gelozie
GELOZIE. Termenul
principal din VT care este tradus „gelozie" este qin’a, drivat de
la verbul qana, a cărui rădăcină înseamnă „a deveni roşu închis (la
culoare)" (Numeri 5:14; Proverbe 6:34; Ezechiel 16:42; etc.). În LXX
traducerea obişnuită a termenului qin‘a, şi a cuvintelor înrudite, este zeloo
sau parazeloo (Deuteronom 32:21; cf. Romani 10:19) şi aceştia sunt
termenii principali folosiţi în NT (Faptele Apostolilor 7:9; Romani 11:11; 1
Corinteni 10:22; 13:4). Atât cuvintele ebr. cât şi cele gr. se referă la un
sentiment unic care acaparează toată gândirea şi care poate fi condamnabil sau
lăudabil, după cum obiectul geloziei este propria persoană sau o cauză dincolo
de sine. În primul caz rezultatul este invidia sau ura faţa de alţi oameni
(Geneza 30:1; Proverbe 3:31; Ezechiel 31:9), care în NT este opusul dragostei
şi, prin urmare, inamicul adevăratei părtaşii creştine (1 Corinteni 13:4; 2
Corinteni 12:20; Iacov 3:14). Biblia însă prezintă şi cealaltă posibilitate, o
„gelozie divină" (2 Corinteni 11:2), concentrarea tuturor eforturilor
pentru urmărirea unui scop bun (1 Împăraţi 19:10; Exod 20:5; 1 Corinteni
12:31). Această folosire pozitivă este asociată adesea cu căsătoria, unde o
gelozie pentru exclusivitatea relaţiei dintre soţi este o condiţie necesară a
durabilităţii căsniciei (Numeri 5:11 ş.urm.; Ezechiel 16:38; 2 Corinteni 11:2).
Gelozia este atibuită atât lui Dumnezeu cât şi oamenilor (Exod 20:5; 34:14;
Naum 1:2). Uneori este dificil să înţelegem acest lucru deoarece termenul a
ajuns să aibă un sens negativ în limba noastră modernă. Scriptura, însă, depune
mărturie despre o aplicare pozitivă a geloziei şi o foloseşte ca un termen
extrem de relevant pentru a descrie zelul sfânt al lui Dumnezeu pentru
cinstirea Numelui Său şi pentru binele poporului Său cu care este legat
printr-un legământ de căsătorie (Deuteronom 32:16,21; 2 Împăraţi 19:31;
Ezechiel 36:5 ş.urm.; Zaharia 1:14 ş.urm.; Ioan 2:17). În sensul acesta,
gelozia lui Dumnezeu este esenţa caracterului Său moral, o cauză majoră pentru
închinarea şi încrederea poporului în El, un motiv de teamă pentru duşmanii
Lui.
B.A.M.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu