Ruben
RUBEN. (TM re’uben; LXX Rouben;
Pesh. Roubil; Jos. Roubelos; arab. Ra’ubin; lat. Rubin).
1. Primul-născut al lui Iacov de
către Lea (Geneza 29:32), al cărui nume este legat de fraza: „Dumnezeu a privit
asupra necazului meu" (ebr. ra’a... be’onyi). Faptul că acest
înţeles a fost ataşat numelui este limpede din celelalte nume din acest pasaj:
„Simeon (Ascultat)... Domnul a ascultai", „Levi (Alipit)... soţul meu...
se va alipi", „Iuda (Laudă)... Eu voi lăuda pe Domnul", „Dan
(Judecat)... Dumnezeu a judecat", etc. S-au făcut încercări de a conferi
consoanelor din cuvântul ebraic „Ruben" semnificaţia frazei „El a privit
asupra necazului meu" în consoanele cuvântului ebr. „Ruben", care în
textul prezent pare să însemne: „Iată un fiu". Este posibil ca vocalizarea
numelui să fie greşită.
Ruben a avut unele calităţi de admirat în
caracterul său; din păcate, ele au fost contracarate de actul său incestuos cu
Bilha, concubina tatălui său (Geneza 35:22). Ruben a fost cel care i-a sfătuit
pe fraţii săi să nu-l omoare pe Iosif, şi apoi s-a întors la fântână să-i dea
drumul (Geneza 37:21, 29). Mai târziu el i-a acuzat că au adus nenorocirea
asupra lor înşişi, când au fost ţinuţi prizonieri la curtea egipteană,
suspectaţi că ar fi spioni (Geneza 42:22). Din nou, Ruben a fost cel ce i-a
oferit pe cei doi fii ai săi ca şi garanţie pentru siguranţa lui Beniamin
(Geneza 42:37).
În binecuvântarea fiilor lui Iacov, Ruben este
recunoscut în mod legal ca fiind întâiul născut, cu toate că, în realitate
porţia dublă pe care el ar fi primit-o ca drept de întâi născut (Deuteronom
21:17) a fost predată în mod simbolic lui Iosif, prin cei doi fii ai săi,
Efraim şi Manase. Totuşi, după o elogie la adresa lui Ruben, fără îndoială
făcută cu sinceritate, patriarhul adăugă o afirmaţie semnificativă şi
profetică: „Năvalnic ca apele, tu nu vei mai avea întâietatea..." (Geneza
49:4). Această recunoaştere legală întâi născut este reţinută în 1 Cronici 5:1,
unde ni se spune că dreptul de întâi născut a aparţinut lui Iosif de fapt însă
nu de drept, pentru că „el (Iosif) nu va fi menţionat în genealogie în
conformitate cu dreptul de întâi născut" (vezi Genesius, Hebr. Gram.
28, p. 349, cap. 114k). Şi astfel în Geneza 46:8, Exod 6:14; Numeri 26:5, Ruben
îşi recapătă dreptul de întâi născut. Ruben a avut patru fii înainte de a
coborî în Egipt.
2. Tribul lui Ruben a fost implicat
în răscoala din pustie (Numeri 16:1). Tribul s-a unit cu Gad şi a ocupat
teritoriul din partea de E a Iordanului. În N a fost învecinat cu Gad, şi în S
mărginit de Amon. Ocupaţiile tribului erau în cea mai mare parte pastorale,
însă cei de la V de Iordan erau agricultori. Aceasta a adus probabil la o
separare a intereselor comune, pentru că Ruben nu a luat parte la reprimarea
atacului lui Sisera (Judecători 5:15 ş.urm.). În timpul lui Saul ei s-au unit
cu Gad şi Manase într-un atac asupra agariţilor, aparent un popor nomad (1
Cronici 5:10,19 ş.urm.).
Cu toate că Gad este menţionat pe Piatra moabită,
Ruben nu este găsit, şi astfel se pare că pe acea vreme, cca. 830 î.Cr., ei îşi
pierduseră importanţa ca şi luptători. Cu toate acestea, ei n-au fost niciodată
uitaţi de fraţii lor; în Israelul reconstruit de Ezechiel este ţinut un loc şi
pentru tribul lui Ruben (Ezechiel 48:7,31), şi de asemenea, ei sunt număraţi
printre rămăşiţa celor 144.000 de pecetluiţi din fiecare trib al poporului
Israel, în Apocalipsa lui Ioan (Apocalipsa 7:5).
R.J.A.S.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu