în BASOR 143, 1956, p. 28-33; E. R.
Thiele, ibid., p. 22-27; H. Tadmor, în JNES 15, 1956, p. 226-230; D. J. A.
Clines, „Regnal Year Reckoning in the Last Years of the Kingdom of Judah",
AJBA 2, 1972, p. 9-34.
K.A.K.
T.C.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu