pâinea pentru punerea înainte
PÂINEA PENTRU PUNEREA ÎNAINTE. În ebr. lehem
happanim, lit. „pâinea feţei", adică, pâinea pusă înaintea feţei lui
Dumnezeu sau în prezenţa Lui (Exod 25:30; 35:13; 39:36, etc.) sau lehem
hamma ’areket, lit. „pâinea orânduirii" (1 Cronici 9:32, versiunea
Cornilescu: „pâinea pentru punerea înainte", n.tr.). După ce Moise a
primit porunci din partea lui Dumnezeu cu privire la aşezarea mesei, a vaselor,
a lingurilor, a capacelor şi a blidelor pentru locul sfânt din Cortul
întâlnirii, i s-a spus să aşeze pe masă „pâinea pentru punerea înainte".
Acest aranjament trebuia să aibă un caracter permanent (Exod 25:30). Pâinea
pentru punerea înainte consta din 12 turte coapte, făcute din făină foarte
fină, fiecare conţinând două zecimi dintr-o efă (*GREUTĂŢI ŞI MĂSURI). Acestea
erau aşezate pe două rânduri, în fiecare rând fiind şase (ma’areket,
Levitic 24:6). Pe fiecare rând de pâini (Levitic 24:7) s-a pus tămâie „spre
aducerea aminte" (le’azkara) şi au fost oferite Domnului fiind arse
în foc (Levitic 24:7). Era de datoria preotului ca în fiecare zi de Sabat să
aşeze pe masă pâine proaspătă şi caldă (1 Samuel 21:6). Pâinile cele vechi erau
mâncate de Aaron şi de fiii lui în locul sfânt, pentru că ei erau „cei mai
sfinţi" (Levitic 24:5-9). Acestea au fost pâinile pe care le-a cerut David
de la preotul Ahimelec pentru sine şi pentru oamenii săi (1 Samuel 21:1-6;
comp. Matei 12:4; Marcu 2:26; Luca 6:4).
Masa pe care erau aşezate pâinile pentru punerea
înainte se găsea în locul sfânt, în partea de N a Cortului întâlnirii,
vis-a-vis de sfeşnic (Exod 26:35). Masa era confecţionată din lemn de salcâm,
poleit cu aur, iar pe margine avea o ramă de aur. La fiecare colţ avea un inel,
pentru prăjinile cu care era transportată (Exod 25:23-28). Conform poruncii
iniţiale, masa nu a lipsit niciodată de la locul ei, în cadrul închinării
înaintea lui Dumnezeu (2 Cronici 4:19; 13:11). Chehatiţii răspundeau de pâinile
pentru punerea înainte (1 Cronici 9:32).
Pasajele la care ne-am referit nu arată în ele
însele semnificaţia pâinii pentru punerea înainte, dar este posibil să deducem
din aceste informaţii ideea că Dumnezeu este Dătătorul şi Susţinătorul
oamenilor şi că omul trăieşte constant în prezenţa lui Dumnezeu. Acest adevăr
îl obligă pe om să-şi ofere viaţa ca dar lui Dumnezeu (Romani 12:1).
D.F.
Cristos este painea vietii, vie, oferita etern, nu omul, el este darul aici nu omul. Da Scriptura ne cere sa ne aducem vietile noastre ca jertfa vie pentru D-zeu. Dar aceasta pâine este Cristos. Această Pâine este mancata doar de preoti. Preotia nou testamentala este credinciosul nu prelații, care mananca din trupul lui Cristos, figurativ. Biserica este cea hranită din Pâinea vieții, care este Cristos.
RăspundețiȘtergere