Israel
ISRAEL (ebr. yisra’el,
„Dumnezeu luptă").
1. Numele nou dat lui Iacov după lupta sa
de o noapte la Peniel: „Numele tău", i-a spus adversarul său supranatural,
„nu va mai fi Iacov, ci te vei chema Israel; căci ai luptat (sarita, de
la sara, „a lupta") cu Dumnezeu şi cu oameni şi ai fost
biruitor" (Geneza 32:28). Potrivit acestei istorisiri, atribuită
documentului J în ipoteza despre patru documente, cf. Osea 12:3 ş.urm.,
„(Iacov) în puterea lui, s-a luptat (sara) cu Dumnezeu. S-a luptat (wayyasar,
de la acelaşi verb) cu îngerul şi a fost biruitor". Schimbarea numelui
este confirmată la Betel în Geneza 35:10 (text atribuit documentului P) unde
Dumnezeu Atotputernicul Se arată lui laccv şi spune: „Numele tău este Iacov;
dar nu te vei mai chema Iacov, ci numele tău va fi Israel". Iar autorul
adaugă, „Şi i-a pus numele Israel". De aici încolo numele Israel apare în
tot VT ca sinonim pentru Iacov: este folosit mai frecvent când urmaşii
Patriarhilor sunt numiţi „copiii (sau poporul) lui Israel" (evr. bene
yisra’el).
2. Naţiunea care descinde din cei 12 fii
ai lui Iacov, numit uneori „Israel" (Geneza 34:7, etc.), „poporul
Israel" (Exod 1:8 etc.), „(cele douăsprezece) seminţii (triburi) ale lui
Israel" (Geneza 49:16, 28), „israeliţi" (Geneza 32:32 etc.). Cea mai
veche referire la poporul Israel într-o scriere ne-israelită apare într-o
inscripţie a lui Merenptah, regele Egiptului, cca. 1230 î.Cr.: „Israel este pustiu;
nu i-a mai rămas sămânţă" (DOTT, p. 139). Următoarea referire ne-israelită
provine din inscripţia lui Salmanaser III, regele Asiriei, cca. 853 î.Cr., care
îl menţionează pe „Ahab israelitul" (DOTT, p. 47) şi a lui Meşa, regele
Moabului, a cărui inscripţie care consemnează victoria (cca. 830 î.Cr.) se
referă în repetate rânduri la Israel şi se laudă că „Israel a pierit cu
desăvârşire, pentru totdeauna" (DOTT, p. 196 ş.urm.; *PIATRA MOABITĂ.
Pentru ilustraţii, vezi IBA, fig. 40, 48, 50-51).
I. Începuturile Israelului
Inscripţia lui Merenptah coincide practic cu începutul
istoriei naţionale a Israelului, deoarece Exodul din Egipt - care a avut loc în
timpul domniei tatălui său - marchează naşterea Israelului ca naţiune. Cu
câteva generaţii mai devreme strămoşii lor, membrii unui clan pastoral, s-au
coborât în Egipt din Canaan în timpul unei foamete şi s-au aşezat în Wadi
Tumilat. Primii regi din Dinastia a 19-a i-au prins în număr mare în echipele
de munci forţate pentru construirea cetăţilor fortificate de la graniţa de NE a
Egiptului. În aceste împrejurări ei ar fi putut fi asimilaţi complet de
ceilalţi sclavi, dacă credinţa lor strămoşească nu ar fi fost trezită de Moise,
care a venit la ei în numele Dumnezeului părinţilor lor şi i-a scos din Egipt în
urma unei serii de fenomene în care i-a învăţat să recunoască puterea acelui
Dumnezeu, care a realizat izbăvirea lor.
Sub conducerea lui Moise ei au pornit către E pe „drumul
pustiei Yam Suph" până când au ajuns la locul unde Dumnezeul părinţilor
lor Se revelase anterior lui Moise sub numele legământului, Iahve,
însărcinându-l să-i scoată din Egipt. Acolo, la poalele Mt. Sinai, au făcut un
legământ special cu Iahve. El li Se arătase deja ca Dumnezeul lor prin faptul
că i-a scos din robia din Egipt; acum ei s-au angajat să fie poporul Lui. Acest
angajament a implicat respectarea „Celor Zece Cuvinte" prin care Iahve
Şi-a făcut cunoscută voia Sa. Ei trebuiau să I se închine numai Lui; nu li se
permitea să-L reprezinte prin nici o imagine; ei trebuiau să trateze cu respect
numele Lui; ei trebuiau să rezerve fiecare a şaptea zi pentru El; în gând, în
cuvânt şi în faptă ei trebuiau să se poarte unii faţă de alţii într-un mod care
este potrivit cu legământul prin care s-au legat. Ei trebuiau să fie un popor
pus de-o parte pentru Iahve şi de aceea în vieţile lor trebuia să oglindească
ceva din neprihănirea, îndurarea şi veracitatea Lui.
Această atitudine poate fi numită monoteism practic.
Existenţa sau inexistenţa zeilor popoarelor învecinate nu era o problemă cu care
Moise şi urmaşii lui aveau să-şi tulbure mintea; datoria lor era să-L
recunoască pe Iahve ca Dumnezeul lor suprem şi unic.
Moise nu a fost numai primul şi cel mai mare legiuitor al Israelului; în persoana sa a reunit funcţia de profet, preot şi rege. El a judecat neînţelegerile lor şi i-a învăţat principiile îndatoririi religioase; el i-a condus din Egipt până la Iordan, iar când a murit - la o generaţie după Exod - nu a lăsat în urma sa un grup nedisciplinat de sclavi, aşa cum erau când i-a scos din Egipt, ci o armată de temut care era gata să invadeze Canaanul ca şi cuceritori şi colonişti.
Această armată, încă înainte de aşezarea în Canaan, a fost
organizată ca o confederaţie de douăsprezece triburi, unite în parte prin
descendenţa comună, dar şi mai mult prin participarea împreună la legământul cu
Iahve. Semnul vizibil al unităţii lor în legământ a fost chivotul sfânt,
găzduit într-un cort-templu care era situat în centrul taberei atunci când
staţionau, dar care mergea înaintea lor în marş sau la luptă. Ei au format
alianţe strânse cu alte grupuri nomade cum au fost cheniţii (cu care Moise era
înrudit prin căsătorie), cheneziţii şi ierahmeeliţii, care în cursul timpului
se pare că au fost încorporaţi în tribul lui Iuda. În ceea ce priveşte duşmănia
feroce cu care Israel i-a urmărit pe amaleciţi din generaţie în generaţie,
probabil că se datorează încălcării tratatului de alianţă pe care Israel l-a
încheiat cu acest popor nomad. Alianţa cu asemenea comunităţi pastorale era
foarte diferită de alianţa cu populaţia agricolă sedentară din Canaan, care
avea un cult al fertilităţii total opus faţă de închinarea pură către Iahve.
Legământul cu Iahve le-a interzis israeliţilor cu desăvârşire să se unească cu
canaaniţii.
Centrul principal al triburilor lui Israel în perioada
petrecută în pustie a fost Cadeş-Barnea - este evident (din numele locului) că
acolo se afla un sanctuar cât şi (din celălalt nume, En-Mişpat) un loc de
judecată. Când au plecat de la Cadeş-Barnea, unii israeliţi s-au infiltrat spre
N, în partea centrală a Neghebului, dar cea mai mare parte a lor au înaintat
spre S şi E de Marea Moartă, înconjurând teritoriile rudeniilor lor edomite,
amonite şi moabite, care se organizaseră recent ca regate stabile. Mai departe
spre N, în Transiordania, se aflau regatele amorite ale lui Sihon şi Og, pe
care le-au atacat ca invadatori ostili. Forţele de rezistenţă ale lui Sihon şi
Og au fost zdrobite iar teritoriile lor au fost ocupate - acestea sunt
teritoriile cunoscute mai târziu ca Ruben, Gad şi partea de E a lui Manase. Cel
puţin o parte a comunităţii israelite s-a acomodat la modul agrar de viaţă încă
înainte de trecerea Iordanului.
II. Aşezarea în Canaan
Traversarea Iordanului a fost urmată curând de cucerirea şi
distrugerea fortăreţei *Ierihon. De la Ierihon ei au înaintat spre centrul
ţării, cucerind o fortăreaţă după alta. Egiptul nu mai putea trimite ajutor
foştilor vasali canaaniţi; Egiptul mai deţinea oarecare control numai de-a
lungul drumului de pe coasta de V, ajungând în N până la trecătoarea Meghido,
dar chiar şi în regiunea aceea ocupaţia filisteană (cca. 1190 î.Cr.) avea să
constituie curând o barieră pentru expansiunea puterii egiptene.
O coaliţie de cinci guvernatori militari ai fortăreţelor
canaanite a încercat să-i împiedice pe israeliţi să se îndrepte spre S din
ţinutul deluros central, unde Gabaonul şi cetăţile asociate din tetrapolisul
hivit li s-au supus ca supuşi-aliaţi. Coaliţia a fost înfrântă cu desăvârşire
în trecâtoarea Bet-Horon şi drumul spre S stătea liber în faţa invadatorilor.
Deşi armata de care de război a cetăţilor canaanite i-a împiedicat să ocupe
zonele de câmpie, la scurtă vreme au ajuns să domine şi să ocupe podişul din
centru şi din S, cât şi dealurile Galileii, la N de Câmpia Izreel.
Triburile care s-au aşezat în N au fost separate de
triburile din centrul Canaanului de un lanţ de fortificaţii canaanite din
Câmpia Izreel, întinzându-se de la Mediterana până la Iordan. Tribul lui Iuda,
în S, a fost separat şi mai puternic de triburile centrale de fortăreaţa de la Ierusalim,
care a rămas o enclavă canaanită timp de 200 de ani.
Într-o împrejurare remarcabilă triburile din N şi din centru
şi-au unit forţele într-o revoltă împotriva guvernatorilor militari din Câmpia
Izreel, care i-au adus treptat la o stare de servitute. Răscoala lor unită a
fost încununată de succes în bătălia de la Chison (cca. 1125 î.Cr.), când o
furtună neaşteptată a inundat valea şi a scos din funcţie carele de război
canaanite, aşa încât armata israelită uşor echipată a putut să-i nimicească. Dar
chiar şi în această împrejurare, când chemarea la luptă a fost transmisă la
toate triburile din N şi din centru, se pare că tribul lui Iuda nu a fost
chemat întrucât era separat complet de celelalte triburi.
Într-o ocazie ca aceasta, când triburile lui Israel şi-au
amintit de legătura lor prin legământ, forţa lor unită le-a permis să se
împotrivească duşmanilor. Dar asemenea acţiuni unite au fost rare. Scăderea
pericolului era urmată de obicei de o perioadă de asimilare a obiceiurilor
canaanite. Această asimilare ducea la căsătorii mixte şi la imitarea
ritualurilor canaanite ale fertilităţii, aşa încât Iahve era conceput ca un
Baal, zeul ploii şi rodniciei, şi nu ca Dumnezeul părinţilor lor care i-a scos
din Egipt ca ei să fie „poporul Său special. Legătura legământului a fost
slăbită în felul acesta şi israeliţii au devenit o pradă uşoară pentru duşmani.
Nu numai oraşele state canaanite au încercat să-i aducă într-o stare de
servitute; din când în când sufereau incursiuni de dincolo de Iordan, din
partea moabiţilor şi amoriţilor cu care erau înrudiţi, dar cele mai
dezastruoase incursiuni erau cele ale beduinilor. Liderii care i-au raliat în
asemenea perioade de suferinţă au fost „judecători" carismatici, iar
perioada aceasta istorică este numită de obicei „perioada judecătorilor" -
aceşti oameni nu numai că i-au condus la victorie împotriva duşmanilor lor ci
şi la loialitate faţă de Iahve.
Cea mai mare şi cea mai recalcitrantă ameninţare la adresa
independenţei israelite a venit însă dinspre V. Nu la mult timp după ce
israeliţii au traversat Iordanul, grupuri de oameni ai mării din insulele Egeei
şi din ţinuturile de coastă s-au aşezat pe ţărmul de V al Canaanului şi s-au
organizat în cinci oraşe-stat la Aşdod, Aşcalon, Ecron, Gaza şi Gat, fiecare
fiind guvernată de un seren - unul dintre „cei cinci domnitori ai
filistenilor". Aceşti *filisteni s-au căsătorit cu canaaniţi şi curând au
adoptat limba şi religia canaanită, dar şi-au păstrat tradiţiile militare şi
politice din ţara de baştină. După ce s-au stabilit în pentapolisul lor au
început să-şi extindă stăpânirea asupra altor părţi ale Canaanului, inclusiv
asupra părţilor ocupate de israeliţi. Din punct de vedere militar israeliţii nu
erau egali cu ei. Filistenii cunoşteau prelucrarea fierului şi au păstrat-o ca
un monopol al lor. Când israeliţii au început să folosească unelte de fier în
agricultură, filistenii au insistat ca ei să meargă la fierarii filisteni ca să
le ascută. Aceasta era o modalitate de a se asigura că israeliţii nu vor fi în
stare să-şi facă arme de război cu care să se răscoale împotriva stăpânilor
lor.
În cele din urma filistenii şi-au extins stâpânirea asupra
Câmpiei Izreel, ajungând până la Iordan. Deşi suzeranitatea lor nu ameninţa
existenţa israeliţilor, ea ameninţa identitatea naţională israelită. Altarul
legământului din vremea aceea se afla la *Silo, în teritoriul lui Efraim, unde
chivotul legământului era slujit de preoţi care descindeau din Aaron, fratele
lui Moise. Această preoţie a avut un rol conducător într-o revoltă inter-tribală
împotriva filistenilor, dar revolta a eşuat complet. Chivotul a fost capturat,
Silo şi sanctuarul au fost distruse iar preoţii din zona centrală au fost
practic nimiciţi (cca. 1050 î.Cr.). Toate legăturile vizibile care uneau
triburile lui Israel au dispărut şi identitatea naţională a Israelului părea că
va dispare odată cu ele.
Faptul că nu a dispărut ci, dimpotrivă, a devenit mai viguroasă, s-a datorat caracterului şi activităţii lui *Samuel, cel mai de seamă dintre liderii carismatici ai Israelului de la Moise până la David. Samuel, la fel ca şi Moise, a combinat funcţiile de profet, preot şi judecător; prin persoana sa el a oferit un centru de raliere pentru viaţa naţiunii. Sub călăuzirea sa Israelul s-a întors la loialitatea legământului şi odată cu întoarcerea la devotamentul religios a venit şi o renaştere a spiritului naţional; după câţiva ani israeliţii au putut să-i înfrângă pe filisteni pe acelaşi câmp de luptă unde fuseseră înfrânţi în mod atât de ruşinos.
Când Samuel a îmbătrânit, problema succesiunii a devenit
acută. S-a ridicat o cerere generală de a avea un rege şi în cele din urmă
Samuel a acceptat această cerinţă şi l-a uns pe *Saul, din seminţia lui
Beniamin, ca să domnească peste ei. Domnia lui Saul a început bine, cu o
replică promptă la atacul amoriţilor şi apoi cu o acţiune reuşită împotriva
filistenilor din podişul central. Câtă vreme Saul a acceptat îndrumarea lui
Samuel în sfera religioasă lucrurile au mers bine, dar succesul lui Saul a
început să scadă atunci când între ei s-a iscat o separare. El a murit într-o
luptă cu filistenii la Mt. Ghilboa, într-o încercare îndrăzneaţă dar zadarnică
de a aduce triburile din N dincolo de Câmpia Izreel, ca să unească Israelul.
Strânsoarea filistenilor asupra lui Israel a devenit mai puternică decât
oricând (cca. 1010 î.Cr.).
III. David şi Solomon
Omul care a permis Israelului să scuture jugul filistean a
fost *David, un membru al tribului lui Iuda, care a fost comandant militar pe
vremea lui Saul şi apoi luptător mercenar pentru filisteni. În urma morţii lui
Saul el a fost aclamat imediat ca rege al lui Iuda şi 2 ani mai târziu
triburile lui Israel în totalitatea lor l-au chemat să le fie rege. Într-o
serie de acţiuni militare strălucite el le-a dat filistenilor lovituri decisive
şi aceştia au devenit vasali ai lui David. Cucerirea Ierusalimului în al 7-lea
an al domniei sale a oferit regatului său o capitală puternică, situată
strategic, cât şi un nou centru religios. Chivotul legământului a fost adus
înapoi din exil şi a fost instalat în mod solemn în cortul-templu de pe Mt.
Sion, înlocuit mai târziu de Templul lui Solomon.
După consolidarea independenţei şi supremaţiei israelite în
Canaan, David a continuat să-şi extindă imperiul prin cuceriri şi prin
diplomaţie, ajungând de la graniţa egipteana şi Golful Aqaba până la cursul
superior al Eufratului. Acest imperiu l-a lăsat moştenire fiului său Solomon,
care a exploatat la maxim resursele printr-un program grandios de construcţii
şi prin întreţinerea unei curţi strălucite. Pentru o exploatare mai eficientă a
venitului din regatul său el l-a împărţit în douăsprezece districte
administrative noi care au înlocuit vechile împărţiri tribale şi a cerut nu
numai impozite mari ci şi muncă obligatorie la lucrările publice, chiar şi de
la supuşii săi israeliţi. În cele din urmă povara a devenit insuportabilă.
Către sfârşitul domniei sale majoritatea popoarelor supuse şi-au redobândit
independenţa iar după moartea sa (cca. 930 î.Cr.) triburile lui Israel s-au
împărţit în două regate - regatul de N, Israel, care a renunţat la loialitatea
faţă de tronul lui David, şi faţă de regatul de S, Iuda, format din teritoriile
tribale ale lui Iuda şi Beniamin, peste care au continuat să domnească urmaşii
lui David şi Solomon în capitala lor de la Ierusalim (*IUDA, IV.).
IV. Regatul Israel
Ieroboam, fondatorul monarhiei separate din N, a ridicat
cele două sanctuare vechi de la Dan (în extremitatea de N) şi Betel (în
apropiere de graniţa cu Iuda) la statutul de altare naţionale. În amândouă
aceste locuri nişte viţei de aur constituiau piedestalul vizibil pentru tronul
invizibil al lui Iahve (funcţie îndeplinită de heruvimii de aur în Templul din
Ierusalim). La începutul domniei sale ambele regate evreieşti au fost invadate
de egipteni sub conducerea lui Şişac, dar se pare că regatul de S a avut de
suferit mai mult, aşa încât ulterior regatul de N nu a trebuit să se teamă de o
încercare a dinastiei davidice de a redobândi controlul asupra teritoriilor
pierdute.
O ameninţare mai serioasă, însă, se profila din N. Regatul
aramaic al Damascului, întemeiat în timpul domniei lui Solomon, a început să
atace teritoriul israelit în jurul anului 900 î.Cr. şi acesta a fost începutul
a 100 de ani de război intermitent în care Israelul a fost adus într-o stare
disperată.
Securitatea regatului Israel a fost ameninţată de asemenea
de frecvente revolte la palat şi de schimbări dinastice. Numai două dinastii -
cele întemeiate de Omri (cca. 880 î.Cr.) şi Iehu (cca. 841 î.Cr.) - au durat
mai mult de doua generaţii. Fiul lui Ieroboam a fost asasinat de Baeşa, unul
dintre comandanţii armatei sale, în anul care a urmat după urcarea sa pe tron;
după o domnie de 20 de ani a lui Baeşa, fiul său a fost şi el victima unui
complot. Au urmat câţiva ani de război civil din care a ieşit biruitor Omri.
Omri a îmtemeiat o nouă capitală pentru regatul său la
*Samaria. În plan extern, el şi-a întărit poziţia prin supunerea Moabului, la E
de Marea Moartă, şi prin făurirea unei alianţe economice cu Fenicia. Fiul său
Ahab s-a căsătorit cu o prinţesă feniciană, Izabela, şi a pus de asemenea capăt
ostilităţii dintre Israel şi Iuda printr-o alianţă care a durat până la
răsturnarea dinastiei lui Omri.
Beneficiile comerciale pe care le-a adus alianţa cu Fenicia
au fost mari dar, în domeniul religios alianţa a dus la o renaştere a
închinării la Baal, Izabela având un rol important în această privinţă.
Principalul apărător al închinării pure către Iahve a fost profetul *Ilie, care
a condamnat de asemenea îndepărtarea casei regale, în sfera socială, de la
loialitatea vechiului legământ (în special în cazul lui Nabot din Izreel), şi a
proclamat sfârşitul iminent al dinastiei lui Omri.
Războiul cu Damascul a continuat în tot timpul domniilor lui
Omri şi ale urmaşilor săi, afară de 3 ani din timpul domniei lui Ahab, când
regii Israelului ai Damascului şi ai statelor învecinate au format o alianţă
militară pentru a se împotrivi invaziei regelui Asiriei, Salmanaser III. Ei
s-au luptat cu el la Qarqar, pe Orontes (853 î.Cr.) şi el nu a invadat din nou
ţinuturile din V decât peste 12 ani. Retragerea lui a fost semnalul pentru
destrămarea coaliţiei şi pentru reluarea ostilităţilor dintre Israel şi Damasc.
Exterminarea casei lui Omri prin revolta lui Iehu (841
î.Cr.) a fost urmată de suprimarea închinării oficiale la Baal. Revolta a fost
sprijinită de gruparea profeţilor, care nu aveau nici un motiv să îndrăgească
familia lui Omri. Dar această revoltă a slăbit considerabil regatul lui Israel
în faţa asalturilor aramaice şi primii 40 de ani ai dinastiei lui Iehu au fost
ani de neîncetată tulburare pentru Israel. Nu numai teritoriile Israelului din
Transiordania au fost atacate de duşmani, ci şi provinciile de N; arameii au
invadat Câmpia Izreel şi şi-au croit drum de-a lungul coastei Mediteranei,
ajungând spre S până la Gat. Israelul a fost adus într-o stare de disperare în
803 î.Cr., când regele asirian Adad-Nirari III a invadat Siria, a cucerit
Damascul şi i-a impus tribut. Presiunea Damascului asupra lui Israel a slăbit
şi israeliţii au putut profita de această întorsătură a evenimentelor
recucerind multe dintre cetăţile pe care arameii le luaseră de la ei.
În tot timpul anilor de tulburare a existat în Israel un om
al cărui moral şi încredere în Iahve nu s-a clinitit niciodată - profetul
*Elisei. Pe bună dreptate i-a putut spune regele lui Israel pe patul de moarte:
„Carul lui Israel şi călărimea lui" (2 Împăraţi 13:14). Elisei a murit
având pe buze o prezicere a victoriei asupra arameilor.
Prima jumătate a secolului al 8-lea î.Cr. a fost martoră la
revenirea prosperităţii în Israel, în special în timpul lui Ieroboam II, al
4-lea rege din dinastia lui Iehu. Amândouă regatele evreieşti au fost scutite
de atacuri externe; Damascul a fost prea slăbit de asirieni ca să-şi poată
relua agresiunea. Ieroboam a extins frontierele regatului său şi bogăţia
naţională a crescut mult.
Dar această creştere a bogăţiei naţionale a fost concentrată
în mâinile unei secţiuni relativ restrânse a populaţiei - negustorii bogaţi şi
proprietarii de pământ, care s-au îmbogăţit pe seama ţăranilor. Micii
proprietari de pământ care până atunci îşi lucrau propriile ogoare au fost
obligaţi în număr mare să devină şerbi pe moşiile tot mai mari ale vecinilor
bogaţi, cultivând pământul pe care-l cultivaseră cândva în calitate de
proprietari independenţi. Această disparitate crescândă între două categorii de
oameni liberi din Israel a fost criticată de profeţi ca Amos şi Osea, cu atât
mai mult cu cât exproprierea săracilor de către bogaţi era considerată o
îndatorire religioasă. Profeţii au spus fără încetare că lucrul pe care-l cere
Iahve de la poporul Său nu sunt jertfe de animale îngrăşate ci neprihănire şi
loialitate faţă de legământ, deoarece în lipsa acestora naţiunea va fi
confruntată cu un dezastru mai mare decât orice dezastru a cunoscut până
atunci.
Prin anul 745 î.Cr. dinastia lui Iehu s-a stins aşa cum a
început - prin asasinat şi revoltă. În anul acela Tiglat-Pileser III a devenit
rege al Asiriei şi a inaugurat o campanie imperială de cuceriri care, în mai
puţin de un sfert de secol, au pus capăt existenţei regatului Israel şi
independenţei regatului Iuda. Menahem, regele Israelului (cca. 745-737 î.Cr.) a
plătit tribut lui Tiglat-Pileser, dar Pecah (cca. 736-732 î.Cr.) a urmat o
politică anti-asiriană şi în acest scop s-a aliat cu Damascul. Tiglat-Pileser a
cucerit Damascul, a abolit monarhia şi a transformat teritoriul în provincie
asiriană; partea de N a Israelului şi Transiordania au fost dezlipite de Israel
şi au fost transformate în provincii asiriene. Păturile superioare ale
populaţiei din aceste regiuni au fost deportate şi înlocuite cu emigranţi din
alte părţi ale imperiului asirian. Când Osea, ultimul rege al lui Israel, a
refuzat să mai plătească tribut Asiriei, în urma insistenţelor Egiptului, el a
fost întemniţat. Samaria, capitala sa, a fost cucerită în 722 î.Cr. după un
asediu de 3 ani devenind reşedinţa conducerii provinciei asiriene Samaria. A
avut loc o altă deportare - potrivit cronicilor asiriene au fost luări
prizonieri 27.290 de oameni - în locul lor au fost aduşi colonişti străini.
V. Provincia Samaria
Deportarea israeliţilor din teritoriile de N şi din
Transiordania a fost atât de completă încât aceste teritorii şi-au pierdut
caracterul israelit. În provincia Samaria lucrurile au sunt altfel; emigranţii
au adoptat cu timpul religia israelită - „legea Dumnezeului ţării" (2
Împăraţi 17:26 ş.urm.) - şi au fost asimilaţi complet de israeliţii care nu au
fost deportaţi; dar *samaritenii, cum au fost numiţi mai rirziu locuitorii din
provincia Samaria, au ajuns să fie dispreţuiţi ca şi corcituri rasiale şi
religioase mai ales de către locuitorii din Iuda dinspre S, începând în special
de la sfârşitul secolului al 6-lea î.Cr.
Regele Ezechia al lui Iuda a încercat (cca. 705 î.Cr.) să
reînvie unitatea religioasă a Israelului şi a invitat locuitorii din Samaria să
vină la Ierusalim ca să se închine, dar această încercare a fost zărdămicită de
invazia lui Sanherib în Iuda (701 î.Cr.). Un succes mai mare a avut acţiunea
strănepotului lui Ezechia, Iosia, care a profitat de scăderea puterii asiriene
pentru a-şi extinde suveranitatea politică şi reforma religioasă în regiuni
care în trecut aparţinuseră regatului Israel (621 î.Cr.). Faptul că el a
încercat să oprească înaintarea faraonului Neco la Meghido este o dovadă
suficientă a expansiunii regatului său, dar moartea sa (609 î.Cr.) a pus capăt
speranţelor de reunificare a întregului Israel sub sceptrul unui prinţ din casa
lui David. Ţara lui Israel a trecut sub hegemonia Egiptului şi câţiva ani mai
târziu sub cea a Babiloniei.
Se pare că babilonienii au păstrat organizarea provincială
asiriană în V. După asasinarea lui Ghedalia, guvernatorul lui Iuda în timpul
ocupaţiei babiloniene, ţara lui Iuda - cu excepţia Neghebului (care era ocupat
de edomiţi) - a fost adăugată la provincia Samaria (cca. 582 î.Cr.). Cucerirea
persană (539 î.Cr.) nu a produs nici o schimbare în privinţa aceasta, cu
excepţia faptului că locuitorilor lui Iuda exilaţi de Nebucadneţar li s-a
permis să se întoarcă şi să se aşeze în Ierusalim şi în regiunile învecinate,
care a devenit acum provincia separată Iudea, condusă de un guvernator numit de
regele Persiei (*IUDA,V.).
Samaritenii le-au făcut oferte amicale exilaţilor întorşi şi
s-au oferit să coopereze la reconstruirea Templului din Ierusalim, dar aceste
oferte nu au fost acceptate de iudeii care se temeau, fără îndoială, că vor fi
copleşiţi de numărul mult mai mare al samaritenilor şi care aveau de asemenea
îndoieli serioase cu privire la puritatea rasială şi religioasă a
samaritenilor. În consecinţă, o separare îndelungată care ar fi putut fi
remediată cu acest prilej, a devenit şi mai mare decât oricând, iar samaritenii
au folosit orice prilej pentru a-i prezenta pe iudei într-o lumină nefavorabilă
în faţa autorităţilor persane. Ei nu au putut împiedica reconstruirea Templului
din Ierusalim, care a fost autorizată de către Cirus în 538 î.Cr., dar au avut
mai mult succes la împiedicarea eforturilor iudeilor de a fortifica
Ierusalimul. Totuşi, când Artaxerxes I l-a trimis pe *Neemia în Iuda ca
guvernator, în anul 445 î.Cr., cu îndrumări concrete de a reconstrui zidurile
Ierusalimului, samaritenii şi ceilalţi vecini ai lui Iuda şi-au arătat
supărarea în diferite moduri, dar nu au putut întreprinde nici o acţiune
împotriva edictului regal.
Guvernatorul Samariei în vremea aceea era *Sanbalat, care a
rămas în funcţie mulţi ani. În anul 408 î.Cr. el este menţionat într-o
scrisoare de la comunitatea evreiască din Elefantul (*PAPIRUSURI, II. c.)
în Egipt, care căuta să obţină bunăvoinţa fiilor lui Sanbalat pentru a obţine
permisiunea de la curtea Persiei de a-şi reconstrui templul care fusese distrus
într-o revoltă anti-evreiască ce avusese loc în urmă cu 2 sau 3 ani. Acest
templu fusese construit cu mai bine de un secol în urmă pentru a servi nevoilor
religioase ale unei comunităţi de evrei pe care regii egipteni din Dinastia a
26-a i-au aşezat la graniţa jor de S, ca o barieră în calea incursiuilor
etiopiene. Înainte de a se adresa fiilor lui Sanbalat, evreii din Elefantin au
încercat să obţină ajutorul marelui preot de la Ierusalim, dar acesta nu a
acordat nici o atenţie cererii lor; nu încape îndoială că el nu era de acord cu
existenţa unui templu rival cu cel de la Ierusalim. Fiii lui Sanbalat - cum era
de aşteptat, date fiind relaţiile dintre Samaria şi Ierusalim - au arătat mai
mare bunăvoinţă şi au obţinut permisiunea necesară pentru reconstruirea
templului din Elefantin.
Faptul că evreii din Elefantin s-au adresat fiilor lui
Sanbalat şi nu tatălui lor sugerează că, deşi Sanbalat continua să fie
guvernator cu numele, fiii săi îndeplineau multe dintre atribuţiile sale,
probabil datorită vârstei sale înaintate.
Papirusurile Elefantine care ne oferă informaţii cu privire
la comunitatea evreiască din Egipt sunt deosebit de interesante deoarece ne prezintă
un grup de evrei care nu arată nici un semn că ar fi fost influenţaţi de
reforma din zilele lui Iosia. În privinţa aceasta ei sunt în contrast puternic
cu evreii care s-au întors din exil la Ierusalim şi în teritoriile învecinate.
Aceştia din urmă, împreună cu fraţii lor din Babilon, au învăţat lecţia
exilului şi se caracterizau printr-o aderenţă strictă la Tora, inclusiv acele
aspecte ale legii care erau considerate că disting poporul Legii de toate
celelalte grupări. Ridicarea evreilor ca poporul Legii în sensul cel mai strict
al cuvântului este asociată mai presus de orice cu lucrarea lui *Ezra, sub
conducerea căruia legea din Pentateuh a devenit constituţia recunoscută a
statului-templu iudeu, supusă autorităţii mai mari a curţii Persiei.
Lucrarea lui Ezra (care a avut sprijinul deplin al lui
Neemia, ca guvernator) a însemnat că probabilitatea remedierii separării dintre
samariteni şi iudei s-a redus mai mult ca oricând. Cu puţin înainte de anul 400
î.Cr. un descendent din familia marelui preot de la Ierusalim, Manase, s-a
căsătorit cu fiica lui Sanbalat şi a fost instalat de socrul sau ca mare preot
în vechiul loc sfânt de pe Mt. Garizim, în apropiere de Sihem, unde a fost
construit un templu cu permisiunea regală. Cultul rival înfiinţat în felul
acesta a supravieţuit până în ziua de azi şi este bazat - în mod remarcabil -
pe aceeaşi carte a Legii care este recunoscută şi de evrei.
IV. Sub macedoneni
Cucerirea Imperiului persan de către Alexandru cel Mare nu a
produs schimbări constituţionale nici în Samaria şi nici în Iuda. Aceste
provincii erau administrate acum de guvernatori greco-macedoneni în locul
foştilor guvernatori persani, iar tributul trebuia plătit noilor stăpânitori şi
nu celor vechi. Diaspora evreiască, răspândită în tot Imperiul persan - Haman
nu a exagerat când i-a descris pe evrei lui Xerxes ca fiind un popor „risipit
în toate ţinuturile împărăţiei" (Estera 3:8) - a găsit acum noi centre în
care să se stabilească, în special în Alexandria şi Cirene. Influenţele
eleniste au început să-şi manifeste prezenţa printre ei. Aceste influenţe au
fost bune în unele direcţii; ne putem gândi în special la situaţia evreilor din
Alexandria, care vorbeau greceşte şi care au avut nevoie de traducerea
Pentateuhului şi a altor scrieri ale VT în limba greacă în secolele al 3-lea şi
al 2-lea făcând astfel posibilă cunoaşterea Dumnezeului lui Israel de către
lumea păgână (*TEXTE ŞI VERSIUNI, VT). Pe de altă parte, a existat o tendinţă
de a imita unele trăsături ale culturii eleniste care erau ţesute în mod
inseparabil cu păgânismul şi care au diminuat distincţia dintre „poporul
special" al lui Iahve şi popoarele învecinate. Până unde a putut merge o
familie evreiască proeminentă în asimilarea fără scrupule a aspectelor nedemne
ale vieţii sub monarhiile eleniste este arătat de Josephus în istorisirea
isprăvilor Tobiazilor, care s-au îmbogăţit fiind strângători de impozite mai
întâi pentru Ptolomei şi apoi pentra Seleucizi.
Dintre dinastiile care au moştenit imperiul lui Alexandru,
cele două care au afectat în principal istoria Israelului sunt dinastia
Ptolomeilor, în Egipt, şi cea a Seleucizilor, care a dominat Siria şi ţările de
dincolo de Eufrat. Din anul 320 până în 198 î.Cr. stăpânirea Ptolomeilor s-a
întins din Egipt în Asia, până la munţii Libanului şi pe coasta feniciană,
inclusiv asupra Iudeii şi Samariei. În anul 198 î.Cr. victoria Seleucizilor de
la Panion, aproape de izvoarele Iordanului, a făcut ca Iudea şi Samaria să fie
acum tributare Antiohiei şi nu Alexandriei. Înfrângerea suferită de regele
Seleucid Antiochus III în faţa romanilor la Magnesia, în anul 190 î.Cr., şi
tributul mare care i-a fost impus a cauzat o creştere enormă a impozitelor
solicitate de la supuşii săi, inclusiv de la evrei. Când fiul său, Antiochus
IV, a încercat să redreseze situaţia prin impunerea suveranităţii sale asupra
Egiptului (în cele două campanii din 169 şi 168 î.Cr.), romanii l-au silit să
renunţe la aceste ambiţii. Iudea, la graniţa de SV a regatului său, a devenit
acum o regiune de importanţă strategică şi el a considerat că avea motive
serioase să pună la îndoială loialitatea supuşilor săi evrei. În urma sfatului
unor sfetnici neînţelepţi el a decis să abolească naţiunea şi religia lor
distinctă, iar punctul culminant al acestei politici l-a constituit instalarea
unui cult păgân - venerarea lui Zeus Olimpianul (nume metamorfozat de evrei în
„urâciunea pustiirii") - în Templul de la Ierusalim în luna decembrie a
anului 167 î.Cr. Templul samaritean de pe Garizim a fost transformat de
asemenea în scopul venerării lui Zeus Xenios.
În vremea aceasta mulţi evrei evlavioşi au suferit mai
degrabă martirizarea decât să-şi abandoneze religia. Alţii au luat arme şi s-au
răsculat împotriva stăpânitorilor. Printre aceştia din urmă s-au aflat membru
familiei preoţeşti a Hasmoneilor, conduşi de Matatia din Modin şi cei cinci fii
ai săi. Dintre ei s-a remarcat Iuda Macabeul, un lider înnăscut, care a excelat
în războiul de guerilă. Succesele sale iniţiale împotriva forţelor regale au
atras pe mulţi compatrioţi sub conducerea sa, inclusiv un număr mare de oameni
evlavioşi din Israel, hasidim (*HASIDEENI), care şi-au dat seama că
rezistenţa pasivă nu era suficientă în faţa ameninţării prezente la adresa
existenţei lor naţionale şi religioase. Regele a trimis împotriva lor armate mai
mari, dar şi acestea au fost învinse prin tactica neaşteptată a lui Iuda şi a
luptătorilor săi.
Regele şi-a dat seama că tactica sa a eşuat şi Iuda a fost
invitat să trimită ambasadori la Antiohia pentru a discuta condiţiile păcii.
Antiochus avea planuri militare pentru recucerirea teritoriilor secesionate în
partea de E a regatului său şi era important să ajungă la o înţelegere la
graniţa egipteană. Condiţia de bază a evreilor a fost - cum era şi firesc -
retragerea completă a interdicţiei cu privire la practica religioasă evreiască.
Lucrul acesta a fost acceptat; evreilor li s-a permis să-şi practice religia
strămoşească. Concesia aceasta a fost urmată imediat de curăţirea Templului de
cultul idolatru instalat în el şi de resanctificarea lui în scopul venerării
străvechi a Dumnezeului lui Israel. Sanctificarea Templului la sfârşitul anului
164 î.Cr. (comemorată de atunci încolo de sărbătoarea Hanukkah; cf. Ioan 10:22)
probabil că nu a fost inclusă în termenii păcii, dar probabil că a fost
acceptată ca un fapt împlinit.
Foarte curând a devenit clar că Iuda şi fraţii şi urmaşii
săi nu erau mulţumiţi numai cu câştigarea libertăţii religioase. După ce au
avut acest succes prin forţa armelor, ei au continuat lupta pentru a câştiga
independenţă politică. Sanctificarea Templului a fost urmată de fortificarea
muntelui Templului, peste cetăţuia Acra (*IERUSALIM, IV.) care era
păzită de o garnizoană regală. Iuda a trimis trupe înarmate în Galilea,
Transiordania şi în alte regiuni unde erau comunităţi evreieşti izolate şi i-a
adus pe locuitori în siguranţă în acele părţi din Iudea care erau sub controlul
forţelor sale.
O asemenea succesiune de acţiuni oştile nu putea fi trecută
cu vederea de către stăpânirea Seleucidă şi mai multe armate au fost trimise
împotriva lui Iuda. Iuda a murit în luptă în primăvara anului 160 î.Cr. şi
pentru o vreme se părea că a fost pierdută cauza pentru care a luptat el. Dar
evenimentele au fost favorabile succesorilor săi. Moartea lui Antiochus IV în
anul 164 î.Cr. a fost urmată de o perioadă lungă de război civil intermitent în
imperiul Seleucid, între rivali pretendenţi la tron şi partizanii lor. Ionatan,
fratele lui Iuda, i-a luat locul în calitate de lider al insurgenţilor şi a
stat în umbră până când vremurile au fost favorabile iar atunci, printr-o
manevră diplomatică, a câştigat o victorie rapidă şi uimitoare. În anul 152
î.Cr. Alexandru Balaş, care a revendicat tronul Seleucid în temeiul faptului că
era fiul lui Antiochus IV (validitatea acestei revendicări este greu de
stabilit), l-a autorizat pe Ionatan să-şi menţină forţa militară în Iudea şi
l-a recunoscut ca mare preot al evreilor; în schimb Ionatan i-a promis
sprijinul său.
Antiochus IV a început intervenţia sa în problemele
religoase ale evreilor, care în cele din urmă a dus la ridicarea Hasmoneilor,
prin destituirea şi numirea unor mari preoţi după bunul său plac, sfidând
obiceiul strămoşesc. Acum un Hasmoneu era în situaţia de a accepta funcţia de
mare preot de la un om al cărui drept de a acorda această funcţie era bazat pe
pretenţia sa de a fi fiul şi succesorul lui Antiochus IV. Unde erau idealurile
înalte cu care a început lupta?
Grupurile pioase care au acordat ajutor hasmoneilor într-o
vreme când se părea că libertatea religioasă putea fi dobândită numai prin
forţa hasmoneilor, au fost înclinate să se mulţumească atunci când acest scop a
fost atins şi au devenit tot mai critice cu privire la ambiţiile dinastice ale
hasmoneilor. Dar nici un aspect al acestor ambiţii nu le-a displăcut mai mult
ca şi faptul că hasmoneii şi-au însuşit funcţia de mari preoţi. Unii au refuzat
să recunoască drept legitimi orice mari preoţi care nu făceau parte din familia
lui Ţadoc şi aşteptau ziua când fiii lui Ţadoc aveau să oficieze din nou
într-un Templu curăţit (*SULURILE DE LA MAREA MOARTĂ). Unei ramuri din familia
lui Ţadoc i s-a permis să întemeieze un templu evreiesc la Leontopolis, în
Egipt şi să funcţioneze ca mari preoţi acolo; dar un templu în afara
teritoriului Israelului nu-i putea mulţumi pe acei hasidim care aveau un
respect înalt pentru Lege.
În anul 143 î.Cr. Ionatan a fost prins şi omorât de rivalii
care revendicau stăpânirea regatului Seleucid, dar a fost succedat de fratele
său Simon, sub conducerea căruia evreii au obţinut independenţă totală de sub
jugul paginilor. Această independenţă a fost acordată într-o proclamaţie a
regelui Seleucid Demetrius II în luna mai a anului 14 ş î.Cr., iar evreii au
fost scutiţi de obligaţia de a plăti tribut. După acest succes diplomatic Simon
a căutat să reducă ultimele vestigii ale stăpânirii Seleucide în Iudea -
fortăreaţa Gazara (Ghezer) şi citadela din Ierusalim. Demetrius pornise într-o
expediţie împotriva parţilor şi nu a putut sa întreprindă nici o acţiune
împotriva lui Simon, chiar dacă ar fi vrut. Simon a primit onoruri simbolice de
la concetăţenii săi recunoscători pentru libertatea şi pacea pe care le-a
obţinut pentru ei. La o întrunire a adunării poporului evreu în luna septembrie
a anului 140 î.Cr., s-a decretat - luând în considerare realizările patriotice
ale lui Simon şi ale fraţilor săi care l-au precedat - ca el să fie numit
etnarh sau guvernator al naţiunii, comandant suprem al armatei şi mare preot
ereditar. Această triplă autoritate a lăsat-o moştenire urmaşilor şi
succesorilor săi.
Simon a fost asasinat la Ierihon în anul 134 î.Cr. de către
ginerele său Ptolomeu, fiul lui Abubus, care a sperat să apuce puterea supremă
în Iudea. Dar fiul lui Simon, Ioan Hyrcanus, a dejucat planurile asasinului şi
a ocupat el poziţia de succesor al tatălui său.
Regele Seleucid Antiochus VII, care a încercat să-şi
reafirme din nou autoritatea asupra Iudeii în ultimii ani ai vieţii lui Simon,
a reuşit să impună un tribut lui Ioan Hyrcanus pe prima perioadă a domniei
sale. Dar moartea lui Antiochus VII în bătălia cu parţii din anul 128 î.Cr. a
pus capăt stăpânirii Seleucide asupra Iudeii.
VII. Dinastia Hasmoneilor
În anul al 7-lea al lui Ioan Hyrcanus, statul independent al
Iudeii era bine consolidat - la 40 de ani după ce Antiochus IV abolise vechea
constituţie ca stat-templu autonom în cadrul imperiului. Devotamentul hasidim-ilor,
geniul militar al lui Iuda şi diplomaţia lui Simon, alături de dezbinarea
crescândă şi slăbirea stăpânirii Seleucide, au însemnat pentru evrei (după
toate aparenţele exterioare) mai mult decât pierduseră din cauza lui Antiochus
IV. Prin urmare, nu este de mirare că primii ani de independenţă sub conducerea
lui Ioan Hyrcanus au fost priviţi de generaţiile de mai târziu ca un fel de
epocă de aur.
Pe vremea lui Ioan Hyrcanus a avut loc ruptura finală dintre
majoritatea hasidim-ilor şi familia Hasmoneilor. Ioan a fost ofensat de
obiecţiile lor cu privire la însuşirea poziţiei de mare preot şi s-a despărţit
de ei. De atunci încolo hasidimii apar în istorie ca şi partidul
*fariseilor, deşi nu este cert dacă acest nume se datorează faptului că s-au
retras (ebr. perusim, „cei separaţi") din alianţa anterioară cu
Hasmoneii, aşa cum s-a presupus frecvent. Ei au rămas în opoziţie faţă de regim
timp de 50 de ani. Acei lideri religioşi care au sprijinit regimul şi care au
deţinut locuri în consiliul naţional apar cam în aceeaşi vreme şi sunt numiţi
*saduchei.
Ioan Hyrcanus a profitat de slăbirea tot mai mare a
regatului Seleucid pentru a-şi mări propria putere. Una dintre primele sale
acţiuni după dobândirea independenţei Iudeii a fost invadarea teritoriului
samaritean şi asedierea Samariei, care a rezistat timp de un an, dar apoi a
fost cucerită şi distrusă. A fost cucerit de asemenea Sihemul, iar altarul
samaritean de pe Mt. Garizim a fost distrus. Samaritenii au cerut ajutor de la
regele Seleucid, dar romanii l-au avertizat pe acesta să nu se amestece.
Hasmoneii, într-o primă fază a luptei lor, au făcut un tratat de alianţă cu
romanii şi acest tratat a fost înnoit de Ioan.
În partea de S a regatului său Ioan s-a luptat cu idumeii,
cucerindu-i şi forţându-i să accepte tăierea împrejur şi să adopte religia
iudaică. El a cucerit cetăţile greceşti din Transiordania şi a invadat Galilea.
Lucrarea lui în Galilea a fost continuată de fiul şi
succesorul său Aristobulus I (104-103 î.Cr.), care i-a forţat pe galileenii
supuşi să accepte iudaismul, la fel cum făcuse tatăl său cu idumeii.
Potrivit lui Josephus, Aristobulus şi-a dat titlul de
„rege" în loc de acela de „etnarh", cu care (din câte ştim) se
mulţumiseră bunicul şi tatăl său, şi a purtat o coroană - ca semn al poziţiei
sale regale. Nu încape îndoială că el a sperat, în felul acesta, să se bucure
de un prestigiu mai mare în faţa vecinilor săi păgâni, deşi monedele sale îl
numesc - în termeni mai familiari supuşilor săi evrei - „Iuda marele
preot".
Aristobulus a murit (probabil de ftizie) după o domnie de un
an şi a fost succedat de fratele său Alexandru Iannaeus (103-76 î.Cr.), care
s-a căsătorit cu Salome Alexandra, văduva lui Aristobulus. Cu greu ne-am putea
imagina un mare preot mai nepotrivit ca şi Iannaeus. El a îndeplinit
ritualurile cerute de funcţia sa sacră cu prilejul ceremoniilor importante - şi
a făcut lucrul acesta într-un mod care să jignească intenţionat sentimentele
multora dintre supuşii săi mai religioşi (în special ale fariseilor). Dar
ambiţia cea mai mare a domniei sale a fost cucerirea militară. Urmărirea
acestei politici a avut multe consecinţe negative pentru el dar, către
sfârşitul domniei sale, el a adus sub stăpânirea sa practic toate teritoriile
care fuseseră teritorii israelite în zilele de aur ale istoriei naţiunii sale -
preţul pe care l-a plătit a fost ruinarea tuturor valorilor din moştenirea
spirituală a poporului său.
Cetăţile greceşti de pe coasta Mediteranei şi din
Transiordania au fost ţinte speciale ale atacului său; le-a asediat pe rând şi
le-a cucerit, arătând prin vandalismul său neîndurător cât de puţin îi păsa de
valorile civilizaţiei eleniste. El a avut ca model de viaţă prinţişorii
elenişti cruzi din Asia de V. Ura nutrită faţă de el de mulţi supuşi evrei a
atins un asemenea nivel încât atunci când a suferit o înfrângere dezastruoasă
în faţa armatei Nabataenilor în Transiordania. În anul 94 î.Cr., ei s-au
revoltat împotriva lui şi au cerut ajutor chiar de la regele Seleucid Demetrius
III. Dar alţi supuşi evrei ai lui Iannaeus - oricât de mult le displăcea el -
au considerat că intervenţia unui rege Seleucid ca să ajute o revoltă împotriva
unui membru al familiei Hasmoneilor era de netolerat pentru patriotismul lor;
ei s-au oferit să sprijine cauza regelui lor prins la strâmtorare şi l-au
ajutat să înăbuşe revolta şi să izgonească trupele Seleucide. Barbarismul
răzbunării lui Iannaeus împotriva conducătorilor revoltei (între care este
evident că s-au aflat unii farisei de seamă) a fost pomenit multă vreme cu
oroare. Iannaeus a lăsat regatul său moştenire văduvei sale, Salome Alexandra,
care a domnit timp de 9 ani. Funcţia de mare preot a lăsat-o fiului său mai
mare, Hyrcanus II. Într-un aspect important regina a schimbat complet politica predecesorilor
săi; ea s-a împrietenit cu fariseii şi a acordat atenţie sfatului lor în tot
timpul domniei sale.
Moartea ei în anul 67 î.Cr. a fost urmată de un război civil
între sprijinitorii celor doi fii ai ei, Hyrcanus II şi Aristobulus II, ca să
obţină puterea supremă în Iudea. Aritsobulus a fost un prinţ Hasmonean tipic -
ambiţios şi agresiv; Hyrcanus era lipsit de personalitate şi era manevrat cu
uşurinţă de către cei care i-au sprijinit revendicările în propriul lor
interes, iar dintre aceştia personalitatea dominantă a fost idumeul Antipater,
al cărui tată fusese guvernator al Idumeii pe timpul lui Iannaeus.
Războiul civil dintre cei doi fraţi şi partizanii lor a fost
oprit de romani în anul 63 î.Cr., în împrejurări care au pus capăt
independenţei de scurtă durată a Iudeii sub conducerea Hasmoneilor.
VIII. Supremaţia romană
În anul 66 î.Cr. senarul şi poporul roman au trimis pe cel
mai strălucit general din vremea aceea, Pompei, ca să pună capăt cu succes
războiului pe care-l purtaseră cu intermitenţe timp de mai bine de 20 de ani cu
Mitridate, regele Pontului, care-şi formase în V Asiei un imperiu din
teritoriile regatului Seleucid aflat în descompunere şi din statele învecinate.
Lui Pompei nu i-a trebuit mult timp ca să-l înfrângă pe Mitridate (care a fugit
în Crimea şi s-a sinucis acolo); dar după această victorie Pompei s-a văzut
confruntat cu necesitatea reorganizării vieţii politice a Asiei de V. În anul
64 î.Cr. el a anexat Siria ca provincie romană şi a fost invitat de diferite
partide din statul iudeu ca să intervină în problemele lor şi să pună capăt
războiului civil dintre fiii lui Iannaeus.
Datorită abilităţii cu care Antipater a evaluat situaţia,
partida care îl favoriza pe Hyrcanus s-a arătat dornică să coopereze cu Roma şi
astfel Ierusalimul şi-a deschis porţile pentru Pompei în primăvara anului 63
î.Cr. Templul, însă, care avea fortificaţii separate şi care era ocupat de
partizanii lui Aristobulus, a rezistat la asediu timp de 3 luni până când a
fost cucerit de Pompei. Iudea a devenit stat tributar Romei. Acest stat a fost
privat de cetăţile greceşti pe care regii Hasmonei le-au cucerit şi le-au
anexat, iar samaritenii au fost eliberaţi de sub stăpânirea iudeilor. Hyrcanus
a fost confirmat ca mare preot şi conducător al naţiunii; dar el a trebuit să
se mulţumească doar cu titlul de „etnarh", deoarece romanii au refuzat
să-l recunoască drept rege. Antipater a continuat să-l sprijine, hotărât să
exploateze în folosul său această întorsătură a evenimentelor care (trebuie să
recunoaştem) a coincis în mare măsură cu avantajul Iudeii.
Aritsobulus şi familia sa au încercat în repetate rânduri să
instige la revoltă împotriva Romei pentru a prelua ei puterea în Iudea. Totuşi,
timp de mai mulţi ani aceste încercări s-au dovedit nereuşite. Guvernatorii
romani care s-au succedat au stăpânit cu fermitate Iudea şi Siria, deoarece
aceste provincii se aflau acum pe graniţa de E a Imperiului roman, care se
învecina cu imperiul rival al părţilor. Importanţa strategică a acestei regiuni
poate fi evaluată prin numărul mare de personalităţi dominante din istoria
romană care au luat parte la istoria Iudeii în aceşti ani - Pompei, care a
anexat Iudea la Imperiul roman; Crassus, care în calitate de guvernator al
Siriei în 54-53 î.Cr. a jefuit Templul din Ierusalim şi multe alte temple din
Siria pentru a strânge bani pentru războiul împotriva parţilor, dar care a fost
înfrânt şi omorât de parţi la Carrhae în anul 53 î.Cr.; Iulius Cezar, care a
devenit stăpânul lumii romane după înfrângerea lui Pompei la Pharsalus în anul
48 î.Cr.; Cassius, un lider al asasinilor lui Cezar, care în calitate de
proconsul al Siriei începând din anul 44 î.Cr. s-a dovedit un asupritor
financiar al Iudeii; Marcu Antoniu, care a dominat provinciile de E ale
imperiului după ce, împreună cu Octavian, a înfrânt pe asasinii lui Cezar şi
urmaşii lor la Filipi. În anul 42 î.Cr.; Octavian însuşi, care a înfrânt pe
Marcu Antoniu şi Cleopatra la Actium în anul 31 î.Cr. şi după aceea a condus
lumea romană singur ca împăratul Cezar August. În tot timpul vicisitudinilor
războiului civil roman şi a războiului extern, Antipater şi familia sa au avut
ca politică sprijinirea reprezentantului principal al puterii romane în E,
indiferent cine a fost şi indiferent din ce partid roman făcea parte. Iulius Cezar,
în special, a avut motive să-i fie recunoscător pentru sprijin lui Antipater
când a asediat Alexandria în iarna anului 48-47 î.Cr. şi de aceea a conferit
privilegii speciale nu numai lui Antipater ci şi evreilor.
Această încredere pe care romanii s-au obişnuit să o aibă în
familia lui Antipater s-a manifestat în mod remarcabil în anul 40 î.Cr., când
parţii au invadat Siria şi Palestina şi i-au permis lui Antigonus, ultimul fiu
al lui Aristobulus II care a mai rămas în viaţă să redobândească tronul hasmoneilor
şi să domnească în calitate de rege şi mare preot al evreilor. Hyrcanus II a
fost mutilat astfel încât să nu mai poată sluji niciodată ca mare preot.
Antipater era mort, dar s-a făcut o încercare de a prinde şi de a lichida
familia. Un fiu, Phasael, a fost prins şi omorât, dar Irod, cel mai capabil
dintre fiii lui Antipater s-a refugiat la Roma, unde senatul l-a numit rege al
iudeilor, în urma insistenţelor lui Marcu Antoniu şi Octavian. Lui i-a revenit
acum misiunea să recupereze Iudea de la Antigonus (pe care comandantul roman
din Siria l-a lăsat în pace când au fost izgoniţi părţii invadatori) şi să
conducă regatul potrivit cu interesele romanilor, în calitate de „prieten şi
aliat". Misiunea nu a fost uşoară şi încheierea ei cu succes în anul 37 î.Cr.,
după cucerirea Ierusalimului în urma unui asediu de 3 luni, a atras pentru Irod
ura supuşilor săi, ură pe care nu a putut-o îndepărta nici un efort al său.
Antigonus a fost trimis în lanţuri la Marcu Antoniu, care a poruncit să fie
executat. Irod a încercat să-şi facă legitimă poziţia în faţa evreilor prin
faptul că s-a căsătorit cu Mariamne, o prinţesă din familia Hasmoneilor, dar
această căsătorie nu a făcut decât să sporească problemele sale.
Poziţia lui Irod a fost precară în primii 6 ani ai domniei
sale. Deşi Marcu Antoniu i-a fost prieten şi protector, Cleopatra dorea să
includă Iudea în regatul ei, la fel cum au făcut strămoşii ei Ptolomei, şi a
încercat să folosească în acest scop influenţa pe care o avea pe lângă Marcu
Antoniu. Înfrângerea lui Marcu Antoniu şi a Cleopatrei în anul 31 î.Cr. şi
confirmarea lui Irod ca rege de către cuceritorul Cezar August a adus oarecare
uşurare pe plan extern, dar liniştea internă a continuat să-i lipsească atât în
cercurile familiei sale cât şi în relaţiile sale cu poporul evreu. Cu toate
acestea el a guvernat Iudea cu o mână de fier, slujind interesele Romei mai
bine decât ar fi putut-o face un guvernator roman. (Pentru alte detalii cu
privire la domnia sa, *IROD, 1.)
Când Irod a murit în anul 4 î.Cr., regatul său a fost
împărţit între cei trei fii ai săi care erau în viaţă. Arhelau a guvernat Iudea
şi Samaria ca etnarh până în anul 6 d.Cr.; Antipa a guvernat Galilea şi Perea
ca tetrarh până în anul 39 d.Cr.; Filip a primit ca tetrarhie teritoriul la E
şi NE de Marea Galileii, pe care tatăl său îl pacificase în interesul
împăratului roman, şi a domnit acolo până la moartea sa în anul 34 d.Cr.
(*IROD, 2., 3.; *FILIP, 2.).
Antipa a moştenit întru totul agerimea politică a tatălui
său şi a continuat sarcina ingrată de a promova interesele Romei în tetrarhia
sa şi în regiunile învecinate. Arhelau, însă, a moştenit toată brutalitatea
tatălui său, dar nu şi geniul lui, şi curând i-a adus pe supuşii săi într-o
asemenea stare încât au cerut împăratului roman să-l îndepărteze, ca să prevină
în felul acesta izbucnirea unei revolte. În consecinţă, Arhelau a fost detronat
şi exilat, iar etnarhia sa a fost restructurată ca provincie romană de gradul
al treilea. Pentru a putea stabili tributul anual care urma să fie plătit visteriei
imperiale, guvernatorul Siriei, *Quirinius, a făcut un recensământ în Iudea şi
Samaria. Acest recensământ a provocat răscoala lui *Iuda Galileanul şi, cu
toate că revolta a fost zdrobită, idealurile ei au supravieţuit în partidul
*zeloţilor, care susţineau că plata tributului către Cezar sau către orice alt
domnitor păgân era un act de trădare faţă de Dumnezeul lui Israel.
După recensământ, Iudea (cum era numită provincia alcătuită
din Iudea şi Samaria) a primit ca guvernator un prefect. Aceşti prefecţi erau
numiţi de împărat şi erau supuşi supravegherii generale a guvernatorilor
Siriei. Primii prefecţi romani au exercitat privilegiul de a numi pe marele
preot al Israelului - privilegiu care o dată cu sfârşitul dinastiei Hasmoneilor
a fost exercitat de Irod şi Arhelau. Prefecţii vindeau funcţia sfântă celui
care plătea mai bine şi, de aceea, prestigiul religios al funcţiei a scăzut
foarte mult. Prin virtutea funcţiei sale marele preot prezida peste *Sanhedrin,
care administra problemele interne ale naţiunii.
Dintre primii prefecţi singurul al cărui nume ne este bine
cunoscut este Pontius *Pilat, al cărui caracter dur şi încăpăţânat este descris
în scrierile lui Josephus şi Filon - ca să nu mai menţionăm rolul pe care l-a
avut în naraţiunea NT. El a construit un apeduct nou ca să aprovizioneze
Ierusalimul şi Templul cu apă mai bună, ilustrând în felul acesta beneficiile
materiale ale stăpânirii romane; jignirea sentimentelor religioase ale evreilor
prin faptul că a insistat asupra recuperării cheltuielilor cu bani din visteria
Templului ilustrează un aspect al stăpânirii romane care a constituit cauza
principală a revoltei din anul 66 d.Cr. - şi anume lipsa de înţelegere a multor
guvernatori pentru sentimentele populaţiei locale.
Pentru o perioadă scurtă de timp, între anii 41 şi 44, Iudea
s-a bucurat de o uşurare binevenită de sub administraţia prefecţilor romani.
Irod Agripa I, un nepot al lui Irod cel Mare şi Mariamne, căruia împăratul
Gaius i-a dat fosta tetrarhie a lui Filip ca regat în anul 37 d.Cr. (mărită
prin adăugarea Galileii şi Pereii în anul 39 d.Cr, după detronarea şi exilarea
lui Antipa), a primit în anul 41 d.Cr. de la împăratul Claudius, Iudea şi
Samaria ca o nouă extindere a regatului său (*IROD, 4.). Datorită
descendenţei sale din Hasmonei (prin Mariamne) el a fost îndrăgit de supuşii
evrei. Dar moartea sa neaşteptată în anul 44 d.Cr., când era în vârstă de 54 de
ani, a determinat revenirea provinciei Iudea (care acum includea Galilea şi
Samaria) sub conducerea guvernatorilor romani, numiţi acum procuratori,
deoarece fiul lui Agripa, Agripa cel Tânăr (*IROD, 5.), era prea tânăr
pentru a i se încredinţa responsabilitatea regală a tatălui său. A fost făcută
totuşi o concesie pentru evrei: privilegiul de a numi marele preot, pe care
Agripa l-a moştenit de la prefecţii care l-au precedat, nu a fost dat
procuratorilor care au urmat după el, ci a fost dat mai întâi fratelui său Irod
de Chalcis şi apoi (după moartea acelui Irod în anul 48 d.Cr.) lui Agripa cel
Tânăr.
IX. Sfârşitul celei de-a doua confederaţii
În timpul celor aproximativ 20 de ani care au urmat după
moartea lui Irod Agripa I problemele s-au înmulţit în Iudea. Poporul, în
general, a găsit mai greu de acceptat impunerea din nou a procuratorilor, cu
atât mai mult cu cât avuseseră pentru o scurtă perioadă un rege evreu;
procuratorii înşişi au făcut prea puţin pentru a concilia sentimentele
supuşilor lor evrei. Au avut loc o serie de revolte stârnite de mai mulţi
pseudoMesia cum a fost *Teuda, care a fost omorât de un detaşament de cavalerie
trimis împotriva lui de procuratorul Fadus (44-46 d.Cr.), sau stârnite de
lideri zeloţi cum au fost Iacov şi Simon (doi fii ai lui Iuda Galileanul),
crucificaţi de procuratorul următor, Tiberius Iulius Alexandru (46-48 d.Cr.).
Faptul că Alexandru era un evreu renegat, vlăstar dintr-o familie evreiască
ilustră din Alexandria, nu a contribuit la împăciuirea evreilor din Iudea.
În timpul procuraturii lui Fadus şi Alexandru Iudea a fost
afectată grav de foametea menţionată în Faptele Apostolilor 11:28. Josephus
scrie că Elena, regina mamă din Adiabene, la E de Tigru, a cumpărat grâu din
Egipt şi smochine din Cipru pentru a ajuta cu acest prilej poporul înfometat
din Iudea. Familia regală din Adiabene era cea mai distinsă familie de
prozeliţi evrei din perioada aceea; de fapt, unii dintre ei au luptat alături
de evrei în războiul împotriva Romei care a izbucnit în anul 66 d.Cr.
În timpul procuraturii lui *Felix nemulţumirea a crescut în
Iudea. Felix a pornit plin de energie să cureţe provincia de grupurile de
insurgenţi şi măsurile lui severe împotriva lor au avut un succes temporar, dar
a înstrăinat o mare parte a populaţiei, în ochii cărora insurgenţii nu erau
criminali ci patrioţi.
Ultimii ani ai procuraturii lui Felix au fost marcaţi de
revolte feroce ale păgânilor şi evreilor care locuiau în Cezarea, revolte
iscate din dispute cu privire la privilegii civile. Felix i-a trimis pe
conducătorii ambelor părţi la Roma pentru ca problema să fie judecată de
împărat, iar el a fost rechemat şi înlocuit în funcţie de Festus (59 d.Cr.).
Disputa din Cezarea a fost tranşată în favoarea păgânilor şi resentimentul
evreilor, cuplat cu exploatarea răutăcioasă a victoriei lor de către păgâni, a
fost unul dintre factorii care au dus la explozia din anul 66 d.Cr.
*Festus a fost un guvernator relativ drept şi blând, dar a
murit pe când era în funcţie în anul 62 d.Cr., iar cei doi succesori ai săi,
Albinus şi Florus, prin jignirea persistentă a sentimentului naţional şi
religios al evreilor, au făcut jocul extremiştilor anti-romani. Ultima picătură
care a umplut paharul a fost sacrilegiul comis de Florus când a luat 17 talanţi
din visteria Templului. Acest fapt a provocat o revoltă care a fost înăbuşită
cu multă vărsare de sânge. Elementele moderate din popor, ajutate de tânărul
Agripa, au sfătuit pe oameni la reţinere, dar poporul nu era dispus să asculte
de ei. Au tăiat comunicaţiile între fortăreaţa Antonia şi curţile Templului,
iar căpitanul Templului, care era liderul partidului războinic din Ierusalim, a
renunţat oficial să mai asculte de autoritatea imperială şi a pus capăt jertfei
zilnice pentru bunăstarea împăratului.
Lucrurile au scăpat acum de sub controlul lui Florus şi
chiar intervenţia lui Cestius Gallus, guvernatorul Siriei, cu forţe militare
mai mari decât cele pe care le avea la dispoziţie Florus, s-a dovedit
ineficientă. Gallus a trebuit să se retragă şi armata lui a suferit pierderi
grele în timpul retragerii prin trecătoarea Bet-Horon (noiembrie 66 d.Cr.).
Acest succes - cum a fost privit de insurgenţii evrei - i-a
umplut cu un optimism fals. Politica extremiştilor părea să fie justificată:
Roma nu li se putea împotrivi, întreaga Palestina a fost pusă pe picior de
război.
Dar Vespasian, căruia i-a fost încredinţată înăbuşirea
revoltei, a abordat problema metodic. În anul 67 a zdrobit rebeliunea din
Galilea. Unii dintre liderii revoltei din Galilea, însă, au scăpat şi s-au
refugiat la Ierusalim, iar sosirea lor a intensificat şi mai mult luptele
interne care devastau cetatea în ultimii ani. În vara anului 68 Vespasian se
apropia de Ierusalim când a primit vestea detronării şi morţii lui Nero la
Roma. Războiul civil care a urmat în capitala imperiului a dat speranţe noi
apărătorilor Ierusalimului; din punctul lor de vedere se părea că Roma şi
imperiul erau în pragul desfiinţării şi pe ruinele Romei avea să fie instituită
a 5-a monarhie din profeţia lui Daniel.
Din Cezarea, Vespasian a urmărit evenimentele de la Roma. La
1 iulie în anul 69 d.Cr. el a fost proclamat împărat de către guvernatorul
Egiptului (acelaşi evreu apostat, Alexandru, care fusese mai devreme procurator
al Iudeii); exemplul de la Alexandria a fost urmat curând la Cezarea şi
Antiohia precum şi de armatele din majoritatea provinciilor din E. Vespasian
s-a întors la Roma pentru a ocupa tronul imperial şi l-a lăsat pe fiul său
Titus ca să încheie suprimarea revoltei din Iudea. Până la sfârşitul anului 69
d.Cr. a fost supusă toată Iudea, cu excepţia Ierusalimului şi a trei locuri
întărite de lângă Marea Moartă.
Ierusalimul a fost încercuit în primăvara anului 70 d.Cr. În
luna mai jumătate din cetate era în mâinile romanilor, dar apărătorii au
refuzat să accepte termenii capitulării. La 24 iulie a fost atacată şi cucerită
fortăreaţa Antonia; 12 zile mai târziu au încetat în Templu jertfele zilnice,
iar la 29 august însuşi sanctuarul a fost ars şi distrus. Patru săptămâni mai
târziu toată cetatea era în mâinile lui Titus. Cetatea a fost rasă de pe faţa
pământului, cu excepţia unei părţi din zidul de V, cu trei turnuri ale
palatului lui Irod de pe acel zid, care au servit ca şi reşedinţă pentru o
garnizoană romană. Ultimul centru al revoltei care avea să fie zdrobit se afla
în fortăreaţa aproape inexpugnabilă de la Masada , la SV de Marea Moartă, unde
un detaşament de zeloţi a rezistat până în primăvara anului 74 d.Cr. şi atunci
apărătorii s-au sinucis în masă pentru a nu fi luaţi prizonieri. Iudea a fost
reorganizată ca provincie condusă de un legat imperial, răspunzător direct în
faţa împăratului şi care nu era subordonat legatului Siriei; spre deosebire de
procuratori, legaţii Iudeii aveau la dispoziţia lor legiuni romane. Taxa pentru
Templu, pe care evreii din toată lumea o plăteau pentru întreţinerea casei lui
Dumnezeu de la Ierusalim, a continuat să fie strânsă, dar acum era folosită
pentru întreţinerea templului lui Jupiter de pe dealul Capitoliu din Roma.
O dată cu dispariţia ierarhiei Templului şi a Sinedriului
aşa cum fusese organizat anterior, principala autoritate internă a fost dată
unui nou Sinedriu format din rabini, Sinedriu condus la început de Yohanan ben
Zakkai, un învăţător din şcoala lui Hillel. Acest tribunal religios şi-a
exercitat controlul prin sinagogi şi a început lucrarea de scriere în condice a
legii tradiţionale orale care a fost inclusă în Mişna către sfârşitul secolului
al 2-lea d.Cr. Datorită în mare măsură acţiunii lui Yohanan ben Zakkai şi a
colegilor şi succesorilor săi identitatea naţională şi religioasă a Israelului
a supravieţuit după căderea Templului şi după desfiinţarea celei de-a doua
confederaţii evreieşti în anul 70 d.Cr. (*TALMUD ŞI MIDRAŞ.)
Vezi de asemenea *IUDA; *ARHEOLOGIE; *JERTFĂ; *LEGE etc. şi
articolele despre regii şi locurile individuale menţionate.
BIBLIOGRAFIE
M. Noth, The History of Israel, 1960; J. Bright, A
History of Israel, 1972; E. L. Ehrlich, A Concise History of Israel,
1962; F. F. Bruce, Israel and the Nations, 1963; R. de Vaux, Ancient
Israel, 1965; idem, The Early History of Israel, 2 vol., 1977; S.
Herrmann, A History of Israel in OT Times, 1975; J. H. Hayes şi J. M.
Miller (ed.), Israelite and Judaean History, 1977.
F.F.B.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu