Hanes
HANES. Localitate
identificată adesea cu egip. H(wt-nni)-nsw, gr.-lat. Heracleopolis
magna, iar în zilele noastre cu Ihnâsyeh el-Medîneh sau Ahnâs, la vreo 80
km S de Cairo, o cetate importantă în Egiptul de Mijloc. Totuşi, această
identificare nu se potriveşte cu Isaia 30:4 unde apar două propoziţii paralele:
„Voivozii (funcţionarii oficiali) lui au şi ajuns la Ţoan şi trimişii lui au şi
atins Hanesul". *Ţoan este Tanis , în NE Deltei, reşedinţa faraonilor din
Dinastia a 22-a şi a 23-a, precum şi un avanpost al Dinastiei etiopiene a 25-a,
cartierul general pentru probleme asiatice. Prin urmare, paralelismul din acest
verset pare să implice că Hanes era strâns legat de Tanis şi de E Deltei, şi nu cu Heracleopolis din
Egiptul de Sus, care era îndepărtat şi irelevant.
Sunt posibile două soluţii. W. Spielberg, Aegyptologische
Randglossen zum Alten Testament, 1904, p. 36-38, a postulat un
„Heracleopolis parva" în E Deltei, bazându-şi argumentul pe faptul că
Herodotmenţionează acolo o provincie şi o cetate numită Anysis (2. 166,137);
această localitate ar fi egip. H(wt-nni-)nsw din Egiptul de Jos, ebr.
Hanes şi asir. Hininsi. Vezi Caminos, JEA 50, 1964, p. 94. De asemenea,
Hanes ar putea fi transcrierea ebr. a cuvântului egip. h(wt)-nsw, „vila
regelui", care putea fi numele palatului lui faraon din Ţoan/Tanis .
Ambele interpretări sunt plauzibile; niciuna dintre ele nu este dovedită. Unii
susţin că (voivozii, trimişii) „săi", în Isaia 30:4, se referă la regele
lui Iuda; dar antecedentul natural din v. 3 este faraon. Prin urmare; aşa cum
susţine E. Naville, Ahnas el Medineh, 1894, p. 3, aceştia sunt
funcţionarii oficiali ai lui faraon de la Ţoan şi trimişii săi care au venit să
ducă tratative cu emisarii evrei, fie la Hanes, ca un avanpost pentru Ţoan
(Naville, Spiegelberg), fie că au fost chemaţi la „Ha-nesu", palatul
regelui, în Ţoan.
K.A.K.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu